handdator

Visa fullständig version : HD kamera !



Jonnta
2009-08-08, 17:14
Hej !
Är ny på detta ämne och försöker komma fram till den rätta lösningen.
Jag är väl snart ensam kvar på 35 MHz och undrar om det är till min nackdel el. om detta är ok.

Ni som varit med ett tag, har ni en bra lösning för mig. Målet är HD som denna .....

http://www.youtube.com/watch?v=de4WNTt6W4E&eurl=http%3A%2F%2Fwww%2Efacebook%2Ecom%2Fhome%2Eph p%3F&feature=player_embedded
Best Of My Aerial Video in HD (FPV)

Vill inte ha konflikter med 2.4 om man skall "jaga" en annan farkost o.s.v

Tar emot förslag tacksamt !

Jonnta

gimbo
2009-08-08, 18:32
Fantastiskt bra bild! Det är precis så FPV ska se ut :)

Det är altså en sån här man ska ha
http://alatest.se/produkttester/videokameror/aiptek-ahd-200/po3-49512569,21/

Impulze
2009-08-08, 19:24
Hej !
Är ny på detta ämne och försöker komma fram till den rätta lösningen.
Jag är väl snart ensam kvar på 35 MHz och undrar om det är till min nackdel el. om detta är ok.

Ni som varit med ett tag, har ni en bra lösning för mig. Målet är HD som denna .....

http://www.youtube.com/watch?v=de4WNTt6W4E&eurl=http%3A%2F%2Fwww%2Efacebook%2Ecom%2Fhome%2Eph p%3F&feature=player_embedded
Best Of My Aerial Video in HD (FPV)

Vill inte ha konflikter med 2.4 om man skall "jaga" en annan farkost o.s.v

Tar emot förslag tacksamt !

Jonnta


HD kan du bara använda för extern inspelning, alltså du flyger inte omkring med HD-upplösning i videobrillorna :)

Beroende på vad du har för radio så går det alltid konvertera om till en annan frekvens precis som jag gjort, om du vill säkertställa rc-länken och samtidigt få lite längre räckvidd.

//Matte

Ålänning
2009-08-08, 19:29
Jösses! Det där var helt klart bästa FPV-filmkvaliteten jag sett hittills!
Sånt där ska jag börja med. :D Ska köpa lite tid först bara.
Men det jag undrade, var det kameran som hade inbyggd digital image stabilizer eller vad
var det som skapade dom där blurriga kanterna?

DanneG
2009-08-08, 19:57
Denna film verkar tyvärr inte vara FPV utan vanlig filmning från flygplanet, man ser när han flyger mot sig att han styr utan brillor, men visst kvaliten är underbar

DanneG
2009-08-08, 19:58
tar tillbaka det.
"Airplane: 150% depron Lazy Bee (wingspan: 150cm, weight 1.5Kg)
Camera: Aiptek AHD 200
Radio: Futaba FASST
Most scenes is shot with FPV. Always had a spotter with a direct line of sight to the airplane, and kept it close for safety. "

gimbo
2009-08-08, 20:09
Skulle vara kul och se hur han har satt fast kameran. För tyvärr är det en stående kamera. Hade den varit liggandes hade den varit perfekt för ickeFPV. Bara att spänna fast med ett par gummiband och flyga :)

Jonnta
2009-08-09, 13:29
Jovisst !
Men glasögonen bör väl få bild (i sin tillåtna upplösning) via en HD kamera !
Det är slutresultatet som skall vara högupplöst !





HD kan du bara använda för extern inspelning, alltså du flyger inte omkring med HD-upplösning i videobrillorna :)

Beroende på vad du har för radio så går det alltid konvertera om till en annan frekvens precis som jag gjort, om du vill säkertställa rc-länken och samtidigt få lite längre räckvidd.

//Matte

gimbo
2009-08-09, 14:12
Jovisst !
Men glasögonen bör väl få bild (i sin tillåtna upplösning) via en HD kamera !
Det är slutresultatet som skall vara högupplöst !

I fully agree :)
Men, vore tufft med HD-brillor också :D

Jonnta
2009-08-09, 19:07
...annars borde den kunna fixeras stående mitt på vingen i nån sorts aerodynamisk rigg. Då kan man köra FPV för känslans skull å filma HD.


Skulle vara kul och se hur han har satt fast kameran. För tyvärr är det en stående kamera. Hade den varit liggandes hade den varit perfekt för ickeFPV. Bara att spänna fast med ett par gummiband och flyga :)

Impulze
2009-08-09, 19:36
Jo så går det köra. Toshibas lilla HD-kamera har då så åxå att du kan spela in HD på minneskort och använda videoutgången till videolänken.

//Matte

Jonnta
2009-08-10, 21:23
Sitter å klurar....
Mitt ändamål är högupplöst slutresultat men vidarelänkad för självaste FPV:n. Tror jag börjar närma mig men som jag förstår så blir det för hög bandbredd med HD och måste därför tillsätta en inspelningsbar enhet på plats ( låt säga i hytten) ....därav missar jag pan/tilt, men det är jag beredd att offra för ett bra resultat. Visst... det går att köra 2 system men i dagsläget är jag nöjd om jag får flyga farkosten i bild i glasögon och ett bra resultat i inspelning.
Fatshark levereras med 2.4 GHz....Blir där inte konflikter med sändare o dyl. ? Är det inte bättre att lägga sig på 900/1.3/5.8 ?
Nu är jag kvar på 35 MHz, men vill ligga bakom/framför andra maskiner (vanligtvis i dessa dagar 2.4 GHz)...sen är ju inte otroligt att man en dag går över till 2.4.

Någon som provat andra glajjer än Fatshark (vad finns på marknaden?)

Ludde
2009-08-11, 15:35
Hoppade över 2,4 med hansyns till andra 2,4 användare, dels för att man inte vill stöta sig med dom och att min bild blir sämre, dom blir knappast nerskjuten.. dock finns ju chansen..

valde 1,3 som verkar helt ok , FS brillorna har ju video in så man kan använda valfri mottagare.

det är på g en videokamera just för detta ändamål 1280+720 med SD kortplats just för detta ändamål..

info finns på rcgrups FPV sidorna..

gimbo
2009-08-11, 16:17
det är på g en videokamera just för detta ändamål 1280+720 med SD kortplats just för detta ändamål..



Sånd gillar vi att höra !!! :)