handdator

Visa fullständig version : Nålning av Saito 120 Fyrtakt?



DennanHMFK
2009-05-17, 00:00
Hej.

behöver tips ang min Saito 120 Fyrstånkare...

har haft dålig gång på motorn nu på dom senaste flygningarna, hände tex dom 3senaste gångerna att motorn tvärdog på fullgas.

började felsök och fann tillslut en tuss med katthår(?!) i soppaslangen till fuggen. ja vi har katter, men jag öppnar aldrig soppaflaskan hemma, står alltid i hobbyrummet som är kattfritt. :)

well.. fortfarande samma problem med motorn att den dör under fullgas.

idag så tog jag hem modellen till far för att kunna gasa lite och testa.

när jag nästan hade givat upp studsen, så vred jag ut nålen X antal varv bara för att!
och då hoppade motorn igång.

fick ut ~7000rpm med 16xnånting proppen.
frågan är bara när hör man att motorn går bra? :sarcastic:
en tvåpetare hör man ljudet fint, men på fyrtaktaren så börjar den ju aldrig 2takta när den går optimalt :stupido2:

ska ut till fältet i morgon för att testa mera och göra några starter, med motorn igång vid landning (är planerat varjefall). hehe

så om ni har ett hum om hur många varv nålen ska vara öppen, så håjta till!

motorn gick kalas förra hösten, men nu har den börjat bråka lite. :(

KenPro
2009-05-17, 08:12
Om du kört med ricin olja kan ju nåt ha satt igen sig, men förmodligen tar den bara tjuvluft någonstans, kolla slangar, samtliga packningar o-ringar o frontlagret, tex ventilkåpspackningar på Saito är tunna o går sönder med tiden, byt sedan stift o justera ventilerna. Ljudet är lätt att höra när den går som bäst, den misständer när den går för snålt o sedan 4-5 klick ut. Min nya Saito 115 varavar 9300 med en menz 15x6 efter två tankar. Så 120 motorn ska ha 15x6 max 16*6 propp för att orka dra. Kolla givetvis även tank o klunk. Tråkigt att riva men när den plötsligt börjar gå illa så är det ju något fel.

mulder
2009-05-17, 10:12
Andvänd Syntetolja och blanda i nitro, detta enligt tidigare rek från Saito /Mulder

DennanHMFK
2009-05-22, 18:26
jollrade lite med Bokis igår på Kristiflygare Norberg, hade för stor snurra på motorn (16x8), sprang och handlade en mindre snurra, men tänkte ju inte på att motoraxeln är 10mm och hålet i propellern var väl bara 8. :/

så inte kunde jag få hjälp av Bokis. :(


testade motorn hemma nu med 15x8, fick den att varva ~8300rpm sedan började den dala när man skruvade in igen.
drog ut ett par klick, sen tänkte jag dra ner till tomgång... och då dog den.
sen var den svår att starta, så jag tog loss förgasaren, plockade isär den och gjorde rent. ingen smuts eller dyl där i.

stoppade ner fuggen i modellen.
samma visa igen.. :(
har ju en liten skruv, skulle gissa på tomgångsskruv som sitter tvärställd vid främre delen av fuggen.
skruvade lite på den, men fick ingen större framgång.
efter 2tankar av spottande och fräsande så gav jag upp... behöver verkligen hjälp med motorn...kommer bli galen annars. hehe

så om någon känner sig manad att hjälpa en stackare i västeråstrakten, så hojta till.

KenPro
2009-05-22, 20:29
Har du provat som jag sa, nytt stift kollat alla packningar o frontlager, justerat ventiler kollat slangar, klunk o tank, finns det kompression o bränslet är fräscht så ska den gå, om nu nålarna står rätt vill säga.

DennanHMFK
2009-05-22, 20:36
kan ju börja med nålarna, vad är faktåry inställning på sajton måntro? :)

Mikson
2009-05-23, 02:00
Denna sida kanske kan vara till hjälp:

http://saito-engines.info/throttle_setup.html

/Micke