handdator

Visa fullständig version : Hej är ny och vill ha hjälp!!



Ben
2009-06-21, 10:42
Hejsan jag var inne på youtube sen hittade jag coola rc flygplan och undrar vart man kan köpa sånna YouTube - RC Airbus A340 Air France
elr liknande . Och vart man får köra de ?
Nån åldersgräns för att köra de?

Supersonic
2009-06-21, 11:41
Hejsan Ben.

Kul att du är intresserad av den här hobbyn! Också kul att du har höga ambitioner. Om du är helt ny på R/C så skulle jag rekomendera att du letar upp din lokala klubb och ber dem om hjälp. Airbusen på filmen är väldigt cool, men kostar säkert flera hundratusentals kronor. Dessutom krävs det mycket erfarenhet och övning innan man kan flyga en på ett säkert sätt.

Det krävs dock inget "körkort" för att flyga en. Men om du verkligen satsar på modellflyget så finns det inga hinder för vad du kan tänkas göra i framtiden! Om du fortfarande är intresserad så tveka inte att fråga runt här på forumet och på olika klubbar!

mulder
2009-06-21, 12:56
Hejsan jag var inne på youtube sen hittade jag coola rc flygplan och undrar vart man kan köpa sånna YouTube - RC Airbus A340 Air France (http://www.youtube.com/watch?v=SQIrJ8pLU-A)
elr liknande . Och vart man får köra de ?
Nån åldersgräns för att köra de?

Hej.

Var bor du? Vi kan lättare tipsa om närliggande klubbar till er då /Mulder

DaEk
2009-06-21, 14:37
Hej!

Kul att du är intresserad av denna fantastiska hobby. Dock så är kärran du länkar till verkligen inte lämplig för nybörjare. Det sitter 4 jetmotorer på den. Kostar säkert 30000 styck och själva planet i fråga tror jag han har tillverkat själv, om inte så kosta det garanterat skjortan. Så ett nypris på den kärran är över 200000 garanterat.

Dem kärrorna som brukar rekomenderas till nybörjare är inte alls lika fräscha och snygga, dem är mer lättflugna (att flyga är svårt, men lätt när man kan det) och framförallt billigare. Bra nybörjarplan kan ligga på tusenlappen, eller om man vill börja med bra prylar direkt ligga på 4000 och uppåt.

Så om du är intresserad av att börja modellflyga, så ta kontakt med en klubb, få goda råd av dem och se vad dem flyger med. Sen när du flugit några år och fått lite rutin, då kan du börja snegla mot sådanna modeller (om du har den plånboken).

ronas 22
2009-06-21, 16:28
Detta kan jaka förklara för dig bra

Ben
2009-06-21, 17:58
jag har ett spel på datan jag bryckar köra flight simulator x deluxe edition men där kör man i ett flygplan ganska kul men är de inte samma sätt och köra sådant . har kört s¨ånna där mini som finns i teknik magasinet de var enkla Men finns de liknande som den här rc planet ? typ biligare

DaEk
2009-06-21, 18:13
Vet inte vad du menar med liknande modeller, skall det vara jetdrift eller skalamodell av passagerarplan?

Hur som helst, inga av dessa är lämpliga att börja med.

Finns modeller som flyger helt ok i runt 1000-kronorsklassen att testa om man tycker det är kul med modellflyg. Kolla art-tech cessna som finns på www.aircpro.com som är en alldeles utmärkt firma att handla ifrån.

Ben
2009-06-21, 18:20
Du vet airfrance modelen där nere vill ha liknande plan fast billigare typ elr blir det billigare om man bygger och köper delar själv? Men om de finns nåt linknande!
tack för era svar elafal ;D

jaka
2009-06-21, 18:30
Hej!
Har för mig att Horizon i USA sålde ett 2motorigt trafikflygplan med Outrunnermotorer.
1500-2500:-, naturligtvis utan radio. Runt metern i spänvidd.
-Men en sån kärra börjar man ju inte med!

Var bor du någonstans? Blir lättare att tipsa dig om flygklubbar på det viset. En klubb är nästan nödvändigt om du ska lära dig flyga.

Ben
2009-06-21, 18:34
Hahah :P men e mest sugen på de vet ej vrf Men jag har kört flight simulator och är de inte samma som att styra ett sånt plan ?

Ben
2009-06-21, 18:36
Plus en fråga till :P måste man vara med en klubb för att man ska köra upp de här planen? kan man inte styra de ett ställe med gräs?

Mr X
2009-06-21, 18:47
Köp en flygsim eller ladda ner en gratis ver och träna i så får du själv se om du kan flyga direkt eller behöver mera träning.

Liknande men billigare flyg är väl det här skulle jag säga.
http://www.hobbycity.com/hobbycity/store/uh_viewItem.asp?idProduct=8470&Product_Name=SF_Aiways-45_EPO_50in_ARF

Ben
2009-06-21, 18:50
Men jag har ju flight simulator har använd från den där 2004 altså microsofts har x nu spelar! jag brukar flyga typ arlanda till göteborg ...

Ben
2009-06-21, 18:52
du tack för den där men hur lång är de här? tack den var nice hoppas de kommer fler nice :P
Men finns de några med motorer med?

Ben
2009-06-21, 19:13
Kollar på länkar där finns ju jätte bra sidor Denna sida är ju grymt bra ;)

Ben
2009-06-21, 19:39
aja de är ganska svårt och hitta :(

sundqvistjohan
2009-06-21, 19:55
Flight Simulator X är inte alls samma som RC-flyg. Skaffa dig en RC-flygsimulator! Billigaste alternativet är FMS och en sändardummy http://www.clasohlson.se/Product/Product.aspx?id=98225646

Om du är beredd att satsa mera pengar är det bara att skaffa en mer realistisk simulator, de bästa är Real Flight G4, Aerofly Professional Deluxe, Phoenix eller Reflex XTR. I dessa simulatorer får man den rätta känslan för RC-flyg och de hjälper dig att öva in reflexerna så det blir lättare när du sedan ska flyga i verkligheten.

Strunt i hur det första planet ser ut, intresset svalnar ganska snabbt om man köper en fin och dyr skalamodell som man kraschar vid första flygningen. Folk rekommenderar klubb för att du ska få hjälp i början - en erfaren flygare kan trimma in din modell och hjälpa dig att flyga med dubbelkommando de första gångerna.

Lycka till och välkommen till världens bästa hobby :-D

Ben
2009-06-21, 19:57
när jag spelar flight simulator kör jag i ett sätt att jag är utanför flygplanet det är ju som rc? elr O:

Ben
2009-06-21, 20:42
Jag kan väl börja med sådana som finns i teknikmagasinet? men Jag vill veta vart de säljer sådanna flygplan som är stora För jag kommer ju lära mig ganska snabbt?

McRegor
2009-06-21, 21:03
Hej Ben,
Ta nu en sak i sänder och låt saker och ting ta den tid dom måste få ta.
Vill du lära dig flyga RC-kärror så börja med en RC-simulator - och det är inte samma sak som MS Flightsimulator.
Sen blir det dags för en egen, lämplig nybörjarkärra. För många blir det flera sådana innan alla reflexer sitter som dom skall.
Sen kan du börja med lite mera avancerade kärror men steget till den du länkade till i ditt första inlägg är enormt - och det är inga kärror som man går in i en hobbyshop och handlar. Dom bygger man till stor del själv och som någon påpekade så kostar den säkert minst 250.000 kr - troligen avsevärt mera. Har du så mycket pengar som du vill skicka ut upp i luften med stor risk att dom bokstavligt talat går upp i rök - ja, då kan du göra det sen du tagit dig igenom några års flygande och byggande.
De flesta av oss har dock inte sådana enorma ambitioner utan vi flyger nåt billigare och enklare - och det är minst lika roligt.
Hälsningar
Roger

Ben
2009-06-21, 21:16
jah ska installera rc :P men du typ när jag blir bätree vad tycker du är bäst? jag gillar de stora :P jag vill ej bara köra och paja jag tänker ju såklart köra små och lära mig men jag undrar Om det finns en stor som kostar typ 5000-10.000?

Mr X
2009-06-21, 21:23
Även om man flyger bra eller perfekt i en RC-simulator är det såååå mycket mera när det gäller att flyga på riktigt. En massa saker att lära sig. Flyget ska vara rätt balanserat (CG), rodren ska ha rätta utslag, piloten ska inte vara nervös m.m så åk ut och titta på när folk flyger bara det ger mycket. Tyvärr vill man så mycket i början men alla får nog vackert gå steg för steg innan man är Bill Hempel.
http://www.billhempel.com/

Ben
2009-06-21, 21:25
tack för hjälpen :D du verkar vara super duper på detta men min kompis ska skaffa en mini från nätet tänker testa hans nån gång o.o

Ålänning
2009-06-21, 21:48
Jag kan väl börja med sådana som finns i teknikmagasinet? men Jag vill veta vart de säljer sådanna flygplan som är stora För jag kommer ju lära mig ganska snabbt?
Här var det en ivrig blivande flygare. :D

Att lära sig flyga ett vanlig nybörjar-RC-flyg tar inte länge för dom flesta. Det klarar du
säkert galant efter nån timme i en RC-simulator (då pratar vi om sändare med två spakar,
inte en joystick till FS2004). Att börja flyga RC-flyg direkt utan att ha kört lite i RC-
simulator anser jag som ... dumt.

Vill du börja flyga RC, ta kontakt med någon/en klubb som pysslar med sånt.

Men att lära sig bygga sådana där flyg snabbt kan du nog glömma. Det kräver erfarenhet
i mängder, massor med tid... och pengar pengar pengar. Tror de flesta är byggda från
ritningar, finns nog ingen byggsats till så där stora modeller så vitt jag vet, men jag kan
ha fel.

Ett passagerarflyg (handbyggt) med 2...4 fläktar med bortslösa motorer skulle ju vara
rätt fränt och kanske skulle gå under 10.000 SEK om du gör allt själv. Finns ju såna
fläktar. Men att flyga den kräver nog att du vet vad du gör. En lång bit kvar på det du. ;-)

speedo_4
2009-06-21, 22:27
kan ju säga att jag förstår lite hur du känner. Been there. done that. Gör inte samma misstag som mig. jag gick direkt på en superfin stuka bomber (svag för warbirds) och fick faktiskt ihop den å tyngdpunkt osv. När det var dax för flygning tog det inte många sek innan grejjena pajja. ta dig till din lokala flygklubb och låt dom guida dig rätt. jag började för 1,5 år sen och man lär sig snabbt men det är väldigt lång väg att gå innan man ger sig in på svåra kärror. Just nu kör jag en kyosho edge maskin som e skapligt snäll. har dock badat den så lagar den just nu. Så börja i rätt ände. gå till en lokal klubb. pröva på att flyga med dubbelkommando på deras skolkärra å känn efter. passar det dig så guidar dom dig vidare därifrån.

