handdator

Visa fullständig version : regulator



streem
2009-05-23, 22:44
jag ska köra 2st 6volts 3000mAh som mottagaraccar i min kärra och
tittar lite på dessa 2 regulatorer från aircpro
http://www.aircpro.com/airc/homepage.nsf/CatalogByCategory/8F341E03D219C853C12575B80073A90A?OpenDocument&CartID=4458-

http://www.aircpro.com/airc/homepage.nsf/CatalogByCategory/95F8598A408CACEEC12575B800735A12?OpenDocument&CartID=4458-

någon som testat nån av dessa?
det står på den som inte är heavy duty att det är max
10volt input... nån som vet om det är totalt eller per batteri, menar 6volt + 6volt blir ju 12 :)

Sigun
2009-05-23, 23:16
Om du köper 6v ackar behöver du väl ingen regulator ?? det är väl först när man börja med 2S 7,4V lipo och sånt som du behöver investera i en regulator.

Alla moderna servon idag hanterar väl 6v vad jag vet.

/Martin

streem
2009-05-23, 23:21
Om du köper 6v ackar behöver du väl ingen regulator ?? det är väl först när man börja med 2S 7,4V lipo och sånt som du behöver investera i en regulator.

Alla moderna servon idag hanterar väl 6v vad jag vet.

/Martin


så hur kopplar jag då in 2st accar i min mottagare? har ingen ledig extra plats.

knas
2009-05-23, 23:50
En regulator tar ner spänningen från en högre till en konstant lägre, tex från 2S lipo (ca 7.4V) till 5V.

Det du behöver verkar vara en vanlig Y-kabel, förutsatt att elektroniken du har klarar att drivas på 6V batteri. ( 5S NiMh/NiCd ? )

streem
2009-05-23, 23:58
En regulator tar ner spänningen från en högre till en konstant lägre, tex från 2S lipo (ca 7.4V) till 5V.

Det du behöver verkar vara en vanlig Y-kabel, förutsatt att elektroniken du har klarar att drivas på 6V batteri. ( 5S NiMh/NiCd ? )


alltså jag har en futaba fasst mottagare.
den skall klara 6volt och tar jag då en y-kabel med
2st 6volts accar och kopplar in blir ju det 12volt eller är jag heeeelt borta :)

jag vet att regulatorerna är till för att ta ner spänningen, jag vill bara ha ett extra mottagarbatteri för extra säkerhet.

om det skulle fungera med en y-kabel så är ju det billigare men jag
trodde att man var tvungen att ha något som tex denna:
http://www.fullkontroll.se/dpsi-micro-dpsi-dual-power-supply-interface-regulated-p-4102.html

för att köra dubbla accar.

DanneG
2009-05-24, 00:02
När du kopplar ihop dem med en y-kabel blir de paralellkopplade, alltså samma volt men dubbla amperen

knas
2009-05-24, 00:02
Ja 6 + 6 = 12, men bara om du seriekopplar batterierna, vilket du INTE ska göra =)

De flesta Y-kablarna till RX brukar vara parallellkopplade.

Är det en stor kärra du ska ha batterierna i?

streem
2009-05-24, 00:20
Ja 6 + 6 = 12, men bara om du seriekopplar batterierna, vilket du INTE ska göra =)

De flesta Y-kablarna till RX brukar vara parallellkopplade.

Är det en stor kärra du ska ha batterierna i?

jag har en pitts bulldog från above all med en 50cc bensin i
som jag premiär flög häromdagen, 8st digitala servon och har ett mottagaracc 6v sub-c 3000mAh

känns som att jag vill köra 2accar för säkerhetens skull...

vill dock inte köpa nån dpsi eller va dom nu heter för nån tusing
känns lite överdrivet.

knas
2009-05-24, 17:55
Okej, nu har jag ingen stor kärra, men precis som du skulle jag nog köra med någon slags bakup med två strömförsörjningar. Hade jag ont om uttag så skulle jag köra med en y-kabel på en av kanalerna.



jag har en pitts bulldog från above all med en 50cc bensin i
som jag premiär flög häromdagen, 8st digitala servon och har ett mottagaracc 6v sub-c 3000mAh

känns som att jag vill köra 2accar för säkerhetens skull...

vill dock inte köpa nån dpsi eller va dom nu heter för nån tusing
känns lite överdrivet.

KenPro
2009-05-25, 08:45
En regulator är inte helt fel då du får en konstant ström till servona så planet beter sig likadant alla flygningar under dagen. Det finns många billiga regulatorer, men har du strömkrävande högprestanda servon så behöver de tåla en del ström. Det fungerar självklart utan också men vill man lyxa till det o spara lite på mottagaren så är det inte dumt.

Krille
2009-05-25, 10:10
Om du paralellkopplar 2st ackar med en Y-kabel så kan du lika gärna köra en ack. För går ena acken sönder/kortsluts så fuckar du även upp den andra acken också :)

Om jag inte minns fel då. Någon här borde veta mer.

knas
2009-05-25, 10:36
Man får ju se till att kablar inte skavs eller nöts så det kan bli kortis, det brukar ju vara en grundregel och gäller alla kablar, inte bara batteriets. Men i en stor maskin brukar man väl ändå vilja ha lite bakup, om ett batteri lägger av (ej kortis då) och inte kan leverera så har man iaf det andra. Den möjligheten har man ju inte med bara ett stort batteri.

Nexus
2009-05-25, 11:10
kolla här det finns också hos Airmedia Länkar: http://www.airmedia.se/index.php?act=viewProd&productId=455

kolla med gärna deras egen hemsida: www.powerbox (http://www.%3Cb%3Epowerbox%3C/b%3E)-systems.com

kolla här gärna: http://www.powerbox-systems.com/e/powerbox_systeme/powerbox_12/details.php



det är tyskland som tillverka dom mycket bra också

den kan också automatisk med två batteri eller Lipo det spela inte roll
så när du får slut på batteri så den går över till andra batteri så det är bra grejor här

om det är du söker ett ??

MVH Steve

Leif S
2009-05-25, 15:41
Att koppla (parallellkoppla) ihop två accar med en Y-kapel är inte att rekommendera. Som tidigare nämdes så är risken stor att om en av accarna är i dåligt skick så kommer den att dra den friska accen med sig i fördärvet. Problemet är att om accarna inte är väldigt väl matchade (samma frabrikat, samma ålder, samma uppladdning mm.) så kommer det att gå ström från den bättre accen till den sämre och det har man ju ingen nytta av.

En billig och enkel lösning som fixar ovanstående problem är följande (har dock inte testat i denna tillämpningen det så gör det på egen risk..)

Skaffa två (ev. 4 eller fler) shottky-dioder från exempelvis Elfa. Exempelvis "20TQ045 schottkydiod 20A 45V TO220". Koppla dom i serie med dina accar, en diod för varje acc. Obs, måste vara kopplade i rätt riktning. Exempelvis så kan du öppna pluskablen (den röda) i respektive "Y" och lödda in dioderna. Använd en kraftig Y-kabel.
Nackdelen med ovanstående koppling är att spänningen till mottagare och servona blir ca. 0,4-0,6 V lägre än batterispänningen vilket borde vara ok om du kör på 6V. Dessutom kommer spänningen att variera med belastningen. När servona jobbar hårt kommer spänningen att sjunka några tiondels volt eftersom dioderna inte reglerar spänningen. Tror dock inte det utgör något praktiskt problem.
Här kommer du undan med mindre än en 100-lapp.

Annars så köp den kraftiga av dem du länkade till i din fråga. Funkar säkert bra.

Leif

knas
2009-05-25, 17:03
Tyvärr så håller jag inte med alls om att ackarna måste vara så väl matchade. Spänningsskillanden mellan två ackar är ju så pass liten så eventuell "laddström" mellan dem är försumbar.

Om en ack är dålig så skulle man ju knappast flyga med den ändå eller? Sådant måste kollas innan man använder prylarna överhuvudtaget !

Kolla på denna sida http://www.rcbatteryclinic.com/parallel.html

"...Many pseudo battery "experts" put forth the argument that plugging two battery packs into the same receiver with out blocking diodes is NOT a good thing, claiming that his creates a host of problems and the two packs will end up fighting each other or "cross charging".

These concerns show a lack in the understanding of the charge and discharge potentials involved in Ni-Cd cells. One pack cannot charge the another (equal number of cells) as the discharge voltage of a pack can never be as high as the voltage required to charge the other pack. For the doubters here is an experiment: completely discharged one pack to 4.0 volts and then connected to a fully charged pack having an equal number of cells. There will be less than a 10% transfer of charge in a 24 hour period. Since shorts rarely occur in fully charged packs the risk of one pack "dumping" into one with a shorted cell are insignificant. A simple ESE preflight test would detect a pack with a shorted cell..."

"...Summary: Diodes are not required. Packs must be of the same number of cells. Packs may be of different capacities..."

Det som kanske inte framgått tidigare i tråden är att man bör använda två strömbrytare och koppla dem i separata uttag, inte i samma Y-kabel.




Att koppla (parallellkoppla) ihop två accar med en Y-kapel är inte att rekommendera. Som tidigare nämdes så är risken stor att om en av accarna är i dåligt skick så kommer den att dra den friska accen med sig i fördärvet. Problemet är att om accarna inte är väldigt väl matchade (samma frabrikat, samma ålder, samma uppladdning mm.) så kommer det att gå ström från den bättre accen till den sämre och det har man ju ingen nytta av.

En billig och enkel lösning som fixar ovanstående problem är följande (har dock inte testat i denna tillämpningen det så gör det på egen risk..)

Skaffa två (ev. 4 eller fler) shottky-dioder från exempelvis Elfa. Exempelvis "20TQ045 schottkydiod 20A 45V TO220". Koppla dom i serie med dina accar, en diod för varje acc. Obs, måste vara kopplade i rätt riktning. Exempelvis så kan du öppna pluskablen (den röda) i respektive "Y" och lödda in dioderna. Använd en kraftig Y-kabel.
Nackdelen med ovanstående koppling är att spänningen till mottagare och servona blir ca. 0,4-0,6 V lägre än batterispänningen vilket borde vara ok om du kör på 6V. Dessutom kommer spänningen att variera med belastningen. När servona jobbar hårt kommer spänningen att sjunka några tiondels volt eftersom dioderna inte reglerar spänningen. Tror dock inte det utgör något praktiskt problem.
Här kommer du undan med mindre än en 100-lapp.

Annars så köp den kraftiga av dem du länkade till i din fråga. Funkar säkert bra.

Leif

Extra_Mannen
2009-05-25, 17:50
Så här kan du göra! Har du alla kanaler upptagna? Då kan du ta 2 kanaler och sätta 2st y kablar. Sedan kopplar du 1st servo samt 1st ack med brytare till båda y kablarna så går strömen genom y kablarna samtidigt som servona sitter på kanalerna. Ska funka fin fint!

Leif S
2009-05-25, 17:55
Tyvärr så håller jag inte med alls om att ackarna måste vara så väl matchade. Spänningsskillanden mellan två ackar är ju så pass liten så eventuell "laddström" mellan dem är försumbar.

Om en ack är dålig så skulle man ju knappast flyga med den ändå eller? Sådant måste kollas innan man använder prylarna överhuvudtaget !

Kolla på denna sida http://www.rcbatteryclinic.com/parallel.html

"...Many pseudo battery "experts" put forth the argument that plugging two battery packs into the same receiver with out blocking diodes is NOT a good thing, claiming that his creates a host of problems and the two packs will end up fighting each other or "cross charging".

These concerns show a lack in the understanding of the charge and discharge potentials involved in Ni-Cd cells. One pack cannot charge the another (equal number of cells) as the discharge voltage of a pack can never be as high as the voltage required to charge the other pack. For the doubters here is an experiment: completely discharged one pack to 4.0 volts and then connected to a fully charged pack having an equal number of cells. There will be less than a 10% transfer of charge in a 24 hour period. Since shorts rarely occur in fully charged packs the risk of one pack "dumping" into one with a shorted cell are insignificant. A simple ESE preflight test would detect a pack with a shorted cell..."

"...Summary: Diodes are not required. Packs must be of the same number of cells. Packs may be of different capacities..."

Det som kanske inte framgått tidigare i tråden är att man bör använda två strömbrytare och koppla dem i separata uttag, inte i samma Y-kabel.



Jaha, där fick jag så jag teg :)

Bra artikel, "keep it simple" är väl en bra regel att hålla sig till.
En sak ytterligare att poängtera, enligt artiklen, är ladda accarna separat. Dvs inte genom en eventuell Y-kabel.

Ett problem kvarstår: Finns bara en ledig plats kvar i mottagaren.
Lösning: Använd en Y-kabel och koppla ett servo i den ena och en av accarna i den andra. Andra id'eer??

Leif

th
2009-05-25, 19:26
http://www.svensktmodellflyg.se/forum1.asp?viewmode=1&msgid=188326&page=7&CurrentMainTopic=3

Kolla denna från smservice

Thomas

streem
2009-05-25, 22:09
http://www.svensktmodellflyg.se/forum1.asp?viewmode=1&msgid=188326&page=7&CurrentMainTopic=3

Kolla denna från smservice

Thomas

Tack! den är nu beställd :)