handdator

Visa fullständig version : Kolfiber canopy



kim
2009-07-09, 05:23
För några helger sedan då jag var och flög, hände en tragisk olycka. Efter några flygturer beslöt vi oss för att grilla och koppla av tillsammans. Allt var frid och fröjd och solen gasade på. Efter måltiden tog jag mig ner till flygplanet igen och ve och fasa, solen hade värmt min canopy så att det blivit en stor bula uppe på den. Jag blev helt knäckt, min fina 30% Yak 54 hade blivit förstörd där den stod stilla.

Vad jag vet går det inte att köpa lösa canopys till det flygplanet om du inte köper ett till flygplan vilket jag tyckte kändes onödigt, och ringa leverantören och be om en kändes som att det skulle ta flera veckor att få fram. Så jag beslöt mig för att tillverka en egen.


Inköpslista (i stora drag)

Trä 5 st 2"X8"X600mm
Trälim
Plastic Padding PP100
Rasp
Hyvel
Sandpapper 40-2000
Slipklossar
Bandslipmaskin
Bandslipmaskinspapper 40-180
BHP Laminatepoxy
BHP Formsläppmedel
Glasfiberduk
Finaste kolfiberduk (mer följsam)
Digitalvåg (väga rätt mängd delar epoxy)
Vinkelhake
linjal/millimeterstock
Hårdvax
Papptallrikar (blanda epoxyn i)
"Slickepott" (att smeta epoxyn med)
Aluminiumroller (rolla epoxyn på duken)
Plastspacklar
Penslar
Penna
Whisky (att trösta dig med)

Hädanefter kommer jag lägga in en serie bilder eftersom jag anser att en bild säger så mycket mer än bara text. Om ni är intresserad av att tillverka en så får ni gärna ställa frågor.

kim
2009-07-09, 05:31
Jag limmade samman alla träplankorna för att slutligen ha en stor kloss. Därefter bar det iväg med att hyvla ner den till den storleken och formen jag ville ha på min canopy (förslagsvis, exakt som originalet). Fi fasiken vilket slit när jag inte hade tillgång till en slöjdsal och alla de verktygen som finns där. Nåväl, man tager vad man haver. Ska sanningen fram så åkte motorsågen fram en gång då jag skulle kapa pluggen snett längsmed träfibrerna. För mig var det nämligen inte så lätt att med hjälp av en fogsvans att ta mig längs med fibrerna.

kim
2009-07-09, 05:46
När pluggen var färdig, efter alla om och men så var det dags att göra glasfiberformen. Efter att jag vaxat pluggen för att få en hårdare och fin yta så penslade jag på släppmedlet och lät det torka i cirka 1 timme. Därefter lade jag på glasfiberduken för att sedan blanda epoxyn. Denna epoxyn jag använt som alla borde använda till epoxygjutningar är så fin att jobba med. Du har en blandningstid upp till 25 minuter vilket du långt ifrån behöver. Epoxyn är som ovispad grädde, den flyter ut fint och glasfiberduken suger åt sig ända in till släppmedlet. Därefter är det bara att noggrant smeta med slickepotten så du får epoxy överallt och förhoppningsvid slippa eventueller luftbubblor. Jag använde 3 lager glasfiber. Du har ganska god tid på dig. Jag smetade i 3 timmar i streck innan epoxyn började bli för seg. Efter cirka 10 timmar är epoxyn klibbfri och färdig även om den kommer härda lite till den närmsta veckorna.

kim
2009-07-09, 06:05
Nu när glasfiberformen är gjord är det dags för den sista gjutningen. Jag har använt mig av den finaste kolfiberduken eftersom den är följsam som ett lakan och inte alls styv som andra dukar kan vara. Jag fäste glasfiberformen upp och ner på en ställning som jag har patent på *Skratt*. Jag sandpapprade bort eventuella skarpa kanter på formen så att inte kolfiberduken skulle trassla ifall jag behövde justera den i formen. Nästa moment var såklart att pensla på släppmedel i formen så jag slapp att utöva aga på mig själv dagen efter. Efter torktimmen så lade jag i kolfiberduken. Duken lade sig så fint rakt ner i formen utan att behöva justera den och det var ju skönt. Nu blandade jag epoxy och hällde rakt ner i formen för att sedan smeta uppåt med slickepotten. Även här höll jag på att smeta i 3 timmars tid. Visst det kan kännas länge men om du gjort det förut så vet du hur resultatet blir om du inte är noga. Dessutom när det är en sådan relativt stor och dum form. Det är ju annorlunda att bara kolfibra en vinge som är i stort sett platt. Anledningen till all denna smetning med slickepotten är också för att epoxyn rinner ner i början när den är tunn. Dessutom ville jag skrapa bort det överblivna för att få en sådan tunn canopy som möjligt.

kim
2009-07-09, 06:26
Äntligen var den sista gjutningen lossad. Nu var det bara att använda min fantasi och klippa ut den. Å andra sidan så ni som känner mig vet hur petig jag är så visst, linjalen åkte fram en gång, ok, många gånger då. När jag var nöjd så skruvade jag fast den på huven, eller locket, vad ni än kallar den för. Jag är än i dag en lycklig flygare. Den nya canopyn blev i alla fall bättre än en bucklig originalcanopy. Principen är i stort sett detsamma vad du än ska göra i kolfiber. Beroende på om du ska ha en konkav eller konvex form så får du kanske göra både plugg och glasfiberform först.

Jag tackar så mycket för mig och hoppas ni fått lite insikt i hur man gör. Hör gärna av er om ni skulle undra över någonting.

Corsair
2009-07-09, 06:59
Hej Kim
Tråkigt med orginal canopyn, men när du gjort en egen så ser kärran mycket snyggare ut. Snyggt och proffsigt arbete, har bara en varning, du har ingen ansiktsmask på dig, epoxy är mycket skadligt......Var rädd om dig.:yu:

kim
2009-07-09, 09:43
Jag tackar så mycket för omtanken. Ska tänka på det till nästa gång. Har antagligen blivit lurad då denna epoxyn är luktfri. Men visst är det mindre bra att andas in. Sköt om dig.

Glawe
2009-07-09, 10:18
Tur i oturen. Det blev iallafall snyggare nu än med orginalet :=)

kim
2009-07-09, 18:13
Jag tackar så hjärtligt Glawe. Det är kul att få lite beröm efter all tid som gick till, he he

Jakob
2009-07-09, 19:32
Snyggt jobbat Kim! Synd du inte ringde mig jag har en sådan canopy som du hade kunnat få gratis! :)

kim
2009-07-09, 19:53
Ahh, du Jakob... He he. Nåväl, nu fick jag prova på detta också. Och tack för berömmet. Ses vi till helgen Jakob? Jag var på fältet hela dagen igår, ifrån 09:00. Tömde nästan en dunk soppa. Undrar mest var alla är, det var ju ingen alls där. Tillbringar inte folk någon tid på fältet när de har semester eller?

Jakob
2009-07-09, 19:57
Ja bara skojade med dig! Nej jag kommer inte vara på fältet då jag är i mitt sommarhus i Ängelholm tills på måndag. Från onsdag till fredag kommer jag vara på Ripa-meetinget.

Snickarjävel´n
2009-07-09, 19:58
Av bilderna att dömma ser det jävligt bra ut :thumbup:.

Gott jobb du gjort :)

Sigun
2009-07-09, 21:44
Det var värst va snyggt det blev Kim.. snyggare än originalet :). Men det såg ut att vara ett hästjobb att få till pluggen.

kim
2009-07-09, 22:11
Ja, det var verkligen ett hästjobb och det var därför motorsågen åkte fram vid ett tillfälle, he he

sm3xrq
2009-07-09, 22:20
personligen tycker jag att det ser väldigt bra ut :)
och lets face it. det är bara du som har en som ser ut så där. även om det är andra som har "samma" modell

kim
2009-07-09, 22:40
Ja, tack. Jag gillar när det är lite mer personligt. Känns inte kul när alla har samma färgschema på samma modell. Å andra sidan så är jag inte någon "skala-kille" heller. Jag förstår såklart att skalaentusiasterna vill ha sina modeller så lika fullskalamodellen som möjligt.

Optimate
2009-07-09, 22:47
Beundrar din energi och målmedvetenhet, och du är väl värd det lyckade resultatet.
Du är också värd en eloge för att du håller standarden hög på fältet, så vi slipper se plan med buckliga canopajar.

kim
2009-07-10, 00:13
Ha ha, ja, det var min första tanke... *Skratt*

pilotkalle
2009-07-10, 00:38
Bra jobbat Kim! Kom just på att min Nimbus4:a oxå ska få en kolfibercanopy, lämnar grejor hos dej imorgon så du kan göra den :).

kim
2009-07-10, 00:40
Jadå, det fixar jag. Jag har Cola i kylen när du kommer...

kim
2009-07-10, 00:54
Jag har cola hemma...

kim
2009-07-13, 01:15
Ripa på tisdag, onsdag, lördag och söndag...

MiquePe
2009-08-06, 13:59
Så gör man! Kul att få se skapelsen i verkliga livet idag. Visste inte då vilket jobb det varit.

Det var en Aeronaut Cam carbon du hade på Acron? Var köpte du den?

/Mikael