handdator

Visa fullständig version : Calmato Sport



LAB
2009-05-31, 11:49
Köpte en Calmato Sport o efter några flygningar kände Jag att denna kärra är mycket roligare än mina warbirds,el-skit,cap,bensinare,mm.Kör mycket rote flygning(start o landning)med Betongen,det kräver mycket spakande på sidorodret men inga problem med sporten som man kan hantera hur som helst:thumbup::thumbup::thumbup:.Är det någon mer som tycker Sporten är det bästa som hänt modellflyget:)?

Krille
2009-05-31, 12:17
bokis å drhanke har väll ägt ett helt gäng sådana :)

klampe
2009-05-31, 12:51
Ja Laben! Stämmer in i körsången:)
/Stefan

ronas 22
2009-05-31, 12:53
nu blev jag allt mer sugen på att köpa en calmato sport får bli mitt nästa inköp
/ronas

bokis
2009-05-31, 16:41
Du talar med en redan frälst..

Snickarjävel´n
2009-05-31, 18:09
Calmato sport rockar järnet helt klart , har 60´an och den är en fröjd att leka rundor med. Kan ju göra nästan vad som helst utan att den protesterar , nästan ..... nästan

Anders J
2009-05-31, 18:15
Kan ju göra nästan vad som helst utan att den protesterar , nästan ..... nästan

:aetsch:

Snickarjävel´n
2009-05-31, 18:33
:aetsch:


Tack för omtanken :icon_pai::icon_butt:

LAB
2009-05-31, 20:45
Har varit ute o kört calmato ikväll med betongen,vi försöker få ihop lite seriös film på våra start o landningar.O J¤#%ar va tight det blev några gånger men kul är det,våran långa bana är lite smalare så det gäller att hålla sin linje annars smäller det:sarcastic:

MagnusStrömqvist
2009-06-01, 10:34
Räcker en OS55AX till i nosen på en 60 Calmato? Nån som vet. Kräver ju inte obegränsad vertikalprestanda, men vill ju kunna ha lite fart in i manövrarna...

T5
2009-06-01, 11:59
Räcker en OS55AX till i nosen på en 60 Calmato? Nån som vet. Kräver ju inte obegränsad vertikalprestanda, men vill ju kunna ha lite fart in i manövrarna...

Utan att ha kärran så skulle jag säga nej. Satsa på större motor för ivrigt sportflyg :)
Saito 100 skulle nog sitta som en fläskläpp tror jag.

Krille
2009-06-01, 13:52
Den skulle dock passa i en calmato sport 40

lassebetong
2009-06-01, 15:20
Har varit ute o kört calmato ikväll med betongen,vi försöker få ihop lite seriös film på våra start o landningar.O J¤#%ar va tight det blev några gånger men kul är det,våran långa bana är lite smalare så det gäller att hålla sin linje annars smäller det:sarcastic:

Ja det var på ....håret ett par gånger.:D att komma i bredd på en 6 meters bana och landa.
Kan nog bara hålla med ang. calmato, en riktig alroundkärra.
Har ju iofs bara kännt på din ett par ggr, men tycker att den känns helt ok.
Och sedan ser jag ju att du lyckas hantera den.:aetsch:

/lasse

lennart wiklund
2009-06-02, 10:51
Oxå heltänd på denna kärra,ibland tar jag hellre calamoton än mina extror med ut på fältet.En superrolig maskin

MagnusStrömqvist
2009-06-02, 14:18
Finns det möjlighet att trycka i en 20CC ASP 2takt? Eller den får man omöjligt i motorbocken?

Snickarjävel´n
2009-06-02, 15:10
Finns det möjlighet att trycka i en 20CC ASP 2takt? Eller den får man omöjligt i motorbocken?


Allt går utom nyfödda , tennsoldater och ankor på hjul så bara stövla ner motorn i den :thumbup:

jaka
2009-06-02, 15:36
Hej!
Klart en OS 55:a går bra att använda i en sportkärra som Calmato .60 sports.! Inte så stor skillnad på en .55:a och en .60:a!
Det gäller att "proppa" modellen rätt naturligtvis.

En 20cc tvåtaktare är på tok för tung , klumpig och ...lägg till något passande!

kenneth67
2009-06-02, 17:29
ehh allt går om man vill ... jag har hornat i en asp 120 i en 60 extra 300s.. men man får ju stuva om lite för att slippa blya ... dvs flytta bak servon till sida å höjd till bak kroppen ev även flytta accen för att få tp rätt...

visst den blir tung ! ... men vad gör det !??

en kille på färltet flyger en hacker .40 storlek med en st90 2 taktare .. kärran är reparerad till oigenkännlighet .. förstärkt med glas fiber mm mm ändå ligger kärran under fyra kilo och flyger som en dröm även om den e ful som stryk ! ...

mitt motto är bättre för mycket motor än för lite ! ...

jaka
2009-06-02, 17:42
Hej!
Tyvärr är det så att vill man ha bra prestanda på en "kärra" så gäller det att bygga /flyga lätt! Inte att ha så mycket hästar som möjligt!
Ett vanligt nybörjarfel!

kenneth67
2009-06-02, 18:40
Hej!
Tyvärr är det så att vill man ha bra prestanda på en "kärra" så gäller det att bygga /flyga lätt! Inte att ha så mycket hästar som möjligt!
Ett vanligt nybörjarfel!

en arf väger för det mesta det den väger .. till skillnad från ett pinna bygge eller en special pylon racer ..
att gå upp i "övermotor " på en 2 takt landar för det mesta på samma vikt som om man skulle ta den största rekomenderade 4 taktaren ..
jag brukar ligga snäppet över det som är "max" på rekomenderat och har ännu inte upplevt några som helst bekymmer med taskiga flyg egenskaper och gasen är ju faktiskt justerbar

en super lätt kärra är mer känslig än en tyngre .. och med vikt i form av kraft så kan man ju faktiskt flyga även när det blåser utan att det fladdrar runt i vinden men visst allt har ju en övre gräns ... man ska ju inte behöva landa i pylon fart för att kärran är för tung ...

LAB
2009-06-02, 18:48
Jag kör med orginal 46an,ingen racer men precis lagom.Risk finns att en del av manöverbarheten försvinner med tyngre motor= taskiga buskflyg egenskaper.Jag hade 55an i en skyraider o tyckte den gick som en dröm men jämfört med calmaton var det en övermotoriserad buss:sarcastic:

pgrts
2009-06-02, 20:49
Viddler.com - Calmato60 - Uploaded by pgerts@@AMEPARAM@@http://www.viddler.com/player/60d37f9d/@@AMEPARAM@@60d37f9d/

poodi
2009-07-14, 20:19
Hej.
Blir det lamt om man lägger en 40:a i nosen på en calmato 40:a? Är det stor skillnad mellan en 40 och en 46 motor?

LAB
2009-07-15, 21:34
Hej en någorlunda vass 40a ska nog funka för orginal 46an(Kyosho=ASP) är ingen racer

sundqvistjohan
2009-07-15, 21:58
Hej.
Blir det lamt om man lägger en 40:a i nosen på en calmato 40:a? Är det stor skillnad mellan en 40 och en 46 motor?

Här flyger Sportsen med en GX40 (Kyoshos motor). Samma motor som levereras med RTF-paket med den högvingade trainern. Kraften räcker nog.

YouTube - Calmato sports

Ompa
2009-07-17, 10:25
Har sneglat lite på en sådan kärra själv som ersättare för min nu relativt slitna Cloud Dancer. Har även en gammal Cub som jag brukar vinterflyga med som också hänger på gärsgårn.
Efter att läst dessa inlägg är jag hyfsat överytgad om att en Calmato Sport med gott samvete kan ersätta bägge dessa kärror :)

Ett annat alternativ jag haft är även den nya Kyosho Spacewalker, men Calmaton verkar ju vara en fröjd att busa omkring med.

Finns sporten som 60 storlek??

Snickarjävel´n
2009-07-17, 10:44
Sport finns som 60:a , har en själv och det är nog den roligaste kärra jag ägt

Ompa
2009-07-17, 10:48
Perfekt :thumbup:
Detta torde avgöra vilken ersättare det blir för mina två andra kärror :)

poodi
2009-07-17, 10:58
Hmm, undrar hur det skulle bli om man sätter en .60 motor på calmato sport 40:an...? Någon som har testat? Blir det månne helt overkill eller kanske blir det bara ett jäkla drag..?

Snickarjävel´n
2009-07-17, 11:08
Sikta på att sätta i en motor som väl stämmer överens med lämplig tyngdpunkt så får du en utomordentligt trevlig kärra. Kolla alltså vikten mellan dom olika motorerna.

LAB
2009-08-06, 18:47
Jag tryckte i min OS55AX i Calmato 40 och det funkar. Bra tryck och inte för hög landningshastighet, dock svårt att veta hur långsamt de med mindre motorer kommer in i :)

Kan bara bifalla övriga här. Calmato rocks! Flyger rent och fint...Vackert flygetyg

Under första flygturen råkade jag ut för 2 Failsafe (Spektrum) och motorstopp, men fick ner den hel ändå...Puhhh Sista dödsspiralen kom jag ur ca 2 m över marken....De kallingarna var bara att kasta....

Hej kontakten till skevroderservot hoppade ur i söndags men det gick bra att använda sidorodret istället,så mina kallingar är fortfarande tvättbara:sarcastic:.Vad för strul är det med spectrum?

Snickarjävel´n
2009-08-06, 18:50
Mina kallingar är både torra och rena fast min calmato är väl allt annat än hel just :vroam:

LAB
2009-08-07, 08:13
Hej tycker inte det är att stjäla tråden,bara bra att lägga in info o tips så att vi kan lära av varandra:thumbup:.

Tomass
2009-08-13, 22:17
Maken till bra kärra får man leta efter, flyger som en gud i alla väder.
Den har sin brist i knivegg, den orkar inte hålla sig uppe, men i övrigt är den lysande till bus och finflyg. Det sitter en SC 91 fyrtakt i den och det fungerar mycket bra..


Jag har över 35 flygtimmar med min Calmato 60 Sport, nu först börjar det bli dags för en lättare renovering...

Snickarjävel´n
2009-08-14, 05:18
Jag bytte ut båda stötstängerna till höjd och sida och ersatte med sullivan stänger. På så vis fick jag groteskt mycket mer utslag samt en överföring som gick bra mycket lättare. Detta tillsammans med hyggliga servo bidrog till en hel del kniveggs flygning så visst funkar det även med Calmato