handdator

Visa fullständig version : tv-kort till bärbar



Elia
2009-07-29, 19:35
Jag sitter å letar efter ett tvkort till min bärbara dator.
Tanken är att jag skall kunna koppla ihop min motagare till FPV prylarn så att jag både skall kuna spela in och att åskådare skall kunna se när jag flyger.
men jag hittar inget med ingång som passar detta för det blir ju en RCA kontakt, och vill man ha ljud blir det ju två till. någon som har något förslag på hur jag skall göra?

Mvh Elia.

Ludde
2009-07-29, 21:30
nyss fått hem en videograbber, USb från electronicarc.com

inte hunnit testa ännu..

http://alai.h3m.com/~s0350672/catalogo/product_info.php?products_id=395

hmm edit..
se att den inte tar 1280*720 30fps..

bara PAL: 720 x 576 @ 25fps

räker ju för alla små kameror.. men vem vill köra på det i längden ----

DrHanke
2009-07-29, 22:27
Hmm dessa kör vi med på jobbet, de är enkla och gör jobbet med konverteringen. För ljudet behövs en phono--3.5mm adapter.
http://www.dustin.se/pd_5010056375.aspx

Sen finns en riktigt billig sak som faktiskt gör jobbet bra för att vara så billig. Dessutom med de ingångar du ville ha. Finns liknande på Clasolsson.
http://www.dustin.se/pd_5010092167.aspx

Elia
2009-07-30, 08:46
Hej Drhanke

Det första alternativet verkar vara något, men ansluter man det till usb? jag ville helst ha något som man sätter in i datorn, finns ju sådan där lustig port som man skjuter in ett kort i.

MVH Elia.

DrHanke
2009-07-30, 09:47
PC-Card menar du? Finns inte speciellt många då nästa alla numera kör USB eller FireWire...
http://www.dustin.se/pd_5010095229.aspx

Sigun
2009-07-30, 09:55
Han menar nog ett PCI kort eller PCI-E

Elia
2009-07-30, 10:41
Jag vet int vad de heter, är kanske 5cm brett man kan trycka i något typ av kort där.

Ludde
2009-08-02, 21:29
det heter pc-card. pci och pci-e stoppar man normalt i en stationär dator, men det finns till bärbara oxo...

Ludde
2009-08-02, 21:33
Har testat min USB grunka nu och är klart besviken, skit bild, testa flera olika format men det verkar inte vara någon bra grej alls.. :-(

sitter i en bärbar med ett par år på nacken, dock en hyffsat krallig bärbar.

den som jag postade om längst upp..

vad använder ni för format och storlek när ni videograbbar?

Elia
2009-08-03, 20:46
OKej.tack ludde.
Vad synd att de inte funkade så bra.
Mvh Elia.

Impulze
2009-08-03, 22:19
Har testat min USB grunka nu och är klart besviken, skit bild, testa flera olika format men det verkar inte vara någon bra grej alls.. :-(

sitter i en bärbar med ett par år på nacken, dock en hyffsat krallig bärbar.

den som jag postade om längst upp..

vad använder ni för format och storlek när ni videograbbar?

Jag har använt en sån för att grabba från ett gammalt videoband. Det blev då motsvarande kvalitet fast i digitalt format. Tror det finns flera på rcgroups som kör med sån. Du har väl USB 2.0 på den bärbara annars så kanske den själv bromsar kvaliteten pga dålig överföringshastighet.

//Matte

Ludde
2009-08-05, 12:27
Jag har använt en sån för att grabba från ett gammalt videoband. Det blev då motsvarande kvalitet fast i digitalt format. Tror det finns flera på rcgroups som kör med sån. Du har väl USB 2.0 på den bärbara annars så kanske den själv bromsar kvaliteten pga dålig överföringshastighet.

//Matte

jo det är 2.0 men som videoredigering pionjär för typ 10år sedan så kommer alla flashbacks tebax, det går INTE med en slö dator, problemet då var att den inte var tillverkad ännu, den skulle kanske gå med en stationär men som sagt inte praktiskt möjligt, nää det är bara att köpa en beggad AV in videokamera och göra alk komprimering i pc,n

titta man på runryders filmer på helitävlingarna blir man smått avis, inte IMAX men snudd på, 60fps komprimerat till WM9 ger runt 150MB för 5 min 720P film.. suck..

kolla denna tex.

http://www.unpoornet.com/Movies/Heli/LV2009-062-HD.wmv

LiPoDude
2009-09-16, 16:21
Går det att använda t.ex GRABBEEX prylen till att se videon live på en laptop?
Jag har ett par FPV brillor, men tycker (som FPV nybörjare) inte om att inte se runt ikring mig och skulle föredra att börja med en skärm vid sidan-om...

Ludde
2009-09-17, 01:33
japp, det kan dock bli hackigt om du vill spela in oxo. dock bara preview blir i regel bra..

LiPoDude
2009-09-17, 11:18
Ok, tror du man skulle slippa hacket ifall man har en riktigt fräsig dator? eller verkar det vara hack pga av överbelastad Grab USB pryl?

Ludde
2009-09-17, 11:47
Ok, tror du man skulle slippa hacket ifall man har en riktigt fräsig dator? eller verkar det vara hack pga av överbelastad Grab USB pryl?

tyvärr är det ingen höjdare att grabba via usb, dels blir filerna interlaced normalt, alltså den saknar varannan linje i bliden och måste de-interlaced,as fint ord :-)

som sagt finns ingen genväg till den perfekt bilden, en kralligare bärbar med tex. XP kanske går, glöm vista, för mycket skräp som rullar i bakgrunden, själv installerar jag om XP på min bärbara, vista åker ut.

det bästa är en gammal dv kamera med composite in, med en videosplitter och eventuellt en extra skärm, videospittern behöve dom om du ska köra 2 st videomål, tex kamera och googles eller extra skärm. videosplitter finns på ebay för 10$, kamera köper du beggad, kolla listan på rcgroups mega list.

Ludde
2009-09-17, 11:51
du för vara beredd på att de förmodligen kommer droppa in HD elller halv HD grejjor i vinter, ryktas lite här och där om det, en del använder strippade Aiptek kameror osv.

Samma med googles, kommer förmodligen nya framöver, handen på hjärtat är ju bilden långt ifrån bra på tex ett par Fatshark brillor,