MVH Anton

Ben
2009-06-22, 09:02
Okok :) jag vet jag är ju så stressad haha! jag tycker de stora är nice !
Jag är ju ba 12 år:P

Mats J
2009-06-22, 10:34
http://www.windrider.com.hk/product.asp?id=164 Där finns en boeing. Följ tipsen du fått i tråden och börja inte med en airbus eller boeing.

Mvh Mats J

Ben
2009-06-22, 11:01
Såklart inte jag ska börja med sånna i teknik magasinet :P men jag ska sammla pemgarna på en sån ! de tar tid och samla :p

Ben
2009-06-22, 11:39
Jag kollade i teknikmagasinet och där säljer de helekopter med 2 kanaler man kan ju ba ta fram och bak står det . de kostar 250 ! använde ni sånna när ni var nybörjare ?

Daniel L
2009-06-22, 11:51
nja den typen av helikoptrar funkar väll sådär man tröttnar ganska snabbt på dom däremot då kan du få en flygklar helikopter som har 4kanaler för ca 1000kr.
En sådan heli är lite roligare i längden för den kan du flyga omkring med precis som med en vanlig lite större heli.

Här är ett helt gäng med den typen jag pratade om. Om du frågar dina föräldrar riktigt snällt kan de nog hjälpa dig med betalningen.
http://www.rc711.com/shop/index.php?cPath=121_123

matbos
2009-06-22, 12:00
Fanns inte när jag började. Jag skulle nog satsa på en simulator först. Eller som dom andra tipsat om. Att ta kontakt med en modellklubb där för du nog hjälp.

Ben
2009-06-22, 12:05
hmm :/ jag tänkte mig typ 300-500 hahha de e för jag har ej många moneys Har ochså slösat på en mobil nydligen :P

McRegor
2009-06-22, 12:09
Hej,
Bara en liten varning i all välmening om du tänker börja med "vanlig" heli och det är att det tyvärr väldigt snabbt kommer att kosta avsevärt mycket mera än den dryga tusenlapp du i bästa fall kan komma igång med. Visst - en coax-heli (=dubbla, motroterande rotorer) är inte speciellt svår att börja med men tänker du dig en vanlig med ett rotorpar så ökar svårigheten avsevärt och inte minst kostnaden - flera ack-paket bör du ha och inte minst reservdelar kommer du att behöva - och de är inte jämt helt billiga.
Och beträffande den billiga 250 kr-varianten så är det en leksak som på intet sätt påminner om att flyga en "riktig" heli - varken en coax eller "vanlig".
Så mitt råd är att vill du börja flyga så starta med en "vanlig" flygmaskin - t ex den Cessna som någon länkade till tidigare i denna tråd - eller någon annan liknande - kanske den som avhandlas i denna tråd - http://www.rcflyg.se/forum/showthread.php?t=24207
Hälsningar
Roger

Ben
2009-06-22, 12:13
Du verkar säga att de e bätre och köpa en som kostar 1000 Men då kan jag väl gå och köpa en begagnad ? som kostar mindree

McRegor
2009-06-22, 14:30
Hej,
Den sortens kärror brukar sällan dyka upp som användbara begagnade, tyvärr..:)
M a o - det brukar inte vara så mycket kvar sen en nybörjare "behandlat" dom.
Men visst kan du kolla - har du riktig tur kan det ju faktiskt dyka upp nån. Alternativt att du sätter in en "Köpes-annons" här eller på SMF - http://www.svensktmodellflyg.se/koposalj.asp?viewmode=0
Lycka till hälsar
Roger

Ben
2009-06-22, 14:41
Passar detta mig? http://www.svensktmodellflyg.se/koposalj.asp?viewmode=1&msgid=14976 men är lite osäker på priset o:

McRegor
2009-06-22, 15:53
Hej,
Tyvärr inte - det är bara en "tom" kärra och dessutom en som inte är den mest lämpliga nybörjarkärran (gäller Cub'ar generellt).
Det tillkommer nån/några tusenlappar innan den är klar att flyga och dessutom skall du ha tillgång till ett riktigt modellflygfält för den typen/storleken av kärror.
Hälsningar
Roger

Ben
2009-06-22, 16:38
Fan ochså :( ingen verkar vara bra ju :(

Casimir_rc
2009-06-22, 17:03
Visst finns det många passlig modeller för en nybörjare det är bara det att de vill oftast ha 'häftiga' modeller.
Jag vågar nästan påstå att ett bra recept är GWS E-starter, runt 2000-2500kr skulle jag tippa på för en flygfärdig E-starter
Då har du ett nybörjarvänligt och bra flygplan som du även kan utvecklas med.

Men det viktigaste är ändå att gå med i en klubb och att använda en rc simulator. Genom att gå med i klubben blir du vägledd till ett passligt plan med utrustning också och en massa information.

Det är bättre att bita i det sura äpplet och betala lite mera för sakerna. Alla de där 1000kr helikoptrar kan man glömma iprincip

Ben
2009-06-22, 17:07
Jag kollade runt och de sa att denna är en nybörjar flygplan Men vart kan man hitta den? är den bra

Ben
2009-06-22, 17:27
Jag hitta nåt som man kan styra fram och bak höger och vänster Jag tror faktiskt jag vill börja med denna Micro-helicopter XXS men den kanske är kass?

Casimir_rc
2009-06-22, 18:36
Skall du börja med flygplan eller helikopter?
Visst kanske Micro-helicopter XXS funkar men ett känt koncept som fungerar är PicooZ. Men dessa är inte i närheten av en riktigt radiostyrd helikopter är.

Vad har du för budget?

speedo_4
2009-06-22, 20:21
Som sagt. säg vart du bor så ska vi guida dig till närmsta lokala rc klubb så hjälper dom dig därifrån. Då kan du få svar på alla frågor samtidigt. :)

Gramse
2009-06-22, 20:38
Ben, du är ett troll :thumbup:

McRegor
2009-06-22, 20:55
.....
Vad har du för budget?
Hej Casimir,
Tyvärr inte värst stor - enligt detta inlägg - http://www.rcflyg.se/forum/showpost.php?p=213222&postcount=32 - så är budgeten 300--500 kr så något mera seriöst är tyvärr otänkbart.
Låter som en X-Twin är vad den budgeten tål....
Men det kanske är som Gramse antyder att Ben är ett litet troll...:)
Längre än så här kommer vi nog inte, Ben !
Hälsningar
Roger

Casimir_rc
2009-06-22, 21:30
Isåfall är det leksaker det handlar om :)

Mr X
2009-06-22, 21:35
Med en budgeten på bara 300--500 kr skulle jag strunta i X-Twin.
X-Twinen har du roligt en stund men inte länge.

Ladda ner FMS http://www.svensktmodellflyg.se/fms_index.asp
Köp en radio http://www.hobbex.se/p/productmenu,12.152/pid,574/t/product.html

Börja träna och spar pengar till ett flyg, kanske julgubben är snäll om du begär snällt av dina föräldrar.
Träna hårt ett år och du kan hoppa över en trainer och gå direkt till en Calmato sport.

Ben
2009-06-22, 21:54
Hej jag har fms och bor i kista!
hmm om de e så! så undrar jag vart man kan skaffa sig en sådan som jag lagt upp en bild på ! de står att den är för nybörare men om den e dålig vilken tycker ni är bra! jag vill ej ha helikopter!

ronas 22
2009-06-22, 22:04
Trainer du visar är ett mycket bra sätt att lära sig flyga på(men inte på egen hand de första gångerna)flyg med lärar elev kabel ett slags inlärning system som gör att läraren kan ta över planet om något skulle gå snett.PS Den ska flygas på ett modellflygfält eller större gräsfält. ett sådant plan kostar runt 4500 flygfärdig med radio alla starttilbehör mm.
läraren ska vara en fullt rc flygkunnig person för sådana plan!!

ta kontakt med ett modellflygfält så blir allt lättare.

DrHanke
2009-06-22, 22:24
Den modellen ser ut som Upplands Väsby Modellflygklubbs trainer de skolar nya piloter med. Ta kontakt med dem, Jaka här på forumet är en aktiv eldsjäl och de har fasta dagar i veckan som man kan komma till dem och lära sig flyga.

http://www.svensktmodellflyg.se/forum1.asp?viewmode=1&msgid=199645&page=&CurrentMainTopic=7

Ben
2009-06-23, 09:06
Men vilken flygplan rekommenderar ni :(

jocke1963
2009-06-23, 10:01
Men vilken flygplan rekommenderar ni :(

Läser du svaren du får på dina frågor ?
Läs Hankes inlägg precis innan ditt, kontakta jaka här på forumet, de har provflygning för nybörjare varje vecka ute i Upplands Väsby. Där kan du även se och klämma på div kärror, och få tips om bra nybörjarmodeller. Tyvärr är det svårt att ge tips på bra nybörjarkärror om du inte har en hyfsad budget att börja med, 300-500kr räcker ju knappt ens till en motor, dessvärre.

Ben
2009-06-23, 10:13
1000 -1500 !

dacke jocke
2009-06-23, 10:17
http://www.rchobbysyd.nu/catalog/product_info.php?cPath=26_163&products_id=10128

jocke1963
2009-06-23, 10:32
1000 -1500 !

Ja, då finns det ju lite mer att välja på... :)

Min flygkompis lärde sig på en sånhär:
http://www.sodersrchobby.se/sodersrchobby/product.asp?qsLang=swe&type=2&id=700&pid=EH-18A
men som brukligt får man vad man betalar för, radion som medföljer är ganska störningsbenägen, så fort han flög mer än 200m bort hade han ofta kraftiga radiostörningar, så han köpte en beg:ad "riktig" radio, så försvann det problemet. Den kärran har han kraschat många ggr, limmat ihop den, kraschat igen, men den vägrar dö..
Kan med fördel köras på 3-cells-lipos istället, blir mycket roligare då.

Jag lärde mig på en sånhär, dock mer svårflugen och tyvärr lika dålig radio. (Jag hittade en beg:ad Futaba 6EX 2.4Ghz billigt på Tradera som jag snabbt bytte till)
Denna har dessutom vanlig "växlad borst-motor" som jag efter ett antal krascher bytte mot ett borstlöst motorkit och lipo-ack:
http://www.sodersrchobby.se/sodersrchobby/product.asp?qsLang=swe&type=2&id=700&pid=EP-503

Vi flög (och flyger fortf) dessutom mkt simulator, det är en förutsättning för att slippa krascha heeela tiden :sarcastic:
Denna funkar hyfsat: http://www.clasohlson.se/Product/Product.aspx?id=98225646

Ben
2009-06-23, 11:17
Hur mkt kostar en träflygplan? för de tål väl mer krascher?

