handdator

Visa fullständig version : Sebart Katana 50 Glowpower



Ludde
2009-05-21, 00:14
Japp har ju en YS-63 över efter jag gjorde myrmat av min Kyosho Edge..

japp sagt å gjort.. inhandlade en Sebart Katana 50 och ett glow kit..

Modellen ser fin ut bra byggd osv. men.. MEN!!!!

några små och stora jävligt jobbiga saker..
Först.. kulinkarna till rodren som följer med är helt kassa, dom glappar hur mycket som helst helt omonterade, nåja efter som jag har en del heliprylar bytte jag dom till raptor linkar och kulor, japp vingarna klara.. japp tänkte fixa höjd och skev.. MEN dom stötstängerna är smalare alltså 0,2-0,3 mm smalare, skit.. alltså passar inte samma linkar till skev som till höjd och roder, nåja lite byte av prylar och monterar vidare, jaha.. glasfiberoken som sitter på höjd och roder är för långt utdragna framåt så max utslag går bra åt ena hållet men inte när oket rör sig framåt!!!! skandal.. det blir massiv drageffekt mot ca gångjärnen så max utslag är inte att rekommendera kommer fresta på ca gängjärnen för mycket.. likaså servon mm..
känns nästan som man skall dra oken ur rodren när dom rör sig framåt...

och.. montera vidare..
limmade på hela glowkitet som är ett gäng plyfaark som skall limmas runt motorboxen/brandvägg, passade rätt bra..
skruvade på motorbockarna.. men.. skruvarna till motorbockarna är på tok för korta, typ 5-6mm, ok bytte dom till 4 st. längre, japp dax att måtta för hålen till motorn.. min YS-63 alltså.. MEN MEN MEN MEN!!!! mellanrummet mellan bockarna är 43 mm!!!!

vafan! vilket *****s %4"#%66!1

en rova i den storleken är runt 35-37mm runt motorblocket.. INTE 43mm!!

alltså den må flyga bra men nu måste jag dremla ur islagsmuttrarna och fylla igen hållen,
sedan lyckas hitta vart bockarna skall sitta.. borra nya hål, lyckas få dit islagsmuttrarna igen.. och det blir inte lätt, nu när man limmat igen hela brandväggen.. OCH detta utan att få rovan helt fel..

grymt less... för detta pris är det en EL Maskin inte alls rekommenderat att köra med glödmotor..

jo glömde.. sporrstället är helt kasst oxo..

en CMP kärra är bättre gjord änn denna..skit!

nää en bärs istället.. vill inte se..

DanneG
2009-05-21, 00:18
Hahaha, ludde ludde.
En kanonfin maskin, men som du säger den ska flygas med EL!
Dock tycker jag sporrstället är bra.
Men ut med metanolskiten och in med en redig elmotor, modellen flyger underbart, flög upp ett gäng ackar ikväll själv :)

Ludde
2009-05-21, 01:03
mm nää inge mer brända accar för min del..

blev rätt besviken på denna montering..

kollar man på ritningarna/pdf för glowkitet oxo så ser man att dom inte tänkt ett
dugg med tanke på glow kitet.. flera saker som inte stämmer alls..

dåligt helt enkelt..

el må hända men men.. inte metanol..

KenPro
2009-05-21, 07:05
Typiskt italienskt, fina grejer snygg design men saknar finishen i vissa detaljer. Det är ju en el maskin i grunden glödkonverteringen är bara ett lätt sätt att sälja mer plan. Jag har beställt Extreme Flight Extran som jag ska konvertera på samma sätt. Blir intressant om det strular likadant där.

Krille
2009-05-21, 08:56
Ludde

Inget av det du skrivit har hänt så länge du inte visar bild på det ;)

gimbo
2009-05-21, 09:08
Du ska alltid tänka åt tillverkaren när du bygger :)

Ludde
2009-05-21, 14:02
Ludde

Inget av det du skrivit har hänt så länge du inte visar bild på det ;)

Here goes..

http://www.unpoornet.com/Pics/Katana50/0905%20020.JPG

http://www.unpoornet.com/Pics/Katana50/0905%20021.JPG

Ludde
2009-05-21, 17:48
hmm mer saker som inte stämmer, monterar man motorn.. rekommenderade OS 61FX så långt ut som det går på bockarna så kommer motorn 5mm för långt bak..

gör iofs. inget efter som man kan flyta kåpan bakåt en bit men ändå..
vore enkelt att förlängt brandväggen/lådan 5mm och gjort lådan man monterar elmotorn på om man nu vill ha den så gör den lådan lite kortare..

nää Sebart ligger lågt i kurs..
typiskt italienare.. höll väll på att föna håret när dom cadade ihop denna...

DaEk
2009-05-21, 20:08
Märkligt och tråkigt att du haft dessa erfarenheter. För att balansera upp det här så tog det 6 timmar för mig att få ihop den, passformen var perfekt på allting. Kullinkarna var jag ute och kände på nu och inget glapp där. Roderhornen ligger precis vid roderlinjen på min och jag kör fulla utslag utan problem, fullgaskvickrollar etc. Dock så vet jag inget om glödstiftskonverteringskitet då jag valde elmotor på den.

Det här inlägget skriver jag inte för att på nått vis säga att du har fel, då vi alla har olika erfarenheter av saker och ting, men som sagt för att "balansera" tråden lite. :-)

Tilläggas skall jag säga att roderhornet till sidorodret lossnade på min kärra under en flygning, men jag är ganska säker på att det var pga en kass limning.

Samt en sista grej, den flyger fantastiskt. :-)

Ludde
2009-05-28, 20:51
Jupp då var THE Katana tested! :-)

motorn gick .. mm fiiint.. sölade en hel del ur knasarn.. men den gick rikt som en tok, vart bättre när jag nålade in den.. glömde det på första testet.. hehe nåja.. sugen som få och med 8-10 sek/m så drog jag iväg.. den väger typ ingenting.. lättade direkt.. flög som en dröm!!! mina låga utslag på 60% var på tok för mycket för lowrates.. inte svår att flyga men den rollar 1-2 varv per sek.. på highrates.. mjaa.. 3-4 varv per sek.

hade en mix med höjd på roder för att den skulle knivegga rakt (eftersom den drar mot stället) 8% är rekommenderat men det är på tok för mycket.. ska prova med 2% så går den nog rakt..

YS-63S med CP 30% nitro på denna kärra är optimalt.. drar rakt upp obegränsat.. 13*6 APC, landa går att göra nästan stillastående.. stallar den så tippar den liite framåt.. bara liite gas och man kan ta om utan problem...
DOCK.. den var grymt törstig, monterade inte tanken som följde med i Glowkitet eftersom den är på 360cc som är lite mycke, vikt.. monterade en 250cc och den slörpade i sig den på 5 min... nålade in ett halt varv.. hehe efter det ligger flyg tiden på 9 min med typ 2 landings försök..

Slutsats.. Godkännt men med ett gäng jobbiga saker som bara inte ska vara med på en sådan här kärra av "kvalitet"

Mina linkar var som maraccas.
Motorn passade inte på motorbocken.
Man måste montera nått så inte vingarna skallrar så inni H-vete, glödmotor problem.
Lite stor tank.
Motorbock skruvarna var för korta.
Motorbocken för kort, 5mm.
Stötstängerna har inte samma tjocklek.
Motorkåpan i det tunnaste laget, spricker lätt, färgen täcker inte helt, rutmönster.
Canopyn är väldigt ömtålig i bakkant, en spricka redan, var försiktig.

Förutom det så är den kanon, längtar till helgen :-)

Ludde
2009-05-28, 21:27
lite bilder från bygget...
tips på hur man smidigt kan montera tejp för att försluta vindläckage mellan roder och vinge.
spänn upp rodret med fullt utslag, fullt upp för min del, tryck fast ett gäng bygg nålar med cirkus 4 cm mellanrum.
http://www.unpoornet.com/Pics/Katana50/0905%20011.JPG

Montera tejpen på ena sidan.
http://www.unpoornet.com/Pics/Katana50/0905%20012.JPG

Tejpen fastar kanske liite på sidan med nålar men den lossnar när du trycker ner den i botten av springa, ta bort nålarna och tryck ner tejpen även på nålsidan, klockrent.
http://www.unpoornet.com/Pics/Katana50/0905%20013.JPG

lite mera pics, monterade en 2 mm platta bakom rovan för att få fram den lite mer,
motorbocken är kort för denna rova så det räcker med 2mm.
http://www.unpoornet.com/Pics/Katana50/0905%20044.JPG

Glöm inte inpregnera med epoxy utspått med T-röd, mums :-)
http://www.unpoornet.com/Pics/Katana50/0905%20045.JPG

mummel..
http://www.unpoornet.com/Pics/Katana50/0905%20046.JPG

Stötstänger utbytt mot raptor kullinkage.
http://www.unpoornet.com/Pics/Katana50/0905%20047.JPG

Utbytt rövställ från .. euhh Host.. Edge 540 smulorna från 2 sek flygningen i Åsele.
http://www.unpoornet.com/Pics/Katana50/0905%20048.JPG

Canopyn sitter med magnet. och den sitter.. rätt ovanligt :-)
http://www.unpoornet.com/Pics/Katana50/0905%20049.JPG

IMAX 2 in 1 från HC, med BEC och glödstart, 15 sek glöd med ett knapptryck, dock inte dragit klart änn.
http://www.unpoornet.com/Pics/Katana50/0905%20050.JPG

Align 1900 2 cells Lipo, väger nada och ger 5-6 starter med råge, Imaxen sitte runder lipon.
http://www.unpoornet.com/Pics/Katana50/0905%20051.JPG

mummel
http://www.unpoornet.com/Pics/Katana50/0905%20052.JPG

slut på bilder..
http://www.unpoornet.com/Pics/Katana50/0905%20053.JPG

Som vanligt glömde jag kameran så det bidde ingen film med det skall ordnas i helgen..

Krille
2009-05-28, 22:34
Ingen powerbox?
har läst att sån måste man ha om man har fler än 4 servon.... :)

DanneG
2009-05-28, 22:38
Jag måste säga att tejpa vingarna ger det nånting?
Jag har aldrig tejpat dem i mina maskiner.

jaka
2009-05-28, 22:54
Hej!
Stor skillnad!

gimbo
2009-05-28, 23:02
Jag måste säga att tejpa vingarna ger det nånting?
Jag har aldrig tejpat dem i mina maskiner.

Låter som overkill :)

DanneG
2009-05-28, 23:52
Hej!
Stor skillnad!

Förklara gärna skillnaden.

Ludde
2009-05-29, 00:48
brukar göra det på mina 3D kärror.. inte för att jag känner någon skillnad på luft som passerar där imellan utan för att jag har en livhake när CA gångjärnen går av :-)

och för att dom inte fluttrar lika lätt..

edit.. glömde det..

det var ovanligt små CA gångjärn.. speciellt för så stora utslag..

Mikson
2009-05-29, 01:02
Förklara gärna skillnaden.

Skillnaden mellan att använda vanliga gångjärn eller tejp är det att man får en helt tät spalt mellan vinge/roder om man tejpar.
Eftersom att man också tejpar längs hela rodret så fördelas belastningen avsevärt, jämfört att om man använder gångjärn så ska beslastningen fördelas på låt oss säga 6-8 cm/ 3-4 st gångjärn (ex. skevroder).

Sen så är det väldigt enkelt att repa om olyckan skulle vara framme, bara att dra bort tejpbitarna och laga, om det går... rengör sen vinge & roder och sätt dit ny tejp.

En del brukar dock inte välja att tejpa höjd/sid-roder p.ga oljesprut, men det har jag aldrig brytt mig om och det har funkat perfekt ändå.

Enkelt, billigt och otroligt starkt!

/Micke

Krille
2009-05-29, 09:03
Som sagt det minskar risken för roderfladder samt ökar rodrenas effektivitet. Dock effektivitet är inte så viktigt idag med de stora roder samt utslag som dom kan ha :)

Fast det är inte hela sanningen då luft som läcker immellan roderspalten faktiskt i vissa kan hjälpa till att luftmollekylern håller sig kvar på rodrenas översida längre vilket i sin tur gör rodret effektivare. Det är iaf funktionen hos en fovler klaff.

Mikson
2009-05-29, 11:21
Jupp då var THE Katana tested! :-)
YS-63S med CP 30% nitro på denna kärra är optimalt.. drar rakt upp obegränsat.. 13*6 APC, landa går att göra nästan stillastående.. stallar den så tippar den liite framåt.. bara liite gas och man kan ta om utan problem...
)

Fan va härligt, kul att den flyger bra!:thumbup:
Men jag funderar över propellern på bilden, det ser ut som en el-prop tycker jag... men jag kanske har fel... :1dontknow:

/Micke

Ludde
2009-05-29, 12:42
Fan va härligt, kul att den flyger bra!:thumbup:
Men jag funderar över propellern på bilden, det ser ut som en el-prop tycker jag... men jag kanske har fel... :1dontknow:

/Micke

nää ingen el propp.. usch.. el.. fyyy.. :-)

Mikson
2009-05-29, 13:02
nää ingen el propp.. usch.. el.. fyyy.. :-)

Måste nog ta å boka en synkoll då... :sarcastic:

:close_tema: Case closed... :lollypop:

/micke

DaEk
2009-05-30, 19:54
Hej!

En negativ erfarenhet fick jag idag. :-(

Gjorde en kvickroll på fullgas, och huven lossnade, flygplanet blev därefter mer eller mindre okontrollerbart men lyckades få ner den så bara landsinfästningen gick sönder.

Efter diverse skallgångskedja lyckades en klubbkamrat hitta huven i den höga rapsen...

Men i framtiden kommer jag ha 2 tejpbitar kontorstejp för att säkra huven..

gimbo
2009-05-30, 19:56
Har den där magnetlösningen på en Above All Katana. Var och varannan flygning åkte huven av. Så nu sitter den med två tejp :)

hakank
2009-05-30, 20:13
Typiskt Above All fel..Antar att det var en sån kärra?

/Håkan

DaEk
2009-05-30, 20:55
Det var såklart en Sebart Katana S50 E då tråden handlar om en sådan kärra. ;-)

Vart lite besviken, vi får se om jag får igenom reklamationen.

Hade en AA sukhoi 140 cm som huven lossnade på tämligen direkt, men har även en AA yak 54 120cm med 130 flygningar utan ett enda huvloss.

hakank
2009-05-30, 21:03
Å f*n. Börjar bli gammal :)

Jo. Huven till min AA 140cm Sucke lossnade vid andra flygningen. Den lossnade och fastnade i mellan sidorodret och kroppen på ovansidan och gick mitt itu varav resten satt kvar. Riktigt intressanta flygegenskaper!:sarcastic:

På en sån dyr kärra du har borde du få reklamerat tycker jag då verkligen!

/Håkan

DrHanke
2009-05-30, 22:00
neodymmagneter funkar bra på en el kärra som inte har de vibrationerna en glödare har. Haft flera exempel på maskiner där detta inte fungerat, borde har varit med i "glow kitet" så man kunde skruva fast den i bakkanten.

Sen vet jag inte direkt men en kvickroll i fullfart... Jag tror nog mer du ska va glad att maskinen e hel än att kåpan trilla av. Den är gjord för el, kolla uppbyggnaden på den så är den relativt klent byggd samt att du har en av de vassaste metanolarna så jag skulle nog flyga lite lugnare helt enkelt...

DaEk
2009-05-30, 22:09
Jag har den rekomenderade elset-upen.

Flyga lugnt?? ;-)

DrHanke
2009-05-30, 22:12
sorry det var ju ludde som hade metanol... skyller på solsting denna dag :)

Då kommer en annan dum fråga, manualen sida 20 steg 2 att ta upp hål i undersidan på kroppen har du gjort antar jag? De tjäner två syften, kyl lutf till motorn går ut där samt trycket inne i kroppen skall bort... Sett fall där man inte har haft dessa hål och då brukar canopyn ge sig iväg illa kvickt...

DaEk
2009-05-30, 22:31
Hej!

hålen är upptagna, allt är gjort enligt manualen så det är inget användarfel.

Om man nu skall göra fullgaskvickrollar kan man väll diskutera, men då jag har 130 flygningar med AA-yaken utan att huven lossnat med HÅRD misshandel, dagens övningar bestod bland annat av att ta upp den 150 meter, och sen fullgasspinn hela vägen ner till marken utan att huven lossnat så blev jag besviken på att den lossnade på sebarten...

Annars är jag helnöjd med planet, óch den lär väll få fler flygningar när vi (rättare sagt en händig klubbkamrat) fått ihop den igen. :-)

edit: Ojdå, ser att mitt inlägg låter lite gnälligt, men andemeningen är iaf, om man nu gillar att flyga "villt" så kanske man skall sätta en tejpbit så den inte går samma öde till mötes som min. :-P

DrHanke
2009-06-02, 23:06
glasfiberoken som sitter på höjd och roder är för långt utdragna framåt så max utslag går bra åt ena hållet men inte när oket rör sig framåt!!!! skandal.. det blir massiv drageffekt mot ca gångjärnen så max utslag är inte att rekommendera kommer fresta på ca gängjärnen för mycket..

hmm det slogs mig just att när vi monterade en så fick vi liknande syndrom när vi prov monterade roderhornen, de till skeven var lite annorlunda och gav just det fenomentet som du beskriver, kolla vinkel och längd på alla, har för mig att skeven är lite längre och en något annan vinkel än sida och höjden?