handdator

Visa fullständig version : vad går oftast sönder vid krachlandning



fattaren
2009-07-31, 23:25
undrar mest vilka prylar som oftast går sönder vid en krachlandning. och då speciellt de electriska sakerna, som mottagare, motor och servon.

Det är nämligen såååååå att jag gkort just detta, och efter smällen vill ingenting funka, inga servrar, motor eller annat... kan det vara så enkelt som mottagaren eller kristallen.

mottagaren låg löst inne i planet (kanske inte va det smartaste), men så är man ju nybörjare och detta var min första svängom i luften.

hur gör man enklast en felsökning???

Sigun
2009-08-01, 00:32
Låter ju som mottagaren eller kristallen . Enklast är väl att kolla så att kristallen verkligen sitter i. Gör den det så kan du ju testa med en ny kristall innan du behöver köpa ny mottagare. Kan ju också vara fartreglaget som gett upp om det inte piper som de ska när du sätter i batteriet. Testa detta och återkom med resultatrapport :)

/Martin

Daniel L
2009-08-01, 00:34
om det är en el motor så skulle jag gissa att fartreglaget har gått sönder.
Har du möjlighet att mäta och de om fartreglaget funkar?

fattaren
2009-08-01, 00:39
det piper inte som det brukar, har tyvärr inga grejer att mäta med.

Daniel L
2009-08-01, 00:39
om det inte piper så är det fartreglaget som inte vill vara med längre.

fattaren
2009-08-01, 00:57
om det inte piper så är det fartreglaget som inte vill vara med längre.

men om motagaren fått sig en riktig smäll, piper den ändå, ifall den e paj?

streem
2009-08-01, 01:31
servona borde ju funka även om fartreglaget är paj så jag skulle tippa på mottagaren
ocä är mottagaren paj så borde inte motorn pipa heller....

peter_larsen
2009-08-01, 01:36
När du kopplar in accen, rycker det då till i servona eller är det helt dött? Om det rycket till tror jag att det är nåt knas med mottagare/kristall och om det inte rycker till överhuvudtaget så tror jag att du bränt ESCn med tillhörande BEC..

Vad är det för grejer du har?

fattaren
2009-08-01, 01:58
När du kopplar in accen, rycker det då till i servona eller är det helt dött? Om det rycket till tror jag att det är nåt knas med mottagare/kristall och om det inte rycker till överhuvudtaget så tror jag att du bränt ESCn med tillhörande BEC..

Vad är det för grejer du har?

Det är totalt dött. inte ett liv, ingen reaktion när jag använder reglagen på sändaren.

Vad är ESCn och BEC?

planet är ett RTF meritrc cessna 480

sm3xrq
2009-08-01, 09:08
i de flästa el plan så piper fartreglaget till en kort gång när du stoppar i batteriet och sedan en gång till för att indikera att det har signal genom mottagaren med sändaren.

om det nu är så att du kan minnas att det normalt piper två gånger och nu inte piper alls så är det nog fartreglaget som det e fel på ..

ESC = fartreglage...
BEC = på mindre plan en del a esc'en.. det är bec'en som förser servon och mottagare med ström.
man kan även ha en extern bec i form av ett extra batteri som kopplas in i mottagare eller en Ubec som i princip e en spännings regulator som man kan koppla in ett större batteri i för att driva all el i planet. men i ditt fall e det inte actuellt. för tungt.

hoppas att du kan få ut någonting vettigt av mitt mumlande iaf :)

// Ubbe

fattaren
2009-08-01, 10:59
Ja tack för alla svar. När jag tänker efter så har den alldrig pipit när jag stoppat i batteriet. bara när den hittat sändaren,
gjorde misstaget att koppla batteriet innan jag slagit på sändaren första gångerna jag fixade med planet. och den pep aldrig när jag satte i batteriet, däremot när sändaren slogs på så pepp den 2ggr.

jaka
2009-08-01, 11:16
Hej!
Vad är det för grejer du har? Fabrikat på radio och övrigt!

fattaren
2009-08-01, 11:25
Hej!
Vad är det för grejer du har? Fabrikat på radio och övrigt!

planet är ett RTF meritrc cessna 480

Radion är en P&C, fick byta ut den första som följde med för den gick sönder bara, utan ngn anledning. tänkte om mottagen var lika kass så var det kanske den, men jag tyckte planet inte tillhörde de allra billigaste, fattades saker när jag kom hem med det och mycket strul innan jag ens kom upp.... men sen gick det snabbt ner, trots tid i sim. näsan rakt ner i backen.

Fredrik Lundberg
2009-08-01, 14:06
Börja med att lägga reglaget åt sidan och kolla radioutrustningen först för att se om den är okej.. Koppla in en vanlig 4,8v ack direkt in i mottagaren tillsammans med servona och se om det fungerar?

Mvh Fredde

fattaren
2009-08-01, 14:11
Börja med att lägga reglaget åt sidan och kolla radioutrustningen först för att se om den är okej.. Koppla in en vanlig 4,8v ack direkt in i mottagaren tillsammans med servona och se om det fungerar?

Mvh Fredde

Ja sånna accar har man ju liggandes lite överallt när man köper ett rtf paket. :>

har inte sådana möjligheter. tyvärr.

FDog
2009-08-01, 17:37
Hej ,
Om du har kraschat så kan även accen eller dess kablar fått sig en knäck,
totalt avbrott eller glappkontakt.
Du får nog investera i ett mätinstrument så att du kan kolla accen.
Det kommer du att vilja göra fler gånger samt att du kommer att krasch fler gånger, det liksom igår, det är bara ett rtf paket när det är helt.
Har du inte spänning ut från accen så kan du strunta i övrig felsökning
och du måste mäta för att veta.
Har du spänning mer än ca 4,5 V så se råden ovan i tråden.
/Allan

jaka
2009-08-01, 19:31
Hej!
En Multimeter är ett måste inom den här hobbyn!
Finns för några hundralappar och uppåt!
Sen slås man som vanligt av att det finns en mängd RTF kärror som visserligen funkar...ett tag! Men som när det krånglar ställer till det för nybörjaren.

Säger det igen, som ett mantra! Gå med i en flygklubb och ta hjälp där...och framför allt Köp hobbygrejer som Futaba ,Spektrum,JR osv och allt det andra löst (fartreglage,batterier osv) så ni vet vad ni får!

fattaren
2009-08-01, 21:43
Hej!
En Multimeter är ett måste inom den här hobbyn!
Finns för några hundralappar och uppåt!
Sen slås man som vanligt av att det finns en mängd RTF kärror som visserligen funkar...ett tag! Men som när det krånglar ställer till det för nybörjaren.

Säger det igen, som ett mantra! Gå med i en flygklubb och ta hjälp där...och framför allt Köp hobbygrejer som Futaba ,Spektrum,JR osv och allt det andra löst (fartreglage,batterier osv) så ni vet vad ni får!

råd som dessa skulle vara klistrade. :)

man får kanske ta och satsa på att byta ut grejerna i planet eftersom. eller är det dumt, ska man satsa på ngt annat?

beställt ny radio med mottagare och servon från östersunds rc butik, (de hade ett bra erbjudande) 295;- om det finns några kvar vill säga.

en Zebra 4-kanal 35MHz radio standard, vad tror ni om den uppgraderingen, mottagare på köpet och radion är någ bättre den med, hoppas jag.

jaka
2009-08-01, 23:33
Hej igen.
Som sagt!
Köp en kvalitesradio som Futaba , JR eller Spektrum ...och fartreglage, motor,acc och plan och allt annat smått och gott separat...köpa i "klump" och du får du bara "leksaker"!

fattaren
2009-08-02, 01:57
Den mest detaljerade infon jag hittat om detta flygplan är på deras hemsida...

http://www.meritrc.com/shwp_en.aspx?id=730

infon där säger mig inte så mycket, men om det är någon vänlig själ som kan det och kanske ge rekomendationer på vad jag ska köpa och byta ut, diverse saker allt eftersom. Är ju inte hejdundrande sugen att köpa allt på ett bräde om inte det är hyfsat billigt, dessutom har jag ju inte fått känna på flygningen riktigt än, du flygturen blev hrm avbryten :)

Daniel L
2009-08-02, 06:08
här har du ett billigt esc som passar din modell, du skulle ju kunna passa på att köpa något ack till och en eller två propellerar för att fylla ut frakkvoten till max.
Hobbycity är en trevlig och billig sida tänk bara på att aldrig försöka beställa något de inte har inne och läs alltid recensionerna, vissa saker kan vara skit men det mesta är bra.

Tar du den snbba frakten så går det bara på ca 4dagar tills du har sakerna den långsamma kan ta upp emot 3 veckor.

jocke1963
2009-08-02, 21:58
Glömde du länken, Daniel ?

firstflight
2009-08-03, 00:12
Jag har ett sådant plan och kanske kan ge lite ledtrådar.

1 Se tll att motorns tre kablar är anslutna till fartreglaget. Sändaren ska vara avslagen.
2 Anslut batteriet till fartreglaget, då ska inget ljud höras.
4 Anslut mottagaren till fartrglaget och anslut därefter batteriet igen till fartreglaget. Ska fortfarande vara tyst.
5. Gör om punkt 4, men med sändaren påslagen och gasen på minläget. Nu ska du höra ett pip från moton.
6. Gör om punkt 5, men med sänadens gasreglage på max. Nu ska du efter några seknder höra en kort melodi från motorn. OBS Håll i planet om det skulle vara något fel så det inte sticker iväg.