Mr X
2009-06-23, 11:23
Hur mkt kostar en träflygplan? för de tål väl mer krascher?
Titta lite i dom svenska butikerna eller varför inte besök en butik för att få råd.
http://www.rcflyg.se/forum/local_links.php?catid=3

jaka
2009-06-23, 12:33
Hej!
Kom ut till oss i Väsby modellflygare så får du pröva på och flyga våra R/C flygplan.
Vi har skolflyg på onsdagskvällar mellan kl. 1900-2100.
Ring mig : 0736-973107 om du vill flyga

matbos
2009-06-23, 12:36
Bra jobbat Jaka, Ord och inga visor me like :thumbup:

Ben
2009-06-23, 13:04
Men jag vill köpa ett flyg och lära mig själv ! vill bara veta vilket flygplan som passar nybörjare bäst och tål krasher ! Det är grejen plus jag vet att man ska rc sim de har jag Men tack ni alla andra.
Hoppas jag inte gjort nåt dumt :/?

jocke1963
2009-06-23, 16:36
Men jag vill köpa ett flyg och lära mig själv ! vill bara veta vilket flygplan som passar nybörjare bäst och tål krasher ! Det är grejen plus jag vet att man ska rc sim de har jag Men tack ni alla andra.
Hoppas jag inte gjort nåt dumt :/?

Du har inte gjort nå´t dumt, du är ju på väg in i den underbara rc-flygvärlden... :thumbup:

Vi vill bara varna dig för att det ÄR svårt i början och tränar man inte i simulator, eller får hjälp av kunniga gamla gubbar som oss, blir det i slutändan dyrt för dig med alla krascher och du kanske tröttnar på denna underbara hobby.. Så, kämpa på, men lyssna på våra råd, så kommer du ha roligt med detta länge.

INGET plan tål riktiga krascher särskilt bra, vare sig plast/foam eller trä.
Jag skrotade min El-Lajban i söndags, fick radiostörning, (använder min gamla kina-skräp-radio i den kärran..) kärran flög in i ett träd mellan 2 kraftiga grenar. Vingen höll iofs, men stabbe och fena blev smulor. Det går dock att laga... :)

Ben
2009-06-23, 17:13
Vrf skortade du den kunde gett dig 1 kr för den o.o elr

Ben
2009-06-23, 21:28
Tack alla för hjälpen ! Men nu behöver jag hjälp igen Hur tar man bort tråden ?

jocke1963
2009-06-23, 22:53
Tack alla för hjälpen ! Men nu behöver jag hjälp igen Hur tar man bort tråden ?

Varför ?

McRegor
2009-06-23, 22:55
Hej,
Ta bort tråden ?
Varför ?
Tänk på att många har hjälpt dig och offrat en massa tid för att svara på dina frågor...
Sen bara - bort med allt....
Alltid kan det finnas nåt i tråden som en annan nybörjare kan ha hjälp av så jag är definitivt motståndare till att lättsinnigt plocka bort trådar - speciellt en sådan här lång tråd som många engagerat sig i och offrat en massa tid på !
Om flera agerar på samma sätt som du tänkt göra så finns det snart inga som känner för att hjälpa till genom kommentarer i frågetrådar.
//Roger

matbos
2009-06-23, 23:12
Ben, du är ett troll :thumbup:


Ja vem vet kanske det stämmer hoppas inte :)

Strömquist
2009-06-24, 00:07
Ben, inte ska du ta bort tråden. Behöver du mer hjälp så kan du ju bara starta en ny tråd med frågan, eller ställa frågan i denna tråd om den är relaterad till det som sagts tidigare.

Eller du kanske inte är så van vid dessa forum ?

Ben
2009-06-24, 09:55
ok :P

Ben
2009-06-24, 10:27
Jag kollade runt i köp och sälj här! men jag såg en nice flygplan och undrar om denna är bra för mig nybörjare Han vill ha 800för den .

matbos
2009-06-24, 10:40
Såg fin ut men du kommer nog att behöva lite hjälp med den. Ser ut som en cub. Vad ingår ? är den helt tom så kommer det att gå ett antal kronor innan den är flygklar.

Ben
2009-06-24, 12:20
Han skrev detta : Hej på er!

Säljer min väl flygande tylorcraft för andra projekt.Säljer bara Flygplan
Pris 800kr+Frakt.
Kärran bara flygit 10ggr flyger som en dröm snällt inga klipp här inte.

Mr X
2009-06-24, 12:48
Han skrev detta : Hej på er!

Säljer min väl flygande tylorcraft för andra projekt.Säljer bara Flygplan
Pris 800kr+Frakt.
Kärran bara flygit 10ggr flyger som en dröm snällt inga klipp här inte.
Du måste räkna med att slutpriset blir ca 4000 - 5000kr före du har alla prylarna.

Ben
2009-06-24, 13:32
Är den bara tom? de står att den har fllygit?

jocke1963
2009-06-24, 13:37
Vrf skortade du den kunde gett dig 1 kr för den o.o elr

Din fråga fick mig att kika i garaget igår när jag kom hem. Du skulle kunna få en gammal kärra jag inte längre flyger, den längst till vänster på bilden.
http://www.rcflyg.se/forum/picture.php?albumid=1&pictureid=1
Det är en av mina första kärror, i nån form av depron, ca 80cm spännvidd, lagad ett antal ggr.. :)
Sitter 4 servon och och en borstlös motor, så du måste skaffa en radio med mottagare, samt ett farteglage och en lipoack för att få upp den i luften.

(Jag skrotade ju inte El-Lajban:en helt, den går ju att laga, vilket jag skrev..)

Edit, glömde ju oxå skriva att den inte är den mest nybörjarvänlga kärran, då det är ett profil-plan, dvs helt platt kropp och vinge, och ganska svårflugen för en nybörjare. Lite tung i konstruktionen oxå, men det gör ju iofs att den går lite bättre att flyga ute än ett vanligt lätt depronplan..

M.B
2009-06-24, 13:37
Är den bara tom? de står att den har fllygit?

Han har flugit den men han säljer den tom. Det står ju Säljer bara Flygplan och då är de bara flygplanet inget annat

jocke1963
2009-06-24, 13:39
Är den bara tom? de står att den har fllygit?

Ja, men han har plockat ur all utrustning, dvs alla servon, mottagare, motor osv, antagligen till ett annat plan, så tom betyder utan utrustning och motor.

Edit, MB hann före, din rackare.. :thumbup:

M.B
2009-06-24, 13:41
Edit, MB hann före, din rackare.. :thumbup:

hahaha aa :sarcastic:

matbos
2009-06-24, 13:48
Ja, men han har plockat ur all utrustning, dvs alla servon, mottagare, motor osv, antagligen till ett annat plan, så tom betyder utan utrustning och motor.

Edit, MB hann före, din rackare.. :thumbup:

Ja alltid denna vessla wille vessla :secruity:

jocke1963
2009-06-24, 13:56
Ja alltid denna vessla wille vessla :secruity:

Ja du, varför sitter ungdomarna inne vid datorn nu när de har sommarlov och det är fint ute...? Vi har ju en ursäkt när vi e tvungna att vara på jobbet o slita ihop till deras fickpengar... :sarcastic:

Ben
2009-06-24, 13:58
jocke1963 (http://www.rcflyg.se/forum/member.php?u=1298) Hur mkt kostar de där grejerna du sa: radio med mottagare, samt ett farteglage och en lipoack för att få upp den i luften. o.o

jocke1963
2009-06-24, 14:05
Hur mkt kostar de där grejerna du sa...

T.ex:
radio med mottagare (http://www.modellhobby.com/product_info.php?products_id=6129)
fartreglage (http://www.rcflight.se/visaprodukt.aspx?id=306)
lipoack (http://www.rcflight.se/visaprodukt.aspx?id=220)

matbos
2009-06-24, 14:07
Ja du, varför sitter ungdomarna inne vid datorn nu när de har sommarlov och det är fint ute...? Vi har ju en ursäkt när vi e tvungna att vara på jobbet o slita ihop till deras fickpengar... :sarcastic:

Ack så rätt så rätt :girl_cray3:

M.B
2009-06-24, 14:25
Ja du, varför sitter ungdomarna inne vid datorn nu när de har sommarlov och det är fint ute...? Vi har ju en ursäkt när vi e tvungna att vara på jobbet o slita ihop till deras fickpengar... :sarcastic:
hmm så är det nästan inte här själv så får jag slita också för att få mer fickpengar jag har jobbat idag att dela ut reklam och de är inte roligt i de här vädret.

ronas 22
2009-06-24, 14:30
hmm så är det nästan inte här själv så får jag slita också för att få mer fickpengar jag har jobbat idag att dela ut reklam och de är inte roligt i de här vädret.

jag kan bara hålla med mb fick också dela reklam för att få i hop lite extra fickpengar:lollypop:

Sigun
2009-06-24, 14:30
hmm så är det nästan inte här själv så får jag slita också för att få mer fickpengar jag har jobbat idag att dela ut reklam och de är inte roligt i de här vädret.

Stackars barn... undrar hur din far tänker när han skickar ut dig att slita i solen denna heta dag. Vore ju bättre han skickat med lite glasspengar och kört ner dig till stranden :sarcastic::sarcastic:

/Martin

M.B
2009-06-24, 14:32
Stackars barn... undrar hur din far tänker när han skickar ut dig att slita i solen denna heta dag. Vore ju bättre han skickat med lite glasspengar och kört ner dig till stranden :sarcastic::sarcastic:

/Martin

hahahaha tyvärr så var de mitt fel att jag börja måste nog ta sommarlov snart från de :sarcastic: Han har inte råd längre att ge mig glasspengar :(

matbos
2009-06-24, 14:37
hahahaha tyvärr så var de mitt fel att jag börja måste nog ta sommarlov snart från de :sarcastic: Han har inte råd längre att ge mig glasspengar :(

Nä just det alla mina pengar går oavkortat till mina nya roliga projekt :icon_butt:
Ahh Fokker dr1 ohhhh Piper pawne on floats. :lollypop:

Ben
2009-06-24, 15:30
DELA ut reklam? får man pengar av det Vaarrtt ska man anmäla sig !! äntligen ett sätt att vara ute ;)

Ben
2009-06-24, 15:33
lipoaken finns de ingen billigare sån o.o?

M.B
2009-06-24, 15:39
DELA ut reklam? får man pengar av det Vaarrtt ska man anmäla sig !! äntligen ett sätt att vara ute ;)

Bara att gå in på http://www.utdelare.s-post.se/Vaelkommen
varning!! man får inte mycket pengar av de.
Sen måste man va en viss ålder kommer inte ihåg vilken

matbos
2009-06-24, 15:42
Bara att gå in på http://www.utdelare.s-post.se/Vaelkommen
varning!! man får inte mycket pengar av de

Näe men frisk luft och pengar att betala av till sin otroligt snälle FAARSCHA (Goldmember):sarcastic::sarcastic:

Ben
2009-06-24, 15:58
de vill ha 13 och uppåt jag e 12 blir 13 i år men räknar de året?

matbos
2009-06-24, 16:01
Det är väl bara att fråga dom eller ?

Ben
2009-06-24, 16:09
det är grejen att ska åka till iran om en vecka ._:

Ben
2009-06-24, 16:11
och de kommer svara mailet säkert om en vecka

matbos
2009-06-24, 16:12
och de kommer svara mailet säkert om en vecka

?

jaka
2009-06-24, 16:50
Hej!
Den kärran är inte lämplig att börja med!!!!!!!!!

Som jag sagt tidigare! Eftersom du bor i Kista...Kom ut till oss i Upplands Väsby (Väsby modellflygare) så får du provflyga och se vad modellflyg handlar om.

Det finns en massa flygplan som är bara "leksaksplan" som "silverlit" och liknande som du hittar på Teknikmagazine och Biltema för 300:--700:- ,men det är bara "leksaker" som kan flygas av vem som helst utan några kunskaper. Riktiga ,"hobby" flygplan, kräver kunskaper för att flygas!!
Så vad är det du vill ha ??

Hobbyflygplan kommer nästan alltid utan radio och motor! Som hobbyflygare väljer man sådana saker själv!

Ett hobbyflygplan har en räckvidd på ca 2-3km. det betyder att planets radio har den teoretiska räckvidden. Ett leksakflygplan har kanske 100-200m räckvidd.

Radion till ett hobbyflygplan kan tas ur planet och monteras i ett annat plan ...det går vanligtvis inte med radion i leksaksplanet.

Ett hobbyflygplan kan ofta startas och landas från en startbana då planet är ganska stort, från ca 1m till 2m spännvidd , ett leksakplan är ofta betydligt mindre.

Ben
2009-06-24, 17:17
http://www.airmedia.se/index.php?act=viewProd&productId=402 är denna flygplan bra elr är de leksak som ni säger

Poteta
2009-06-24, 17:53
Ben, jag har läst hela tråden och måste ge de som hjälper dig beröm för deras tålamod. Jag vet att du "bara" är 12 år men du måste börja läsa de svar som dina kompisar på forumet ger dig.
När man är 12 år så klarar man av betydligt mer än vad du visar. :)

Glöm hela idén med att försöka köpa ett plan via internet och flyga det själv. Det kommer inte att lyckas, tro mig.
Jaka har gett dig flera fina erbjudanden om att hjälpa dig upp i luften och du har inte ens svarat på om du vill ha hjälp med det eller inte. Dålig stil om du frågar mig.

Alla här inne vill inget hellre än att hjälpa dig med flygningen men du måste bjuda till och börja läsa vad vi skriver, inte bara ställa nya frågor hela tiden. ;)

Planet du frågade om sist är ingen leksak men kan inte flygas utan att du köper till servon och motorer m.m. för kanske 2000-3000 kr.

Mvh
Gringubben Poteta :sarcastic:

Ben
2009-06-24, 20:36
jag vill ju gärna gå ut där jaka säger men jag vill lära mig på mitt eget flygplan

Casimir_rc
2009-06-24, 21:12
Det finns inte knappast något bättre att att få pröva först med någon annans kärra, i det här fallet ett skolplan. Sedan kan du skaffa ditt eget plan som du sedan övar vidare med.
Efter 1-2 gånger sitter inte ännu alla reflexer.

Åk först ut o pröva på vad modellflyg är och sedan skaffar du din egen kärra efter rekommendationer!.

jaka
2009-06-25, 17:33
Hej!
Varför då!
Att flyga är svårt! Varför hålla på och krascha när du kan få hjälp!? Och plan går sönder!
Man behöver få tips på hur man ska kunna laga och framför allt ställa in allt!

Räkna med att "hobbygrejerna" kostar från 3000-4000:- for en 4-6kanals radio, flygplan, motor, ev accar .
Extra propellrar, ev verktyg , glödstift, glödklämma, lim och startmotor tillkommer .

Ben
2009-06-25, 21:53
Jag vet jag tänker ju köpa flygplan och sen lära mig av er! plus att jag ska resa och där vill jag köpa mitt rc flygplan för de e biligare

jaka
2009-06-26, 00:03
Hej!
...Då blir det bra ett "leksakplan" alltså! Eftersom du inte vet vad som är bra är det stora chanser att du köper något skräp!

ronas 22
2009-06-26, 00:56
Jag vet jag tänker ju köpa flygplan och sen lära mig av er! plus att jag ska resa och där vill jag köpa mitt rc flygplan för de e biligare

Det blir nästan helt säkerT skräp!! du måste veta om vilka saker som är bra och inte och det kommer med tiden och av andras råd.
vad vill du igentligen ha ben? vill du stå i parken och leka med rc flyg(lek) eller ha den som en hobby?:stupido2:

Du måste lära dig lyssna på andras råd:icon_pai: vi skriver inte om massa strunt här . vi vill att du ska komma in i hobbyn på ett så bra sätt som möjligt. så åk inte och köp något som du inte vet håller eller ens flyger.
det är inte lika enkel som att köpa tex én glödlampa och hoppas på det bästa. hoppas du förstår vad jag vill komma fram till,:)

JAKA bjöd ju upp dig till fältet ta den stora chansen till den mest underbara hobbyn!

och det du sa om att lära sig själv. Det är som att sätta dig i ett fullskala plan utan att du vet något om hur man flyger det. tror du du skulle lyckas FLYGA utan att sedan crasha. tror knappast det.

JerryD
2009-06-26, 09:42
Som Tony på Tony's restaurang i Lady och Lufsen sa: "Någon med oss behagar skämta aprilo?" :sneaky:

Jode
2009-07-12, 15:20
Jag tycker det är mycket konservativt och föråldrat snack här.
För att få flyga ett radiostyrt flygplan behöver du absolut inte betala 3000-5000kr
Köper du tex. ett Kyosho Minium Citabria för 1000kr kan du lära dig att flyga.
Om behandlar planet försiktigt, flyger när det är vindstilla på ett stort fält med högt
gräs är det omöjligt att ta sönder planet även om du "landar" med full gas rakt ned.
Det där snacket om att det är en allvarlig dyr hobby och att man måste vara med i en klubb skrämmer bara iväg folk.
De flesta unga idag har spelat mycket tv-spel och har extremt lätt för att lära sig
flyga radiostyrt.

Henrik.A
2009-07-12, 16:01
det där va ett bra tips.
men flygradio då?
(hittade ett färdigt kit nu.)
jag fick tips på radio för någon månad sen. men har glömt bort vilken.
har planerat för mycke på mitt båt bygge.

McRegor
2009-07-12, 18:14
Hej,
Att lära sig flyga en Minium är inte speciellt svårt. Men steget därifrån till något så "enkelt" som en konventionell metanol-trainer är betydligt större, tyvärr. Så att ha kunskap nog att flyga en Minium-modell innebär tyvärr inte per automatik att man också klarar av större modeller. Men har man inte den ambitionen så är ju de små Minium-kärrorna trevliga "leksaker" i sig som absolut kan vara värda "pengen"...:)
Hälsningar
Roger

jaka
2009-07-12, 19:04
Hej!
Allt handlar om vilken typ av "modellflyg" du vill ägna dig åt. Kyoshos miniflygplan är ett sätt att pröva på modellflyget. Men det är inte så små flygplan som de flesta av oss R/C flygare som är med i en klubb sysslar med eller skulle rekommendera till någon som funderar på att gå med i en R/C flygklubb.

Så min fråga kvarstår: Vilken typ av R/C är det du vill börja med???

TheGreatBoo
2009-07-13, 12:22
Visst kan man lära sig flyga metanolare själv, det gjorde jag. Blev dock väldigt mycket reparerande och lite flygande den första sommaren... Så får du ett erbjudande att testa dubbelkommando så tycker jag absolut du ska ta det. Kommer att gå mycket snabbare och vara mycket billigare på det sättet.

Tyvärr så har ju de flesta klubbar riktigt tråkiga trainers för sina dubbelkommando övningar. Tunga men bräckliga balsaskapelser utan skevroder och med surstartade .40 tvåtaktare... Vet inte hur många ungdomar jag sett gå hem slokörade från fältet med känslan att halva tiden består i att få igång motorn och sen torka plandet, som inte ens kan rolla på ett snyggt sätt. Inte riktigt som det är i TV spelen eller simulatorerna... Men förhoppningsvis har "din" klubb nåt lite fräsigare att dubbelkommanda :)

Om du nu absolut måste lära dig på ditt eget plan så försök skaffa en radio med "standard" dubbelkommandokontakt på (Hitec, Futaba ,JR...) så kanske du kan köra dubbelkommando med någon i klubben de första gångerna. Tro mig det är bra med dubbelkommando i början :lollypop:

Mr X
2009-07-29, 10:34
Så börjar vi om från början :lollypop:

Edit: Inlägget som jag svarade på har tagits bort.

Ben
2009-07-29, 10:48
men va fan har jag blivit en åsna igen ;/

Ben
2009-07-29, 11:08
e sky lamarona vilken av de rekomenderar ni?

Ben
2009-07-29, 11:28
såg en Multiplex - Twin Star II på mft.nu i nybörjar hyllan!
kostar 1195
Den idealiska modellen efter trainern!

Spännvidd: 142 cm
Längd: 108 cm
Flygvikt: Ca 1,4 - 1,5 kilo

Läcker tvåmotorkärra tillverkad av Multiplex fina ELAPOR material. I stort sett okrossbar. Skulle olyckan ändå vara framme är modellen lätt att reparera med CA-lim!

Styrning sker med "full-house". alltså höjd, sida och skevroder samt trottel.

I satsen ingår 2 stycken Permax 400 motorer (http://www.mft.nu/es/product/product.asp?productid=207056&visible=1)+ propellrar. Dessa motorer skall drivas med 7-8x NiMh celler eller 2x Li-polymer. Det senare alternativet är så klart bäst!

För extra goda prestanda kan motorerna bytas till Permax 480 - 7,2V (http://www.mft.nu/es/product/product.asp?productid=207057&visible=1). Då kan 3 celler Li-Poly användas, och prestanda blir mycket goda.

