handdator

Visa fullständig version : Max vindhastighet för Mini Ultra Stick



JK
2009-07-30, 19:07
Hejsan,
Säkert en dum fråga, men hur många m/s menar ni är max för att flyga en MUS om man är en inte intesådärjättebramenintehellerheltusel pilot?:)

pgrts
2009-07-30, 20:40
Musen går att flyga snabbt så det är säkert inga problem att flyga i 10 m/s om du inte har mycket turbulens. (= vår klubbs gräns för skolflygning).
Problemet kan vara landstället som inte tål för tuffa landningar ;-)
Som alltid så gäller att inte taxa i sidvind när det blåser så mycket....

Daniel L
2009-07-30, 21:07
10m/s är ju ren storm för en någolunda nybörjare jag skulle nog säga typ 5-6m/s.

McRegor
2009-07-30, 23:17
Hej,
Som jag ser det så är frågan närmast omöjlig att svara på - även för mig som gammal erfaren MUS-flygare.
Eftersom den är relativt snabb så GÅR det att flyga även när det blåser hyfsat - säkert 10 m/s. MEN - hur kul är det egentligen ? Och när man skall landa så måste ju hastigheten ner rätt avsevärt och är det då blåsigt/kyttigt så är det ju rätt bra om man är hyfsat rutinerad flygare. Och landställsinfästningen är väl en av få svaga punkter på denna kärra så den kan man gärna förstärka redan från början så slipper man slita upp undersidan på kroppen vid en lite bryskare landning..:)
Slutsats: Med mycket effekt (i mitt fall ca: 350 W inmatat) så startar den som ett skott rakt upp så starten är inte problematisk. Flyger du hyfsat fort så drar det visserligen mycket ström men visst kan du flyga även i rätt kraftig blåst. Men när du skall landa så gäller tyvärr naturlagarna även om kärran i sig är väldigt okritisk och går att landa närmast stående still i kraftig motvind. Men om det passar dig och din kunskapsnivå får du själv avgöra.
Men rent allmänt är det en alldeles utmärkt buskärra som passar både nybörjare och de som är lite kunnigare. Och en Stick är ju alltid en Stick...:man_in_love:
Hälsningar
Roger

JK
2009-08-02, 16:36
Tack för svaren allihop.:)