handdator

Visa fullständig version : Enya 3 i 4T motor?



Patrik J
2009-07-13, 20:12
Mitt OsF stift tackade för sig, har bara Enya 3 stift att tillgå.
Motorn funkar, men är det rekomenderat att köra på dessa i 4T motor?

Jag kör med Rapicon bränsle med mellan 15-20% Nitro.

Någon som provat?

jaka
2009-07-13, 20:33
Hej!
Jag vet att Enya själva rekommenderade Enya 3 stift is sina fyrtaktare.
Men att det skulle funka i andra ...Nej!

Patrik J
2009-07-13, 20:49
Känner du till orsaken till varför det inte skulle fungera till andra?

kenneth67
2009-07-13, 21:03
Hej!
Jag vet att Enya själva rekommenderade Enya 3 stift is sina fyrtaktare.
Men att det skulle funka i andra ...Nej!enya rekomenderar inte enya 3 jaka det SKALL vara enya 3 i deras motorer os f samt liknande tar i kolven på enyas motorer ... enya 3 är enyas egna fyrtakts stift och är således ett stift avsett för fyrtaktare

själv kör jag enya 3 i mina 4 taktare förutom ys enya 3 är ett varmt stift
som dessutom består i ren iridium tråd andra stift har bara en tunn hinna av iridium det är iridium som reagerar med förbränningen och gör att tråden glöder ...

min PERSONLIGA erfarenhet är att enya 3 funkar upperligt i de fyrtaktare jag har haft och har

så testa du ... dessutom är det billigare än os f samt hållbarare då det inte slits på samma sätt ... dvs stiftet e inte slut förrens tråden är borta!

Fredrik Lundberg
2009-07-13, 21:54
Men Kenneth!!! Av tio flygningar med dina motorer så får du ju nödlanda nio av gångerna..
Ha ha den var för TEIP biten i plastmuggen..
Syns på fältet..

/Fredde

kenneth67
2009-07-13, 22:02
Men Kenneth!!! Av tio flygningar med dina motorer så får du ju nödlanda nio av gångerna..
Ha ha den var för TEIP biten i plastmuggen..
Syns på fältet..

/Freddehelt korrekt fredde av de fyrtakt jag kört med enya 3 stift har jag fått stopp på en som varit tvungen att nöd landa ... och det var den i swallow f3a kärran och i den satt det en mycket väl inkörd os 90 som var os första fyrtaktare i den storleken
och det var för att den motorn gav upp helt och skar ihop pga av varm gång i slitna slutkörda lager ! ...

och att jag ideligen får nödlanda med motor bortfall på mina ys maskiner e ju helt enkelt för att jag alltid kör soppa torsk på dom ..;)

jaka
2009-07-13, 22:02
Hej!
Har prövat med Enya 3 i en OS fyrtakare och det funkade inte!
Att Enya:s fyrtaktare inte skulle kunna köras på OS F för att stiften skulle ta i kolven kan inte stämma!

kenneth67
2009-07-13, 22:11
det är vad som står på enyas återförsäljares sida att os f inte får användas pga av att det finns risk att det tar i kolven ... men visst köp en enya 53 jaka å kör den med os f ... meddela oss sedan hur det går ! ...
vad som däremot skiljer enya 3 mot ett os f är att enyas stift inte har den lilla förlängning som os f har vilket troligen resulterar i ngt lägre komp ... vilket kan påverka gången på andra motorer än just enyas egna .. och ngn % effekt minskning kenkse det blir av det men det är på inget sätt skadligt för motorn att köra enya 3 stift .. vilket ver ursprungs frågan om jag förstod det rätt ...

Patrik J
2009-07-14, 08:52
Detta verkar ju lovande, då min ASP tuffar och går fint med Enya3 stiftet så är det väl bara att forsätta tuffa vidare så länge det går...

jaka
2009-07-14, 14:22
Hej!
...Då undrar jag...Har du prövat med OS F??? Att motorer kan fås att gå på de mest olika glödstift är sant men frågan är hur bra de går??
OS F stift är allmänt vedertaget det bästa glödstiftet till alla fyrtaktare.
Men det finns andra ex YS (Troligen samma som OS F) Mc-Coy, Fox mfl.

Kör man med så mycket nitro som 15-20% kan kanske funka Enya 3. har för mig att jänkarna på R/C Universe påstår att kör man 15% eller mer så ger Mc-Coy fyrtaktsstift bäst effekt.

kenneth67
2009-07-14, 14:51
Mitt OsF stift tackade för sig, har bara Enya 3 stift att tillgå.
Motorn funkar, men är det rekomenderat att köra på dessa i 4T motor?

