handdator

Visa fullständig version : "Pirat-mottagare" till Futaba 6EX 2,4 Ghz



Stig H.
2009-05-18, 20:25
Hejsan,
Vet någon om det finns alternativ till Futabas - som jag tycker - ganska dyra RC-mottagare ? Frågan kan kanske vara berättigad även för andra fabrikat. Det skulle finnas en lathund att läsa någonstans över RC-utrustningar som går att para ihop.

Stig i Karlstad

McRegor
2009-05-18, 20:50
Hej Stig,
För de "stora" märkenas 2,4-utrustningar finns det tyvärr inga kompatibla 3:e-partsmottagare.
För de billigare Kinesiska varianterna kan det i vissa fall dölja sig samma saker bakom olika märken men huvudregeln när det gäller 2,4 GHz är ändå att man måste hålla sig inom sitt märke.
Spektrum-systemet används dock även av JR så där kan man möjligen tala om någon form av kompatibilitet... Men några billigare "Kina-mottagare" som passar finns det dock inte.
För mina Futaba-sändare löste jag det på så sätt att jag även skaffade ett billigare Kina-system - Assan-systemet för min del. Det är ju lätt att byta sändarmodul och på detta sätt kan jag använda de mycket billigare Assan-mottagarna i mina elkärror (småkärror). Assan-mottagarna kostar ca: 20-25 $/st när man beställer dom från t ex Hongkong så det är ju klart acceptabelt. Och hittills har dom - efter 1 års flitigt användande - fungerat till 100 %.
Visst är Futabs Fasst ett tekniskt överlägset system men för mina lite mindre elkärror så duger utan tvekan det billigare Assan-systemet.
Hälsningar
Roger

gimbo
2009-05-18, 21:13
Corona har en modul till JR, med billigare mottagare.

Stig H.
2009-05-19, 21:25
Vi får finna oss i märkesbegränsningarna på den här kanten ett tag till tydligen.
Man blir ju ganska lätt lite bekväm och vill ha tillgång till mer än en RC-mottagare efterhand som ens modell-divion utökas.
Då har det i alla fall en viss betydelse om priset är 500 eller 1200 kronor för enbart en mottagare.
M v h
Stig