handdator

Visa fullständig version : ESM F7F Tigercat



Per P
2009-08-09, 08:28
Jahopp, så var det då dags för mig att börja montera/bygga ihop min Tigerkisse.

Setupen till modellen blir följande:
Mottagare: Futaba R608FS 8-kanals 2,4GHz
Höjd-sid-skev servon Futaba S3050
Gas servon Futaba S3152
Klaff servon Futaba S3305
Styrning av noshjul Futaba S3010
Servo till landningsställsventilen Futaba S3010
Mottagaracc troligtvis 3000mAh 6V Nimh
Motorer O.S Alpha 110 med Pump

Jag har börjat med lite detaljer till modellen redan, o det är de som jag kommer börja den här tråden med.
Först o främst så blev det lucköppning o sen pilla på alla grejerna som låg i kartongen:sarcastic: Sen insåg jag ganska snabbt att jag behöver ett ställ att ha kroppen till modellen i både när jag bygger o när jag fraktar den, så det var där det började.
Efter bra svar från bla Ompa i en annan tråd där jag frågade om D-sub så blev det även en sådan för att koppla ihop kroppen och vingen på ett smidigt sätt utan att ha en himla massa sladdar. När kontakten redan var klar och lödd så kom verkligheten ifatt mig och sa att det inte behövdes 8st sladdar ut ur vingen, det räckte med 5st..... 2st till klaff (4st servon, men 2st y-kablar) 1st till skev (y-kabel även där) och sen 2st till gas-servona... Så den 25-poliga D-sub jag redan hade kunde bytas ut mot en 15-polig istället.... *suck*

Idag blir det till att börja limma o stifta fast en massa gångjärn sen ska jag o Slammis o Qrt åka till Hultsfred o flyga, så det blir inte så mycket bygga idag, men jag ska ta det jag hinner:)

Här kommer några bilder i alla fall :)

matbos
2009-08-09, 08:57
Blir kul att följa :thumbup:

Ompa
2009-08-09, 10:31
Härligt Per.
Ska bli ruskigt roligt att föklja den här tråden. Jisses vad läcker den här maskinen är. Specielt när den är matt i lacken som din är :thumbup:

Flyg väl i dag, :crazy_pilot: ska också till fältet om ett par timmar. Blir att flyga P47 i dag. Ska meka motor då den får fortfarande för mycket på tomgång.

taygher
2009-08-09, 10:48
Tjenare Per,

Kul att se att Du skall köra igång bygget av Tigercat:en nu, den kommer att bli helgrym! Spännande med 2-motorigt!!

Oerhört snygg vagga Du fick till också, ser ut som om Du jobbade lite mer med den än jag gjorde med den jag har till Yaken.. :)

Kommer att följa denna tråd med stort intresse, ha det så kul under byggets gång!

qrt
2009-08-09, 11:50
Äntligen Per, det var ruskigt vilken vagga du fick till :sarcastic:Det finns inget som hindrar att du/vi löder ihop ett nytt set med en 15-polig d-sub. Det blir lite smuttare och det finns ju fortfarande att ta av på kablarna. Ser fram emot att käka hembakat i e.m. och jag hoppas att det kommer mer bilder inom kort :thumbup:
mhv/Kurt

Lelle
2009-08-09, 16:43
Jättehäftigt Per. Ska bli kul att följa ditt bygge.

Mr J
2009-08-09, 17:22
Stiligt Per! :thumbup:

Men nu börjar jag undra så smått vad Packo ska flyga om ni ska fortsätta att jaga varandra... :sarcastic:

Per P
2009-08-09, 21:42
Tack killar!! Ska bli riktigt kul det här!

Mr J: Jag tror han kommer flyga sin FW190, men man vet ju aldrig =)

Ompa
2009-08-09, 21:53
För att få flika in lite här igen. Gillar skatpt din vagga till modellen. Själv har jag några olika i blå fregolit (markisolering). Funkar utmärkt på byggbordet, men är tyvärr lite för lätta när man transporterar modellerna i bilen. Dom välter lätt då modellen oftast är bra mycket tyngre.
Jag kommer defenitivt efterapa din vagga. Den har ju klass :fans:

Per P
2009-08-09, 22:22
Ompa, du får flika in hur mycket du vill! Kul också att du gillar vaggan! Jag kommer förmodligen vilja ha nåt gott råd eller så under byggets gång, o då får du gärna flika in =)

Sigun
2009-08-10, 13:16
Det blir kul att följa detta bygge Per !, Maffigt med två 110alpha i nosen med :)

/Martin

dacke jocke
2009-08-10, 13:27
detta ska bli riktigt kul attt följa:)

Diesel
2009-08-10, 14:00
Stiligt Per! :thumbup:

Men nu börjar jag undra så smått vad Packo ska flyga om ni ska fortsätta att jaga varandra... :sarcastic:

Vad som, bara det är inte en "jänk-grunka.":sarcastic:
Kanske en Nakajima Ki-84 Hayate ,även kallad för "FRANK"

Per P
2009-08-10, 22:22
Hehe.... fattar du hur otroligt fränt det skulle vara Packo??? Då har vi ju varsin motståndare från Stilla havet OCH varsin motståndare från Europa :icon_pidu:
Spitfire vs ME-109
F7F Tigercat vs KI-84 Frank
Hehe.... kunde bli en o annan snygg uppvisning med dessa båda paren :lollypop:

Per P
2009-08-11, 22:45
Så har jag nu äntligen börjat med själva modellen :icon_pidu:
I förmiddags innan jobbet limmade o stiftade jag alla gångjärn till skev o höjdroder. Skulle precis börja då kattan kom in i rummet o började jama som tusan.... Kan tilläggas att jag har mitt byggrum hemma hos föräldrarna då jag bor i en 2a på 4e våningen (ingen hiss ens) så har jag mina flygplan hos dom istället. Plötsligt var det väldigt många katter i rummet... en Tigerkisse, en kattmamma o 3st kattungar. Kattan födde kattungar i garderoben i mitt byggrum :sarcastic: Så om någon skulle vilja ha en kisse när de är gamla nog, så säg till.
Hursom, så när alla gångjärnen var klara så monterade jag ihop halva vingen, så jag skulle kunna passa in gångjärnen till klaffarna. Sen var det dags o åka till jobbet... men men, det är ju alltid en början :lollypop:
Här är några bilder också, för ju inte glömma det... Eftersom katter är människans bästa vänner så blev det en bild på dom också:)

Sigun
2009-08-12, 06:02
Hej Per
Kul att du kommit igång trots att du fått fler kissar i byggrummet :).

Snickarjävel´n
2009-08-12, 06:16
Va otäckt med nån som kissar i rummet man sitter i :sarcastic::icon_pai:

Ompa
2009-08-12, 21:35
Rom byggdes inte på en dag. Inte min FW190 heller :sarcastic:Tat lugnt och jobba i din tackt. Brukar bli bäst då.

Kissekatter är trevliga djur, och flygplan. (Saknar min Hellcat)
Här hemma har vi två ruggugglor som stryker omkring och med fördel vill sova i husses sänghalva.
Märkligt, men kan det ha med att göra att jag är född i lejonets tecken?:)

Per P
2009-08-12, 23:36
Idag blev jag klar med gångjärnen i vingen. Klaffarna är nu på plats, så nu är det bara sidrodret kvar sen är jag helt klar med gångjärnen :th_o:
Vingen kommer i 5 delar. Mittdel, motorpodar och yttervingar. För att varje del ska passa korrekt mot nästa del får man med mallar som visar var man ska borra in styrstiften. Mallarna är helt enkelt en sprygel som man trär på på vingröret och sen borrar man. Jag gjorde det, och kunde sen montera ihop vingen. Jag har inte limmat ihop något än, men nu när vingen satt ihop kunde jag börja mäta lite på hur långt jag ska förlänga sladdarna till alla servona.
Imorgon blir det till att förbereda servoluckorna och förlänga alla sladdar på servona.

Här är några bilder från i förmiddags =)

ewalds
2009-08-13, 17:43
Ska bli spännande att följa även detta bygge:) Ser ut att bli en väldigt fin maskin.
Månntro att kattungarna kommer att ha kul med alla småpinaler på byggbordet om några veckor??:D
Mvh
Micke

Per P
2009-08-13, 22:22
I förmiddags var fick jag en hel del gjort på kissen. Jag började med att ta fram alla servoluckorna och limma fast de klossar som servona ska skruvas i sen.
Sedan var det dags att börja plocka fram några servon och förlänga sladdarna. Jag vill helst inte använda lösa förlängningskablar, så det blev till att löda istället:th_o: Det tog en bra stund, men lödningarna blev riktigt bra, och jag har krympslang över varje lödning. Nu är alla servosladdarna förlängda utom de till de 2 innersta klaffservona, det ska förhoppningsvis räcka med Y-kabeln till dem:sarcastic:

Imorgon är jag ledig hela dagen, så då blir det förhoppningsvis lite mer effektiv tid till Tigerkissen:lollypop:

ChristerL
2009-08-13, 23:28
Ujujuj... jag ryser vid tanken på PerP flygandes en Tigercat som han flyger sin Spitfire. Det här blir kul att följa!!!

