handdator

Visa fullständig version : jamara corsair .."ny premiär"



kenneth67
2009-07-19, 09:59
i fredags så blev det ny premiär ... på den beggade corsairen jag köpte av klubbens ordförande .. han ondgjorde sig över både model och motor då han aldrig lyckats få den att vare sig flyga ordentligt eller fått motorn att gå riktigt

havd å skavd är modellen lagad lite här å var efter alla kullerbyttor ... men på intet sätt ful för det ! motorn ett TT 91 fyrtaktare som skoddes med en 13x8 mycket fnulande å pillande innan motorn ville gå ordentligt
bla en justering av ventiler då avgas va på noll spel vid kall motor nu tuffar den fiiint tts fyrtaktare har det dära "rätta" ljudet tycker jag så den sitter som ett smäck i en warbird storleken då ... ja lite druga 165 cm spänn vidd en lagom stor kärra

min första warbird får jag erkänna och vad man hört om dessa så är dom elaka att fluga synnerhet corsairen ...

visst den vill ha fart vid start för att inte klippa direkt .. vilket jag råkade ut för första start .. men påt igen bara .. lite stöttning med höjden tills farten kom upp sen gled den upp så fint

ruskigt känslig på höjd roder är den så där blev det lite trim ... klipper ruskigt elakt med för mycket höjd dock så skev roder va bara å feta på vad som fanns att ge för att få lite fart i rollarna

annars så flög den ruskigt fint rakt utan knepigheter ... nått snäpp över tomgång i sakta mak över fältet var heller inga bekymmer inga tendenser till klipp trots långsam flygning tyvärr inget fart monster då ving profilen är mer som en tegelsten men visst det går skapligt fort ..

just start å landning är väl den mest kritiska biten ... då det inte bara är att sätta ner modellen för då blir det kullerbytta å det grövsta . den måste flygas ner för att hålla sig på hjulen ,,, och det är en jäkla snygg kärra i luften gillar linjerna på den ... i kvälls ljuset på fältet så var det riktigt snyggt att komma in på lagom höjd och se siluetten mot bakgrunds ljuset ...

det blir helt klart mer warbird för mig .... dags att ta ner p40 warhawken som hänger i taket i tv rummet nu ;)