handdator

Visa fullständig version : Kyosho Piper Cub 50-size



jocke1963
2009-07-10, 06:58
"Råkade" bli med Cub igår, dessutom en metanolare...jag som hittills bara flugit el. :) Fick den till bra pris av en kompis som mest tyckte den stod o tog plats...
Så, jag startar denna tråd då jag antar att jag kommer lägga in en massa frågor om kärran och motorn. Kört metanol i tonåren, men då bara tvåtaktare, i bilar o båtar, i Cuben sitter en Saito 56.

Första frågan:
Kommer ratta den med min Futaba 6EX 2.4, men undrar vad man "normalt" kör med för ack till servona, och bör jag skaffa en BEC ? Är på väg hem från nattjobbet nu, glömde kolla vad det sitter för servon, men tror det är standard-servon, typ 40-grammare, 5 st.

En sånhärna är det: http://www.gardstad.se/kyoshcub/kyoshcub.htm

sundqvistjohan
2009-07-10, 07:44
Nejdå, det behövs ingen BEC. Det du behöver är ett NiMh-pack med 4 celler (4,8V) och en ackvakt (4,8V) och en strömbrytare med ladduttag. En mottagarack på 2000mAh eller mer torde ge ganska lång flygtid.

Acken monterar du i skumgummi. Om du långsamladdar behöver du inte ta ut batteriet ur modellen (vilket rekommenderas om du använder LiPo och BEC). Bara att plugga sladden i strömbrytaren och ladda. Det känns bra då man slipper besväret med att montera bort vingstag och vinge för att kunna ladda.

jocke1963
2009-07-10, 16:09
Du menar en simpel sånhärna hållare då, med 4 vanliga aaa 2000mah nimh ?
http://www.kjell.com/content/media/images/items/39743.jpg

Och en sånhärna ackvakt ? Vad gör den förresten, ingen bra info på sidan, blinkar/lyser den bara, eller piper den oxå ?
http://www.modellhobby.com/product_info.php?cPath=63_73&products_id=2433

Kollade upp servona, det är MS-X6 runtom, tydligen Multiplex-servon:
http://www.rcuniverse.com/product_guide/servospecs.cfm?servo_id=158
Är de hyfsade för ändamålet ?

Har idag hittat lite småfix att göra innan jag vill provflyga, dels sitter stiftet i ena vingframkanten löst, det som håller vingen, dels verkar en list i sidrodret trasig, se bif bild, den går att böja lite så det verkar som den fått en smäll vid nå´t tillfälle och hela sidrodret är iom detta lite skevt.

matbos
2009-07-10, 17:00
[QUOTE=jocke1963;214770]"Råkade" bli med Cub igår,

Stackars Klavins !!:sarcastic::sarcastic:

Irokee
2009-07-10, 17:09
Välkommen till metanol"träsket" !!
Å en Saito åxå .... :-) jo jag tackar !

Syns vi på Munsö nått tag ?

sundqvistjohan
2009-07-10, 18:19
Du menar en simpel sånhärna hållare då, med 4 vanliga aaa 2000mah nimh ?
http://www.kjell.com/content/media/images/items/39743.jpg


Nej absolut inte en batterihållare. Om ena batteriet "hoppar ur" eller det blir löskontakt förlorar du radiokontakten och kraschar kärran. Det ska vara färdigt lött (eller så löder du själv). Sanyo gör väldigt bra celler. Här finns färdigt paket bara att koppla direkt i mottagaren: http://www.modellhobby.com/product_info.php?cPath=65_69&products_id=5353

Ackvarnaren du länkar till visar med lysdioder om det är ok att flyga. Du testar under belastning, dvs du rör på rodren och ser till att det lyser grönt. Kommer du ner på rött eller orange då du rör på rodren ska du ladda innan följande flygning.

En sådan strömbrytare http://www.modellhobby.com/product_info.php?products_id=1076 möjliggör laddning utan att du tar bort vinge och vingstag.

jocke1963
2009-07-10, 18:49
Välkommen till metanol"träsket" !!
Å en Saito åxå .... :-) jo jag tackar !

