handdator

Visa fullständig version : Metanolförare sugen på bensinare! (composite arf 300sx frågor)



JesperA
2009-05-30, 21:21
Hej!

För flera år sedan lade jag flygningen på hyllan för mina dåvarande plan passade inte mig, min Kyosho Cap 232-40 var väl helt ok men inte riktigt det jag ville ha.

Nu har suger kommit tillbaka och det känns som om det är dags för en aning
större kärra, den jag har fastnat för är Composite ARF Extra 300SX men det är en helt ny värld för mig, förr har det bara varit ARF:er, släng i motor lite på snedden och vrid fast servorna på en höft ungefär, men nu är det tänkt att bli lite seriösare men kan inget om allt småplock osv.

http://www.composite-arf.com.hk/arf/images/6840001181556438065-futaba300SX-prod-main.jpg


Det jag är klar med är hittills:
Planet, bara till att beställa via scandinavien rep
Motorn, DA-100 från samma
Cannister från samma
Sporrställ från samma
Futaba 10c

Men resten då?

Servo:
Behöver servo, står något om JP i bruksen men jag har ingen insulin mot dom så det måste bli något annat.
Har ett par Align DS610 servon i helin som jag är nöjd med, vrålsnabba och relativt billiga men räcker dessa? Har samma dimension som rekommenderade men 1.8kg (12kg) mindre än rekommenderad dragkraft, eller jao, nästan 4kg per skevroder, låter mycket.

TIPS?

Övrig el?
Jao, vad skall jag ha där, finns ju Power Box men måste ju löda kontakter på acken och tror inte jag är kapabel till det, förresten finns det något LiPo mottagarack nuförtiden?

Vad heter den där som ser ut som en Power Box fast röd och snyggare? Är den bra?

Övriga småsaker?
Vad fattas i listan ovanför? Locktight, CA, Epoxy osv?
Dessutom servoarmar? Hört något om SWB men vart köper man dom och isåfall är det någon standardräfflor på servot så dom passar till mina Align tro?

Propeller, såg någon Metzler eller vad den nu heter, kolfiberpropp, 3-bladig, vart köper man sådan och vilken passar ovanstående setup?


Kan en sådan lat snubbe som jag peta ihop en Composite ARF kärra?
Övriga tips?

Har försökt leta upp massa bilder på C-ARF 300SX men alla har ju den utgångna 2.6m och den nuvarande 3.1m så någon som ligger inne med några bilder?

Många frågor men grymt tacksam för svar

Sigun
2009-05-30, 22:53
Hej Jesper
är det en 3,1m C-ARF Extra du är sugen på ?. Vad det gäller servona så ska du nog gå på rekomenderade eller något mer.

15-25kg på skevroder är nog inte fel om jag förstod dig rätt. Har själv en 2,2m:s yak och den har jag 16kg på skevroder och 25kg på sidroder. Vet inte om det är plats för dubbla servon på skeven men det springer nog lätt iväg en hel del servon och kablage och när du kommer upp i den storleken så är det kanske inte fel att satsa på en powerbox.

/Martin

gimbo
2009-05-30, 23:12
Glöm inte förlängningskabel :)

JesperA
2009-05-31, 15:04
Hej Jesper
är det en 3,1m C-ARF Extra du är sugen på ?. Vad det gäller servona så ska du nog gå på rekomenderade eller något mer.

15-25kg på skevroder är nog inte fel om jag förstod dig rätt. Har själv en 2,2m:s yak och den har jag 16kg på skevroder och 25kg på sidroder. Vet inte om det är plats för dubbla servon på skeven men det springer nog lätt iväg en hel del servon och kablage och när du kommer upp i den storleken så är det kanske inte fel att satsa på en powerbox.

/Martin

Tjenare!

Nja det är en 2.6m jag kikar på, 3,1m vore inte fel men får inte plats i bilen eller i budgeten tyvärr.

Det sitter 2st servon per skevroder så totalt 24kg per skevroder med dom Align servorna, vore jo roligt att använda dessa då dom har bättre speccar, förutom dragkraften då:

Futaba (som c-arf rekommenderar) http://www.hudikhobby.se/visa_produkt.asp?id=3027

Align: http://www.mft.nu/?pid=391643

13.8kg per Futaba och 12kg per Align, totalt 27,6kg mot 24kg per skevroder.


Glöm inte förlängningskabel :)
Kan vara bra att ha med ;)


Förresten, motorfäste och distanser till en DA-100 till detta planet, vart får man tag i det?

Extra_Mannen
2009-05-31, 15:31
Hej! Jag skulle kolla på Power HD eller Hitec HS7955TG. Köper man dessa i stor pack så brukar man få bra priser!

Jag kör Power HD 16kg's servon i min Above All Extra på 2,21 meter. Dom servona funkar mycket bra och är inte överdrivet dyra! (HD9150MG heter servon) Mycket snabba och bra!

16Kg bör räcka annars finns det ett 20kg's servo har jag för mig!

Servo armar som funkar bra är SWB eller 3W. SWB har tumgänga och bör därför gängas om! Har 2st 3W och 2st SWB i min kärra!

Motorn bör funka toppen! Och dämpare finns anpassade för modellen vad jag vill minnas!


Lycka till. Är själv inne på att skaffa en Composite-Arf fram över!

En power box med 2st lipo ackar på 2-3000mha skulle jag även rekommendera!


/Kalle

Ludde
2009-05-31, 18:57
Du kan ju välja servon som går att köra på 2 celler lipo, då slipper du dyra regulatorer mm,
kör BLS 451 i min rex 700 oreglerat funkar kanon, dock inte godkännda för det men som sagt är det flera som kört i evigheter med det...

Sigun
2009-05-31, 20:13
Futabas borstlösa är tydligen gjorda för Helikopter maskiner och inte bensinare med alla sina vibrationer, därför bör man nog tänka sig för innan man sätter dem i en bensinkärra. Har läst om flera som har fått problem med Futabas BLS servon på FG och andra ställen.

Kör själv med Power HD 9150 i min yak och är väldigt nöjd med dem. snabba och centrerar perfekt. Hitec 7955TG är med grymma servon som funkar fint till ett litet högre pris dock

/Martin