handdator

Visa fullständig version : sc 91-fs Hål i cylindern :(



Benpa
2009-07-02, 23:39
Hej.

Har den senaste tiden haft mycket orolig tomgån mm på min motor, den dör ofta på låga varv.

I dag när vi drog ut på fältet så var den helknasig, varpå jag tog av noskåpan för att enklare kunna justera in och kolla allt.

Till min stora förskräckelse upptäckte jag att det sipprade ut metanol ur cylindern, ur ett liiiiiiitet hål intill glödstiftet.... bifogar bild, har ringat in området med orange färg.

Jag köpte planet begagnat, så jag vet inte vad som orsakat detta, men undrar om det går att reparera, löda etc, eller om det bara är att bita i det sura äpplet och köpa ny cylinder?


Tack på förhand.

Sigun
2009-07-03, 08:53
Ny topp borde väl räcka ?

Krille
2009-07-03, 08:57
Du kan ju alltid prova att löda men troligen är det ny cylinder som gäller

streem
2009-07-03, 09:41
lämna in den till nån som har alu svets!

MagnusStrömqvist
2009-07-03, 11:22
Kemisk metall?

Krille
2009-07-03, 15:21
lämna in den till nån som har alu svets!

Är det inte risk att toppen blir skev om man drar på med massa värme?

matbos
2009-07-03, 15:31
Inte med en tig svets.

Benpa
2009-07-03, 15:43
köpte ALUTITE i dag som jag skall försöka att löda på.
Du har nog helt rätt med värmen Krille, men jag skall ta det extra lugnt, alutite smälter vid ca 380grader.

Funkar inte det så blir det ny topp, hade skadan suttit på annat ställe så hade jag köpt ny utan att tveka, men detta kan faktiskt gå att reparera med bra resultat om man har lite tur :)

Dessutom får jag nu en anledning att kolla igenom slitdelarna i motorn, bara det är ju en halv vinst :thumbup:

Tackar för alla fina tips.

DennanHMFK
2009-07-03, 16:40
tuggumi i valfri färg. :)
det är ju segt och kladdigt, så det tätar garantert :D

Benpa
2009-07-03, 23:26
haha! :) fantastiska tankar och idéer ploppar upp här ser jag, underbart! tuggummi hahah, jösses ;)

ALUTITE funkade inte! fäster inte ens med flussmedel.

Det blir som SIGUN sa, köp en ny topp.

Eftersom en ny topp skulle ta till mitten av augusti att få hem, så väntar jag med det, man vill ju inte gå miste om utomhusflyget i det fina vädret som vi har fått.

Så det bidde en liten SAITO 91a i stället, så får jag klämma in min SC motor i ett nytt plan senare "underbart att ha massa ursäkter för att få köpa nya leksaker" :sarcastic:

Tack alla för de fina tipsen, även de tokiga är varmt välkomna.