OBS! Statorringarna på 480-motorerna måste sitta kvar. För att de skall få plats i motorfästena skall klackarna på motorfästets insida klippas bort.

För den som vill experimentera med borstlösa motorer finns mängder av alternativ. I byggsatsen ingår smarta motorfästen som även passar 28 mm outrunners. Ex Above All 2813-18. (http://www.mft.nu/es/product/product.asp?productid=261358&visible=2)

OBS! Materialet skall limmas med vanlig CA! Exempel här (http://www.mft.nu/es/product/product.asp?productid=215997&visible=2). Helst skall de kombineras med CA Kicker (http://www.mft.nu/es/product/product.asp?productid=215845&visible=1). "Foamsafe CA" fungerar mindre bra.

får man allt med? så den kan flygga?

Ben
2009-07-29, 14:00
SNälla kan jag få ett svar

Mats J
2009-07-29, 14:16
kort svar, det är bara flygplan med två motorer allt annat saknas. Sen står det med fetstil "Den idealiska modellen efter trainern!"

freddan_6
2009-07-29, 14:20
En modell som kallas RR är komplett. En modell som kallas ARTF är inte komplett. Den Multiplex som du hänvisar till är ARTF.
Det saknas radiosändare, radiomottagare, 4xservo, fartreglage, batteri, lim och laddare.
i nedersta rutan skriver MFT vilken storlek på servon som behövs, i översta rutan skriver mft storlek på fartreglage och batteri som behövs.
(inklippt nedan)

Det enda som MFT inte skrivit om är radiosändare. Du kan välja Zebra 4FM från MFT. I så fall ska du bara köpa till 2 servo och ingen mottagare men batteri + laddare till radion.
===========================
Förslag på passande utrustning (standardmotorer):

* Batteri: 1x Above All 3650 mAh - 7,2V
* Fartreglage: 1x JETI JES 030

==================================
Gemensamt för samtliga versioner:
* Servon: 4x EFP 18.22 eller liknande
* Mottagare: JETI REX 5, MPX RX-6 Synt eller liknande
* Kabel: 2x Servoförlängningskabel 60 cm + 2x Servoförlängningskabel 30 cm
* Kontakter: 1 set MPX högströmskontakter battersida + 1 set reglagesida
* Lim: CA Medium + Kicker (smältlim kan också användas, men blir tyngre)
* Laddare: e-STATION 301DX eller BC-6
* Laddkabel: MPX

Edit: Mats hann först och hade mest rätt. För att förstå att planet är en billig länk i kedjan och det andra dyrt, så titta på mfts sida över nybörjarplan. Ska man bara köpa multiplex easystar så kostar den 898:-, ska man ha den komplett så som du behöver kostar den 3270:- och uppåt. Easystar är bättre nybörjarmodell än twinstar.
m.v.h. //Fredrik

Ben
2009-07-29, 14:37
tack för tipset fredrik för när jag kollade på sidor så visste jag ej vilken jag skulle klicka på men nu vet jag rr :D

Ben
2009-07-29, 14:42
men vet ni en passengerflygplan som är för nybörjare

Casimir_rc
2009-07-29, 15:16
Finns knappast så många sådana "passagerar plan" som klassas som nybörjarvänligt.... fast alla kan säkert flyg sådana men frågan är hur länge...

Du har fått ett par tips på passande flygplan och utrustning, varför inte ta en titt på dessa?
Man kan inte börjar på toppen....

Ben
2009-07-29, 16:41
denna flyg verkar ju vara bra http://www.mamut.net/hab_ab/shop/ men har den allt för att gå upp

DaEk
2009-07-29, 17:22
Hur stor budget har du?

Ett bra sätt att börja är med en fin liten eltrainer. Beställa elektronik från kina och en billig 2.4ghz-sändare som till exempel spectrum DX 6, futaba 6ex eller ja, har du råd med en mer avancerad så är det kanske bättre...

Då landar du hyffsat lågt i pris men kan ändå använda prylarna till senare flyg..

Finns säkert massor av små trevliga el-trainers som kanske andra här har erfarenheter av. E-starter eller liknande...

Ben
2009-07-29, 19:18
gav fel länk menade denna flygplan !

Above All EDGE 540T

Mindre är mer!

Mellanstorleken på Above All EDGE 540T ger dig obegränsad flygglädje och avkoppling. Med stora roderutslag har du en fullblodsmasking att flyga stenhård 3D med, dra ner utslagen och du har en avkopplande söndagskärra!


<LI style="FONT-WEIGHT: bold">Profilerad stabbe och fena <LI style="FONT-WEIGHT: bold">Klädd i Oracover Ultracote från Tyskland. <LI style="FONT-WEIGHT: bold">Delbar vinge, tar extremt liten plats. <LI style="FONT-WEIGHT: bold">Enkel spärr för luckan som gör det till en barnlek att byta batteri. <LI style="FONT-WEIGHT: bold">Kolfiberrör till vingen, starkt och ultralätt. <LI style="FONT-WEIGHT: bold">Landställ av profilerad kolfiber, starkt, ultralätt och snyggt. <LI style="FONT-WEIGHT: bold">Extraförstärkt landställsinfästning, bra för dig med gräsfält. <LI style="FONT-WEIGHT: bold">Förmonterat motorfäste med ilimmade islagsmuttrar, mycket snabbmonterad motor med andra ord. <LI style="FONT-WEIGHT: bold">Motorkåpa med förfräst hål för intag av kylluft, du slipper få glasfiberdamm i dig! <LI style="FONT-WEIGHT: bold">Servohål i samma storlek som Hitec HS-65 <LI style="FONT-WEIGHT: bold">Karborreband ingår för både ack och fartreglagets montage, du slipper köpa extra. <LI style="FONT-WEIGHT: bold">All hårdvara ingår, hjul, stötstänger, ca gångjärn, snabbkopplingar <LI style="FONT-WEIGHT: bold">Starka härdade specialhjulaxlar i aluminium <LI style="FONT-WEIGHT: bold">Roderhorn i glasfiber, lätt och starkt och enkelt att montera. <LI style="FONT-WEIGHT: bold">Nylonvingbultar, så att du slipper använda gänglåsning. Lackade hjulkåpor i glasfiber, stilgt och tufft!
(http://www.fullkontroll.se/epower-microservo-p-4780.html)
Spännvidd 1200mm

Vingyta 29dm2

Vikt 1000-1100g flygklar!!

Rekomenderad utrustning, den ingår alltså ej.

(http://www.fullkontroll.se/epower-microservo-p-4780.html)Motor Above All 3813-18
Fartreglage 40A
Propeller APC E 13x6,5
Servon x 3 Hitec HS-65
Servo sidroder Hitec HS-65MG
Spinner Plastspinner 40mm Vit / 40mm
Servokabel 2st till höjd+sidroderservo
Y-kabel till skevroderservona
Servokabellås
Ack för 3D flyg (http://www.fullkontroll.se/above-1300mah-2550c-celler-111v-p-3971.html)11,1V 2200mAh
Kontakter MPX 3 par
Mottagare 5-6


http://www.mamut.net/images/1pxtransp.gifhttp://www.mamut.net/images/1pxtransp.gif

Casimir_rc
2009-07-29, 20:19
ööö... :S det står ju vad du behöver till för saker för att kunna flyga; "Rekomenderad utrustning, den ingår alltså ej...."

jocke1963
2009-07-29, 21:07
Edgen är inte direkt någon bra nybörjarkärra, då den kräver "att man flyger den hela tiden", dvs inte som en trainer, som till viss del rätar ut sig själv efter en sväng. Du kommer tycka det är jobbigt att flyga den, då den hela tiden måste passas för att inte krascha....

Varför har du inte lyssnat på alla råd du har fått hittills i denna tråd ?

jaka
2009-07-29, 21:34
Hej!
Ben...Du har fått ett erbjudande från mig att komma ut och prova något av våra flygplan i Väsby modellflygare!. -Ta den chansen så att du får se vad det radiostyrt modellflyg handlar om ...nu fammlar du i blindo!

Hälsningar!
Jan Karlsson
Tel:0736-973107

DaEk
2009-07-29, 21:52
Word!!

Ben, tror det blir bäst om du följer med jaka ut på fältet och får prova modellflyg på riktigt och där kan få goda råd om vad du skall ha senare...

Ben
2009-07-30, 09:47
De är att min kompis har helikopter sen har jag fått testat den men jag blev sugen på att köpa ett flygplan ! jag tänkte mig att gå ut med min polare.
och nu verkar de vara försent för sommarlovet vara slut! men ni sa att jag ska till en klubb det är att min farsa ej är ledig på onsdag bara på lördag och söndag._.

Förlåt att jag har iriterat er så mkt :(

jaka
2009-07-30, 10:41
Hej!
Det går bra att komma ut vilken dag som helst. Bara att slå mig en signal så bestämmer vi tid.
Hälsningar!
Jan K
Väsby Modellflygare

Ben
2009-07-30, 11:58
Ok då när jag e i sverige ska jag försöka fixa en dag jag kan komma med farshan!
Plus den där planet du visade e den för nybörjare?

Matsa
2009-07-31, 00:21
Ja det är nog skolkärran Ben :)

jocke1963
2009-07-31, 10:30
Ja det är nog skolkärran Ben :)

Lura inte pojken, Matsa.... :)

Här är ju kärrorna de skolflyger med i Upplands Väsby:
http://www.rcflyg.se/forum/showpost.php?p=213324&postcount=58

Ben
2009-07-31, 11:36
fan va synd! Den där flygplanet får man ett gammal minne av sas :/

Ben
2009-07-31, 11:38
om de var för nybörjare skulle jag 100% köpa en sån

jaka
2009-07-31, 19:37
Hej!
-Tyvärr skulle du som nybörjare inte ens få upp det från marken! Så svårt är det när man inte kan flyga...men lätt när man kan!
Lämpliga nybörjarkärror ser inte ut så! Tyvärr!

DC-3:an ha jag byggt på från och till sedan 1980. -Inget man kan köpa färdig!
Många av oss tycker fortfarande om att bygga våra flygplan.

DaEk
2009-07-31, 20:22
Nybörjarplan är generellt fula, högvingade och har en lätt V-form på vingen. Så vet du hur man känner igen dem. ;) Sen innehåller dem få detaljer och bling för att helt enkelt vara... enkla..

ewalds
2009-07-31, 21:43
Ben: Glöm det här med utseende, o vilka plan som är "coola" o s v. Lär dig flyga först, bra hjälp får du alldeles säkert av jaka om du bara tar dig tid att åka med honom ut? Få en inblick i vad det handlar om, lär dig spaka själv o sen kommer det "coola" alldeles av sig själv:D
/Micke

Harry S
2009-07-31, 23:25
Skulle rekommendera en seglare om Du vill börja på egen hand, seglare åå högt gräs dvs. timotej eller bättre.

