Visa fullständig version : Nu gör vi det igen!!
Nu gör vi det igen, vi krossar priserna på Hitec:s radioanläggningar!
Först till kvarn gäller!
Hitec Optic Sport STD
-Sändare
-4st HS-325HB servon
-1st HFD-08RO mottagare
-1st mottagar ack
-1st laddare
Detta RC-kit är nog det som du just nu får mest för pengarna!!
Passa på lagret krymper
OBS ENDAST ENGELSK MANUAL
Har kostat: 1890:- NU 995:-,
Beställ här! (http://www.modellhobby.com/product_info.php?cPath=357_358&products_id=5219)
http://www.modellhobby.com/images/0516135.jpg
Zebra 4-kanal 35MHz radio parkflyer
-Mini mottagare
-2st. 9gr. miniservon
-Batteri hållare för mottagare
-Strömbrytare
-Full räckvidd
-PPM Modulation
-Servo reversering
-Strömindekotor
Har kostat 940:- NU 295:-
Beställ här! (http://www.modellhobby.com/product_info.php?cPath=357_358&products_id=6129)
http://www.modellhobby.com/images/Zebra_Tx.jpg
Zebra 4-kanal 35MHz radio standard
-Sändare 4-kanal
-5-kanal Mottagare
-3st. Std servon
-Batteri hållare för mottagare
-Strömbrytare
-Full räckvidd
-PPM Modulation
-Servo reversering
-Strömindekotor
Har kostat 940:- NU 295:-
Beställ här! (http://www.modellhobby.com/product_info.php?cPath=357_358&products_id=6130)
http://www.modellhobby.com/images/Zebra_Tx.jpg
Ähhhh hade varit trevligare med lite kampanjpriser på 12FG 2,4. /Mulder
dacke jocke
2009-05-14, 20:50
optic 6-an är man ju lite sugen på...:)
Sådärja!
Nu har jag beställt och betalat en Optic !
Har bläddrat lite på nätet om den, men är det nån som har efarenheter av den??
Skriv gärna!
sundqvistjohan
2009-05-15, 22:20
Jodå, flugit sedan 2006 med en sådan. Har en Corona 2,4GHz-modul till elmodellerna och kör metanolplanen med 35MHz. Rekommenderar dual conversion-mottagare. I Twisten har jag single conversion, och då är det inte roligt att vara uppe samtidigt som kompisen som också kör Optic6 på grannkanalen. Med dual conversion har det inte varit några problem att flyga med grannkanalerna i användning.
Gillar programmeringen nu då jag kan den. Fick läsa in mig litet innan jag fick till dubbla skev och dubbla höjdservon och trimknappar som funkade på båda funktionerna. Men annars är det en lättprogrammerad budgetradio.
Sport-versionen är litet för begränsad för min smak.
pilotkalle
2009-05-15, 22:59
Sådärja!
Skriv gärna!
Din första radio med modellminnen:)! :sarcastic:
En väldigt trevlig finnes på Optic 6:an är "Trottle lock" som jag inte sett på någon annan radio i den prisklassen. På dyrare varianter går det ju att programmera in sånt men Optic 6:an har en egen knapp för att låsa trottlen, En finess som ALLA radio borde ha tycker jag.
/Martin
Nähädu!!!
Hade nå'ra på den som brann upp...
Den som har flest sändare när han dör, han vinner!!!
sundqvistjohan
2009-05-16, 01:04
Förutom "Throttle lock" som jag ofta använder finns det en "Throttle cut" knapp där man kan programmera in stängning av förgasaren. När man taxat in modellen i depån är det bara att trycka på knappen, så stannar motorn. Inget gycklande med trimmen till gasen behövs.
Sådär "off topic" kan jag ju passa på att fråga hur folk ställer in "failsafe" på sina modeller. Nu har jag en synt-mottagare med "Failsafe" till min Frenzy 100 ARF, har ställt in neutrala roder och tomgång om den skulle tappa kontakt eller om jag stänger av sändaren. Det betyder att modellen går i gång på tomgång om jag har glömt att slå på sändaren.
Hur har ni andra här på forumet ställt in failsafe? Funderade på att lägga roderutslag för spinn (fullt sid, skev och höjd) samt stänga av motorn men kom till att det kan vara katastrofalt om det bara skulle vara en "glitch".
Neutrala roder och tomgång.... samt hålla tummarna för bästa utgång :) Du kanske får lite längre tid på dig att få tillbaka radiolänken. Men det beror ju helt och hållet på hur du ligger.
Med spinn kommer den att dimpa ner rakt nedanför där du fick avbrottet... Och det blir garanterat ett totalhaveri :)
Bara att välja. Eller så försöker du lägga rodrena så du glidflyger och hoppas på att du låg rätt just när avbrottet kom :) Det är på ont och gott.
Min slutsats är att det är mest en smaksak hur snyggt man vill krasha. Själv kör jag inte med failsafe. Men, skulle jag göra det vore det snyggt med en inverterad flatspin :)
En väldigt trevlig finnes på Optic 6:an är "Trottle lock" som jag inte sett på någon annan radio i den prisklassen. På dyrare varianter går det ju att programmera in sånt men Optic 6:an har en egen knapp för att låsa trottlen, En finess som ALLA radio borde ha tycker jag.
/Martin
Berätta mer om Trottle lock, /Mulder
Berätta mer om Trottle lock, /Mulder
Utan att veta. Men jag tror den fungerar så att när du trycker in den knappen så hålls trotteln i det läge oavsett vart trottelspaken är. (så att inte motorn rusar om du kommer åt av misstag)
Trottlelock låser trottlen till nolläget oavsett vart spaken står så funkar inte trottelkanalen förrän man låser upp den med trottlelock knappen.
/Martin
Den ska man alltså INTE trycka på mitt i en roll...... ??
sundqvistjohan
2009-05-16, 22:53
Trottlelock låser trottlen till nolläget oavsett vart spaken står så funkar inte trottelkanalen förrän man låser upp den med trottlelock knappen.
/Martin
Här vågar jag påstå att du har fel Sigun. Throttle lock-knappen på Optic 6 låser inte gasen till nolläget, den låser gasen till det läge man har spaken i då man trycker på knappen. Har du full gas och trycker på throttle lock, fortsätter det att vara full gas oberoende av hur du rör på gasspaken tills du trycker på knappen igen.
Jag tycker det är en mycket användbar funktion. Om jag måste släppa sändaren (har nackrem) är det lätt hänt att man kommer åt gasspaken i misstag. Har man då aktiverat throttle lock är det ingen fara.
Hej,
I egenskap av elflygare så vill i vart fall jag att trottelspaken skall vara "död" till dess jag är redo att starta - alltså då kärran står på backen eller på annat sätt är redo att starta. Det har jag enkelt fixat via en mixer som sen styrs via en brytare. Den brytaren är "aktiv" utom under tiden i luften - så fort jag taxat in slår jag om den. Detta tillför en avsevärd säkerhetsförbättring eftersom "armerade" el-motorer är ytterst luriga - och det är alldeles för enkelt att av misstag komma åt trottelspaken när man t ex bär ut kärran till fältet.
Man ser alldeles för många händer och armar som gång på gång är i propellerns närhet när motorn är "armerad" - och det är mycket lurigare med tysta elrovor än med en bullrande förbränningsrova för där är man i alla fall medveten om att den snurrar.
Hälsningar
Roger
Under Juni kommer hitec med sina 2,4ghz moduler så trots priset på Optic 6:an är den "framtidssäker".
OK nu vet jag vad Throttle lock är, tackar /Mulder
Hej
Optic 6 har utbytbar modul (den sändaren är grå till färgen)
Optic 6 "Sport" har däremot inte utbytbar modul.
//KG
en annan finfin finess när man flyger el med optic6an är att den ena timern bara aktiveras när man gasar, dvs timern tickar inte vidare om man landar och och slår ihjäl lite mygg.
MEn det kanske e standard på alla radios nuförtiden ? Jag tycker det e skitbra tillsammans med throttle lock och cut, så slipper man prog. knappar för det.
jocke1963
2009-05-28, 14:44
Hej
Optic 6 har utbytbar modul (den sändaren är grå till färgen)
Optic 6 "Sport" har däremot inte utbytbar modul.
//KG
Så, kanske en dum följdfråga:
Man kan alltså inte eftermontera en 2.4Ghz-modul på Optic 6 "Sport" öht ?
Nej inte på Sport varianten
Det går att konvertera den med Jeti Duplex 2,4 :)
Ser tyvär ut som att Hitec/Multiplex 2,4 kommer dröja tills vartfall Juli.
Thomas idé om modellminnen är att försöka minnas vilken sändare som går till vilket plan... :sarcastic:
Thomas idé om modellminnen är att försöka minnas vilken sändare som går till vilket plan... :sarcastic:
Vaddå 'klydda' med modellminnen??
Den som har flest sändare när han dör, han vinner!!!
Du vinner, på walk over... :sarcastic:
dacke jocke
2009-06-12, 16:54
Sådärja!
Skriv gärna!
hur mycket kostade radion med frakt???
Proffesorn
2009-07-22, 20:23
Zebra radion är den nått att ha? Sugen på denna med tanke på katastrof låga priset:icon_winkle:... Skall bara användas till en trainer inget annat, se om man gillar den här hobbyn :-) om det är så kan jag köpa nått värre..
jocke1963
2009-07-22, 20:42
Zebra radion är den nått att ha? Sugen på denna med tanke på katastrof låga priset:icon_winkle:... Skall bara användas till en trainer inget annat, se om man gillar den här hobbyn :-) om det är så kan jag köpa nått värre..
Säkert bättre än de billiga kina-skräp-radios som medföljer vissa RTF-paket iaf. Om du inte gillar den kan du nästan såkert få igen pengarna via Tradera el Blocket...
Efter en låååång frånvaro från modellflyget tänkte jag ta upp flygningen igen. Min gamla Hitech-sändare har dock försvunnit någon gång under åren som gått.
Jag beställde därför en Optic igår vid 13:30 ungefär och fick sms-avisering 9:35 i morse. Jävligt bra tycker jag! :)