Syns vi på Munsö nått tag ?

Tackar !
Om vädergudarna är med oss blir det en sväng ut dit imorrn efter lunch/eftermiddag, alt söndag fm..

gimbo
2009-07-10, 19:44
Tillägg... Ackvakt är overkill. Håll koll på hur mycket du får i och vad genomsnittsförbrukningen är efter ett pass.

sundqvistjohan
2009-07-10, 20:06
Tillägg... Ackvakt är overkill. Håll koll på hur mycket du får i och vad genomsnittsförbrukningen är efter ett pass.

Ackvarnaren som Jocke länkar till kostar 100 kr, inte så bling bling eller overkill tycker jag. Det som laddaren säger att man får i är annars inte korrekt, det finns energiförluster vid laddning (värme). Dessutom håller ackvarnaren reda på om man har ett dåligt pack som inte håller spänningen. Jag har ett Dyn(g)omax som efter att man laddat det tappar spänningen på två dagar, utan billig ackvakt kunde det batteriet ha kostat mig en kärra.

Själv föredrar jag också att ladda mottagarbatteriet långsamt med väggladdare, den bryter inte laddningen för tidigt som min peakladdare brukar göra.

gimbo
2009-07-10, 20:42
Det var bara min åsikt om ackvarnare :)
Jag gör en cykling i månaden ungefär så jag ser att batterierna är okej.

Sedan så flyger jag inte slut på batterierna utan lämnar en stor marginal till över. Och jag laddar alltid samma dag som jag ska flyga.

jaka
2009-07-10, 20:58
Hej!
Självklart ska man köra med accvakt! Att ladda NiMH celler med snabbladdare funkar inte till 100% . NiMH celler är notoriska falskpeakare.
Bättre är att ladda med långsammladdaren som följde med radion.

gimbo
2009-07-10, 21:08
Jag förstår inte hur det kan verka som om så många har problem med NiMH och NiCd? Hemma så laddar/cyklar jag med 0.5Ah ute på fältet 1-1½Ah och det har aldrig varit något problem för mig. Men jag tar i akt att batterier är färskvara.

Jag vill inte få sagt att ackvakt är fel att ha. Bara att min åsikt är att jag inte har ett behov av det.

jocke1963
2009-07-10, 21:13
...Det du behöver är ett NiMh-pack med 4 celler (4,8V) och en ackvakt (4,8V) och en strömbrytare med ladduttag. En mottagarack på 2000mAh eller mer torde ge ganska lång flygtid.....


Är det ingen fördel att köra på 5 celler istället = 6V, bättre svarstid/styrka på servona och ännu längre flygtid ? Har en bunt GP Recyko hemma jag skulle kunna göra ett ackpaket av. Tänker mig en batterihållare för 5 celler som jag sen drar fet krympslang över ?

sundqvistjohan
2009-07-10, 22:28
Cuben är inget 3D-plan med stora roderytor som kräver väldigt snabb respons och styrka. Tvärtom mot vad du antar får du kortare tid om du kör på 6V. Vill du har längre flygtid kör du på lägre spänning.

gimbo
2009-07-11, 00:23
Cuben är inget 3D-plan med stora roderytor som kräver väldigt snabb respons och styrka. Tvärtom mot vad du antar får du kortare tid om du kör på 6V. Vill du har längre flygtid kör du på lägre spänning.

Nu håller jag helt med :D hihi

jocke1963
2009-07-11, 00:32
Cuben är inget 3D-plan med stora roderytor som kräver väldigt snabb respons och styrka. Tvärtom mot vad du antar får du kortare tid om du kör på 6V. Vill du har längre flygtid kör du på lägre spänning.

Det var inte därför jag köpte den, 3D-el-kärror har jag redan, denna ska bara puttras runt med..."putputput" :thumbup:

sundqvistjohan
2009-07-11, 00:50
Min Cub med ackvakt :lol:

YouTube - Cub med pontoner

YouTube - Sjöflyg med kamera

jocke1963
2009-07-11, 01:42
Min Cub med ackvakt :lol:


Fasiken, sitter o jobbar natt, Tuben e spärrad genom brinnväggen...får kolla imorrn bitti när jag kommer hem.

jocke1963
2009-07-12, 17:24
Fina filmer, Johan !

