handdator

Visa fullständig version : "bruten pinne"



poodi
2009-05-25, 15:59
Hej. På min första flygning ever crashade jag rakt in i ett jävla fotbollsmål. Det mesta höll, men "pinnen" som går till rodren där bak gick rakt av. Jag har försökt att limma med superlim, men det gick inte för det är så jätte lite material (knappt 2mm tjockt). Vad skulle man kunna göra???


Så här ser det ut:

TheGreatBoo
2009-05-25, 16:27
Det är lite svårt att se på bilderna, men är det själva "kroppen" som gått av? Och är det ett kolfiberrör? Om så är fallet så skulle du kunna laga genom att först trä en krympslang över kroppen, sen limmar du in en kolfiberstav(eller ett mindre kolfiberrör) i kroppen med förslagsvis epoxi. Rugga gärna ytan lite med ett fint sandpapper först. När kroppen sen är ihoplimmad med kolfiberförstärkningen inuti så tar du lite lim på utsidan också och drar krympslangen över fogen och värmer fast den.

Annars du så kan du ju ta ett grövre kolfiberrör istället för krympslangen och limma det det utanpå kroppen, torde räcka med en 10cm's bit. Då kan du skippa den interna kolfiberstaven också. Båda metoderna torde funka. Gå till din lokale hobbyhandlare och se vad han har för kolfiber rör/stavar om det är någon som passar bra utanpå eller inuti kroppen.

ronas 22
2009-05-25, 17:36
Det är tråkigt att sådant händer. Speciellt på premier turen.
Hoppas nu du får ordning på planet och kom ihåg att aldrig lessna på hobbyn. Att Crasha ingår i hobbyn, det gör alla för eller senare.
mvh ronas kockaya

poodi
2009-05-25, 18:44
tack för tipsen, men jag tror jag ska föröka sälja planet (kanske får nån hundring för det) och köpa en kyosho clipped wing cub. Kan det vara ett bra nybörjarplan.?? Till det plan som jag har nu så finns de inga revervdelar att köpa så jag vet int om det sku va så kul å fixa upp de å sen krasha å så finns de inga reservdelar å så måst man ändå köpa ett nytt plan...

jaka
2009-05-25, 21:43
Hej!
Glöm CUB:n ingen! Det är bra nybörjarkärra! Varför inte laga den du har...det är ju så enkelt! Bara ta bort stabben och trä ett tunt kolfiber/aluminium rör över det befinliga röret och limma med antingen Ca lim eller 5min epoxy. -Det är bra att kunna reparera saker!

jocke1963
2009-05-25, 22:33
Hej!
Glöm CUB:n ingen! Det är bra nybörjarkärra!

???????

Krille
2009-05-26, 08:45
Det du behöver för att laga kärran är tunn CA lim och en remsa glasfiber, kolfiber eller bara vanligt tyg!

Du lindar en remsa av något materialen runt "röret" 5-6cm brett och 2-3 varv, Dränk sedan in matterialet med tunn CA å låt det torka.

Glöm inte att ta lite sandpapper på röret innan bara så fäster det ännu bättre. En sån här enkel kärra behöver ingen hitec lagning :)

Tar 5 min å fixa.

freddan_6
2009-05-27, 08:25
När du har lagat ska du kolla tyngdpunkten på planet. Lyft planet med två pekfingrar under vingarna. Där det väger jämt ska inte ha flyttat sig bak för långt, då får du problem. Flytta fram ack, mottagare och annat löst. Tyngdpunkten bör vara enligt byggbeskrivning eller 25%-33% av vingens "längd" eller korda mätt från framkant av vingen.
m.v.h. //Fredrik

poodi
2009-05-27, 17:58
Hurdant kolfiber/glasfiber e de jag ska köpa, och var kan man köpa det? E de nåt speciellt CA lim man ska ha (förutom att det är tunt). Det finns väl lite olika, typ för depron, balsaträ och annat..?

jaka
2009-05-27, 18:44
Hej!
Kolfiberrör finns hos alla hobbyhandlare!

Går bra med medium Ca också. Alla Ca lim är lika, utom de som har tillägget "odorless"=luktfria (dyrt och sämre på kol/glasfiber/balsa/plywood) som funkar på Foam=depron.
Själv använder jag "Flash" Ca lim. Accelerator är också bra att ha.

ronas 22
2009-05-27, 19:31
Hej om du ska köpa en ny kärra, KÖP INTE CLIPPED CUBBEN FRÅN KYOSHO. Flyger knappt på fullgas.
Finns bättre kärror. Ta kontakt med en modellflygklubb om du vill ta ett steg in i denna hobby.