Sigun
2009-08-14, 06:58
Här går det framåt i 180 !.. Gissar att du hinner få vingen helt klar idag då. Men jäklar vad servon och sladdar det blir innan den är klar. Gasservona hamnar med i vingen väl ?

/Martin

Per P
2009-08-14, 07:11
Hehe, Tack killar!

Sigun: Ja, gasservona sitter ca 15cm bakom motorerna och det är ett till varje motor, så det är 8st servon i vingen.
Innan jag limmar ihop alla vingens delar så måste jag montera landningsstället och dra luftslangarna till det. Kan bli lite marigt att få ut dem annars.

Per P
2009-08-14, 20:23
Idag vart det mycket men ändå inget gjort:stupido2:
Jag har kopplat in alla servona jag förlängde kablarna på och verifierat att de fungerar som de ska, och sen har jag skruvat fast de båda servona som ska sitta i den högra yttervingen och dragit sladdarna.
Bygganvisningen följer jag, men inte ordningen i den :sarcastic: och jag var nyfiken på hur de infällbara ställen såg ut utanför påsarna, så likt ett barn på julafton rotade jag ur dem ur kartongen och skruvade ihop dem lite provisoriskt. Sen när jag väl kommit så långt, så skruvade jag fast huvudställen på sina platser i motorpodarna. Nosstället satt jag bara o tittade på en stund o beundrade mekaniken innan det också skruvades fast i modellen:th_o: Jag har inte dragit åt grejerna än, bara "provmonterat" :man_in_love:
För att få ner nosstället i kroppen fick jag ta ur hålet i kroppen lite med dremeln, men sen blev det alldeles kanon.

Jag skulle kunnat nästan kunnat gjort vingen klar idag, men jag måste få hem motorerna och montera dem innan jag limmar ihop vingen, och Modelcraft får inte hem dem förrän i september, så jag får bromsa ner byggandet en del nu. Finns ju massor annat att göra, så imorgon har jag tänkt jobba med sidrodret och vajerstyrningen till det.
Lite strul har jag med att bestämma vart i vingen jag ska göra hål för att få ut servosladdarna. Självklart ska det vara på undersidan och någonstans i mitten, men jag vill inte ta upp ett hål o sumpa något viktigt inne i vingen, och instruktionen säger inte något bra ställe, så det blir väl att känna sig fram o chansa:banghead:

I Instruktionen står inget om ifall landningsställen ska vara utfällda eller infällda när man väger av kissen, bara att tyngdpunkten är 117mm från framkanten av vingen mätt vid utsidan av motorpodarna. Enligt byggarna av tigerkissar på Rcuniverse ska ställen vara infällda, och det stämmer antagligen då ställen väger en hel del o fälls rakt bakåt. Ingen som säger något annat?

Tog inte så många bilder idag, men här är en bild på provmonteringen av noshjulet efter slipning i kroppen.

Sigun
2009-08-14, 20:54
Man ska väl väga av modellen med ställen infällda om jag förstått alla inlägg om detta rätt. Finns säkert någon mer som kan kommentera detta.

/Martin

Ompa
2009-08-14, 21:14
Till min KMP P47 & fd H9 Hellcat skulle ställen vara ute vid inmätning TP. Gjorde även samma på min Top Flite Mustang som förövrigt flyger kanon bra.
Kommer i morgon att väga in TP på min ESM FW190, med ställen ute.

Per P
2009-08-14, 21:17
Mmm, ställen skulle vara utfällda på min Spitfire också, men de flyttar ju inte tyngdpunkten så långt eftersom de fälls utåt mot vångspetsarna. På Kissen fälls ju hjulen bakåt, och det flyttar ju tyngdpunkten en rätt bra bit bakåt... Så jag antar att det blir avvägning med ställen infällda på min kisse =)

Ompa
2009-08-14, 21:42
Skicka ett PM till Bokis. Han har en likadan Kisse och flyger med.

Per P
2009-08-15, 21:24
Idag har jag inte jobbat så mycket med kissen, men har i alla fall fått dit sidorodret och fått dit vajrarna i bakänden. Enligt instruktionen skulle sidorodret sitta med ca-gångjärn, men jag satte dit "riktiga" gångjärn istället. Sen borrade jag hål för gängstången/roderhornet som ska vara till vajerstyrningen. Stången som var medskickad var det dock något fel på gängningen på för inga muttrar passade på den, så den blev ersatt med en bit gängstång från ClasOlsson istället o det funkade kanon:icon_pidu:
Då jag har tänkt köra sidoroderservot på y-kabel tillsammans med styrningen av noshjulet så måste något av dem reverseras på något sätt, detta blev genom att korsa vajrarna till sidorodret, så jag mätte en del innan jag till slut tog upp hål för vajrarna i kroppen. I hålet ska man sedan sätta en bit plaströr som är medskickat. Man ska egentligen limma röret med epoxy, men jag använde ett 1-komponentslim som en klubbkompis limmar det mesta med och som faktiskt visat sig vara riktigt himla bra särskilt till fönsterrutor då det är flexibelt och sitter som själva f-n. Snabbt torkade det också, så röret satt fint efter några minuter.
Mer hann jag inte med, för Speedway-en började på TV :lollypop:
Imorgon ska jag försöka ge mig på styrningen av noshjulet, får se hur det går:sarcastic:

Ompa
2009-08-15, 22:15
Det där med taskiga gängor på ESM's skruvar har även jag råkat ut för.
Måste vara något riktigt billigt ställe dom handlar sina skruvar etc ifrån.
Bytte ut ett flertal på min Wulf som var antingen fel i gängnigen eller så var kryssspåret i skruvhuvudet helt borta i form av ett stort hål eller deformerad skalle :secruity:

Men bra skruv på järnhandeln är ju inte så fasligt dyrt när det gäller "våra" dimensioner :)

Per P
2009-08-16, 18:33
Lite skönt att man inte är ensam om att ha fått struliga gängor, annars kan man ju börja undra vad man gör för fel:th_o:

Idag har det blivit mycket gjort på kissen. Jag har dragit färdigt vajrarna till sidoroderstyrningen och med y-kabel kopplat ihop sidoroderservot och servot till noshjulsstyrningen. Krympslang har en förmåga att gå åt har jag märkt.... men så sitter det ju sådan över varenda skarv där jag använt förlängningssladdar.
Servona till höjdroder rådde lite olika meningar om ett tag, för i instruktionen visar de 2 alternativ. Det ena är att man ska sätta de bägge servona inne i kroppen och dra stötstänger i de färdiga rören som sitter inlimmade i kroppen på den första utgåvan av Tigercat (den som bokis har, som är blankt målad och helkomposit) Men det finns inga rör på min kisse, och i en annan del av instruktionsboken visar den hur man ska sätta servona i stabben, och då visas det inga rör inne i kroppen....hmmm Jag funderade länge över vilket jag skulle göra, om jag skulle limma in stötstänger i kroppen eller sätta ca 95gram bak i rumpan på en modell som förmodligen redan kommer bli baktung. Efter att ha konstaterat att jag inte får in handen i bakkroppen på modellen så jag skulle kunna staga upp stötstängerna så hamnade servona i stabben i alla fall. Som tur är så är det ganska mycket utrymme långt fram i modellen framför tyngdpunkten så man får plats med blyet sen när det är dags att väga av :sarcastic:
Nåja, servona skruvades fast i luckorna som sedan med hjälp av milt våld kom på plats i stabben. Stabben har ju profil, och alltså skulle luckorna böjas för att passa.... med servon o allt på plats, så ni kan ju gissa hur mycket det gick att böja dem. Därav det milda våldet:th_o:
Nu var det dags att sätta dit linkaget. Detta gick perfekt, men jag använde inte de roderhornen som följde med modellen, för de var lite för korta, och jag vill inte ställa ner utslagen så mycket, så jag köpte såna här roderhorn (klicka HÄR) (http://www.aircpro.com/airc/homepage.nsf/CatalogByCategory/8E6D8625FBABC9D4C125759B004B8F28?OpenDocument&CartID=5823-) istället, och det blev både snyggare och längre. När linkaget var på plats testade jag servots rörelse, och jag kunde använda 80% av servots fulla rörelse för att uppnå enligt byggbeskrivningen rekommenderade roderutslag :thumbup:
Krympslang och gaständare fram, för nu kopplade jag ihop servona med y-kabel som i sin tur kopplades på en lång förlängningskabel för att nå fram till mottagaren. Sedan krympslangade jag ihop alla 3 kontakterna och limmade fast ena sidan på stabben mot kroppen. Det håller på o härdar nu när jag skriver det här meddelandet :) Jag ville inte limma båda sidorna samtidigt, för epoxy har ju en förmåga att rinna, så kroppen ligger på sidan nu medan limmet härdar. Servosladden lindade jag in i plastfolie innan jag limmade stabben. Detta bara för att jag inte ville limma fast den ifall jag måste skruva ur det nån gång eller så.
Innan jag limmade kollade jag givetvis så att stabben ligger i linje med vingen! Om ett par timmar åker andra halvan på också :icon_pidu:

Per P
2009-08-16, 21:19
Sådärja! Nu är andra halvan av stabben också limmad. Såg rätt bra ut, men tänker ändå lägga lite 1-komponentslim utanpå fogen om inte annat så för att jämna ut skarven lite till. Det tänker jag dock göra under veckan, för imorgon är det ju dags o jobba förmiddag =)

Per P
2009-08-17, 20:52
Idag hade limmet torkat riktigt fint, så jag tog det där 1-komponentslimmet och strök ut i skarvarna mellan stabben o kroppen. Blev helt ok. Sen försökte jag komma på ett sätt att fixera sladden från höjdroderservona så den inte skulle ligga o slå/skava mot vajrarna till sidorodret. Till slut klistrade jag fast biltemas självhäftande kabelhållare inuti kroppen och satte fast sladden med.
Imorgon blir det till att montera i alla servona i vingen och göra grovinställningarna på utslagen för klaffarna och skevrodrena.

Ompa
2009-08-17, 21:21
Heja, här går det undan :)

POD
2009-08-18, 19:29
Hej Per!
Ser ut att gå fort detta... kanske provflygning på asfalt på söndag (23/8). Vore kul att se denna
läckerbit.

Per P
2009-08-18, 19:41
Tjena Ola! Nja, någon provflygning redan blir lite svårt utan bland annat motorer...
Du kommer förhoppningsvis få se den här kissen i luften en hel del nästa år om inget oförutsett händer =)

Och provflygningen kan mycket väl komma att bli på Ripa eller i Sölvesborg när modellen är klar =)

POD
2009-08-18, 19:55
Då hoppas jag att vi få se något annat vackert på söndag. :icon_super:

Per P
2009-08-19, 22:07
Hittills har inga servon blivit installerade i vingen, men det kan helt tillskrivas det fina vädret och flyglusten som ganska snabbt tog överhand över bygglusten :sarcastic:
Ikväll blev dock d-sub-kontakten klar. Alla sladdar lödda (tack qrt) och jag satte ihop höljet och fyllde upp till hälften med epoxi. När epoxin stelnat fylldes resten av höljet upp med smältlim. Smältlimmet är ju lite flexibelt, så förhoppningsvis blev sladdarna lite mindre känsliga för vibrationer tack vare det :lollypop:
Imorgon får vi se om det finns någon bygglust. Om det finns så får jag ge mig på servona i vingen :secruity:

Per P
2009-08-20, 20:54
Denna härliga eftermiddag tillbringades i byggrummet trots det fina vädret. Mycket blev gjort, och nu sitter alla servona utom de till trotteln på plats i vingen. Jag såg fram mot utmaningen att få alla 4 klaffarna att gå likadant, och koncentrerade mig lite extra på att få alla servoarmarna likadant på alla servona. Jag vill egentligen inte ställa ner utslagen på servona så mycket utan föredrar hellre att ha långa roderhorn, men eftersom klaffarna inte ska göra några vidare stora rörelser så började jag med att ställa ner utslagen till 45% på radion redan innan jag började med linkaget.
När alla servona satt på plats drog jag alla sladdarna som de ska vara inuti vingen och kopplade ihop dem via D-sub:en. Döm av min förvåning när alla klaffarna fungerade helt perfekt och utslagen var lika stora på alla redan vid första försöket :scared: Underbart!!!
Urtagen i skevservoluckorna måste dock förstoras lite, så det får väl bli kvällsjobb under helgen :lollypop:

Får se om det blir något jobbat med katten imorgon :th_o:

Mr J
2009-08-20, 21:15
Jösses vilket tempo du håller :thumbup:

taygher
2009-08-21, 06:59
Tjenare Per,

Härligt att alla klaffarna "klaffade" med en gång!! :):thumbup:
Det är en fröjd att se när Du bygger så det ryker, keep up the good work! :icon_pidu:

Det här blir en riktigt grym kärra!

Per P
2009-08-21, 07:46
Tack så mycket killar!!

Skulle vara kul om man kunde provflyga katten innan årets slut och om jag jobbar på lite så ska det nog gå fint hoppas jag:lollypop:

Per P
2009-08-22, 08:37
Igår tyckte jag att det var dags, så jag gick mot principen o ställde katten på bordet (inga katter på bordet annars) och mätte in vingen så att den låg rakt och i mitten. Sen borrade jag hålen för vinginfästningen och drog fast islagsmuttrarna i kroppen. När det var klart kunde jag glatt konstatera att stabben ligger precis i linje med vingen även nu när allt satt fast:icon_pidu:

Har under en tid nu funderat på hur jag ska kunna transportera vingen till kissen på ett bra sätt. Även Spitfiren skulle vara skönt att kunna frakta vingen lite bättre till, så igår kom lösningen. I min V70 sitter det lastnät inbyggt i ryggstödet i basätet, och i taket sitter fästen för lastnätet både för när ryggstödet är uppfällt och nerfällt. De fästena i taket måste ju gå att använda tänkte jag.... Kommer bilder på det projektet under helgen, för det blir för mycket att skriva :sarcastic:

Ompa
2009-08-22, 08:47
Måste hålla med om att vingarna är ett aber att frakta.
Jag tänker tillverka en vagga, motsvarande typ Robarts byggställ, till mina vingar att ha i bilen under transport.
Kommer göra denna transport lösning för två vingar och av markisolering, ni vet den blå eller rosa fregoliten :)

qrt
2009-08-22, 10:53
Måste hålla med om att vingarna är ett aber att frakta.
Jag tänker tillverka en vagga, motsvarande typ Robarts byggställ, till mina vingar att ha i bilen under transport.
Kommer göra denna transport lösning för två vingar och av markisolering, ni vet den blå eller rosa fregoliten :)

OT:
Det här är min enkla lösning, 2 st dusch-draperistänger med isolering. Kan nog få in en till liten maskin...
/Kurt

Per P
2009-08-24, 17:09
Det är något liknande det du har där som jag tänker göra, men jag tänker hänga stängerna i fästet för lastnätet istället. Stängerna färdiga nu, men jag måste fixa något smidigt sätt att hänga upp vingen till kissen i stängerna nu också, men det är formodligen redan löst. Bilder kommer under veckan.

Tyvärr står bygget av kissen i stort sett still nu, för jag väntar på motorerna och ett par T-kopplingar till landningsställen, och jag vill ha allt det sista innan jag fortsätter så jag vet lättare hur mycket vikt som ska placeras var i modellen. Så kissen får ligga still nu nån vecka innan jag fortsätter.... Men fortsättning följer =)

Lelle
2009-08-24, 18:39
Hej Per.

Här får du ett tips till
http://www.svensktmodellflyg.se/users/4606/DSC00355.JPG

Jag har skurit ut 2 mallar av profilerna till vingarna. Här syns kortsidan
http://www.svensktmodellflyg.se/users/4606/DSC00356.JPG

Sedan har jag gjort påsar av bubbelplast, sedan är det bara att trä in vingarna, sen låser jag med gummisnoddar. Har aldrig haft problem med skador. Detta är vingarna till PW Extra´n.

Per P
2009-08-25, 08:04
Tack för tipset Lelle! Bubbelplast kommer jag definitivt att inskaffa! Perfekt att göra ving/stabb-skydd av ju, o så slipper man sitta med symaskin också :thumbup:

Ompa
2009-08-25, 08:26
Lelle är inne på den lösningen jag filar på. Jag tänkte däremot göra något som kan hålla två hela vingpar, med univesal passform :)

T.S
2009-08-25, 08:29
Tror inte du kan hantera en symaskin Per...Själv brukar ja brodera mina:aetsch:

Per P
2009-08-26, 21:23
Nja... symaskin går väl bara sådär =)

Idag kunde jag inte låta bli kissen, pilotdockan låg i sin förpackning och bara väntade på att få se sin blivande arbetsplats, så jag lät han sätta sig tillrätta o spände fast han.
Pilotdockor har för mig alltid varit ett aber när det gäller att sätta fast dem så att de verkligen sitter kvar. I min Spitfire sänkte jag ner dockan några mm och limmade fast han med smältlim, o han sitter som tusan. I kissen behövde jag inte sänka ner dockan något, så jag gjorde på ett lite enklare sätt. På undersidan av dockan är det ett stort hål, och där monterade jag en träplatta med en islagsmutter på insidan inuti dockan. Bara för att det kändes bra att få överdriva lite, så lade jag lite "repair extreme"-lim under dockan också innan jag skruvade fast den.

QatHome
2009-08-27, 12:37
Ser stabilt ut :thumbup: piloten kommer garanterat inte kunna fly :)

Per P
2009-08-31, 04:19
Nä förhoppningsvis så vill han sitta kvar där =)

Sitter här på morgonen och väntar på att kaffebryggaren ska bli klar med morgonkoppen och funderar på vad jag ska göra efter jobbet. Förmodligen åker huven på på kissen, så piloten får "tak" över huvudet :sarcastic:
Sen har jag nu fått hem ett par T-kopplingar till landningsställs-luften då det saknades 2st. Sen stod jag lite i valet o kvalet ang att köpa en Robart luftventil där man kan justera hastigheten på ställen, men det blev ingen sån. Efter att jag justerat in en klubbkompis ventil på hans B-25a tänkte jag efter lite. Det är ju väldigt långa slangar och många T-kopplingar på de här modellerna med noshjul också, så när huvudstället väl var ute på B-25an kom noshjulet med väldig fart. Vi fick då sätta dit de "air-restrictors" som följde med landställs-satsen på slangarna till noshjulet för att det skulle bli bra. Så jag beställde en sats om 4st såna air-restrictors, så nu har jag 6st totalt.... dvs en på varje ledning till varje ställ =) Så nu kan jag ju börja lite smått med installationen av ställen också.... det blir något i eftermiddag i alla fall.

Lelle
2009-08-31, 07:10
Det där bygget blir riktigt grymt, Per. Var beställde du dina "air-restrictors" ?

Per P
2009-08-31, 08:16
Tack för det Lelle :)
Jag köpte mina restrictors från Hab. Här är länken (http://www.mamut.net/controls/shop/shops/12/5/productdet.asp?gid=404&subgid=406&wwwalias=hab_ab&pid=5250)
//Per

Per P
2009-09-01, 19:23
Idag har jag testat lite ang att göra nosskydd till kissen. Jag fick tips av qrt att köpa sån här matta som man lägger på framrutan på bilen för att det inte ska bli frost på rutan, så jag införskaffade en sådan matta. Nosen på kissen är ju rundad åt alla håll och avsmalnande, så för min del så vart det uteslutet att plocka fram symaskinen. Jag kom då på det förmodligen fulaste sättet, men det funkade ju faktiskt. Jag virade den här mattan ett varv runt nosen o lade en tejp över skarven så att det häll ihop. Detta funkade ju, men ju skulle jag lyckas få det här skyddet tätt allra längst fram?!?! Svaret blev TEJP.... MYCKET tejp... sen såg det så fruktansvärt fult ut så då kunde jag lika gärna lägga tejp över hela skyddet. Resultatet av allt tejpande vart ändå bra, för det styvade upp skyddet väldigt, och nosen som nu innehåller ett X antal mm tejp borde ju skydda modellen rätt bra:sarcastic:
Piloten hade fortfarande inget tak över huvudet, så jag slipade till kanterna på huvarna. Vissa kissar hade ju baksits också, och det här är en sådan, därav 2st huvar. Jag limmade dessa med det där snart ökända 1-komponentslimmet, och det blev helt ok. Efter en liten stund satt huvarna som berget.
Enligt uppgift ska det snart dyka upp ett par motorer också:lollypop: Hoppas de kommit hem tills träffen i Tranås den 13/9, isåfall köper jag dem där, för dit ska jag :)

ChristerL
2009-09-01, 20:19
Stiligt, tejpa é kul!!


Jag limmade dessa med det där snart ökända 1-komponentslimmet, och det blev helt ok. Efter en liten stund satt huvarna som berget.

Måste jag ha missat, ett lim som limmar huvar som berget trodde jag inte fanns. Vad använde du??!!

Per P
2009-09-01, 20:55
Det är ett 1-k-lim som görs av Plastic Padding. En klubbkompis limmar allt med det där limmet. Men jag visste inte riktigt vad jag skulle säga när han limmade fast stabben på sin stora ESM-Cessna 185 med det där limmet. Det är ett sorts elastiskt lim (därav så bra till huvar) och det torkar på en liten stund. Häftförmågan är alldeles otrolig av vad jag sett hittills. Såhär ser tuben ut!

qrt
2009-09-01, 21:41
Men Per, det blev inte alls så fult, snarare tvärtom. Var fick du tag på den blå teipen?
/Kurt

Per P
2009-09-02, 11:02
Den har legat hemma jättelänge, vet inte urspsunget. Säg till om du behöver lite.

qrt
2009-09-02, 11:20
Tack, det är noterat
/Kurt

Corsair
2009-09-02, 12:16
Hej Per
Spännande och se den färdig ..snyggt jobbat..:1headbang:

Per P
2009-09-02, 21:40
Tack! Ja, det är en del gjort på den, men det är en bit kvar till provflygning. Hoppas dock fortfarande på att få den klar innan det blir för kallt för provflygning =)

Per P
2009-09-08, 19:16
Ett glädjens besked!
Fick idag besked från RcMaffian att mina motorer kommit hem. Härligt, nu kan jag snart fortsätta med kissen igen. Jag får motorerna på söndag i Tranås när vi ändå träffas där!!
Jag har dock lite i smyg jobbat med lite småsaker utan att uppdatera tråden. Idag vart infästningen till överbyggnaden på modellen (huven) klar, och imorgon blir det till att kapa ur hål ur undersidan av motorgondolerna så att det går att fälla in/ut ställen smidigt. Bilder kommer =)

Ompa
2009-09-08, 19:32
Härligt Per att du får hem motorerna. Kanske att jag kikar dig över axeln när du får motorerna. Kommer med största sannorlikhet att åka till Tranås på Söndag. Skulle väll vara spöregn och 12m/sec som gör att jag stannar hemma :)

Per P
2009-09-09, 12:07
Du är välkommen Ompa!

Idag vart det faktiskt lite gjort på kissen. Jag fixade till huvlåsningen, och det vart helt ok, så jag gick vidare till att kapa ur luckorna i motorpodarna så att ställen kan fällas in/ut utan att ta i någonstans. Det tog ett bra tag att få till de där hålen så det blev snyggt, men jag vart väldigt nöjd i slutänden. Nästa steg är att få till infästningen till luckorna på ett bra sätt så att de verkligen sitter fast. De små plywood-bitarna som följer med modellen är alldeles för klena, så det blir till att såga en del framöver:girl_cray3:

Nu är det dags att åka till jobbet!

Per P
2009-09-10, 07:04
Film är ju alltid trevligt, så här kommer en. Ljudet är helt otroligt, kanske Spitfire har en motståndare i världens härligaste motorljud i alla fall :icon_pidu:

YouTube - Grumman F-7F Tigercat Demonstration - 4,000+ Horsepower !

Per P
2009-09-10, 22:54
Idag vart det en produktiv dag på Tigercaten. Jag började med att dammsuga byggbordet efter allt slipande igår. Sedan satte jag igång med noshjulet. Det ska ju styras med vajer, så jag började med att fästa vajrarna i oket på nosstället. Sen monterade jag på ett par långa luftslangar till luftcylindern. Sedan skruvade jag fast stället och klurade en liten stund på hur jag skulle dra slangarna på ett snygg och smidigt sätt. Det började med sån här kabel-spiral eller vad det nu heter, som jag lindade in slangarna i så att de inte lika lätt skulle ligga o skava någonstans. Sen drog jag slangarna åt sidan och fäste fast dem med en självhäftande kabelhållare. För att överdriva lite värmde jag fast en bit krympslang över kabelspiralen där den skulle sitta i kabelhållaren. Sen mestadels bara-för-att så lade jag lite av det ökända 1-k-limmet i kabelhållaren också... där BÖR inte skava något nu:th_o:
Nu var det alltså dags för andra änden av vajrarna till styrningen av noshjulet. Gott om plats var det inte, men det fick gå ändå. Jag hade redan förberett kullinkarna och vajerfästena på servo-oket, så det här sista borde inte vara varken svårt eller ta lång tid.... vad fel jag hade. Det tog ett bra tag, men till sist satt vajrarna där ändå. Tro det eller ej, men det glappet som är i vajrarna är där medvetet, jag vill inte att vajrarna ska vara så spända så att stället har svårt för att gå ända ut och låsa.
Slangarna för in/utfällning av nosstället drog jag fram till ventilen och för skojs skull tog jag fram instruktionen och slängde ett öga på den för o se om det var något särskilt att tänka på i denna i övrigt mycket enkla koppling. Såg 2 fel direkt, och det var inte det som jag gjort på modellen, utan på instruktionen (kolla bifogad bild sen, så blir det tydligt vad jag menar, men jag skriver det ändå). De små kopplingarna som man kopplar ihop slangarna i kroppen och de i vingen med, de var inritade på fel ställe i manualen. De satt direkt efter ventilen så man skulle kunna koppla loss från den, och på den löstagbara delen gick slangarna till en T-koppling, och sen därifrån till NOSHJULET och till vingen.... Noshjulet sitter ju i kroppen, och huvudstället i vingen dvs om man kopplar isär slangarna enligt manualen så hjälper det ändå inte ett smack eftersom det ändå sitter ihop med delar i kroppen....
Sen den lilla air-restrictorn, den är inritad mellan tryckluftsbehållaren och ventilen, dvs på trycksidan. Där gör den ingen nytta, den ska sitta på från-luften (dubbelverkande cylindrar) dvs det måste sitta en på varje slang som går ut från ventilen då en av dem alltid kommer vara från-luft. Testade för skojs skull manualens alternativ på min Spitfire, och ställen for ut med sån fart att jag trodde infästningen skulle gå sönder. På min Tigercat vill jag dock inte att ställen ska gå så fort, så det blir air-restrictors på ett par ställen så att luftflödet jämnas ut.
Jag avslutade med att fästa tryckluftsbehållaren och koppla ihop den med påfyllningsventilen via T-rör.
Imorgon blir det väl till att jobba med ställen i vingen.

Per P
2009-09-13, 18:49
Jag har tyvärr inte mått sådär vidare bra de senaste dagarna, så det har inte hänt något alls med kissen. Idag mådde jag dock så pass bra att jag pallade mig till Tranås på deras modellflygdag. Det var kul att träffa o snacka med massa människor, men pricken över I:et var att RcMaffian var där o hade med sig mina 2 O.S Alpha 110P som jag ska ha i kissen! En av dem beskådades redan på plats, för vilken modellflygare blir inte som ett barn på julafton när det vankas motorer?!:sarcastic: Nåväl, när jag kom hem konstaterades att de kommer sitta kanonfint i kissen. Halva toppen kommer sticka ut ur kåpan, och det är ju perfekt med tanke på kylningen. Annat positivt är att det blir relativt lätt att komma åt glödstiftet utan glödförlängare.

Under veckan blir det montering i motorbänk för inkörning :icon_pidu:

Sigun
2009-09-13, 18:51
Jasså är det pump på 110: orna det visste jag inte :) eller finns de kanske flera versioner av dem?

Kul att bygget går vidare Per, verkar bli ännu en snygg warbird att beskåda framöver :)

/Martin

Per P
2009-09-13, 18:53
Det här är de 2 första 110orna med pump som Modelcraft tagit in till Sverige, och jag har inte hittat nån info om dem på nån annan sida på nätet annat än att de skulle lanseras snart. Så du har alldeles rätt i att du förmodligen inte sett nån sån innan :lollypop:

Ompa
2009-09-13, 18:56
Min OS120 som sitter i Thunderbolten har också pump. Går som en klocka :)

Per P
2009-09-13, 19:00
Ja, synd att det inte blev något flyga av för dig med den idag Ompa! Kul att träffas igen förresten!

Per P
2009-09-14, 20:24
Ikväll var det dags, den ena motorn följde med ut till fältet där Qrt var med sin motorprovbänk och körde in sin nya O.S Alpha 81a som han köpte i Tranås. När Qrt var klar med sin motor monterades min O.S Alpha 110p i motorfästet, och några minuter senare gick motorn för fullt. Den gick väldigt bra redan från början, men det märktes att det behövdes lite inkörning trots allt. Eftersom Tigercat:en är 2-motorig ställer det ju lite större krav på att motorerna går lika bra, och jag har sedan tidigt bestämt mig för att motorerna ska köras in riktigt innan det flygs något. Ikväll körde jag upp 2 liter bränsle i inkörningssyfte, och imorgon blir det samma visa igen, fast då med motor nr2. Kan nämnas att det trots allt tar ett bra tag att köra igenom 2 liter metanol genom en 110-fyrtakt :)

Tack för lånet av motorprovbänken Qrt!

qrt
2009-09-15, 08:34
Väl bekomme Per, tur att jag hämtade hörselskydden när du körde in din motor, trots det dånade det i skallen hela natten eftersom jag körde in min utan skydd (hmmmm det där kanske kan misstolkas..)!!
mhv/Kurt

Fot
2009-09-15, 12:01
Väl bekomme Per, tur att jag hämtade hörselskydden när du körde in din motor, trots det dånade det i skallen hela natten eftersom jag körde in min utan skydd (hmmmm det där kanske kan misstolkas..)!!
mhv/Kurt

Lite off topic.. men när vi körde in våra .46 2t till vår Hercules kör vi alla fyra samtidigt på rad för att kunna jämföra dem. Det levde om som fan. Nån hade en telefon med decibellmätare inbyggd och han mätte upp dem till 109dB Hörselkåpor var ett måste!'

/M

Per P
2009-09-15, 19:14
Ikväll blev andra motorn inkörd också. Båda motorerna har nu gått 2 liter soppa var. De trottlar fint och tomgången är mycket jämn, så nu hoppas jag kunna synka dem bra när de sitter i modellen.
Om tillfälle ges imorgon (högst troligt) så tänker jag påbörja montering av motorerna i Tigercat:en. Ska bli riktigt intressant att se hur det ser ut när allt är på plats, men mest nyfiken är jag på att se var tyngdpunkten hamnar, och hur mycket vikt jag kommer få lasta med för att få den rätt. Kan nämnas att det inte kommer lastas så mycket bly i den här maskinen. Behövs det mycket vikt i nosen så blir det dubbla mottagarackar istället, och det blir definitivt inte LiPo, utan det blir NiMh.
Skönt att ha motorkörningen klar nu i alla fall!

Ompa
2009-09-18, 19:57
Ikväll blev andra motorn inkörd också. Båda motorerna har nu gått 2 liter soppa var. De trottlar fint och tomgången är mycket jämn, så nu hoppas jag kunna synka dem bra när de sitter i modellen.
Om tillfälle ges imorgon (högst troligt) så tänker jag påbörja montering av motorerna i Tigercat:en. Ska bli riktigt intressant att se hur det ser ut när allt är på plats, men mest nyfiken är jag på att se var tyngdpunkten hamnar, och hur mycket vikt jag kommer få lasta med för att få den rätt. Kan nämnas att det inte kommer lastas så mycket bly i den här maskinen. Behövs det mycket vikt i nosen så blir det dubbla mottagarackar istället, och det blir definitivt inte LiPo, utan det blir NiMh.
Skönt att ha motorkörningen klar nu i alla fall!

Skulle du ändå behöva vikta den i nosen så sitter jag inne med några lösnigar som kan lämpa sig för den typ av nos som din kärra har... :)

Kan iofs innebära lite "täljning" i nosen, :stupido2: men ska kolla på lite mer bilder och även manualen till din kärra om det nu skulle bli aktuellt.

Per P
2009-09-19, 09:10
Som jag skrev tidigare i tråden Ompa, så är du välkommen med tips av alla de slag!

Någon som förresten har någon länk till var man i Sverige kan köpa dummy-radial? Jag är inne på att sätta sådana i motorkåporna på katten, och bara öppna vid den riktiga cylindern för kylningens och utseendets skull. Tips någon?

qrt
2009-09-19, 10:05
Kolla dessa länkar
http://www.aerotechmodels.com/dummy.htm samt http://www.rcuniverse.com/forum/m_2581782/mpage_28/key_/tm.htm post 690.