Jag kör med Rapicon bränsle med mellan 15-20% Nitro.

Någon som provat?

läste du första inlägget jaka ???

funkar motorn och du är nöjd med hur den går så ser jag ingen anledning att byta stift ...
håll koll så du inte får varmgång etc när du nu kör med annat stift bara ! ...

senmathal
2009-09-29, 11:54
Hänger på en gammal tråd här...

Jag skulle nyligen ta mig en kvällsflygning i perfekt kvällsväder med den sista sommarvärmen. Tyvärr ville inget av mina två fyrtaktsstift hänga med mer än en nanosekund med sladdarna i 12 voltsutaget :stupido2: Blev alltså tvungen att införskaffa nytt stift och närmast till låg Hobbex i Sundsvall. Det dom hade att erbjuda var just nämnda Enya 3. Har inte provstartat än men det jag dirket tänkte när jag såg det var hur korta gängorna såg ut. Nu ska det bli spännande att se hur motornen ASP 61, går på det nya stiftet.

/Mats

Diesel
2009-09-29, 15:14
bygg om den till Diesel !!! så slipper du klydda med stift hit och stift dit. ! Tanka , och kör . Enkelt och bra.!:sarcastic:

Diesel
2009-09-29, 15:19
Hej!
Har prövat med Enya 3 i en OS fyrtakare och det funkade inte!
Att Enya:s fyrtaktare inte skulle kunna köras på OS F för att stiften skulle ta i kolven kan inte stämma!

Jo , det gör det. ! Köp en Enya 41-4c för exempel och tryck i en OS F stift och kör på starten.
Filma när du gör det och lägg upp film . Det lär nog knacka som en diesel i ett par sekunder, för att sedan gå i graven.

jaka
2009-09-29, 16:07
Hej!
Du menar att glödstiftet går så långt ner i förbränningsrummet att kolven tar i???? Eller att det spikar???
Det senare antagligen då inget stift mig veterligen tar i kolven.

Min erfarenhet är att Enya fungerar bäst med OS F stift, liksom alla andra fyrtakatare

senmathal
2009-09-30, 08:21
bygg om den till Diesel !!! så slipper du klydda med stift hit och stift dit. ! Tanka , och kör . Enkelt och bra.!:sarcastic:

He He... Njae jag har nog med problem med dieselmotorn i bilen. En C5 2,0 HDI. Tror jag har strul med någon spidare då den knackar mer än jag tror den ska göra.

/Mats

lennart wiklund
2009-10-03, 11:28
He He... Njae jag har nog med problem med dieselmotorn i bilen. En C5 2,0 HDI. Tror jag har strul med någon spidare då den knackar mer än jag tror den ska göra.

/Mats

Rätt val.Kör oxå c5 2.2 hdi,bästa dieselmotorerna kommer från Psa gruppen,det är bara så...

Per P
2009-10-03, 13:04
Hej!
Jag vet att Enya själva rekommenderade Enya 3 stift is sina fyrtaktare.
Men att det skulle funka i andra ...Nej!

Jag har ett Enya3 i min O.S Alpha 56a, och det funkar kanon, så berätta gärna hur du kan vara så tvärsäker på att det INTE skulle fungera... Dessutom har vi ett par stycken i klubben vars ASP (bland annat) fungerat bättre sen de bytt FRÅN O.S-F till Enya3... Och min Enya 155-4c som jag har i min Spitfire går som en klocka, och inte tusan har jag satt i något O.S-F stift i den...

lassebetong
2009-10-03, 13:19
Premiärade min Enya 53:a i går.
Den var givervis utrustad med rekomenderade No.3 stift.
Underbar gång på motorn trots att den sitter inverterad.
Som Disel nämt ovan så är OS F stift för långa.
Hur som så funkar Enyan kanon med Enyastift.

/Lasse

lennart wiklund
2009-10-03, 13:55
sedan är ett enya stift mycket,mycket bättre.Os fyrtaktstift tycker jag är mer eller mindre värdelösa.Jag har enyas stift i alla mina fyrtaktare,ger en mycket finare gång,lägre tomgång samt bättre trottling.Detta är ju vida känt att Enyas stift är i toppklass.Ger även några hundra varv extra på toppen enligt varvräknaren.
Saitos motorer går underbart med Enya 3.Sådant har jag i min 91:a i 1/4 skala sig cubben.Underbar tomgång med 10% Nitro.

senmathal
2009-10-03, 16:51
Rätt val.Kör oxå c5 2.2 hdi,bästa dieselmotorerna kommer från Psa gruppen,det är bara så...