Om du hör melodin i steg 6 så tyder det på att mottagern fungerar och får signaler från sändaren.

Lycka till.

PS Jag flyger fortfarande mitt Cessna från MeritRC, men har bytt mottagare i det till en Futaba. DS

Daniel L
2009-08-03, 00:54
hehe var lite trött http://www.hobbycity.com/hobbycity/store/uh_viewItem.asp?idProduct=9484&Product_Name=Mystery_20A_Brushless_Speed_Controlle r_(Blue_Series)

fattaren
2009-08-07, 12:02
Jag har ett sådant plan och kanske kan ge lite ledtrådar.

1 Se tll att motorns tre kablar är anslutna till fartreglaget. Sändaren ska vara avslagen.
2 Anslut batteriet till fartreglaget, då ska inget ljud höras.
4 Anslut mottagaren till fartrglaget och anslut därefter batteriet igen till fartreglaget. Ska fortfarande vara tyst.
5. Gör om punkt 4, men med sändaren påslagen och gasen på minläget. Nu ska du höra ett pip från moton.
6. Gör om punkt 5, men med sänadens gasreglage på max. Nu ska du efter några seknder höra en kort melodi från motorn. OBS Håll i planet om det skulle vara något fel så det inte sticker iväg.

Om du hör melodin i steg 6 så tyder det på att mottagern fungerar och får signaler från sändaren.

Lycka till.

PS Jag flyger fortfarande mitt Cessna från MeritRC, men har bytt mottagare i det till en Futaba. DS

tackar för tipsen, fick idag en mottagare, och nu verkar alla reglage reagera... lite för mycket... även utan sändare påslagen... servona vandrar fram och tillbaks, och lever sitt eget liv, eftersom kristallens "ben" är böjda misstänker jag att det har något med saken att göra, men kan ju även vara att jag ej limmat fast plastbiten inni i kroppen som håller fast två servon.?

hm... vad tror ni andra, mer erfarna?

Daniel L
2009-08-07, 13:14
att servona åker omkring när sändaren inte är på är ju inte så konstigt, mottagaren får svaga störnings signaler och när det inte finns någon sändare som ge någon signal så lever de sitt egna liv.

Du ska för övrigt aldrig ha på planet utan att ha sändaren på.

fattaren
2009-08-07, 13:19
att servona åker omkring när sändaren inte är på är ju inte så konstigt, mottagaren får svaga störnings signaler och när det inte finns någon sändare som ge någon signal så lever de sitt egna liv.

Du ska för övrigt aldrig ha på planet utan att ha sändaren på.

ok, men nu slog jag faktiskt på sändaren innan jag kopplade in batteriet (om det inte framkom tidigare.)

det är som att den alldrig hittar sändaren om jag säger så... men förhoppningsvis får jag hem kristallen idag (föga troligt, men hoppas kan man ju alltid)

Anthony
2009-08-07, 13:42
Kanske detta är en dum fråga men ifall du kör på 35Mhz bandet har du kollat att mottagaren har rätt sort av kristall? Det finns single och dual kristaller och din nya mottagare skall ha nåndera av dem...

fattaren
2009-08-07, 14:28
Kanske detta är en dum fråga men ifall du kör på 35Mhz bandet har du kollat att mottagaren har rätt sort av kristall? Det finns single och dual kristaller och din nya mottagare skall ha nåndera av dem...

Ehe? okey, det var något nytt för mig, ska kolla om det står något på mottagaren om det.

-kilar iväg-

Den nya mottagaren är en HITEC, HFS 05MS, single conversion _(antar det du menar)

Den gamla mottagaren är en PARKFUN 5fm reciver (ingen mer info på den)

Så hur reder jag ut vad jag ska ha, eller inte ska ha...?

kollade på hobbex där de säljer reservdelar till min modell.
http://www.hobbex.se/p/pid,4179/t/product.html
det är alltså en singel det med...utesluter ju det problem åtminstone.


alltid finns det nåt nytt att lära sig.

Anthony
2009-08-12, 21:42
Har du fått din kristall hem redan? Har du fått de att och fungera :) ?

fattaren
2009-08-12, 23:08
Har du fått din kristall hem redan? Har du fått de att och fungera :) ?

Idag fick jag hem en massa prylar, vann en auktion på tradera innehållandes en massa motagare och kristaller.

och nu så är man tebax in business... förhoppningsvis blir det fint flygväder i morn. men ska nog hålla mig borta från den lokala fotbollsplanen denna gång.

vännes radioflygplats ligger rkiktigt fint till och känns lite lockande att testa.

det som hade gått sönder var både mottagaren och kristallen, samt ett plastfäste för servona till h och s rodren. propellen med fick sig några märken så jag monterade på reserven som följde med...

tack för alla goda råd och jag har redan börjat spana på ett andra plan (lågvingat) då det känns som det är bättre kontroll i flygsimulatorn