Ha det gott :lollypop:
/Kurt

Per P
2009-09-23, 13:09
Har checkat länkarna Qrt, och tack för dem. Vet dock inte riktigt hur det blir det dummyn, men det ger sig väl med tiden =)

Idag har jag suttit ett par timmar vid byggbordet, och det kändes som att tiden bara rann iväg....
Först kom det ett paket från Aircpro (tack för snabb leverans Håkan) med mina ackar och en DualPowerSupply som jag ska ha i katten. Ackarna kopplade jag genast in i laddaren på "run-in program" där laddaren cyklar ackarna tills dess att max-kapacitet uppnås. Sen monterade jag den andra strömbrytaren, var inte säker på hur det skulle bli, så därför hade jag bara monterat dit en innan.
Det var ju dags att börja monteringen av motorerna, så jag började med att montera motorerna i motorbockarna. Enligt manualen skulle medbringaren sitta 135mm från motorspantet. Så blev det dock inte riktigt här, för bränsletrycksregulatorn på motorerna satt i vägen för så kort montering. Det slutade med 138mm istället, o det spelar ju mindre roll. Nu var de alltså dags o se ifall islagsmuttrarna som följde med modellen skulle hålla måttet. Svaret kom på den tredje där det i stort sett inte var några gängor... Slängde allihop o ersatte med islagsmuttrar från Clasohlsson istället, o de funkade kanon! Motorbockarna monterades och sen testmonterades motorerna på plats så jag kan börja karva i motorkåporna. Mer hann jag inte, för nu är det dags att åka till jobbet. Men imorgon är det en ny dag, o då börjar det igen :sarcastic:

ChristerL
2009-09-23, 14:37
Den blir grym Per!! :icon_super:

LP-agentur har stjärnmotorattrapper i skala 1/4, 1/5 och 1/7 för en hundring styck. Vet inte om någon skulle passa din Tigercat..:
http://www.lp-agentur.se/items.php?i=116


http://www.lp-agentur.se/gfx/tn400_tb_005.png

Per P
2009-09-23, 22:18
Tack för det Christer, o tack för tipset!!

Per P
2009-09-25, 09:36
Igår började jag med att märka ut ungefär var hålet för gas-stötstången skulle gå igenom motorspantet. Dremeln åkte fram, o hålet var ett faktum. En liten fundering kring vilken sorts stötstång jag skulle ha till gasen slutade i en m3-gängstång med en link i båda ändarna, det blir förhoppningsvis alldeles utmärkt.
Tankarna skulle enligt instruktionen limmas med epoxi så att de satt fast. Jag gillade det inte riktigt av någon anledning, så jag satte fast tankarna med buntband istället, o så fyllde jag upp med smältlim fram runt tankarna i motorspantet. Sitter kanon. Sen bara-för-att så tog jag lite av det där berömda 1k-limmet och la längs kanterna på tanken där manualen föreslog epoxi. Förhoppningsvis sitter tankarna bra där de sitter nu. Idag blir det väl inte så mycket gjort, men ska ändå försöka koppla in gasen o motorerna o göra det klart.

Ompa
2009-09-25, 15:44
Keep on Per :)

Per P
2009-09-26, 08:47
Jag gör vad jag kan Ompa =)
Igår kom mina linkar från RC-maffian... Dagen-efter-leverans är verkligen inte fel, så tack för det! Så nu kunde jag montera stötstängerna till gasen.
Motorerna på plats, så jag justerade till längden på stötstängerna och låste den ena linken med en m3-låsmutter. Motorkåporna passade nu inte på modellen, för ventilkåporna tog emot, så det blev till att börja karva med dremeln. Började med ventilkåpan, så jag kunde få motorkåpan på plats, sen blev det hål för ljuddämparen. Hade funderat ett tag på hur jag skulle rikta ljuddämparen. Det fanns förvisso plats till att gömma nästan hela dämparen innanför motorkåpan, men då kommer såna här tråkiga grejer som värmeproblem mycket lättare, så jag valde att rikta ut ljuddämparen från eller rättare sagt nästan längs med motorkåpan. Eftersom dämparen skulle ligga längs med motorkåpan så tog jag upp hålet lite extra bakom dämparen. Dämparen är i vägen, så man ser inte hålet, men min tanke var att det kunde komma ut mycket varmluft ur det hålet. Får se hur det funkar sen när det är dags.
Jag hade inhandlat O.S glödförlängare, och ville ha dem mitt uppe på kåporna. Dremeln åkte än en gång fram och sen monterade jag glödanslutningarna. Samma sak var det med tankanslutning, de monterades också i motorkåporna. Sen hann jag inte mycket mer, för det var dags för avdelningsfest med jobbet... Lasergame som resulterade i att jag krockade med en kille inne på banan.... undrar om han också har en fläskläpp idag:th_o:... Nåja det är en annan historia.... Här är i alla fall lite bilder

Ompa
2009-09-26, 09:46
Ser moucho bra ut Per.

Fan, nu får jag det där suget med att ha en ARF att montera på, parallelt som jag ska bygga Mustangen, inte bra :banghead: :vroam:

Per P
2009-09-26, 09:54
Det kanske vore något med en ESM-Corsair eller en Hellcat för dig Ompa, så kan vi ju ställa upp Tayghers Bearcat, min Tigercat o din Hellcat/Corsair, ChristerL:s Spitfire bredvid varandra i Eskilstuna i vår (om det blir något meeting, vilket jag verkligen hoppas på) Sug på den du en stund =)

Ompa
2009-09-26, 10:01
Det kanske vore något med en ESM-Corsair eller en Hellcat för dig Ompa, så kan vi ju ställa upp Tayghers Bearcat, min Tigercat o din Hellcat/Corsair, ChristerL:s Spitfire bredvid varandra i Eskilstuna i vår (om det blir något meeting, vilket jag verkligen hoppas på) Sug på den du en stund =)

Vetom en F4 Corsair (ESM) komplett med ställ plus en hel del annat för 4000kr. Gissa om det drar i spenderar byxorna? :man_in_love:

QatHome
2009-09-26, 18:01
Köp så det ryker ompa :)

taygher
2009-09-26, 18:27
Härligt Per!

Det går raskt framåt med Tigercat:en, ser mycket bra ut!! :thumbup:
Hoppas att det blir warbirdträff nästa år och att vädret är med oss!
Skall göra mitt bästa för att färdigställa Bearcat:en under vintern..

Keep up the good work!:)

Per P
2009-09-26, 22:06
Vetom en F4 Corsair (ESM) komplett med ställ plus en hel del annat för 4000kr. Gissa om det drar i spenderar byxorna? :man_in_love:

Jag hoppas för din o vi forummedlemmars skull att den inhandlades idag, ser verkligen fram mot en ny byggtråd/monteringstråd i Ompa-klass, så kör hårt Ompa! En Corsair skulle sitta perfekt för dig, du kan ju ha Lelle som lite mentor i bygget :icon_pidu: Kan nämnas att en ESM Corsair varit på gång litegrann för min del också, gillar det planet, o alla har inte en... till skillnad från Mustang, så låt den ligga ett tag o bygg dig en Corsair:vroam:
Taygher: Ser fram mot en eventuell byggtråd på din Bearcat, kul o se vilka ställ du bestämmer dig för i slutändan :)

Per P
2009-09-26, 22:41
Idag har jag varit lite småduktig när det gäller bygget av kissen. Har tänkt fram o tillbaka ett tag vad gäller avvägningen av modellen. Tänkte vänta med att montera i ackarna, men det sket sig. Idag monterades de, och egentligen var min lilla utmaning att komma på ett bra sätt att montera dem så långt fram som möjligt i modellen. Lösningen dök upp helt plötsligt i skallen på mig, så det blev till att snabbt skrida till verket innan lösningen löstes upp i skallen:vroam:
Dagens bygge började dock inte riktigt där, utan började med att min trogna vän smältlimspistolen fick göra en insats på alla luftslangar som hängde o slängde i modellen. Kul med smältlim..... det återfinns lite här o var på mina modeller :th_o: Allteftersom värmen steg i smältlimspistolen kröp smältlimsfanatikern i mig sakta fram, o snart var varenda slang smältlimmad så att de inte kunde röra sig eller ligga o skava någonstans.
Ett bra tag funderade jag på hur jag på ett snyggt o enkelt sätt skulle kunna fästa upp ladd-sladdarna från strömbrytarna så att de inte bara låg lösa o kanske skulle kunna trassla in sig i exempelvis servot till noshjulsstyrningen. Resultatet av denna fundering vart en liten platta som jag monterade i modellen under piloten. I samma platta monterade jag påfyllningen av tryckluft för landningsställen.
När plattan var på plats var det dags att fortsätta där jag började det här inlägget; nämligen med ackarna. Jag sågade till en plywoodplatta som jag limmade fast mellan noshjuls-spantet och det bakom. Plattan limmades så den låg några millimeter från kroppen. På så sätt blev det enkelt att fästa ackarna med buntband. Ackarna skulle alltså monteras ovanför noshjulet (i infällt läge) så jag kollade ett par gånger att det verkligen fick plats innan jag började montera ackarna. Väl på plats satt de alldeles perfekt, och noshjulet hade god marginal. Nu kunde jag ju inte låta bli att kolla så att strömbrytarna och min DualPowerSupply fungerade. Allt kopplades in. Acktestaren fick agera mottagare, och allt fungerade! Skönt!:lollypop:
Imorgon ska jag försöka få till de där plywoodklossarna för infästningen av motorkåporna. Kan bli kul det, eftersom tankarna sitter i vägen för 2 av dem:sarcastic:

Lelle
2009-09-27, 07:26
Hej Per.
Bygget blir kanonfint. Bra jobbat.
Skickar en film till dej som inspiration till nästa kisse. Jag fick den från min vän Rolv i Norge, och den är bara för bra för att du inte ska få se den, ifall att du inte redan sett den.