Började själv med en Multiplex Filius för snart 30 år sen på egen hand och jag flyger fortfarande idag (med bravur enl. andra).

Ska Du börja med el så satsa på en flygmaskin med riktig vinge och inte nån planka som inte flyger utan krossar sig fram igenom luften. Flyg över hög timotej eller säd så går den inte sönder men dra av gasen när Du går ner i backen.

Ska Du börja med metanol så ta kontakt med en klubb där Du kan få hjälp innan Du snittat fingrarna i snurran på egen hand (inte skönt, tro mig). Dom bereder även flyghjälp med intrimning och dubbel kommando med lärare.

Nu är det ditt val, välkommen in i hobbyn.

Ben
2009-08-01, 21:23
JAG ÄR I SVERIGEE NU! :(:(:( men du harry vilket plan rekommenderar du då?

jaka
2009-08-02, 13:58
Hej!
Multiplex har en bra el-kärra som ser ut som en liten el-seglare (ca 1m spännvidd) med elmotorn uppe i en gondol ovanpå vingen.
Planet är tillverkat i okrossbar cellplast!

jocke1963
2009-08-02, 22:16
Hej!
Multiplex har en bra el-kärra som ser ut som en liten el-seglare (ca 1m spännvidd) med elmotorn uppe i en gondol ovanpå vingen.
Planet är tillverkat i okrossbar cellplast!

Finns en sån (Multiplex Easystar) just nu på Tradera, till än så länge bra pris:
http://www.tradera.com/Multiplex-elflyg-auktion_96397915
Elapor är inte okrossbart, men bättre än vanlig cellplast.

Ben
2009-08-07, 17:16
jag bor i kista ! men lyssna ja kommer gå på klubbar men vill skaffa ett flygplan idag!
jag går med min kompis till klubb! kan ni säga en bra klubb jag kan gå till bilig ochså D:

DaEk
2009-08-07, 17:27
Chilla nu Ben. :-)

Du behöver inte skaffa flyget idag. Gå till en klubb och få råd om vad du skall ha för flygplan, vad dem tycker funkar bra, jaka har erbjudit dig att prova på, ta det erbjudandet för guds skull. Eller så kan du ta råden du får i den här tråden. Du har några fina plan och välja på nu. Multiplex easystar, Above all trainer etc. Bestäm dig för en kärra som någon tipsat om här och så hjälper vi dig sedan beställa en fin set-up till bra pris. :-)

Tror det blir bäst så.

Ben
2009-08-07, 17:31
jakas klubb är långt från kollade på sl jag måste åka några stationer bus sen byta till en annan bus sen åka pendeltåg ._. !

jaka
2009-08-07, 20:40
Hej!
Tyvärr är det så att har man inte bil så är det svårt att ta sig till de flesta flygfält ! Detta trots att flygklubbarna ligger ganska tätt i stockholm.
Upplands Väsby ligger ganska nära Kista, liksom Vallentuna och Barkarby.
Be någon av dina föräldrar skjutsa dig till Väsbys modellflygfält så ska du få provflyga våra klubbkärror och så ska du få lite tips vad du kan skaffa för utrustning av mig.

Hälsningar!
Jan K

McRegor
2009-08-07, 20:56
Hej,
Skall du ändå köpa just nu så har jag svårt att se nåt bättre alternativ än detta relativt priset - http://www.mamut.net/controls/shop/shops/12/5/productdet.asp?gid=92&subgid=92&wwwalias=hab_ab&pid=9180
Där har du i stort sett "allt" du behöver för 869 kr exkl frakt. Visst kan du behöva nån ack till men ändå - bara kärran utan nån elektronik brukar kosta strax under 900 kr.
Hälsningar
Roger

Ben
2009-08-07, 21:59
Men de är att skolan och sånt börjar och de måste kolla så de har ej tid de är drf jag vill köpa sen flyga ute med min kompis! elr vi cyklar till en klubb! tack för ditt erbjudande jaka Men de e tyvärr så :/

Ben
2009-08-07, 22:02
Jag tänker gå till denna butik imorgon i stan http://www.wentzels.se/ min kompis
och kollade i och är ej denna bra Piper Clipped Wing Blå
kolla på youtube folk har sånna

Daniel L
2009-08-07, 22:06
jodå den är bra allt som du behöver följer mer.

Ben
2009-08-07, 22:08
Vah? föklara bätree förstod inte sry

DrHanke
2009-08-07, 22:40
Ben har du någon länk till youtube på den då den flyger för jag hittar inte.

M.B
2009-08-07, 23:28
Här men nu när jag kolla på videon ._. ser den lite för ikke nybörjare kanske ska kolla på en annan i sidan ._. YouTube - Clipped Wing Piper Cub (http://www.youtube.com/watch?v=mFaLd3R-cAU&feature=related)

De där är knappast den för om jag förstod rätt så är den du kollat på den på wentzels och det är ett el plan.

DrHanke
2009-08-07, 23:31
Ben satsa på en minium, enkel å flyga, enkel å ladda kan inte bli enklare :)

Ben
2009-08-07, 23:36
de fanns en Cessna M-24
YouTube - CESSNA 182 M24
men grejen är att jag måste till butiken imorgon de står knappt pris elr info ._. de kanske e arf hoppas de e rtf :)

ewalds
2009-08-08, 07:56
Det står ju, (i videon), att det är ett "Readyset"! Allt ingår nog vad man kan se på bilden iaf? Om det sen är ngt att ha vågar jag inte ittala mig om.

Ben
2009-08-08, 11:01
Nej me de e lungt går till butiken och frågar idag

Casimir_rc
2009-08-08, 20:09
Hur gick det sedan? blev det något plan? :)

Ben
2009-08-08, 22:51
Sry han ej gå ditt går på måndag lovar det :D

Ben
2009-08-10, 22:09
Nu har jag k:pt flygplan!!

DrHanke
2009-08-10, 22:12
och? vad vart det till slut?

Ben
2009-08-10, 22:20
Det blev en fin nybörjar piper j3 cub m24 butiken rekommenderade den för nybörjare Och en annan ochså :D tog denna

Ben
2009-08-11, 11:08
Blev de ett bra plan elr dålig leksak Butiken sa att den va en rc nybörjar flygplan

MonaHMFK
2009-08-11, 11:47
en cub är ganska snäll att flyga så det blir säkert bra men om du inte har flygit rc-flyg tidigare så prova inte den själv utan hjälp från någon som kan.

bokis
2009-08-11, 12:26
en cub är ganska snäll att flyga så det blir säkert bra men om du inte har flygit rc-flyg tidigare så prova inte den själv utan hjälp från någon som kan.
En annan har ju stått brevé o kollat när tanten flugit! Vilka spakrörelser...:lollypop:.Så jag får nog lov o hålla med,Cubbar e trevliga..

MonaHMFK
2009-08-11, 12:29
En annan har ju stått brevé o kollat när tanten flugit! Vilka spakrörelser...:lollypop:.Så jag får nog lov o hålla med,Cubbar e trevliga..

:sarcastic:

matbos
2009-08-11, 12:40
En annan har ju stått brevé o kollat när tanten flugit! Vilka spakrörelser...:lollypop:.Så jag får nog lov o hålla med,Cubbar e trevliga..

Fråga Klavins :sarcastic:

jaka
2009-08-11, 16:42
Hej!
Vilken CUB då???
Inte Kyoshos lilla El-CUB väl?

Ben
2009-08-11, 21:41
Kyoshos! men du jaka kan vi fixa en dag!

jaka
2009-08-11, 23:15
Hej!
Visst! Du är välkommen när som helst till oss i Väsby!
Tyvärr är Kyoshos CUB ingen höjdare som förstamodell då den är har svag motor (Borstad motor) och NiMH celler.Dessutom är den liten och vindkänslig.
Finns mycket bättre elkärror att välja på bl.a Multiplex "Easy star" som nämts tidigare.
-Nu gjorde jag dig ledsen ...Men tyvärr blir det lätt så att man köper fel när man går till en hobbybutik och snackar med dem som inte har egen erfarenhet av R/C flyg.

Ta med dig CUB:n så kan jag visa dig hur den flyger och samtidigt ska du få pröva på att spaka själv med klubbens kärror.

Hälsningar!
Jan K
Väsby MF

Ben
2009-08-12, 15:04
Nehe inget svar ännu

Ben
2009-08-12, 19:26
Hall[ kan jag få en snabb hjälp? jag kanske kan köpa ett sånt plan!

Casimir_rc
2009-08-12, 19:53
Köpte du inte nyss en kyoshos piper cub? eller...

wezpa
2009-08-12, 23:56
Grabbar på forumet, jag måste säga att ni är helt otroliga på att svara :D
Rcflyg.se FTW :D

Ville bara att ni ska veta att jag följer denna tråd, och att ni är fantastiska på att svara :D

DaEk
2009-08-13, 00:53
Hej Ben, köp en easy star då. Vi hjälper dig sen med en bra set-up!

jocke1963
2009-08-13, 10:13
Hej Ben, köp en easy star då. Vi hjälper dig sen med en bra set-up!

Unge herr Ben verkar ju inte läsa alla tips.... McRegor har redan tipsat om ett mycket prisvärt Easy Star-paket:
http://www.rcflyg.se/forum/showpost.php?p=217179&postcount=147
som visserligen har en borst-motor-setup, men en ny bl-setup från HobbyCity kostar ju inte så mycket om man vill uppgradera...

Vidare börjar jag tröttna på att ge fler tips i denna tråd, då Ben som sagt inte verkar läsa/lyssna på våra råd...?

Jakob
2009-08-13, 10:50
Grabbar på forumet, jag måste säga att ni är helt otroliga på att svara :D
Rcflyg.se FTW :D

Ville bara att ni ska veta att jag följer denna tråd, och att ni är fantastiska på att svara :D


Kan bara hålla med!

Ben
2009-08-13, 15:05
Men den kostar 2000 i den butiken :/ men ska hitta en 1200 multiplex elr easy star

DaEk
2009-08-13, 15:22
Paketet mcregor länkade till kostar 870 spänn! Billigare blir det inte..

http://www.mamut.net/controls/shop/shops/12/5/productdet.asp?gid=92&subgid=92&wwwalias=hab_ab&pid=9180

jaka
2009-08-13, 17:16
Hej!
Problemet med den "Easy star" modellen är att den fortfarande har NiMH batteri och borstad motor...och en radio av okänt fabrikat!
Men för 900:- är det ju värt att pröva.