Jo nog vet jag att du kör en C5 långmilare allt. Vi ses ju på fler forum du och jag :)

/Mats

senmathal
2009-10-08, 16:22
Då har jag testat Enya 3 i min ASP 61 FS. Det gick väl så där. Det först jag kunde kostatera var att motorn var mycket svårstartad med detta stift. När den sedan väl startade gick den för det mesta baklänges. Till slut startade den och gick åt rätt håll men stannade när jag trog på gasen. Ställde upp skruvarna lite och kom till slut upp i luften och första flygningen gick bra.

Ner och tanka och nya startförsök. Till slut startade den men stannade direkt när jag gasade lite. Justerade upp huvundnålen en aning och upp i luften ett varv sedan en brant stigning och för första gången sedan ny stannade motorn i luften. Som tur var låg jag perfekt till för en dead stick- landning så det gick bra.

Nu finns ju alltid möjligheten att det är någonting annat som strular men det är i varje fall inget som jag kan se. Motorn gick hur bra som helst på både ASP eget stift och OS stiftet som satt i innan. Dessutom var den mycket lättare att starta. Nu använder jag bara fegpinne när jag startar, för den som har elstarter antar jag att det fungerar bättre.

Min teori är att det kortare glödstiftet inte riktigt kommer in förbräningsrummet som det ska. Det är mycket möjligt att motorn skulle kunna få till med detta stift med ytterligare justeringar på nålarna. Jag kommer dock att köpa ett OS stift och testa utan att vidta några andra åtgärder. Skulle motorn fungera som den ska igen så får det nog vara med Enya-stift för min del.

/Mats

jaka
2009-10-09, 16:32
Hej!
Det var ju de ja sa! De ska vara OS F stift i alla fyrtaktare om man kör med 0-15% nitro!
Mer nitro än så ....så kanske det funkar med Enya 3!

palmqvist
2009-10-11, 18:20
Hej.
Jag använder bara enya 3 stift till mina 4-taktsmotorer.
det är lasermotorer från 70-180,de går bäst på detta stift har provat
os f stift,men jag tycker att de går bättre på tomgång med enya 3 stift,
Kör med 10 procent nitro.

MVH/Ingemar

kenneth67
2009-10-11, 18:38
Hej.
Jag använder bara enya 3 stift till mina 4-taktsmotorer.
det är lasermotorer från 70-180,de går bäst på detta stift har provat
os f stift,men jag tycker att de går bättre på tomgång med enya 3 stift,
Kör med 10 procent nitro.

MVH/Ingemar
det är det samma här .. enya 3 funkar klockrent för mig tillåmed min gammla os 90fs trivs med detta stift .. tror mig även veta att packo (diesel) kör de flesta av sina 4 taktare på dessa stift !! för övrigt så kör jag mina på 5/15 soppa med klotz olja
så nålar man bara in motorn ordentligt så har man ett toppen stift som dessutom överlever minst 4-5 st os F då enyas stift är ren iridium tråd även detta enligt en viss känd motor expert här på forumet !

märk att enya 3 är enyas egna 4 takts stift ! det är alltså avsett för just fyrtakt och i synnerhet enyas 4 taktare

däremot så är det ett kanon stift till de lite större 2 taktarna ,,

Per P
2009-10-11, 19:15
Hej!
Det var ju de ja sa! De ska vara OS F stift i alla fyrtaktare om man kör med 0-15% nitro!
Mer nitro än så ....så kanske det funkar med Enya 3!

Läs mitt förra inlägg i den här tråden...

senmathal
2009-10-14, 06:56
Det verkar vara olka erfarenheter av Enya 3 stift. Det är mycket möjligt att jag skulle kunna få min motor att fungera med det också om jag gav mig till tåls. Det jag tycker verkar konstigt är dock att det speciella utsticket på OS och ASP stift inte skulle fylla någon funktion. Glödtråden kommer ju faktiskt en bra bit längre in förbräningsrummet.

Jag får nog försöka lite till men det är så trist att hålla på då motorn är så svårstartad. Ni som får det att fungera, använder ni starter eller flippar ni för hand? Med OS stiftet var motorn alltid lättstartad.

/Mats

LAB
2009-10-14, 15:38
Enya3 är skit,OS F är bäst.Så är det!:sarcastic: