handdator

Visa fullständig version : Hur uppstår anfallsvinkeln?



JohanJ
2009-06-10, 22:13
Mitt första radiostyrda flygplan står och väntar på en hyfsat vindstilla och ledig dag. I väntan på denna funderar jag på nästa projekt: att konstruera ett eget.

Jag har läst på lite överallt men det är en sak jag inte har förstått: hur "uppstår" vingens anfallsvinkel?

Jag vet inte hur jag skall formulera mig men ett exempel: Om jag ökar vinkeln mellan vingens mittlinje och flygkroppens mittlinje, hur vet jag att jag ökar anfallsvinkeln och inte sänker nosen?

Hoppas att någon förstod frågan och kan förklara eller peka på en länk! (Även förklaringar med mycket formler mottages tacksamt.)

gimbo
2009-06-10, 22:32
Anfallsvinkeln uppstår om du lutar vingen upp eller ner mot luftströmmen.

Här kan du läsa:
http://sv.wikipedia.org/wiki/Anfallsvinkel

Thomas
2009-06-10, 23:01
Anfallsvinkel är egentligen fel beteckning. Riggningsvinkel är mer korrekt.
Riggningsvinkeln på huvudvingen mäts tillsammans med stabilistorn och motorns riktning (oftast en aning neråtriktad).
Om du väljer en symmetrisk profil på huvudvingen så bör/ska riggningsvinkeln på huvudvingen och stabilisatorn vara densamma. Motorriktningen ska då vara i samma linje.
Ju mer bärande profil du väljer, d.v.s. ju flatare undersidan är på huvudvingen, desto mer neråtriktning ska det vara på motorn för att kompensera drag/lyftkraft när motorn går på fullvarv, annars får vingprofilen en tendens att lyfta planet när farten ökar. En bärande profil har egentligen ett idealiskt hastighetsområde där den har bäst lyftkraft.
På friflygande modeller valde man ofta förr att ha en eller ett par graders positiv riggningsvinkel för att få kärran att flyga bra i en viss hastighet. Gick det fortare än den hastigheten så steg kärran, motsatt så sjönk den om hastigheten blev för låg.
Ska du konstruera eget så välj gärna en semisymmetrisk profil på huvudvingen. Stabben kan vara flat. Lägg vingens profil i linje med stabbens linje och ha 1 eller 2 graders neråtriktning på motorn. Glöm inte att rikta motorn 1-2 grader åt höger i flygriktningen sett uppifrån, allt för att kompensera propellerns slipström som oftast slår på vänster sida av fenan och tenderar att styra planet åt vänster.

Good Luck!

Här är ett par länkar till en uppsjö av profiler:

http://www.ae.uiuc.edu/m-selig/ads/coord_database.html

http://a190754.free.fr/PROFILS.HTM

gimbo
2009-06-10, 23:12
Enklare är det om du gör en midvingad helsymetrisk vinge. Då kan du ha allting i symetri och i samma plan. Med undantag för den lilla vinkeln på motorn för att kompensera för slipströmmen.

JohanJ
2009-06-14, 20:48
Tackar för svar men jag är inte väldigt mycket klokare.

Teori om vingprofiler har jag tillräckligt, det kommer att vara mina praktiska möjligheter att skära frigolit/balsa/depron/annat som kommer att avgöra vilken vingprofil jag får oavsett vad teorin säger.

Jag har är fortfarande inte sett någon allmän beskrivning av hur man mäter och väljer riggningsvinkel för vinge, stab, propelleraxelns riktning, CG och annat som har med anfallsvinkeln att göra. Flygplanets övergripande geometri helt enkelt. (Eller missade jag något i länkarna?)

Var och hur har ni lärt er det ni svarade med?

Krille
2009-06-14, 21:01
ska du bygga ett modellplan så kör med 0 graders anfallsvinkel (riggningsvinkel) på stabbe och vinge. samt 2 grader nedåt på motorn. Fungerar på de flässta olika modeller :)

Thomas
2009-06-14, 22:37
ska du bygga ett modellplan så kör med 0 graders anfallsvinkel (riggningsvinkel) på stabbe och vinge. samt 2 grader nedåt på motorn. Fungerar på de flässta olika modeller :)

Helt korrekt, men glöm inte att det är sprygelns CENTRUMLINJE man utgår ifrån.
Med en symmetrisk profil är det inga problem, men har man en asymmetrisk (typ halvsymmetrisk, eller t.ex. 'Clark Y') så måste man ta reda på denna linje, alltså "nollinjen".

Jag Googlade på 'Model Airplane Costruction' och fick fram en hel del matnyttigt!

JohanJ
2009-06-15, 20:52
Helt korrekt, men glöm inte att det är sprygelns CENTRUMLINJE man utgår ifrån.
Med en symmetrisk profil är det inga problem, men har man en asymmetrisk (typ halvsymmetrisk, eller t.ex. 'Clark Y') så måste man ta reda på denna linje, alltså "nollinjen".

Jag Googlade på 'Model Airplane Costruction' och fick fram en hel del matnyttigt!
Jag förstår nog inte vad som menas med centrumlinje här. Konstigt, jag hittar nästan inga relevanta sidor när jag googlar. Har du några länkar?


ska du bygga ett modellplan så kör med 0 graders anfallsvinkel (riggningsvinkel) på stabbe och vinge. samt 2 grader nedåt på motorn. Fungerar på de flässta olika modeller :)
Låter som en praktisk regel! Det verkar jobbigt att arbetat med så små mått som 2 grader...jag har ju inte börjat bygga men jag förstår att här gäller det att vara noggrann!

jaka
2009-06-15, 21:08
Hej!
Centrumlinjen är den linje som bildas om man drar en linje från sprygelns främre "spets" till sprygelns bakre "spets".
-Alltså inte den plana undersida som man annars kanske tror är "centrumlinjen" på en profil som Clark-Y!

Du ser centrumlinjen 0 om du tittar på Tomas bild ovan!

Thomas
2009-06-16, 11:51
Får du riggningsvinkeln för positiv, d.v.s. vingens framkant för hög, så stiger planet när du ger gas och sjunker när du drar av gasen... Inget bra!

Om vingen ligger ovanpå kroppen, typ på en högvingad trainer, kan man alltid laborera lite med att palla under vingens bakkant för att få olika riggningsvinklar för att få kärran att flyga neutralt vid olika gaspådrag.