handdator

Visa fullständig version : Ett nytt Diesel-projekt



Diesel
2009-06-04, 22:16
Liten inledning.
Jag "älskar" bilar.... och att köra dom kostar pengar.
Jag har dock inte betalt för detta på ca. 13 år men kört MÅNGA mil.
Nu då sedan jag blev arbetslös och behövde stålar så tog jag beslutet att sälja mina "spar-pengar-bilar" och köpte mig en "vanlig" bil.
Snacka om att det svider att skicka massa pengar till staten i form av massa skatter på bränslet på mina redan beskattade pengar. Ja ni vet , skatt på skatt på skatt .....:boxing:
Så .... gick ner i pannrummet och hukade ner framför en "nånting" som skall likna en motor och tog beslutet.
Jag skall bygga en ny och sista "fritös":sarcastic:
Vissa här på forumet ler lite för sig själva och säkert tycker..... Nu skall det lukta gatukök igen.
Och mitt svar på detta är ........ Jupp. :thumbup: Tänk er så fina gula stora fält det finns här i sverige nu såhär tidig på sommaren. Och däe ser jag massa olja ..... som räcker många många mil ! :lollypop:

Diesel
2009-06-04, 22:19
Vilken hensk motor. FYYYY . sladdriga tändkablar, massa elskit till insprutning, sådant skall slängas .

Diesel
2009-06-04, 22:23
Det skall vara en manlig motor ! Med hårda "tändkblar" som knackar hårt och bankar , rycker , och visslar. Jupp .... det är fint det.!
Moroten som har tittat fram ur pannrummet efter många års glömska.
En golf 1.6 TD från 1983 som har gått ca.40.000 mil.
Den behöver återupplivas på nytt. :icon_pidu:

Diesel
2009-06-04, 22:25
ca. 2 och en halv timma senare.............
Fortsätter imorgon och ta av toppen och ut med övriga innälver.

senmathal
2009-06-06, 16:50
Det skall vara en manlig motor ! Med hårda "tändkblar" som knackar hårt och bankar , rycker , och visslar. Jupp .... det är fint det.!
Moroten som har tittat fram ur pannrummet efter många års glömska.
En golf 1.6 TD från 1983 som har gått ca.40.000 mil.
Den behöver återupplivas på nytt. :icon_pidu:

Självklart ska det vara en diesel! Snart har min Citroen BX diesel kommit upp 40 000 mil den också. Drar inge olja och startar perfekt vinter som sommar. Och 90 dieselhästar på drygt 1000 kg bil skäms inte alls för sig. Roligast är att tanka när trippmätaren visar 90 mil och det går 48 l diesel, särskilt nu när Dieseln är mer än en krona billigare än bensin :)

/Mats

Diesel
2009-06-06, 18:39
Nu lite uppdatering på renoveringen.

Kassa ventiltätnigar ..... FYY som det ser ut. !

Diesel
2009-06-06, 18:41
Efter särtagning så är det dax för tvätt! Det gick några liter bensin , men resultatet är :thumbup:

Diesel
2009-06-06, 18:47
Efter några timmars tvättning och sedan mätning så har jag kommit fram till att ventilstyrningarna är i fullgott skick så jag bytte endast 2 st och efteråt satte dit nya ventiltätnigar.!
Slipade in ventilerna som det var akut behov av efter all sot !
När toppen ble klar så har jag provtryckt insug och utblås kanalerna med 8 bar´s tryck och dom 100% täta. Känns skönt !:lollypop:
Ventilspel mättes in och det var skit att få till det rätt då jag har lånat ut vissa verktyg så kammen fick skruvas av och på en så där 10-12 ggr. Men ..... nu är det med rätt så toppen är helt färdig !!!

Snickarjävel´n
2009-06-06, 22:26
:sarcastic:Du fabro ... e du säker på vad du gör nu :lollypop:.


Hojta till om du behöver nån profet så tillkallar vi bemmanings styrkan :thumbup:

jocke1963
2009-06-06, 22:37
Härligt med lite mekar-bilder !!

Diesel
2009-06-07, 08:16
:sarcastic:Du fabro ... e du säker på vad du gör nu :lollypop:.


Hojta till om du behöver nån profet så tillkallar vi bemmanings styrkan :thumbup:

Jo.... jag skulle ha behövt ett nytt skaft till min "indianpinne" :icon_pidu:
Den däe sugkoppen med träskaft , för att slipa in ventiler med.
Allt bra med dig annars ?
Idag skall jag ta och fixa till spridarn med lite "special" fjadrar för att piska upp trycket till 180 bar även pumpen skall hoppa isär i delar för att få sig en omgång.
Det bli även där en del "special" ändringar som är lite hemliga!
Bilder kommer senare på kvällen när dessa delarna är färdiga.

Snickarjävel´n
2009-06-07, 08:24
Det kan inte bli dubbelt så bra iaf :girl_cray3:


Ska bli kul att följa fritösprojektet :lollypop:jobba på :thumbup:

Per P
2009-06-07, 08:32
Tjusigt Packo!! Kul att du lägger upp lite bilder på det här!

Är det jobbigt/svårt att byta ventilstyrningar? Jag måste göra det på min VW-motor i min BeachBuggy.... Jag har aldrig bytt några såna o vet inte riktigt om jag törs ge mig på det....

//Per

Diesel
2009-06-07, 08:39
Tjusigt Packo!! Kul att du lägger upp lite bilder på det här!

Är det jobbigt/svårt att byta ventilstyrningar? Jag måste göra det på min VW-motor i min BeachBuggy.... Jag har aldrig bytt några såna o vet inte riktigt om jag törs ge mig på det....

//Per

Jag har aldrig gjort det på en bubbla, men på dessa motorer så tycker jag att det är busenkelt ( har dock gjort det vääldigt många ggr)
Ville ta bilder på proceduren ,men jag tyckte synd om min mobil:banghead: .
Nävarna var svartare än natten och det drypte olja från dom.....
Min "kyckling" tyckte dock att det luktade gott i köket.!:thumbup:
Toppen åkte nämligen in i ungnen på 100 grader i ca 30 min , och styrningarna i frysen , sedan så var det i stort sett att "trycka" dit dom med väldigt nätt knackande. Dock så får inte proceduren ta allt för många sekunder . Om styrningen värms upp av toppen innan den kommit i läge så är det kört. Då får du tar om det från början och till 99% ta en ny styrning.
Jag kan forska lite i hur det är på en fläktboxer.

Per P
2009-06-07, 08:42
Det får du mer än gärna göra! Och om det skulle råka vara så att du skulle få en stund över och inspirationen flödar, så tittar jag gärna förbi med topparna och nya styrningar:th_o:

Diesel
2009-06-07, 20:15
Och nu lite bilder på dagens framsteg.
Pumpen är fixad och klar. Den har fått nya packningar, en ny bussning till gasarmen och en till ingående axel. ( Drivaxel från kamaxelremhjulet)
Backventilerna har uppgraderats och pumpkäglan (den som bygger upp trycket och delar ut det till spridarna) .
En del till förändringar har gjorts men dessa hålls hemligt.:sarcastic:

Spridarna har med renoverats upp och fått sig lite "specialfjädrar " som har shimsats till rätt tryck (180 bar)

Diesel
2009-06-07, 20:23
Lite bilder till.........

Diesel
2009-06-09, 20:19
Nu har man gjort lite framgång. Putsat upp blocket.
Sedan så har jag konstaterat att kolvarna är ... visst användbara men absolut inte dom bästa. Tidigare ägare av motorn visste tydligen inte hur viktigt är med rätt inställd kamaxelrem på en diesel så ventilerna har lämnat kraftiga spår på kolvtopparna. Utöver det så har dåliga spridare gjort att mycket gods har försvunnit ur kolvarna :secruity:

Diesel
2009-06-09, 20:23
Nåja.... ner i källaren och leta i gömmorna ovh tadaaam. ! Hittar 6 st kolvar som är i toppskick! :icon_pidu:. MEN.! det är inga turbokolvar.:banghead: suck.
Då är det bara till attsätta igång och göra dom till turbokolvar.:stupido2:
Turbokolvarna har en urfräsnng på sidan som ger plats till oljerör som sprutar olja på undersidan kolven. Detta är då för kylning. Skilnaden syns på bilden.

Diesel
2009-06-09, 20:25
Roterande fil och lite metanol..... och 1 timmas jobb..... sen har vi så gott som 4 nya turbokolvar.:icon_pidu::thumbup: För övrigt så är vevaxeln uppmätt och all är inom toleranser vilket är väldigt glädjande.! Ramlager byter jag inte då dessa är så gott som nya.
Förhoppningsvis imorgon kommer delarna som är beställda så jag kan fortsätta med hopsättningen.

kenneth67
2009-06-09, 20:30
är det månne dags för en ny insamling här på rc flyg ! ??? alla som har känningar på använd frityr olja se till att denna skickas per omgående till DIESEL ...:secruity::icon_butt::boxing::icon_pidu:

Diesel
2009-06-09, 20:36
Jo ! gubben som hade motorn före mig skrotade bilen för att den var inne på verkstad och dom kunde inte hitta felet, som gjorde att han hade ingen oljetryck på tomgång. Dom har bytt vevlager, ramlager (därför dom är som nya ! ) och oljepump. felet kvartår, och då skyllde dom på spricka nånstans i blocket . Vilket kvalificerat skitsnack ! Det finns en standard sjuka på dessa motorer som märkligt nog nästan inga VW verkstäder känner till. Hmmm. Och delarna som är kassa finns inte ens med i deras reservdels-register . Va f..n är detta ? skrota bilen och köp ny för 2 lager ?
Hur som .... dessa lager kaseras rätt så snabbt om man spänner kamremmen för hårt vilket i stort sett alla gör.! Dom glömmer att remmen spänns en jäkla massa när motorn blir varm. och då kommer lagrerna att se ut så här ! och då är det inte konstigt att det inte finns oljetryck på låga varv. :secruity:
Får fixa nya via Kristianstads-motorslip eller MMR.

Diesel
2009-06-09, 20:39
är det månne dags för en ny insamling här på rc flyg ! ??? alla som har känningar på använd frityr olja se till att denna skickas per omgående till DIESEL ...:secruity::icon_butt::boxing::icon_pidu:
He he ..... Jag har redan fixat en ny källa .... och i närheten. Men tack för åtanken. :sarcastic:

Mr J
2009-06-10, 20:51
En oljekälla? Wow! :sarcastic:

Diesel
2009-06-12, 21:12
Det har tyvärr inte blitt lika mycket bilder då jag hade strul med kameran i mobilen. Nu är den fixad, och kommer lite bilder till.
Kamrem och glödstift har inhandlats hos Biltema där man har träffat ett gäng modellflygare som var på väg till vallentuna. Prata lite längre stund med "iceman" . Det var länge sedan vi träffats, kul att se dig igen !
Hur som.... delarna är monterade och motorn är ihopsatt.... Lite här och var som fattas men det skall tas från motorn som sitter i bilen.
Så som , oljetråg, oljepickup, vattenpump(då detta är 1 månad gammal), generator, svänghjul, koppling.... och säkert lite till ,men det tar vi då.
Här är lite bilder på hur det ser ut just nu.
Kommer även en film senare ikväll om jag lyckas ladda upp den.:thumbup: Där är det sköna "noter" som kommer ur visa trumpeter.:sarcastic:

Diesel
2009-06-12, 21:19
En liten upphetsare för dom som funderar på att köra Diesel. :icon_pidu:

Viddler.com - Volvo-n - Uploaded by Diesel@@AMEPARAM@@http://www.viddler.com/player/4b57add7/@@AMEPARAM@@4b57add7/

Diesel
2009-08-12, 23:06
Och nu är pärlan Besiktigad !:icon_pidu:
Ikväll åkte hon in på skönhets-opertion:sarcastic:
Nu när jag sitter här så är bensinaren väck och den lilla gulliga Diesel-n på väg att ta sin nya plats.
Jobbet kommer att fortsätta imorgon, och då även fler bilder kommer att läggas upp.:vroam:
Det som skall göras nu är att svetsa returledning till oljan från turbon till oljetråget, då jag använder bensinarens tråg. Golfarna har en annan tråg som inte passar på en Audi.
Bygga nytt avgassystem, fimpa bensinpumpen, dra nya bränsle-ledningar, fixa hemmapatent-gasvire, koppla in glödrelä med kontrolllampa i instumentpanelen, flytta över svänghjul med koppling, svarva upp svänghjulet så den passar på vevaxeln, med mera med mera uch ...... mycket kvar.

Per P
2009-08-12, 23:39
Kör hårt Packo!!

lassebetong
2009-08-13, 07:03
Fränt. :thumbup: :thumbup:

/Lasse

Diesel
2009-08-13, 23:02
Och nu är kl 23,56 när man har hasat sig från garaget.
Motor är på plats, gasvire är fixat, konsol för bränslefilter fixat, kylarsystemet är påfylt och tät, oljereturen är på plats på motorn, el-delen (generator och startmotor)är klar och tanken är tömd på "tvättmedel" ( bensin ), motorn körd i bilen med hjälp av startmotor för att bygga upp oljetryck.:thumbup:
Kvarstår bränsleledning i plast som tål matolja, fixa en "downpipe" från turbon, plocka bort katalysator, koppla in glöden ,fylla tanken, lufta bränslesystemet och slutligen STARTA !:icon_pidu:
Bilder kommer imorgon ( idag med tanke på att klockan är nu över 24.00)