McRegor
2009-08-13, 18:31
Hej,
900 kr är rätt exakt vad en Easy Star kostar som standard - utan sändare, mottagare, servon, ack, fartreglage och laddare. Så även om det inte är den modernaste utrustningen så står ju Hitec/Multiplex ändå bakom den och den är säkert väl så flygbar som t ex Kyosho-Cuben. Att byta till LiPo (och LiPo-laddare) kan ju vara nästa uppgraderingssteg - sen kanske borstlös motor och motsvarande reglage.
Hälsningar
Roger

Ben
2009-08-13, 18:42
Men jag tänkte mig ett plan som startar från marken? elr startar den från marken!!

ewalds
2009-08-13, 18:45
Vad hände med cub:en du hade köpt??

McRegor
2009-08-13, 19:15
Hej Ben,
Om du tar och läser om alla 10 sidor som din fråga genererat så hittar du diverse olika tips - säkert passar nåt av dem den önskan du har just "för sekunden"...
Du kan inte kräva att vi skall svara flera gånger på dina frågor utan använd nu de svar du fått i denna tråd tidigare - sen kan du också använda Sök-funktionen så hittar du massor av trådar med ungefär samma frågeställningar som du haft.
Inte förrän du verkligen visat att du läser våra svar och tar dom på allvar så tycker jag det finns nån anledning att gå vidare i denna tråd. Det kan låta hårt men totalt sett har vi som svarat "offrat" åtskilliga timmar på din/dina frågor och då vill man gärna att frågeställaren också läser svaren och inte hela tiden bara kommer med nya frågor - utan egentlig koppling till tidigare frågor och de svar han(du) fått.
Hälsningar
Roger

Ben
2009-08-13, 19:25
cuben jaka sa att den e dålig så jag gav tbx den och fick pengar hade ej använt den !

Ben
2009-08-13, 19:54
Flera sidor säger att denna är bra http://www.youtube.com/watch?v=6FHFkj6IwAg&eurl=http%3A%2F%2Fwww%2Emft%2Enu%2Fes%2Fproduct%2F product%2Easp%3Fproductid%3D394738%26visible%3D2&feature=player_embedded
men vet ej om den e bra Jag vet att ni tycker jag ska köpa easystar men jag vill ha en som har hjul så den går upp i himlen själv för de e enklare! kanske mulitplex har en sån med?
http://www.hobbycity.com/hobbycity/store/uh_viewItem.asp?idProduct=6331
79 dollar blir ungefär 670kr
Men har nån här i forumet testat denna sida?? de kanske ej kommer hem elr frakten?

genland
2009-08-13, 20:26
Detta är ju sanslöst...:sarcastic:
Allt verkar ha gått in i en loop..:sarcastic::sarcastic::sarcastic:

Mvh Kent

DaEk
2009-08-13, 21:03
Hehe, du läser inte svaren, eller hur?

Fast varför skriver jag det här inlägget när du ändå inte kommer ta dig tid att läsa det.:)

Ben
2009-08-13, 21:14
Jag tror faktis jag läste halva o.O

DaEk
2009-08-13, 21:20
jaja, för att ge något i tipsväg. Att börja med ett plan utan landställ är nog enklare att börja med. Framförallt om du skall börja själv..
Men den cessnan du länka till kanske inte är så dum. Men du behöver:

Sändare med mottagare. Finns Spektrum DX5 på hobbycity som är en utmärkt sajt att handla ifrån. Spektrum DX 5 kostar 99 dollar har jag för mig..

Laddare, finns helt okej på HC

Ett par extra batterier så du kan flyga mera.

fattaren
2009-08-13, 21:25
hejsamn Ben, jag är helt ny på detta med flygplan. för ca 2 veckor sedan köpte jag detta flygplan
http://www.hobbex.se/p/productmenu,12.127/pid,572/t/product.html

det kostade 1900 kr där jag köpte det.

första gången flög jag utan att ha tränat på en flysimulator på dator, och efter inte ens 2 minuters flygning fick jag köpa delar för 360 kr för att kunna flyga det igen.

min andra flygtur var tidigare idag, då hade jag tränat på datorn lite mer....men det BLÅSTE för mycket, och efter 3 och en halv minut låg planet på backen igen...

Det fina planet är inte så fint längre, det är tejpat, klistrat och lagat... efter binte ens 6 minuter i luften.

ikväll provade jag igen, det blåste ca 2m/sek. och NU gick det bra. vär nära att krascha ett par gånger men lyckades rädda planet med nöd och näppe.

såååå, har du gott om pengar, skirt i vad alla säger och köp vad du vill ha, och ju dyrare desto roligare är det... men simmar du inte i pengar,
börja billigt, och sen när du vet att du kan hantera ett flygplan, då köper du ngt FETT.

jaka
2009-08-13, 21:30
Hej!
Planet ovan har väldigt små hjul vilket kräver bra gräsytor för att det ska gå lätt att starta. I Upplands Väsby (väsby Modellflygare) har vi väldigt kortklippt gräs men få fält har nog så kortklippt gräs att kärran går att starta från marken.

Ska du inte vara med i en klubb så hittar du nog ingen gräsyta där planet ovan kan starta.
Sen är det en annan sak...Planet ovan har en mängd detaljer som lätt går sönder.
1. Hjulkåpor...snyggt men skört!
2. Vingstöttor...helt enligt fullskalaversionen, men skört!
3. Små hjul...svårt att starta om inte gräset är kortklippt.
4. Skör motorkåpa.

Easy Star:en är ju inte världens snyggaste flygplan...men va f..gör det när du bara ska lära dig flyga ...då kommer du att krascha en massa gånger i allafall!
Easy star:en/Cessnan är bara en kärra i en lång räcka av plan du kommer att bygga/skaffa ändå.
-Får intrycket av att du tror att planet du skaffar nu kommer att vara det enda du kommer att ha.

Nu håller visserligen moderna "friggolitplan" som ovanstående Cessna och Multiplex "Easy-Star" bra, men förr eller senare går de sönder, så bry dig inte om hur dit första flygplan ser ut!!! Det viktigaste är att det är robust och flyger bra och att det är enkelt att handha utan en massa skaladetaljer.

Ben
2009-08-13, 21:32
när jag köpt kommer jag åka till jaka :D han verkar vara superbra på flyga han har flygkuser telokmed gratis
Ska planera en dag med han när jag har ett plan jag förstår dig Men jag tänker gå en kurs ochså :)

Ben
2009-08-13, 21:35
ok :/

fattaren
2009-08-13, 21:39
Hej!
Planet ovan har väldigt små hjul vilket kräver bra gräsytor för att det ska gå lätt att starta. I Upplands Väsby (väsby Modellflygare) har vi väldigt kortklippt gräs men få fält har nog så kortklippt gräs att kärran går att starta från marken.

Ska du inte vara med i en klubb så hittar du nog ingen gräsyta där planet oven kan starta.
Sen är det en annan sak...Planet ovan har en mängd detaljer som lätt går sönder.
1. Hjulkåpor...snyggt men skört!
2. Vingstöttor...helt enligt fullskalaversionen, men skört!
3. Små hjul...svårt att starta om inte gräset är kortklippt.

Easy Star:en är ju inte världens snyggaste flygplan...men va f..gör det när du bara ska lära dig flyga ...då kommer du att krascha en massa gånger i alla så Easy star:en är bara en kärra i en lång räcka av plan du kommer att bygga/skaffa ändå.
-Får intrycket av att du tror att planet kommer att hålla i evighet! Nu håller visserligen moderna "friggolitplan" som ovanstående Cessna och Multiplex "Easy-Star" bra ...men förr eller senare går de sönder, så bry dig inte om hur dit första flygplan ser ut!!! Det viktigaste är att det är robust och flyger bra...och att det är enkelt att handha.

håller med delvis
1 jhar inte fått lära mig det än,
2 stöttorna på meritrc fyller sin funktion (har flygit utan- inte att rekomendera-vilket de gjorde på butiken)
3 så sant

jag måste antingen kasta det eller hitta en hård yta att lyfta från som tex asfalt, eller hårda sandytor.

eftersom jag hittat en fin plats i byns grustag så funkar det att starta från backen ...att hitta en något fin plats att landa på i början är dock mer trixigt... så STORA hjul skulle du haft på kärran.

Ben
2009-08-13, 21:40
Måste man skaffa radio för easy starn elr e de bara den där batteriet jaka?

fattaren
2009-08-13, 21:41
när jag köpt kommer jag åka till jaka :D han verkar vara superbra på flyga han har flygkuser telokmed gratis
Ska planera en dag med han när jag har ett plan jag förstår dig Men jag tänker gå en kurs ochså :)

Ja det är ingen dum ide alls. det är nog absolut bland det bästa du kan göra... skulle jag med gjort, om jag vart lite smartare :)

Videoten
2009-08-13, 22:34
Mycket intressanta tips och läsning i denna tråd.
Jag som nybörjare tog mej "mod" ikväll och beställde min premiärkärra, easystar som var länkad till tidigare i denna tråd.
Trots borstmotor, Ni-Mh ack och taskig chinaradio så tror jag att det är en utmärkt kärra för en lagom peng att börja med.
Blir jag nånsin varm i kläderna så ska jag satsa på något bättre, eller uppgradera denna......eller rent av både och.

jaka
2009-08-13, 22:45
Ben!
De flesta av oss som flugit länge, i mitt fall 34 år...köper inte färdiga flygplan med motor och radio! Vi bygger själva eller i vissa fall, köper flygplan och motor plus allt annat var för sig! Ofta har vi grejer liggande sedan tidigare (servon, motorer mm) som vi använder i nya flygplan. Färdiga flygplan innehållande allt har tyvärr lite av leksakskaraktär över sig!

Jag rekommenderar dig att gå in på MFT:s hemsida och snacka med Johan som har MFT så kan han hjälpa dig med motor,laddare och acc till Easy Star.Men räkna med att det kostar lite mer att köpa borstlös motor och Lipo accar

fattaren
2009-08-14, 00:45
Ben!
De flesta av oss som flugit länge, i mitt fall 34 år...köper inte färdiga flygplan med motor och radio! Vi bygger själva eller i vissa fall, köper flygplan och motor plus allt annat var för sig! Ofta har vi grejer liggande sedan tidigare (servon, motorer mm) som vi använder i nya flygplan. Färdiga flygplan innehållande allt har tyvärr lite av leksakskaraktär över sig!

