handdator

Visa fullständig version : Uppgradera wingdragon sportster



/Maiden/
2009-07-14, 11:06
Hej! Är ganska ny på det här med radioflyg, har flugit en wingdragon slowflyer förrut. Har nu skaffat en wingdragon Sportster som jag skulle vilja uppgradera så jag först och främst får längre flygtid, men lite mera klös i den hade ju också varit bra!
Tänkte mig följande borstlösa motor:
RCS Simplex 900 BLM / ESC combo

Är det en lagom stor motor?

Skrotiz
2009-07-14, 11:54
Vet inte något om just den motorn men har själv flugit wing dragon sportster och funderat på BL uppgradering, fick då tipset att inte ha mer än 200w i denna. Så där under någonstans bör du hålla dig, och med lätta komponenter.

Själv tänkte jag trycka in en 300w snurra på 100g men det lät inte som någon bra ide då man fråga dom mer erfarna.

Vill du ha lång flygtid så räcker ju en liten snurra.
Förhoppninsvis får du lite experthjälp av någon mer erfaren inom kort.

Men ett bra nybörjar plan är det iaf, man lär sig flyga utan att de kostar så mycket.

/Maiden/
2009-07-20, 12:01
Tack för svaret! Blev från annat håll rekommenderad att köpa lillebror till denna motor, en simplex 500. När jag läser i specifikationerna för denna står det att motorn ska drivas med en 2-cell lipo. Originalbatteriet i min wingdragon är på 9,6V och ett 2-cell lipo är väl på 7,4V. Jag undrar därför, kommer originalmottagaren fungera med detta lipo eller blir det för låg spänning?

Skrotiz
2009-07-20, 18:45
De kommer fungera.
I fartreglaget sitter en BEC-krets som gör att mottagaren bara får 6V(detta för att nästan alla mottagare är gjorda för 6V).
Så när du kör på 2S LiPo får mottagaren fortfarande bara 6V.
Alltså inga problem:thumbup:

Välkommen till en underbar hobby!