Hade en gammal polare på besök igår, oxå en gammal rc-fantast i våra unga år. Vi försökte starta kärran en stund, men såg att den sög luft när den väl kommit igång... Så, det blev till att demontera tanken istället för att kolla ev läckage. Den sitter instucken mot torpedväggen, sitter på plats genom skumgummikuddar intryckta under tanken så den spjärnar emot instrumentpanelen. Noterade då att det läckt lite soppa, ner på durken under tanken, där det ej är målat på balsan.
Försökte torka av kladdet med en trasa med t-röd, vet dock inte hur mycket olja som sugits in.. Hur göra där, bör jag måla utrymmet, i så fall med vad. Antar att jag måste rengöra bättre först, så ev färg fäster, funkar det med t-röd ?

jaka
2009-07-12, 19:24
Hej!
Aceton!

jocke1963
2009-07-12, 21:34
Hej!
Aceton!

Ok, rengöra med aceton, men vad ska jag lacka med ?

jaka
2009-07-12, 23:47
Hej!
Lacka...!?? Det gör jag aldrig!
Se däremot till att tanken är tät!

DrHanke
2009-07-13, 08:29
Kolla på färgaffärn efter Polyerthan lack för motorrum båt, finns svart eller grå. Den är lätt att hålla ren :)

gimbo
2009-07-13, 11:52
Måla ett tunt lager med epoxy. Brukar vara något som alla modellnissar har hemma :)

jocke1963
2009-07-13, 16:49
Måla ett tunt lager med epoxy. Brukar vara något som alla modellnissar har hemma :)

Jo, hade för mig jag läst en tråd om detta, slog det mig när jag fick ditt tips, så jag lyckades hitta denna tråd (http://www.rcflyg.se/forum/showthread.php?t=22773&highlight=br%E4nsles%E4kra+plywood), nu är det lackat med epoxy/t-rödblandning.

lennart wiklund
2009-07-19, 22:24
Aceton,jaaa.MEN uTAN OLJA

jocke1963
2009-07-20, 01:53
Jag gjorde rent med t-röd, penslade sen på epoxy utblandat med t-röd, känns som att det kan funka...ser ok ut än så länge iaf.. :)

jocke1963
2009-08-29, 16:59
Sådärja, mycket annat som kom emellan, div semestertrippar, uppackning av kartonger hemma mm, men nu är den provflugen... Direkt efter denna flygning hade jag ett litet missöde, när jag skulle upp igen, men hinner inte skriva mer om det nu, ska på kräftskiva, så mer info och bilder kommer senare.
YouTube - Kyosho Piper Cub

Ferm
2009-09-02, 08:40
Nice! :)

Riktigt skitnödig start där va?

Irokee
2009-09-02, 09:57
Härligt att den är provflugen...
men som sagt, lite skitnödig start :-)
Verkade vara lite blåsigt ?

//Micke

jocke1963
2009-09-02, 10:53
Härligt att den är provflugen...
men som sagt, lite skitnödig start :-)
Verkade vara lite blåsigt ?

//Micke

Jo, inte långt ifrån att jag fick byta byxor...man hör flygkompisens gap i bakgrunden precis vid starten..:sarcastic:
Och jo igen, det var nog lite väl blåsigt men jag kunde inte hålla mig.

Gjorde ju en till start strax efteråt, hade bara snabbt kollat att jag hade mycket soppa kvar. Men nålningen är fortf inte riktigt 100, så precis efter jag lyft igen, denna gång med längre rullsträcka, började motorn tveka o ha sig, så jag tog ner den direkt. Landningen blev inte den bästa, så hon gjorde en framåtkullerbytta. Det "enda" som hände var att hela brandväggen slets loss med motor o allt, vingar kropp o stabbe klarade sig helt utan skador. Så nu ska jag snickra till en ny brandvägg, den gamla verkade inte sitta så himla fiffigt, ska hitta på en bättre infästning.
Måste även få till nålarna...är du bra på Saito, Irokee..? :icon_winkle:

jocke1963
2009-09-21, 22:07
Det "enda" som hände var att hela brandväggen slets loss med motor o allt, vingar kropp o stabbe klarade sig helt utan skador.

