handdator

Visa fullständig version : Motorn går ner i varv



loop
2009-06-24, 11:05
Hej
Jag har en ZDZ 80 i en Velox och när jag flyger inventerar så går motorvarvan ner,
jag märker ingar problem när jag flyger knivägg, det jag också har märkt är att när jag flyger rakt upp så går motorvarven ner men det är kanske naturlingt när motor få gå lite "tyngre".

Tankens placering skall väll inte ha någon betydelse när man kör bensinare när det är pump?

Någon som vet vad detta kan bero på?

Sigun
2009-06-24, 11:38
Hej Loop
Har ett liknande problem på min MT-57:a motorns varvtal minskar i inverterat läge men blir dock inte klok på vad de skulle vara. Tankens placering spelar ju ingen roll då motorn suger i sig sopppan. De roliga är ju att när man flyger inverterat så ligger ju motorn med cylindern uppåt i ett "normal" läge men vid normalflygning så sitter motorn inverterat dvs med cylindern mot marken.

Någon som kan komma med en idé om vad dessa fenomen kan bero på ?

/Martin

AmRi
2009-06-24, 11:50
Det var en tråd för inte allt för längesedan om en kille som upplevde samma problem med sin stora bensinare dvs att motorn gick ner i varv eller lade av i vissa flyglägen.
Han satte den i en rörlig bänk och provade olika lägen men kommer inte ihåg vad han kom fram till. Tror att han hade en 3W.
En sak som kan göra att motorn går ner i varv är om den går rikare eller snålare och överhettar.
Sen så upplevs ljudet från motorn mycket annorlunda (minskar drastiskt) i upp o ned läge när dämparrören pekar mot himmlen.

js_
2009-06-24, 12:30
Jag har o samma problem med min DL50, fast den tvärstannar när man flyger inverterat, knivegg o hovring funkar bra.

Tobbe O
2009-06-24, 13:17
Jag har två DA-50 och om jag flyger halvgas och lägger dem inverterat så ökar varvet, dom går snålare inverterat.

Om man ställer dem för snål så kan dom stanna inverterat.

loop
2009-06-24, 20:07
Varför går de snålare när man flyger inverterat?
Min motor är moterad så att cylindern ligger på sidan

Tobbe O
2009-06-24, 20:30
Ingen aning, jag har dessutom balsaboxar på ventilationen för nålmembranet

Ludde
2009-06-24, 22:13
Kan det inte ha nått att göra med att luftningen till tanken blir dränkt, således blir det svårare för luften att komma in i tanken..ett visst undertryck blir resultatet..

en tanke bara..

Krille
2009-06-24, 22:39
Min ZDZ 50 gick rikare och började fyrtakta när jag flög inv. Va värst när tanken va nytankad. va därför jag lessna på bensinare å köpte en F3A maskin med OS 140 RX, den går kanon i alla lägen:)

loop
2009-06-25, 00:26
Jag har en ZDZ 50 också och den går kanon i alla lägen.

loop
2009-06-25, 07:45
Kan det vara så enkelt att jag har fel prop?
Jag kör med 26x12 på till den jag loggat varvtalet i luften till ca 6000rmp.

Kenneth E
2009-06-25, 12:22
Jag gjorde lite tester för något år sedan, då jag hade en 3w120 inline och en 3w120 boxer.

När man roterade motorn så fick de olika cylindrarna olika blandning på boxern, hade tydligen med gravitationen att göra.

Likaså när jag typ stegrade eller riktade ner inline motorn så blev de olika blandningar i cylindrarna.

Så nu pikar jag motorerna på marken och och ställer sedan ut nålarna lite då vet jag att det finns bränsle så det förhoppningsvis räcker utan att köra den övre cylindern helt tom på bränsle och lever med att de taktar något, vilket inte stör mig.

Annars har jag inget svar till vad det kan bero på, jag tror nog att effekten slätar ut sig med lättare gång "alltså mindre propeller", men det låter jag vara osagt det är bara en känsla jag har.

Mvh
Kenneth

Tobbe O
2009-06-25, 14:18
Kan det inte ha nått att göra med att luftningen till tanken blir dränkt, således blir det svårare för luften att komma in i tanken..ett visst undertryck blir resultatet..

en tanke bara..
Man kanske ska sätta in en luftning i botten på tanken o prova, ev behöver man en backventil på den så att det inte blir hävertverkan.

loop
2009-06-25, 14:29
Kom presis hem från fältet och kom nu fram till att om jag gasar fullt så sackar inte motorn

KenPro
2009-06-25, 17:37
PÅ DA motorerna kan man löda dit en nippel i ventilationshålet och leda in den i kroppen för att få bukt med dålig gång vid inverterad flygning.

loop
2009-06-25, 20:45
På ZDZ sitter förgasarn bak på motor så den hamnar inne i kroppen.

http://zdz.se/shop/catalog/images/80rv-j.jpg

Tobbe O
2009-06-25, 21:44
PÅ DA motorerna kan man löda dit en nippel i ventilationshålet och leda in den i kroppen för att få bukt med dålig gång vid inverterad flygning.

Det har jag gjort, jag har dessutom balsaboxar på ventilationen men dom går snålare inverterat ändå

anders e
2009-06-25, 23:04
Jeg tror om man bruker god tid på å justere motoren riktig blir det bedre.
Min var også sånn, men justerte nålene litt og litt inn, og det ble bra.
DA-100 og DA-50 :)

AmRi
2009-06-26, 11:51
Kan det vara så enkelt att jag har fel prop?
Jag kör med 26x12 på till den jag loggat varvtalet i luften till ca 6000rmp.

Prova med en mindre snurra typ 24x12 eller max 26x10 eller vad du har liggande hemma.

loop
2009-06-26, 12:03
Det är det att jag har inga snurra liggandes hemma i den storleken förutom 27x10

Jag har en Krumscheid 95-4 till motor.
Kan man behöva ändra längden mellan motor och ljuddäparen på en sådan ljuddämpare?

AmRi
2009-06-26, 15:34
Om du vill fortsätta att köra med 26x12 då skulle jag förlänga längden på kröken på test. Typ 5cm eller mer (lite beroende på vad som tillåts av planet) för att se om du får bättre vridmoment i mellanregistret där den nu inte orkar riktigt. Förstår att motorn går tyst och fin med en 26x12 men tror ändå att du får bättre allround effekt med en 24x12, 25x10 eller max 26x10 plus att motorn går svalare och blir mera lättinställd och accelerar fortare. Motorn skall nog få varva runt 6500rpm statiskt tycker jag.