handdator

Visa fullständig version : Inverterad 2- eller 4-taktare i Kyosho´s Hien 50?



McLund
2009-07-07, 10:00
Hej.

Min granne Isak har precis köpt en Kyosho Hien 50 (utan motor) enl nedanstående bild. Nu står han i valet och kvalet, 2-takt eller 4-takt.

http://www.rcflyg.se/forum/attachment.php?attachmentid=6223&stc=1&d=1246952713

Han har hört att det kan vara problem med att montera en 4-taktare inverterat pga att oljan ev. skulle hamna i toppen på motorn och orsaka problem.

Jag själv har aldrig kört mina Saitomotorer inverterat utan alltid horisontalt så därför kan jag inte säja om det verkligen blir problem.

Är det någon av er som möjligen kört med Kyosho´s GX52 4-takt i inverterat läge och kan svara på om det är problem?

Jag tycker att Isak skall ha en 4-taktare enl bilden..... :)


Tack på förhand för era kommentarer i ämnet!


//Mats McLund

EPG
2009-07-07, 10:06
4-takt på en skalakärra ;)

Och om det blir problem så är det ju bara att lägga modellen opponer när motorn ska startas.

Optimate
2009-07-07, 10:51
Tanken verkar komma alldeles för högt i förhållande till förgasaren om motorn inverteras enligt bilden. 90 graders lutning skulle nog fungera bättre, även om det går ut över utseendet.

Irokee
2009-07-07, 12:37
Jag kör en Saito 100 inverterat utan problem....

Anders48
2009-07-07, 16:30
Min Saito 91:a trivs också förträffligt inverterat, inga problem vid start o.s.v

LAB
2009-07-07, 23:13
Hej Jag har en Saito 62a som sitter inverterat i min Kyosho hien61 40 storlek utan problem.Men i VQs hien61 sitter motorn liggande tyvärr inte så snyggt med cylindern ut på sidan av motorkåpan men praktiskt.

EPG
2009-07-08, 00:44
Tanken verkar komma alldeles för högt i förhållande till förgasaren om motorn inverteras enligt bilden. 90 graders lutning skulle nog fungera bättre, även om det går ut över utseendet.

Haha, det tänkte jag faktiskt inte på men det är ju faktiskt sant. Eller får du låtabli att flyga uppåner.

ewalds
2009-07-24, 18:16
Har kört Saito 56 samt 100 inverterat utan några som helst problem, någonsin...

Benpa
2009-07-24, 19:51
Kör just nu en saito 91 upp o ner utan några som helst problem, har ej haft några problem med min SC 91FS heller, knattrar och går fint hela tiden :)

jaka
2009-07-25, 23:35
Hej!
Alla motorer, fyr så väl som tvåtaktare funkar bra inverterat.
Det gäller bara att inte sura ner motorn innan start och att justera nålarna rätt.

Hjälpte en kille med en Kyosho "Kawasaki Hein" förra året (Jan Lööv från Tullinge). Han hade en Saito .62 i sin Hein. Proppen var en 13x6 APC.
Perfekt motor och prop för den kärran.

Som bilden visar ovan kan man inte montera tanken!
Tanken hamnar alldeles för högt då. Som vanligt måste man följa "tanklagen" när man installerar tank och motor.

Elia
2009-07-27, 09:49
Om man har en tryckmatad tank kan det ju inte ha någon betydelse var man placerar den?

Mvh Elia

KenPro
2009-07-27, 10:05
Om man har pump på motorn så blir det mindre känsligt, då kan man placera tanken på tyngpunkten utan problem.

Men med bara tryckmatning från ljuddämpare så måste man ha förgasarens spraybar i linje med tankens mitt annars ändras motorn gång inverterat.

Gullan
2009-07-27, 10:06
Jodå,dessvärre..Sitter tanken för högt så får man hävert o det rinner konstant in i förgasaren...Inge bra..
Sitter den för lågt så får man bekymmer med att få den o suga/trycka jämnt,den blir svårjusterad framförallt på lägre varv.
Ett sätt att montera motorn på för o slippa ifrån att den släcker stift inverterat är att montera den "halv åtta".
De flesta kåpor klarar av detta och man kan få ljuddämperiets utblås att komma rakt ner=kladdfritt..
Jag har gjort så på flera kärror med bra resultat..

//Bokis

Palleman
2009-07-27, 11:58
Alla motorer jag haft har gått klockrent inverterat, det är en fråga om inställning ;) Visst vissa motorer kan vara lite kinkiga att ställa in inverterat men det går.