handdator

Visa fullständig version : Ny inom FPV



Skrotiz
2009-07-16, 16:15
Hejsan!
Har funderingar på att beställa FPV från rangevideo, någon som har synpunkter på deras combo set (http://www.rangevideo.com/index.php?main_page=product_info&cPath=48&products_id=131)?
Räcker det som en start och hur lång räckvidd har man, om inte vad bör uppgraderas redan från start för bättre räckvidd?
Och är det dumt att ha samma batteri att driva planet som videolinken? Kör ju 3S LiPo i planet.
Kommer testa systemet först i en bil för att kolla att allt funkar tillfredsställande.
Vill inte tappa bilden när man är långt bort.
Har även tänkt beställa Head Tracker men OSD får vänta ett tag.

Detta kommer sen användas i mitt "Lång distans" (http://www.rcflyg.se/forum/showthread.php?p=215307#post215307) projekt som jag påbörjar till hösten. Tips om flygplanstyp till det är välkommet.

Impulze
2009-07-17, 13:48
Hejsan!
Har funderingar på att beställa FPV från rangevideo, någon som har synpunkter på deras combo set (http://www.rangevideo.com/index.php?main_page=product_info&cPath=48&products_id=131)?
Räcker det som en start och hur lång räckvidd har man, om inte vad bör uppgraderas redan från start för bättre räckvidd?
Och är det dumt att ha samma batteri att driva planet som videolinken? Kör ju 3S LiPo i planet.
Kommer testa systemet först i en bil för att kolla att allt funkar tillfredsställande.
Vill inte tappa bilden när man är långt bort.
Har även tänkt beställa Head Tracker men OSD får vänta ett tag.

Detta kommer sen användas i mitt "Lång distans" (http://www.rcflyg.se/forum/showthread.php?p=215307#post215307) projekt som jag påbörjar till hösten. Tips om flygplanstyp till det är välkommet.

Det verkar som det är 300mW sändare i det paketet. Det framgår inte vad det är för antenn till mottagaren men det brukar vara en rundstrålande 3 eller 5dBi antenn. Jag gissar att du kanske får en räckvidd på 1.5 till 2.5km beroende på andra faktorer som påverkar din mottagning. Med en patchantenn monterad på mottagaren så kan du nog gångra avståndet med 3. Det är väldigt svårt säga exakt hur långt det funkar, med en rundstrålande kommer du definitivt få störningar lite då och då även då du flyger i närzon.

Det är rekommenderat att driva videoutrustningen via ett eget acc. En del får det att funka bra att använda samma medans en del får störningar. Med ett litet 600mAh lipo acc kan du säkert vara uppe i 2 timmar och det väger inte speciellt mkt.

Skulle jag varit du så skulle jag prioriterat OSD (Remzibi OSD 120$ med gps) istället för en headtracker. I början så klarar man sig bra med att bara vrida kameran med switchar eller rattar på radion medans man flyger. Det är större risk att man tappar orienteringen utan OSD om man går upp på lite höjd och distans. Risken med 1.3Ghz är att du kan få lite problem med gps:n då den lätt störs av frekvenser 900mhz och upp till 1.3 . Men det kanske funkar bra om man kan placera gps:n eller videosändaren en bra bit ifrån varann.

Lycka till!

//Matte

Elia
2009-07-19, 10:28
Det verkar vara viktigt att ha rätt antänn. vet du vad det är för antänner jag har? jag kanske bör byta dom?
Jag har ju för avsikt att flyga långt borta.

Mvh Elia.

Impulze
2009-07-19, 11:19
Då ska du ha en patchantenn, men det är väl inte så optimalt att få dit en sån på fatsharkbrillorna. Om du skaffar en extern mottagare så är det nog smidigare att använda sånna antenner.

//Matte

Elia
2009-07-20, 19:20
Vad skall man ha för en mottagare då?vart köper jag den? ansluter man brillorna till den sen då med en kabel? eller går det i luften?

Mvh Elia.

Jono
2009-07-20, 19:41
Jag tror att denna på kanal 3 funkar med sändaren du köpte av mig.

http://www.rcflyg.se/forum/showthread.php?t=23896

Om det är samma som den här:

http://www.fpvsystems.com/index.php?main_page=product_info&products_id=34

Elia
2009-07-20, 21:39
Det ser så ut. har mejlat till honom.

Mvh Elia.

Skrotiz
2009-07-20, 22:53
kanske får löpa linan ut och köpa både head tracker och OSD direkt, hade tänkt beställa från Rangevideo men dom har slut OSD system, dessutom var ju deras system ganska dyrt, iofs hade de ju autopilot, vet dock inte hur mycket man skulle använda det.

Någon som har erfarenhet av rörlig mottagare till FPV system?
T.ex köra planet från en följebil?
Här uppe i norr är det bara fantasin som sätter gränserna:sarcastic:

Impulze
2009-07-20, 23:49
Finns flera som suttit i bilen och flygit sin plan.

Vart i norr finns du?

//Matte

Skrotiz
2009-07-21, 00:53
Jag flyger ovanför Boden.
Så de fungerar bra då antar jag, så länge man ser planet är de ju absolut inga problem men med lite höjd och en bruten FPV-länk så känns de som att de är kört ganska så fort.

Impulze
2009-07-21, 09:21
Jag flyger ovanför Boden.
Så de fungerar bra då antar jag, så länge man ser planet är de ju absolut inga problem men med lite höjd och en bruten FPV-länk så känns de som att de är kört ganska så fort.


Med en bra antenn så har du inga problem med videolänken om det nu inte uppstår nått annat problem typ lödningar eller ström. Och bilden klipper aldrig helt utan den blir bara sämre och flimmrar men då får man vända om.

Om du vill ha en billig och bra OSD, i mitt tycke den bästa OSD som jag provat änsålänge. Då kan du testa RemzibiOSD för ca:120$ med gps och programmeringskabel. För att få tag i han som tillverkar dom så måste du ansluta på rcgroups och gå in på FPV/RPV gruppen och pm:a Remzibi.

Ps:Jag flyger i Älvsbyn.

//Matte

Skrotiz
2009-07-21, 10:40
Då kanske man skulle satsa på en lite bättre antenn redan från start, känns som en vettig investering.
Jag var mest orolig för att bilens kaross skulle skärma av mottagningen för FPV utrustningen, går ju iofs att ha mottagar antennen utvändigt på bilen.

Någon som vet om det går att ha flera FPV-plan i luften samtidigt eller blir det störningar mellan systemen då?

Älvsbyn, ja de var ju bara ett stenkast härifrån:sarcastic:

//Johan

Impulze
2009-07-21, 11:09
Ja alltså, mottagarantennen bör du ju ha utanför bilen. Antingen att nån håller i den eller monterar den på taket.

8dBi patch och upp till 14dBi patch funkar bra. Den kräver dock att du flyger "framför" dess mottagningsområde.

Dom flesta sändare har 4 kanaler. Sen finns det dom med 8 åxå. Så nog kan man leka samtidigt om man vill :)

//Matte