handdator

Visa fullständig version : Om klädsel ej ska fastna.....



JerryD
2009-05-24, 18:59
.... på något ställe på balsa, vad smetar man då på för att förhindra det?
Klädseln är Oratex.

jaka
2009-05-24, 20:46
Hej!
En stilla undran bara...varför vill du inte att klädseln ska fästa? Är det inte tvärt om man strävar efter...?

JerryD
2009-05-24, 21:01
Inte överallt. Det finns ett ställe där klädseln inte bör häfta vid vid mitt senaste bygge, då det kommer att se lite "konstigt" ut om klädseln "hänger ned" eller hur jag nu ska uttrycka mig. Tänk dig att man har en vingbalk som ligger två millimeter under spryglarnas överkant. Man vill då inte att klädseln skall klistra sig fast i vingbalken och därmed accentuera densamma, utan bara fästa i spryglarna och då bilda en vacker nedåtriktad båge mellan spryglarna.

Krille
2009-05-25, 09:51
ta lite vasselin på vingbalken.

men tror int det behövs över huvu taget. För när du värmer klädseln så smälter limmet och sedan sträcks klädseln. När klädseln sträcks kommer den få den fina bågen mellan spryglarna och inte fastna på vingbalken.

jaka
2009-05-25, 15:55
Hej!
Inga problem alls!
Kör du med Oracover eller Oratex (Solartex) är det inga problem med att plastfilmen fastnar på den underliggande balken, de plastfilmerna är ju inte klibbiga på undersidan!

JerryD
2009-05-26, 13:33
Ha!! Lösningen fanns som så ofta, mitt framför näsan på mig! :dance3:
Genom att limma fast själva skyddspappret till Oratexen på de delar som klädseln ej ska fastna på, och med den vaxade sidan upp (naturligtvis), funkar det utmärkt!:) Då Oratex är väldigt genomskinlig, syns visserligen pappret igenom. Jag skall ändå måla modellen senare, så det spelar ingen roll. Man kan ju inte ens spackla någonstans utan att det syns tydligt genom klädseln ändå.
Lite svårt att i text åskådliggöra vad som föranleder mitt något "udda" behov kanske, men exemplet som jag gav innan om vingbalken var just bara ett exempel på där jag tidigare råkat ut för att klädseln har häftat vid mot min önskan.
Vidarebefordrar detta om någon annan undrar över liknande lösning.

jaka
2009-05-26, 19:40
Hej!
Helt onödigt att limma fast skyddspappret på balken!! Oratexen fastar ändå inte!
Bara att köra med strykjärn!!!