handdator

Visa fullständig version : vägrar starta



LAMEandre
2009-07-04, 19:11
hej min lilla minium citabria vägrar starta fast vet inte om man ska ränkna med det har haft ett hårt halvår. men sist jag flög den for den iväg utan problem men nu vägrar den strata ibland när jag sätter i batteriett hör jag 1halvsekund att den nästan startar någon som kan hjälpa mig?:girl_cray3: testade lite senare igen planet gick igång och fungerade i ungefär 15sek..vad har hänt;(

freddan_6
2009-07-06, 07:56
Lipo trasig kanske? Kan du mäta spänningen på den? Är det nyladdade batterier i sändare? Om du fått in byggdamm i motorn kanske lite WD-40 vore på sin plats.
m.v.h. //Fredrik

Krille
2009-07-06, 08:39
Du har glapp någon stans. svårt å säga var. kan va batteriet men det kan vara inne i planet också.

En fråga. Är det bara motorn som inte startar eller är allt dött? Alltså kan servona röra på sig fast motorn är död?

McRegor
2009-07-06, 09:08
Hej,
Har råkat ut för ett likartat problem själv.
I mitt fall var det problem med kontaktblecken i acken - en test med en annan ack och allt fungerade perfekt. Så endera kontaktblecken i acken eller anslutningen mellan dessa och själva acken så rådet är att testa med en annan ack. Om man trycker ihop ack och kontakt så kan det fungera - och i så fall är det troligen samma fel som mitt.
Sen har jag också haft problem med att växellådan kärvar (för litet axiellt spel) och då måste man ta isär kärran och med lite milt våld "dra isär" en av de påpressade bussningarna som håller ihop växellådan. Men det känner man direkt eftersom propellern går väldigt tungt att snurra.
Hälsningar
Roger

LAMEandre
2009-07-06, 12:20
tack för alla svar men kan ett lipo bara lägga av sådär fungerade ju som vanligt flygningen innan och inte enns servona vill röra sig. men fattar inte den gick igång 15sek en gång .och när man sätter in batteriet så ska motagaren lysa men inte enns det:(

Krille
2009-07-06, 13:32
Som jag sa. Glappfel. Glapp kan komma när som helst.

Prova med ny ack för att utesluta att det är acken som är trasig.

Jag har också varit med om att ackarna är glappa i kontakterna.

LAMEandre
2009-07-06, 15:26
okej ska kolla om det är glappnågonstans

LAMEandre
2009-07-22, 20:37
hittade felet! :) felet var att själva mettal tråden hadde gått av inne i kabeln:P tack för alla svar:)