handdator

Visa fullständig version : Sjöflyg i Gåssjön



QatHome
2009-06-09, 08:44
Här är en film från lite sjöflyg i Gåssjön då man med svår abstinens efter utlandsresa äntligen fick lite spaktid, förhållandena var inte de bästa med mycket vind och solen i ögonen men är man desperat så.
Mats J var också där och visade att Puddlen klarar alla väder.

http://www.viddler.com/explore/qathome/videos/27/

matbos
2009-06-09, 08:55
Härligt boys!

Sigun
2009-06-09, 08:57
Go film Jimmy :)
Nu blir man ju mer sugen på sjöflyg an någonsin !, bor 200m ifrån sjön Åsnen så ett sjöflygplan har jag varit sugen på länge. Vad har ni för setup i era plan ? De ser ju inte ut att vara så stora.

Vart kan man köpa dessa ?
/Martin

Mats J
2009-06-09, 10:18
Puddle Twin får man knåpa ihop själv av 3mmdepron finns länkar här och på rcgroups. Jimmys seawind kan du köpa där greatplanes finns.
I puddlen har jag två borstade gws 350 motorer med snygga jamaracub proppar ett kontronik easy1000 reglage, 1800mah 2cells lipo (funkar med 800mah också) 2st 9gr servon och en liten futaba mottagare. Puddlen är en otrolig kärra flyger som en dröm i vindstilla och fullt hanterbar i vindarna som ni såg på filmen, jag har även testat den i högre vågor utan dramatik. Så kolla in http://www.rcgroups.com/forums/showthread.php?t=677376&highlight=puddle+twin och skriv ut ritningen sen bygger du den på några kvällar så har du en kärra för alla fina sommarkvällar då barnen lagt sig och flyglusten är stor:)

Mvh Mats J

Sigun
2009-06-09, 11:09
Mats kör du båda motorerna på ett fartreglage ?

Lasse
2009-06-09, 21:23
Mats kör du båda motorerna på ett fartreglage ?

Jo han kör bägge motorerna på ett reglage, är ju inga problem eftersom det inte är borstlösa motorer :)

Till mitt pågående Puddlebygge har jag köpt borslösa motorer för $5.99/st på Hobbyking och ett par billiga reglage.

Sigun
2009-06-09, 22:08
Gissar att det är 100% versionen ni byggt ? finns ju både en 66%:are och en 200%:are med. Men 100% ser ju trevlig ut så man kanske skulle leta fram lite depron och kasta ihop en sådan :)

/Martin

QatHome
2009-06-10, 00:36
Har haft upp Seawinden lite mer i luften både söndag och måndag under lugnare förhållanden och den är riktigt trevlig att flyga med även om den kräver lite balansering med skeven för att göra snygga starter utan att sänka ner vingspetsarna i vattnet och snurra runt.

Puddlen är dock svårslagen när det gäller avslappnat flygande, klockren modell för sjöflyg helt enkelt. Den modell Mats flyger är 100% orginalet som är 80cm i spännvidd och han håller på att bygga en 66% också. Själv håller jag på att bygga en Puddle Twin II som ser lite annorlunda ut och har lite mer spännvidd runt 110cm om jag kommer ihåg rätt.

Per P
2009-06-10, 05:53
Trevlig flygning :thumbup: