handdator

Visa fullständig version : Kylare till ESM Spitfire?



Per P
2009-06-23, 15:32
Hej!
Någon som råkar ha en ESM Spitfire som de inte monterat kylarna under vingen på (och inte heller tänker göra det) Eller möjligtvis någon som förutspått att de ABS-plast-kylarna som följer med inte skulle hålla o därför gjort form på dem? Min ena kylare har nu gått sönder, och den andra är inte helt fin den heller, så jag är inte så väldans sugen på o gjuta av just den... Nån som har tips?:stupido2:

Per P
2009-06-25, 23:06
Ok, ingen som hade nån ide, så jag tog bort den "hela" kylaren från min Spitfire, och satte igen hålen i den med balsa. Sen la jag plastfolie i den och fyllde upp med gips. Nån timme senare hade gispet stelnat, så då gjorde jag om proceduren. Nu hade jag helt plötsligt 2st gjutpluggar att gjuta på. Jag började med att pensla på släppmedel o sen la jag glasfiberväv i 3 lager (så man kan lägga ner vingen utan att de ska gå sönder igen) och plasten jag använde var polyester eftersom det härdar mycket snabbare än epoxy. Några timmar senare tog jag ut gipset (som konstigt nog höll) ur den nu halvfärdiga kylaren. Vart rätt nöjd med resultatet, men för att få bort lite till av den här vävstrukturen som blir, så penslade jag på ett lager plast till. Sen var det dags att ge upp för kvällen. Imorgon ska jag kapa ur hålen borra upp så jag kan montera dem på vingen lite snabbt när de är lackade, sen ska jag lacka:)
Här är några bilder från dagen.

matbos
2009-06-25, 23:28
Ser ju bra ut nu kan du snart börja serie tillverka åt alla andra :sarcastic::sarcastic:

ChristerL
2009-06-26, 09:11
Jag kanske skulle beställa två, mina börjar spricka... Kommer de levereras målade??!! :icon_winkle: