handdator

Visa fullständig version : Lama V3 - Justering



Surprise
2009-06-26, 00:15
Hej,

Jag har stora problem med att justera min Lama V3. När man tittar på filmer på den på youtube så ser man att de kan släppa kontrollerna - helikoptern hänger snällt kvar i luften.

Min Lama är i princip helt omöjlig att flyga inomhus. Den drar alltid åt något håll. Jag har försökt justera länkarmarna mellan swashplattan och servonen, men det drar alltid så mycket åt ett håll att man inte kan trimma sig till stabilitet.

Fråga: Hur långa är era länkarmar på vänster resp höger sida? Jag har Alu-swashplattan.

Vad mer kan man göra för att öka stabiliteten?

manson_swe
2009-06-26, 21:36
axlarna raka ? krokiga rotorblad ? på min räckte det att man stötte i rotorbladen i marken ett par ggr så blev dom krokiga, testa med extreme bladen

Surprise
2009-06-26, 22:17
Axlarna är raka, bladen är vita extemeblad som är helt nya.

Jag har märkt att alu-swashplattan skiljer sig rätt mycket i dimension från originalet. Kulorna hamnar högre upp.

Ikväll har jag fortsatt att justera, men antingen så välter helikoptern åt höger eller så sticker den iväg snabbt framåt. Några förslag?

manson_swe
2009-06-28, 07:36
här finns lite att läsa ang uppgradering och justering av lama coax
http://www.rcgroups.com/forums/showthread.php?t=832256

har bara testat extreme bladen själv, så ja vet inte hur den nya swashplaten ser ut
finns en del att läsa på rcgroups, kolla även om det finns nåt på rcheli.se

Surprise
2009-06-28, 15:08
Jag fick till det till slut.

Men nu är det slutfluget. Helikoptern sitter fast 20 meter upp i en tall och det går inte att få ner sk*ten. :-(

Felix
2009-06-28, 16:00
Bara att åka till affären och köpa en såg :lollypop:

matbos
2009-06-28, 16:34
Nu har du chansen att få känna trädens närhet och sällsamhet :thumbup: yeah (jag vet har själv klättrat i träd efter plan):sarcastic:

Surprise
2009-06-28, 19:52
Nu är jag på banan igen. :thumbup:

Lösningen var en halvlitersflaska BonAqua fäst i ett långt snöre. Och med ett snöre runt grenen som min helikopter låg på var det lätt att skaka ner den. Hoppas nu att lipon inte pajade bara. Det var väl halvfullt när olyckan infann sig.

För övrigt kan jag konstatera att konstruktionen på alu-bladhållarna är helt kass och jag har bytt tillbaka till original. Ska se nu hur helikoptern uppför sig med dem.

matbos
2009-06-28, 21:17
Lycka till :thumbup:

UndCon
2009-09-23, 14:09
Jag har byggt om min V4 ganska mycket...

Den flög snällt och fint exakt dit jag ville och kunde flygas hands off utan problem

Efter det är den ombyggd till borstlös setup och den flög bra med orginal radio

Nu har jag skaffat gyro och spektrum-mottagare för att kunna flyga den med min DX7