Har nu fått tummen ur och börjat fixa till Cub:en.
Något som jag tror bidrog till de "rena brotten", dvs att i princip bara brandväggen lossnade, verkar vara att den bestod av ett laminat av 2 plywoodskivor, som sugit i sig soppa och blivit svampig. På insidan var den ju helt obehandlad, förutom botten och sidor som jag penslade med epoxi/t-röd enl tidigare i tråden. Framsidan av brandväggen var ju klädd men inte hålet där själva "proppen?" till tanken går igenom, kan tänka mig att det är den sugit i sig soppan.
Har sågat ut en ny brandvägg som jag har en del tankar om hur jag ska fästa. Kroppssidorna där fram verkar bestå av en tunn fururam, plankad med tunn balsa. Tänker mig att jag skruvar fast furulister på brandväggen, se bild 3 nedan, som jag sedan epoxyar/skruvar fast mot dessa fururamar, samt förstärker med trekantslist där det går...?

Lägger in lite bilder senare ikväll, så ni kanske ser bättre hur jag menar, är på jobbet nu.




Måste även få till nålarna...är du bra på Saito 4-takt, Irokee..? :icon_winkle:

Micke, har du tänkt dig ut till Bonavik snart ? "blink-blink" igen...


Edit, lite bilder..

På den 3:e bilden har jag försökt mig på att illustrera hur jag tänkt mig att laga/förstärka....eller har ni andra tips/förslag ? Här ser man oxå hur mörk plywooden på den avbrutna brandväggen är av impregnerad soppa... :thumpdown:

jocke1963
2009-09-22, 19:53
En till fråga, medan ni funderar på min förra... :sarcastic:

Edit, bilderna nedan är innan brandväggen lossnade...
Motorn satt med väldigt mycket höger- resp nedåtvinkel, samt toppen vinklad ut åt höger.
Enl manualen ska den sitta med toppen neråt, centrerad, nämns inget om någon motorvinkel alls, möjligen kan jag tolka skissen på den sista bilden som att motorn ska sitta några mm till vänster om centrumlinjen.

Jag har förvisso monterat elmotorer med lite höger- resp neråtvinkel, men inte lika mkt som här.... :1dontknow:

Jag tyckte iofs kärran flög bra med denna motormontering när jag, efter viss panik, :) hade fått upp den i luften.

Tips/förslag här oxå ?

jocke1963
2009-09-24, 02:53
Ingen som har kommentarer/tips/råd på mina frågor....?

lassebetong
2009-09-24, 09:04
Är brandväggen helt i rät eller är det någon "vinkel" inbyggd från början.
Ser ju att du förvisso monterat ny brandvägg, men misstänker att du satt den som orginalet.
Själv brukar jag försöka montera motorn någon grad ner samt höger.
Du gjorde helt rätt att inte montera motorn helt upp och ner.
Har en tendens att tjura lite mer då.

/Lasse

jocke1963
2009-09-24, 14:20
Njae, har inte börjat montera brandväggen än, än så länge bara sågat ut den och börjat slipa till den..
Och nej, den verkar inte ha några inbyggda vinklar.
Varför tjurar de om man sätter de neråt, beror det på förgasaren ?

Noterade att herr Gårdstad monterat en likadan motor enl manualen, med toppen neråt:
http://www.gardstad.se/kyoshcub/kyoshcub.htm

jaka
2009-09-24, 19:24
Hej!
...Beror på att glödstiftet lätt blir surt när soppa rinner ner i förbränningsrummet.
Bäst är att montera motorn,cylindern, 90 grader ut åt vänster (sett framifrån)

Irokee
2009-10-02, 20:43
Jag har en Saito 100 inverterad i min maskin å det funkar alldeles förträffligt.... Möjligen att den sura ner sig lite för lätt då motorn är varm......men då tar man fram starten !!