Jag rekommenderar dig att gå in på MFT:s hemsida och snacka med Johan som har MFT så kan han hjälpa dig med motor,laddare och acc till Easy Star.Men räkna med att det kostar lite mer att köpa borstlös motor och Lipo accar

"leksakskaraktär"???

nu är jag lite förvirrad... jag trodde det var leksaker allt, även de fetaste rc flygen är väl leksaker? det hoppas jag verkligen att det är annars kommer jag bli väldigt besviken på min nya hobby...

ikväll, och även de två ggr jag flög tidigare, var första gången jag provade en hobby som gav en sån härlig barnglädje känsla, även om köra sportskoter och raggarbil är roligt, så kommer det inte nära den barnsliga känslan av att flyga ett rc plan, och fixa det var ännu bättre.

jag vet inte vad det fanns för fantastiska grejer för 35 år sedan som slår de nybörjargrejer som finns idag att köpa. men jag är nog ganska säker att de flesta prylar (hur billiga de än är, är nog mer driftsäkra och bättre än då.

hm, hoppas jag feltolkade ditt inlägg, för jag vill att det ska fortsätta vara barnsligt roligt att flyga, inte bli någon seriös. look at me showoff sport.

DaEk
2009-08-14, 00:51
Tycker hobby och sportartiklar klingar bättre i mina öron. Det går en gräns imellan vad leksaker och hobbyartiklar är. Sen att vi har barnsligt kul när vi utövar det är en annan sak :)

peter_larsen
2009-08-14, 02:40
Att ha barnasinnet kvar och kunna leka utan att skämmas för det är nog en egenskap de flesta modellflygare besitter, men därifrån till att kalla våra modeller för leksaker är steget långt, speciellt på helisidan.. Ett modellplan, undantaget Silverlit X-twin ocn andra liknade små foamsaker, är ingen leksak. Kommer man sen upp lite i storlek är det definitivt ingen leksak.. Jag brukar säga att en sak som kan skada dig rejält alt ha ihjäl dig är ingen leksak.. Många envisas med att kalla våra modeller för lekasker till man visar dom vad dom kan ställa till med om man hanterar dom som just leksaker.. Därmed är det ju inte så att man riskerar livet varje gång man knäcker upp sin EZ* i luften, men jag tycker ändå att det är fel att kalla dom för leksaker då det sänder fel signaler om vad vi håller på med, även om det vi håller på med kan ses som en typ av lek.. För mig är detta ett intresse, en hobby och till viss del en livsstil sen många år tillbaka och ja, jag blir lite "störd" när någon kallar min Freya Evo 90 för leksak :)

Nu är jag ingen gammal grinig "det-var-bättre-förr-gubbe", än:lollypop:, utan jag tycker bara man skall kalla saker för dess rätta namn, och leksak är inte rätt namn i många av dessa fall..

Ben, som andra redan har skrivit.. Läs dom svaren du fått och köp sen en EasyStar, den flyger hur bra som helst och den är väldigt förlåtande i luften, precis vad en nybörjare behöver.. Lycka till med din förhoppningsvis nya hobby..

Sen tycker jag det verkar som om det gått lite troll i tråden :sarcastic:

LAB
2009-08-14, 09:10
Tanten o ungarna säger att jag är en nörd(respektlöst!) som leker med flygplan o bilar.Men det skiter jag i för de har inte lika roligt som mej:lollypop:.Förexten detta verkar vara en riktig långkörare som inte leder till något alls:banghead:

Videoten
2009-08-14, 09:14
LAB, säger ungarna det...dom borde ju snarare jubla

LAB
2009-08-14, 09:38
Den äldste ungen är 23:sarcastic:o leker inte med flygplan!

peter_larsen
2009-08-14, 11:35
Tanten o ungarna säger att jag är en nörd(respektlöst!) som leker med flygplan o bilar.Men det skiter jag i för de har inte lika roligt som mej:lollypop:.Förexten detta verkar vara en riktig långkörare som inte leder till något alls:banghead:

Eftersom tråden redan spårat ur så........

Jag är en nörd och jag är stolt över det också :lollypop:Jag tycker synd om människor som inte kan "leka" utan skall vara "vuxna" hela tiden bara för att dom kommit över en viss ålder. Sen stör jag mig oerhört på folk på jobbet tex som kommer med nedlåtande kommentarer när jag har en maskin med mig då jag skall ut och flyga efter jobbet.. Man ser att dom är väldigt intresserade av maskinen men dom kan inte med att fråga för det är ju barnsligt att leka med helikopter och flygplan.. Baahhhhh, vad trött jag blir på sånt..

Jaja, jag kanske är känslig på den punkten bara :sarcastic:

/OT

Tillbaks till ämnet...

Videoten
2009-08-14, 12:08
Kan ju bara meddela att efter min beställning och automatbekräftelse på Easystar från HAB fick ett mail där dom skulle ha 2699:- för easystaren.
Så priset på 869:- stämmer inte alls.......alltså för bra för att vara sant.
Så det blir ingen easystar med borstmotor och ni-mh batteri för mej i alla fall

pär
2009-08-14, 13:51
kul att den här tråden börjar gå åt rätt håll:sarcastic:om 35 år sitter nog ben o tycker o tänker här bara han får tummen ur r.ven nån gång.hade du lagt lika mycke tid på pantburkar som det här forumet så kunnde du ha köpt ifrån oss alla:thumbup::thumbup:

wezpa
2009-08-14, 22:14
Nu måste jag, som har flugit över 500 timmar Flightsimulator X (Simulator för fullskaleplan)
Säga att det finns olika sätt att flyga på... Antingen kan du starta din 747-400 och laja runt i någon minut, och sedan byta plan.

Eller så kan du göra en ILS färdplan, ladda ner väder, räkna på bensinen, sedan kommunicera med flygledare och dessutom landa det planet PÅ landningsbanan, när du har full realism påslagen.
Det är 10 gånger svårare än laj flygningen, samt du behöver mera erfarenhet.

Att utöva flygning i en flygsimulator kan jag säga är iallafall 20 gånger lättare än att flyga modellplan. Och ärligt talat, du kan inte flyga ett RC plan bara för att du har flugit Flightsimulator..... Att flyga rc är svårare eftersom det är mycket mycket mycket dyrare att krascha (så du är mer nervös) Och sedan måste du tänka på omvända kontroller när du flyger mot dig själv. För att inte tala om allt mekande.....

Ben, om jag var du, lyd dessa erfarna RC piloter och köp Easyplanet och åk sedan med jaka ut på fältet!

Och Sluta bråka! Du har redan alla tips i världen (om inte lite till) i denna tråd, så för tusan, Tacka alla här som har hjälpt dig och köp sedan det där planet

Punkt slut! :banghead:

Ben
2009-08-14, 22:32
... jag sa ju knappt att jag tänkte så jag bara berätade lite ._: menade ej att jag kan flyga om jag kört fsx :S
Videoten (http://www.rcflyg.se/forum/member.php?u=2387) säger ju att den kostar 2000 något Jag har bara budget till 1100 :/

jaka
2009-08-14, 23:54
Hej!
Visst är allt vi sysslar med i viss mån leksaker!
I morrn t.ex (Lördag 15/8) ska vi, ca 10000-15000 hojåkare köra mälaren runt (start i Solna vid riksskatteverket) med våra hojar (leksaker...visst!).

Sigun
2009-08-15, 00:04
... jag sa ju knappt att jag tänkte så jag bara berätade lite ._: menade ej att jag kan flyga om jag kört fsx :S
Videoten (http://www.rcflyg.se/forum/member.php?u=2387) säger ju att den kostar 2000 något Jag har bara budget till 1100 :/

Då föreslår jag att du inväntar tills din budget är 2000kr, 1100kr räcker inte till något vettigt plan Ben. Under tiden dina pengar växer så kan du ta skolflyg lektioner hos Jaka och lära dig flyga !.

/Martin

Ben
2009-08-15, 18:06
Men som sagt när jag läst hela inläget så säger de att en 1000lapp räcker för en nybörjare om du säger 2000 blir jag lite tveksam :/

DaEk
2009-08-15, 18:08
Snart är hösten här, och sen kommer vintern. Sen kanske nästa säsong börjar i mars. Du har alltså mer än ett halvår på dig att få ihop 2000. Lugna puckar.

Casimir_rc
2009-08-15, 20:44
Tyvärr räcker inte 1100kr så långt...
Jag skulle föreslå att du väntar tills du har fått tillräckligt med pengar för att kunna köpa ett 'bra' plan. Under tiden som du väntar så läser du dig fram till vad Rc Flyg går ut på och vad som behövs för att kunna flyga (komponenter) och givetvis hur allt fungerar, dessutom lära sig vad som klassas som bra och dåligt.
Sedan när du har lärt dig sätter du ihop ett paket och fråga om valet av delar/komponenter för att vara säker på att du har valt rätt. Du kan också ta flyglektioner som Sigun sa.
Genom att hela tiden fråga efter nya plan och ignorera svaren du får så leder det ingen vart, dvs. ingen orkar sedan svara mera. Så läs igenom!

Ibland tar det sin tid att få något man vill ha men vänta bara så kommer den dagen också :)

Ben
2009-09-27, 10:12
Ben är en åsna

speedo_4
2009-09-27, 10:55
Tyvärr räcker inte 1100kr så långt...
Jag skulle föreslå att du väntar tills du har fått tillräckligt med pengar för att kunna köpa ett 'bra' plan. Under tiden som du väntar så läser du dig fram till vad Rc Flyg går ut på och vad som behövs för att kunna flyga (komponenter) och givetvis hur allt fungerar, dessutom lära sig vad som klassas som bra och dåligt.
Sedan när du har lärt dig sätter du ihop ett paket och fråga om valet av delar/komponenter för att vara säker på att du har valt rätt. Du kan också ta flyglektioner som Sigun sa.
Genom att hela tiden fråga efter nya plan och ignorera svaren du får så leder det ingen vart, dvs. ingen orkar sedan svara mera. Så läs igenom!

Ibland tar det sin tid att få något man vill ha men vänta bara så kommer den dagen också :)

Kan säga att 1100 kr visst räcker till ett plan. Vår klubb har tillverkat ett training plan med radio och allt för 900 kr. Ja ni läser rätt. 900 kr. Är standard med höjd sida å ska säga att det flyger kanon. Finns film å bild på hemsidan.

www.matforsmfk.se

Så visst går det att skapa flyg för under 1000 lappen.

jaka
2009-09-27, 19:04
Hej!
Det är klart man kan bygga ett plan för under 1000 spänn men inte om man är total novis och inte är med i en klubb. Då är man ju hänsvisad till alla foam kärror som finns.

Nej! Ben kom ut till oss i Upplands Väsby (Närmast) så får du provflyga våra skolkärror så får du se vad det handlar om.