handdator

Visa fullständig version : Problem med inställning och inkörning.



strobel
2009-06-22, 21:06
Har nydligen införskaffat mig en HSP Savagery.
Den har en Team Infinity .18 motor.
http://www.hobbex.se/p/pid,5433/t/product.html
Detta är min första nitrobil och jag försäljaren sa att jag inte behövde
göra någraändringar till att börja med när jag skulle ha igång bilen, men den startade inte.
Idag fick jag igång den, men så fort jag tar bort glödacket så dör oftast motorn.
Nu har jag provad med att skruva lite på huvudbränslenålen och tomgångsnålen, men det händer inte mycket skillnad.
Jag tycker själv att det låter som hög tomgång, men som sagt är jag ny innom nitrobilar.

Den förblir inte igång, och blir riktigt varm.

Någon som har några grundlägande tips.
Har läst både bilens bruksanvisning och Tips och Inkörningsmanualen jag fick med från företaget jag köpte den, men tycker inget fungerar.

Motorn ska ju köras in nu och vill inte att den ska gå sönder.
Det står dessutom att man ska ha ställa in den så den spottar lite olja och ryker, men det går definitivt inte.

Tacksam för all hjälp!

Mvh

Strobel

matbos
2009-06-22, 21:19
Vad kör du för bränsle ?

ronas 22
2009-06-22, 21:21
Tomgångsnålen ska man vara försiktig med. krävs väldigt lite skruvande för att den ska gå dåligt.
Testa skruva in huvudbränslenålen helt. senare ska du skruva ut den 2-3 varv börja med två och ett halvt varv det brukar bli bra så. Motorn ska köras rikt första gångerna för bästa möjliga inkörning.
förbrännings motorer är oftast svårstartade de första gångerna speciellt kinesmotorer.
kom ihåg att motor nu inte får gå för varmt! det sliter oerhört mycket på högvarviga motorer
Tomgångsnålen ska man skruva väldigt lite i taget ca 15 grader åt gången tills man får en bra motor gång. skruva tillbaka tomgångsnålen till ursprungsläget.
vilket bränsle andvänder du?

lycka till

strobel
2009-06-22, 21:48
Pro-Sport står det på flaskan.
Fick det med när jag köpte bilen.

Har provat det också tycker jag, men då startar den inte riktigt,
tror nästan jag får skruva ut den 4-5 varv.
Hur ska tomgångsnålen stå ungefär?
Den blir ju varm när jag väl får igång den.
Men då är det ju bara jättekorta stunder den ska gå då?

Nexus
2009-06-24, 13:50
hej och du skruva för mycket 4.5 det ska 1.5 till 2.0 stopp bara och du kan testa igen jag hoppas det ska går bra för dig jag har sysslar med Buggy själv förut !!