Sigun
2009-08-14, 06:54
Snart dags för premiärtur då Packo !!.. :lollypop::lollypop: Ser fram emot fler bilder på detta projekt

/Martin

lassebetong
2009-08-14, 07:06
Snart dags för premiärtur då Packo !!.. :lollypop::lollypop: Ser fram emot fler bilder på detta projekt

/Martin

Och självklart vill vi ju även se en filmsnutt på det hela.:1headbang:

/Lasse

Diesel
2009-08-14, 15:35
JA.... nu är man helt j..la slut.!
Hur som , ränsleledningar är klara på plats, avgas-systemet lika så.
Det tog lite tid att göra flänsen till turbon och svetsa rören på plats med bra passform och få dit även en flexrör så vibrationerna från motorn inte utmattar övriga avgas-systemet.
Lite bilder på hur det ser ut för stunden. Det skall till luftfilter och lite mera elsladdar, och en STORSTÄDNING av garaget.:sarcastic:

Diesel
2009-08-14, 15:40
Bombnedslaget i garaget ! Bild endast på bordet. Ni får använda fantasin för att få en uppfattning hur det ser ut på golvet.:lollypop:
Och så en bild på bränsledepån som för stunden är på ca 150 liter och det filtreras för fullt.
Även en bild på en 1.6 diesel till som står i källaren som skall renoveras nån gång i framtiden.
Jag har 2 till utöver den.... he he
Det är bra att ha !

chrisvås
2009-08-14, 15:59
Går det inte att regga om/bes med annan motor? Bilen är ju inte direkt en -09. Verkar drygt som fan att byta motor + vad händer om man kör på nån ?

Diesel
2009-08-15, 00:01
Går det inte att regga om/bes med annan motor? Bilen är ju inte direkt en -09. Verkar drygt som fan att byta motor + vad händer om man kör på nån ?

Visst går det att regga in bilen med en diesel motor. Det skall jag göra när allt visar sig utfalla som jag har tänkt mig. Alla bilar upp till 88 års modell går att bygga om till Diesel så länge man inte överskrider framvagnens totala belastning (typ montera en dubbel så tung motor som originalet) eller inte överstiger effekten i motorn med vad tillverkaren rekomenderar till den kaross man använder.
Enkelt och bra.

Diesel
2009-08-15, 00:05
nu är det mitt i natten och bilen är vad jag tror färdig för start och provkörning.:man_in_love:
Fullt tank me slabb, och batteri på laddning.
Har lite problem med att glödreläet inte vill riktigt som jag har tänkt mig, men det löser sig så fort jag kommer till skroten på måndag.
Återkommer med hur det gick med starten och eventuellt en filmsnutt på motorn igång.

Diesel
2009-08-15, 17:27
och nu äntligen.... dock en dag försenat ,så är bilen klar !:icon_pidu::lollypop:
Allt funkar som det skall och jag har fixat glöd relä-et med.
Full tank 80 liter. Nu är det att se hur många mil det blir av det.

En filmsnutt på motorn igång.

Viddler.com - Audi 100 Diesel - Uploaded by Diesel@@AMEPARAM@@http://www.viddler.com/player/df3a5c02/@@AMEPARAM@@df3a5c02/

Härligt. Nu är det nästan så att man har fått upp glöden för att fixa till Jessan bubbla med .
Lakering ihoppsättning och givetvis Dieslmotor i den med ! Det är tänkt som en Baja Bugg som är militärgrön feta muders däck och då den goa motorljudet med svart rökpelare .!
Men, nu skall jag ta tag ordentligt i min vita 142-a då jag skall in och regga den i slutet av denna månad. Tänkas vad tiden går fort. Sista besiktningen jag gjorde på den bilen var 2000. Hon har stått i 9 år.
Kommer att ta upp tråden igen när jag har mer exakta uppgifter på bränsleförbrukningen / mil på Audi-n

Diesel
2009-08-28, 16:21
Och nu det slutliga....
Blandad körning, ca 40% stadstrafik och 60 % motorväg resulterar i soppaförbrukning på 0,48/ mil.
Tycker det är väldigt bra för en bil i denna storlek .
Jag är nöjd ! Mycket nöjd.

Jonte
2009-08-28, 17:12
Fasen va grymt, nu är väl bara att regga den med denna motor i.

tyckte om din keps, men det mycket fyndiga texten.