handdator

Visa fullständig version : Nytt FPV-plan



sundqvistjohan
2009-07-03, 01:17
Min ASW 28 motorseglare anlände idag. Detta är nog det mest förberedda plan jag någonsin har köpt. Alla 4 servon färdigt monterade med stötstänger och allt, motor och fartreglage färdigt monterade med Deans-kontakt. Stabben fast med en skruv och vingarna fast i kolfiberröret med en skruv per vinge.
I med mottagare och flygbatteri och sedan iväg. Bekantade mig med planet idag, nu ska jag börja fundera ut hur jag ska placera kamera, kamerasändare och batteri. Planet är tänkt att ersätta min EasyStar som saknar skevroder.

Film från min premiär kommer i morgon.
http://i101.photobucket.com/albums/m55/sundqvistjohan/Johanseglare.jpg

Impulze
2009-07-03, 01:21
Hur ser det ut med utrymme för videoutrustning i den?

//Matte

sundqvistjohan
2009-07-03, 10:00
Där finns inte alls samma möjlighet att laborera flyttning av flygack för att få till tyngdpunkten som på EasyStar. Canopyn ska förstås inte vara på, istället ska jag bygga en plattform för FPV-grejorna. Det blir nog en liten utmaning, men jag löser det nog på något sätt (mina lösningar brukar inte alltid vara så snygga).

DG1000 hade nog varit bättre (starkare motor och ingen propeller i bild), men den fanns inte i lager, jag ville ha en kärra nu :-)
http://www.fullkontroll.se/images/DG1000FM.jpg

sundqvistjohan
2009-07-03, 13:31
Liten filmsnutt från testpremiären (utan FPV-system). Flygbatteriet från 2005 eller 2006, men jag har beställt två nya fräscha LiPo-ackar så det ska bli ordentligt drag när FPV-systemet är på plats. Mycket trevlig att flyga trots litet blåst.

YouTube - ASW 28

Impulze
2009-07-03, 13:43
Läste lite på rcgroups om DG1000 och den var visst rätt trång i cockpit.

//Matte

jugg
2009-07-03, 18:32
Ja DG1000 är trång i nosen. me om man tar bort orinal canopyn och bygger en liten egen så kommer det fungera..
ska prova på min vid tillfälle.

sundqvistjohan
2009-07-17, 22:16
Då har jag prövat några flygningar med min ASW 28. Kan konstatera att jag borde ha väntat tills DG1000 fanns i lager och köpt den istället.

Flyger helst "vanligt RC-flyg" och använder FPV då jag följer efter någon annan kärra. ASW 28 som drivs med 1000 mAh 2-cells ack är för långsam och har för kort flygtid för att få till riktigt bra filmer. Dessutom har man propellern mitt i bild då man gasar på för att hinna med kompisens metanolare.

Med DG DG1000 hade man sluppit propellern i bild, och en trecells ack som drivlina hade det blivit bättre fart i jakten.

Trots min negativa inledning måste jag säga att det var betydligt bättre att följa i blåsten då man har skevroder. Min EasyStar utan skev gungar väldigt när det blåser, och precisionen då man följer ett annat plan är allt annat än bra. ASW 28 klarar blåsten fint och tack vare skevrodren är det mycket enklare att hålla kursen efter ett annat flygplan.

Untitled on Vimeo

jocke1963
2009-07-18, 01:02
Fin film !
Lite väl nära där vid 46 sekunder, va ? :sarcastic: