handdator

Visa fullständig version : Är detta bra grejer?



Matjon
2009-07-01, 19:39
Hej!

Har börjat fundera på FPV och vill gärna testa det. Tänkte använda en MPX Twin Star som plattform tillsammans med en TS-pod från Range Video.

Dessa grejer har jag tittat på, passar detta ihop?

Tx & Rx
http://alai.h3m.com/~s0350672/catalogo/product_info.php?cPath=43_49_70&products_id=413&language=en

Kamera
http://futurehobbies.com/index.php?page=shop.product_details&flypage=flypage.tpl&product_id=55&category_id=10&option=com_virtuemart&Itemid=53

Goggles
http://www.nghobbies.com/cart/index.php?main_page=product_info&cPath=22&products_id=123

Sen tillkommer väl lite kablage och batteri för att få ihop allt.
Kör med Spektrum 2.4Ghz så det är 1.3Ghz som gäller för mig. Vill inte köpa på mig en extra 35mhz.

Tack på förhand

Impulze
2009-07-01, 20:37
Kan du inte handla allt från nghobbies? Lägg till 50$ så får du ju en DPC-420 Pal kamera (justerbara inställningar) från nghobbies.

Sen har dom ju även 1.3Ghz sändare och mottagare på nghobbies.

Jag använder mig ofta av servokablage/kontakter och lödning vid montering av utrustningen.

Om Lassebetong läser denna tråd så kan han nog ge lite feedback på dom videoglasögonen du tittat på.


Så här ser det då ut då jag flyger med min KX191h kamera om du nu går på en sån.
Midnight FPV on Vimeo

//Matte

Matjon
2009-07-01, 21:07
Kan du inte handla allt från nghobbies? Lägg till 50$ så får du ju en DPC-420 Pal kamera (justerbara inställningar) från nghobbies.

Sen har dom ju även 1.3Ghz sändare och mottagare på nghobbies.

Jag använder mig ofta av servokablage/kontakter och lödning vid montering av utrustningen.

Om Lassebetong läser denna tråd så kan han nog ge lite feedback på dom videoglasögonen du tittat på.


Så här ser det då ut då jag flyger med min KX191h kamera om du nu går på en sån.
Midnight FPV on Vimeo (http://www.vimeo.com/5382750)

//Matte

Jo det kan jag ju göra, verkar dock som att transmittern på nghobbies är låst på en frekvens. Den andra kan växla mellan 8st.
Är den kameran du tipsade om bättre än den jag tittade på? Annars finns kx-191 här med http://alai.h3m.com/~s0350672/catalogo/product_info.php?cPath=43_52&products_id=302&language=en

Nu har jag inte tittat på var det blir billigast, men sista tiden så har jag nästan alltid åkt på tull/moms och det slipper jag från ElectronicaRC.com

Vilka goggles rekommenderar du annars?

Impulze
2009-07-01, 21:18
Låst frekvens..såg det nu :( den är mer anpassad för usa/kanada.

Oki..men jag är då nöjd med KX191:an och kan du beställa allt från eladio så är det ju bara bättre. Jag gillar fatshark brillorna, sköna att använda och justerbar IPD och kontrast och skärpa. Billigaste modellen går väl runt 280€ och då använder bara videoingången på dom för att få bild från din externa mottagare. Tror det är några som köpt 1.3Ghz utrustning därifrån och varit nöjd. Ha i beaktande att om du planerar på en OSD i framtiden så kan gps:en lätt störas ut av videosändaren.


Jag har tidigare handlat från electronicarc och det har funkat problemfritt.

//Matte

Matjon
2009-07-01, 21:26
Låst frekvens..såg det nu :( den är mer anpassad för usa/kanada.

Oki..men jag är då nöjd med KX191:an och kan du beställa allt från eladio så är det ju bara bättre. Jag gillar fatshark brillorna, sköna att använda och justerbar IPD och kontrast och skärpa. Billigaste modellen går väl runt 280€ och då använder bara videoingången på dom för att få bild från din externa mottagare. Tror det är några som köpt 1.3Ghz utrustning därifrån och varit nöjd. Ha i beaktande att om du planerar på en OSD i framtiden så kan gps:en lätt störas ut av videosändaren.


Jag har tidigare handlat från electronicarc och det har funkat problemfritt.

//Matte

Nån OSD eller GPS är jag inte intresserad av. Ska inte göra några långflygningar.
Men var hittar jag FatShark brillorna. Dom jag har sett använder ju sig av 2.4Ghz trådlös överföring. Eller dom har även RCA/Video ingång så man kan skippa det trådlösa?

Impulze
2009-07-01, 21:44
Brillorna: http://alai.h3m.com/~s0350672/catalogo/product_info.php?cPath=43_68&products_id=329

Dom har videoingång så du kopplar bara från din mottagare till videobrillorna, på brillorna finns det en brytare som växlar mellan den inbyggda 2.4 mottagaren eller om du vill använda videoingången. Jag använder den modellen och har min egen 2.4Ghz mottagare som ger bild till brillorna.


//Matte

lassebetong
2009-07-01, 22:33
Har ju som Matte skrev brillorna som du länkade till på nghobbies.
Har ju inget att jämföra med men tycker att de funkar hyggligt för mig.
Vad som kan irritera ibland är gummit som skall sluta tätt mellan glasögon och ansikte.
Det händer ibland att det lossnar från glasögonen när man tar på sig dem.
De släpper även in en liten liten strimma ljus i ena kanten.
De här glasögonen har ju även vanliga "skacklar" och man bör nog vara försiktig med dem åtminstånne vintertid när plasten är lite sprödare.

Vad gäller nghobbies så kan jag bara lovorda servicen som de gett mig.

Beträffande OSD eller inte OSD så är det väldigt lätt att tappa bort sig en bit upp.
En twinstar kan nog lätt ta dig upp om du bara vill och efter någon flygning börjar man utforska lite.:)

/Lasse

Impulze
2009-07-01, 23:11
FPV-Leif flyger ju utan OSD och det funkar ju bra :)

FPV on Vimeo

Men han har ju rätt enkla landmärken att gå efter :)

//Matte

Matjon
2009-07-01, 23:13
Tack för hjälpen, ska läsa på lite mer. Blir nog en beställning i slutet av månaden.

Snickarjävel´n
2009-07-02, 05:58
Mattias , kom till Sövde fältet ikväll om du hinner så kan jag ta med Cularisen för en provflygning med dig. Jag har ungefär samma saker i min FPV utrustning som Matte föreslår dig och allt kommer från ElectronicaRC.

Matjon
2009-07-02, 12:22
Mattias , kom till Sövde fältet ikväll om du hinner så kan jag ta med Cularisen för en provflygning med dig. Jag har ungefär samma saker i min FPV utrustning som Matte föreslår dig och allt kommer från ElectronicaRC.

Tack för inviten. Men jag har dåligt med tid, är mitt uppe i lägenhetsförsäljning och flyttstädning mm.

Impulze
2009-07-02, 14:57
Jag har precis flyttstädat mitt hus, urk vilket slit :( Men nu har jag nytt hus på gång med 22000kvm tomt för modellflyg :)

//Matte

lassebetong
2009-07-02, 16:46
Hoppas bara att du slipper klippa gräset på det fältet.:sarcastic:

/Lasse

matbos
2009-07-02, 17:01
Hoppas bara att du slipper klippa gräset på det fältet.:sarcastic:

/Lasse

Vilken gratis träning det kan bli. Tänk er med en hand jagare yeah :sarcastic: