handdator

Visa fullständig version : Varför pajjar motorn. (Borstlös)



bossen_86
2009-05-15, 20:12
Hej

Jag är ny här på forumet och ganska ny på rc flyg.

Idag brännde jag min aeolian motor.
körde med mantis fartreglage
8*7 prop
3000mah 35C.

Hur gör jag för att inte bränna en till motor. För klent fartreglage och det går sönder, samma med batteriet. Är det propellerns fel att motorn brann ihop. eller är det undermåttlig kylning, den sitter fram på en easy glider som väger ca 1.5 kg med video utrustning på.


\\ Ted

Motor info nedan...

Rotational Speed : 1700 (kv) RPM/V
Continuous Current : 40A
Max. Current : 50A
Input Voltage : 6 - 11.1V
Max. Efficiency : 98%
No Load Current : 0.6A
Internal Resistance : 37mohm
Power : 560W
Motor Weight (Motor only) : 78g
Motor Dimensions (Diameter x Length) : 35* 31mm
Propeller Dimensions : 7" x 4"/ 6" x 6"/ 9" x 5"
Input Battery Types : NiCd/ Nimh/ Li-po Battery
Recommend Model : Airplane

kenneth67
2009-05-15, 20:47
om man tittar på rekomenderade proppar så har du nog lite stor stigning på din propp_! 7" x 4"/ 6" x 6"/ 9" x 5" 8x7 blir för kraftigt troligen ..
enkalste eller rättare sagt enda och bästa sättet är att mäta vad motorn drar med den proppen
en tång ampere mätare är lika viktig för el flygaren som bränslet för en metanol flygare !
men det kan å andra sidan varit fel på motorn ! hur många ampere är fart reglaget specat till ??

bossen_86
2009-05-16, 12:54
Mantis 40A 60A peak.

Jag trodde att motorn drar bara det den behöver och inget mer. Så jag måste alltid mäta strömmen i en ny setup.

Hur är det med kylningen då? är det så viktigt ifall jag håller mig under angiven märkström?

Körde först med motorn i en easy star med 8*6 prop, luftigt och bra.
Men i easy glidern sitter den bakom en spinner som styr undan all luft,

kenneth67
2009-05-16, 14:49
kylning är viktigt men tror inte att bara en spinner skulle ta bort för mycket kylning om det inte är en gigantisk spinner en som kan tyckas så liten ökning som en tum på stigning kan faktiskt öka förbrukningen massor fart reglaget tål ju mer än motorn under korta stunder så troligen ha ngt hänt ... själv kör jag mina elisar med reglage som tål 15-20 amp mer kontiunerligt än vad motorn gör .. en el motor går alltid kallare iluften än vad den gör på backen så testa nåra fullgasare på backen å känn efter om motorn blir varm

skillnaden på el å metanol e ju att en metanolare den varvar inte ur en el motor blir varm å brinner upp...
som ngn brukar säga här att mäta är att veta .. det finns inga möjligheter att prova sig fram när man kör el att prova slutar till 99% med haveri på el prylar när man överbelastar ..

freddan_6
2009-05-16, 22:48
Belastningen beror på vilken spänning du har och vilken propeller du väljer. Om överbelastar med en jättepropeller på vilken elmotor som helst så brinner den komponent som tål minst av batteri, fartreglage och motor.
Motorn drar bara vad den behöver med indata propeller och spänning (och gasläge). Med för hög spänning eller för stor propeller blir strömmen för stor. Och Strömmen kan bränna av en ledning i motorlindningen, eller bränna fartreglage eller batteri.
m.v.h, //Fredrik