Håll med om att ljudet från 2 x Moki 150 suger.


YouTube - 1/5 Scale Radial Powered R/C Grumman Tigercat - First Engine Run

Per P
2009-09-27, 08:04
Tackar Lelle!
Jodå, den där filmen har jag sett. Hade varit väldigt kul att se den kärran i verkligheten o få höra den!

Daniel L
2009-09-27, 09:03
hoppas premiär nr2 går bättre. Tur att det inte blev värre skador.

Men det är en väldigt stort vill ha känsla över den iaf.

Per P
2009-09-27, 19:57
Nu börjar slutet på bygget/monteringen närma sig. Idag började jag med att limma klossarna till infästningen av motorkåporna, sen blev det till att mäta en del och markera lite här o var så motorkåporna monterades rakt. När kåporna var på plats åkte epoxin fram, och motorpodarna limmades fast på mittdelen av vingen. När limmet torkat till drog jag med viss möda fram sladdarna från gasservona och slangarna till landningsställen till mitten på vingen. Huvudlandningsställen monterades, och jag kopplade ihop de bägge sidorna och provtryckte sen med kompressor för o se så att jag fått ihop alla slangarna rätt. Vore ju lite dumt om det ena stället fälldes in o det andra ut :sarcastic:
Yttervingarna monterades, och ännu tajtare var det nu att få fram sladdarna inuti vingen :girl_cray3: Så fort sladdarna var utdragna i mitten av vingen åkte återigen epoxin fram. En stund senare var alla 5 delarna av vingen limmade till en del. När limmet torkat till kunde jag nu inte låta bli, utan nu när modellen för första gången kunde stå på egna ben så fick den det. Monterade ihop den på köksbordet, men det var på gränsen att den fick plats där:sarcastic: Det sista jag gjorde innan jag plockade ihop modellen på bordet var att koppla in alla servona i mottagaren via D-sub:en och kolla så att alla servona fungerade. Det gjorde de, så jag satte ihop alla kontakterna med krympslang, för nu ska de inte plockas isär nåt mer!
Modellen ska förvisso vägas av med ställen infällda, men det här gav ändå en liten fingervisning av hur det stod till med tyngdpunkten för tillfället. Den fick helt enkelt inte vilja ställa sig på ändan nu, för då skulle det behövas väääldigt mycket bly i nosen. Till min stora glädje stod den stabilt på alla 3 ställen utan att vilja tippa bakåt :icon_pidu: Bly kommer det att behövas, men hur mycket återstår att se när jag är helt klar med ALLT annat på modellen. Mycket nöjd med dagens arbete plockade jag ner katten från bordet och tillbaka på byggbordet. Fortsätter imorgon:lollypop:

Diesel
2009-09-27, 20:23
min mamma har altid sagt till mig att man INTE får ha katten på bordet.:vroam:

Ompa
2009-09-27, 20:25
Stiligt. Hellre en sådan katt på bordet än någon av våra ruggugglor. Mindre hår i maten iaf men kanske liiiite trängre :sarcastic:

Den ser riktigt läcker ut din Tiger katt, som jag skrev tidgare, det rycker fortfarande då och då i ARF tarmen... :vroam:

Corsair
2009-09-27, 20:43
Hej Per
Snygg kärra, det kanske blir en Hurricane MK1 på Eskilstunafältet :sneaky: Byggtråden startar snart..Skall bara fixa min Extra 330L som jag har plockat in en bensinare i.

Per P
2009-09-27, 20:46
Hehe, thanks killar!
Ja, men som jag skrev i början på den här tråden så finns det ju flera katter i huset, och när jag tog de här korten med modellen på bordet var jag allt bra sugen på att sätta kattungen bredvid, för han sprang ändå runt o busade som tusan överallt i köket då. Problemet hade väl varit att lyckas ta kort innan han hunnit springa iväg någonstans...

Ompa, ge efter för ARF-begäret, och skaffa dig en ESM-kisse du också vettja! Det finns ju några kissar att välja mellan :lollypop::icon_pidu:

Per P
2009-09-27, 20:48
Hej Per
Snygg kärra, det kanske blir en Hurricane MK1 på Eskilstunafältet :sneaky: Byggtråden startar snart..Skall bara fixa min Extra 330L som jag har plockat in en bensinare i.

Det låter bra! ju fler desto roligare! Nästa år får vi allt försöka oss på ett riktigt gruppkort!
Ser fram mot byggtråden! Är det en ESM Hurricane du ska ha byggtråd på?

Corsair
2009-09-27, 21:17
Hej Per
Nej, nu får det vara med ARF-ar på ett tag, jag skall bygga en DB Hurricane MK1 1/5 skala som bara är en massa balsa och pinnar...bilder kommer nästa vecka..

taygher
2009-09-27, 22:32
Tjenare Per,

Riktigt kul att se bilderna på Tigercat:en nu när den börjar bli klar.
Det blir en helgrym kärra!! Ser verkligen fram emot rapport från premiären! :)

Beställde landställ till Bearcat:en idag så nu kanske det bygget kan komma igång så småningom.. :thumbup:

Per P
2009-09-28, 20:15
Det känns väldigt skönt att kissens vinge ligger hemma på kartongen den kom i, men att den nu i stort sett är helt klar. Har kvar att koppla ihop sladdarna mellan glödstiftet och anslutningen i kåpan, och limma fast de små luftintag (eller var det nu är) som sitter en på var sida om motorerna.
De här små luftintagen/plastdetaljerna ger mig lite huvudbry, för på de fullstora katterna är de målade i samma färg som resten av planet, men de som är med till min modell är helt genomskinliga:stupido2: och det är stora karvade jack i vingarna där de ska sitta, skulle kunnat vara landningsljus, men ser inte ut så på orginalet.... Fick givetvis ingen bild på dem:girl_cray3:
Nåja, det får jag fundera vidare på. I absolut värsta fall får jag väl göra ett försök att måla dem i någon matchande färg... *suck*
Ikväll fick jag i alla fall fast luckorna på undersidan av motorpodarna, och så kopplade jag in alla bränsleslangarna. D-sub:en limmades med det ökända 1-k-limmet och överblivna kablar är instoppade i vingen. Kvar sticker nu bara ut luftslangarna, men de får väl fortsätta sticka ut sådär....
Vi har en plåtslagare i klubben och där lyckades jag få tag på ett halvt kg bly idag, så när det är dags för avvägning av kissen finns det tillräckligt att tillgå:sarcastic:
Imorgon blir det lite blandat smått o gott att pyssla med, får se vad jag börjar med :lollypop:

Ompa
2009-09-28, 22:04
Gör som jag gjorde till min Wulf när jag gjorde lite målningsarbeten på den. Mixa Humbrol färger eller dyl till rätt/snarlik kulör, det brukar gå rätt så bra att komma åtminstone något så när rätt.
Lite vädring på motorkåporna sedan så är det ingen som märker något :)

Ska även bli himmla intressant att läsa om hur det går med invägningen av TP på din Kisse, ser fram emot det.
Hoppas du inte behöver använda riktigt allt bly du fått av plåtslagarn iaf :icon_winkle:

Per P
2009-09-29, 20:30
Vingen börjar närma sig slutfasen. Har idag kopplat ihop externglöden och hängt upp sladdarna så de inte ska ligga o skava mot motorerna. När jag ändå hade motorkåporna av så passade jag på att justera in gas-servona så gott jag kunde utan att ha motorerna igång. Lyckades få det rätt bra utan att ha olika utslag på kanalerna i radion. Det slutliga testet kommer dock på söndag eftermiddag då jag tänkt ha igång motorerna för första gången monterade i modellen.
Imorgon lackar jag plastkåporna i mattsvart, och monterar dem med det där ökända 1-k-limmet. Sen blir det till att borra upp hål i kåporna så man kommer åt bägge nålarna på förgasarna. Mottagaren ska placeras på något smidigt sätt också, och det kan ju i sig bli en utmaning =)
Fortsättning följer :vroam:

Per P
2009-09-30, 20:31
VINGEN HELT KLAR!! Fy 17 så skönt det känns att ha precis allt klart på vingen! Nu är det dags att göra det sista på kroppen. Idag var jag alltså igång och målade de små plastdetaljerna jag nämde tidigare. De blev mattsvarta och jag limmade dem med 2st olika sorters lim. En liten klick cyanolim mitt på för att hålla dem på plats medans det där ökända 1-K-limmet härdade på resten av ytan. Ville inte använda så mycket cyanolim, för jag har lite halvdålig erfarenhet av det på huvar och liknande, så därför fick det bli en liten blandning.
Var idag nyfiken på om det skulle gå att få ihop modellen på ett smidigt sätt, jag har ju den "stora" D-sub:en på undersidan av vingen, och jag var osäker på om den skulle gå fri för lufttanken till ställen. Testmontering av vingen gjordes, och det konstaterades att det slog fel på 10mm i sidled... Så det blev att ta bort lufttanken och placera om den. Den sitter numera över servot till noshjulet istället. Satte fast den med biltemas självhäftande buntbands-fäste, som jag i sin tur säkrade med lite extra lim.... gissa vilket :sarcastic:
Nu blev det helt plötsligt väldigt lätt att montera mottagaren på ett smidigt sätt, för det blev väldigt mycket plats över inuti kroppen på modellen, så det är vad jag kommer pyssla med imorgon efter jobbet. Hinner/orkar jag sen också så ska jag påbörja avvägningen, är väldigt nyfiken på hur den väger och hur mycket vikt det ska till i nosen:th_o:

Ompa
2009-09-30, 22:09
Ser hur bra ut som helst Per.
Hur har det gått med "Dummy" motorerna?

Per P
2009-10-01, 04:08
Tjena Ompa! Nä, jag tror jag väntar ett tag med dummy-motorer. Största anledningen till att jag ville ha såna var överhettning, men nu är det rätt stora luftutsläpp i kåporna, så jag gör ett test först, och om motorerna går bra ändå så får det vara som det är. Om det däremot finns tendenser till överhettning så åker det på någon form av dummy-motor direkt!

Per P
2009-10-01, 21:36
Sådärja!:icon_pidu:
Idag vart kissekatten klar vad gäller själva bygget/monteringen.
Jag har idag dragit om slangarna till tryckluftstanken, monterat mottagaren och min Dual Power Supply. Alla kontakter mellan batteri och mottagare har säkrats med krympslang. Mottagarantennerna satte jag förvisso inte med riktigt 90graders skillnad, men jag tror det ska fungera ändå. Om inte annat så lär räckviddsprovet visa om det fungerar eller inte.
Nu är det mest lite småpul kvar att göra, såsom trycktesta landningsställen för o se att de håller tätt så att inte luften läcker ur. Köra motorerna och justera in dem individuellt, och sen synka dem det sista via radion.
Sist men definitivt inte minst så är ju avvägningen kvar. Måste kunna fälla in landningsställen innan avvägning, så trycktest kommer först.

Per P
2009-10-02, 22:02
Idag blev jag nästan klar med min Tigercat!
Modellen skruvades ihop, och avvägning gjordes. Använde inget av blyet jag köpte av plåtslagaren. Fixade lite däckvikter istället hos Gummiverkstaden. Smidigt eftersom de vikterna är självhäftande. Modellen vägde helt jämnt med 310gram i nosen, men för säkerhets skull monterades ytterligare 50gram, och modellen är nu något lite framtung, men hellre det än att riskera baktunghet. Vikterna placerades lite här o var fram i modellen, och när de satt där de skulle lät jag lite cyanolim rinna längs kanterna på vikterna, för det kan ju inte skada att de sitter med lite mer än det klistret de har på baksidan:lollypop:
Trycktesta ställen stod på tur. När 8kg var i systemet hörde jag hur det läckte från påfyllningeventilen, så jag plockade isär den och fräste ur den lite i botten med dremeln, för där satt några spåner från tillverkningen. Sen var det lugnt där, men jag hörde fortfarande något pysande någonstans, så jag kollade vidare och kom till slut fram till landningsställsventilen där ljudet ändrades när jag rörde på den och det pyste ut lite luft på ena sidan. Ventilen har jag inte kommit till rätta med än. Får väl beställa en justerbar ventil från Robart imorgon, för jag vart inte riktigt nöjd med hastigheten på ställen trots air-restrictors lite här o var.
Det var jättefint väder idag, så jag kunde inte låta bli att köra motorerna lite nu när de är monterade i modellen. Väl ute på gården var det inga problem att få motorerna att gå. Jag körde dem ca 5 minuter och konstaterade att det behövs en del justering på nålarna innan de går helt jämnt, och jag kommer få justera något lite i radion för att få dem att synka över hela registret, men det ska nog gå till slut. Filmade lite med mobilen, så det är ingen höjdarkvalitet på filmen. Monterade aldrig på huven på modellen, så den ser lite mysko ut på filmen...

YouTube - ESM F7F Tigercat engines first testrun

Sigun
2009-10-02, 22:07
Den här blir häftig att se i luften framöver !!!.. blir det premiär i år eller spar du den till våren tro du ?

Per P
2009-10-03, 07:58
Det blir förhoppningsvis premiär i år. Det enda som är kvar på modellen nu är ju att få fast en luftventil som håller tätt. Sen är det till att invänta fint väder en helg.

Ompa
2009-10-03, 08:12
Wow, detta var snabbt, och snyggt, marcherat :thumbup:
Och filmen var kanon faktiskt. Usch, nu kommer den där känslan i ARF tarmen igen...

Jag håller verkligen tummarna för dig och bra väder inom kort :)

Antar att vi ser denna i Eskilstuna 2010??

Per P
2009-10-03, 09:22
Tackar!
Om inget oförutsett händer så kommer den här med till Eskilstuna 2010.

Ompa
2009-10-03, 09:28
Det är nog fler än jag som håller tummarna för det :icon_pidu:

taygher
2009-10-03, 10:13
Här har Du en till som håller i ordentligt!! :th_o::)

taygher
2009-10-03, 10:18
Det blir förhoppningsvis premiär i år. Det enda som är kvar på modellen nu är ju att få fast en luftventil som håller tätt. Sen är det till att invänta fint väder en helg.

Tjenare Per!

Tittade precis på videon. (som laddade snabbt trots mitt mediokra 3G bredband) Det ser mycket bra ut, vilken härlig sång!! :thumbup:

Motorerna verkar gå oerhört fint, hoppas att Ni får lite gött höstväder någon helg framöver nere i Mönsterås så att Du får ta upp pärlan innan vinterförvaringen.

Per P
2009-10-03, 13:11
Tackar!!
Provflygningen blir troligtvis i Sölvesborg eller på Ripa, då jag har bett Diesel om hjälp att justera in motorerna åt mig, för han är tveklöst den bästa jag känner på det. Men rapport kommer från provflygningen, var så säkra!
Men först o främst ska landningsställsventilen fixas till på något sätt.

Mr J
2009-10-03, 13:15
Nu när ditt vinterprojekt är klart kan det ju lika gärna bli vår direkt... :sarcastic:

Jag hoppas att du får en lugn och stillsam premiärflygning utan överraskningar :thumbup:

Ompa
2009-10-03, 13:15
Vet du vad som spökar på din ventil?
Annars kan du få låna en Robart ventil av mig tillsvidare. För ditt ställ är väll luft in luft ut?

lassebetong
2009-10-03, 13:36
Härligt Per.
Då hoppas jag att du hittar en ventil.
Hoppas ju att vi skall få se luftdopet snart.

/Lasse

LAB
2009-10-03, 14:00
Motorerna gick riktigt gött på filmen,lycka till på premiären:thumbup:

bokis
2009-10-03, 14:23
Hmm..får man kasta in ett par frågor? Hur mycket väger den på nosstället och vad har du för proppar på motorerna?:blush:

Per P
2009-10-03, 15:44
Tack så mycket killar! Som sagt, premiärflygningen i sig kanske inte blir på film, men om inget oförutsett händer så blir med största sannolikhet andra flygningen på film!

Bokis: Du är hjärtligt välkommen att fråga. Jag har ingen aning om vad den väger på nosstället, har ingen sån våg. Kan bara säga att det är inte mycket vikt där, för innan jag vägde av kärran var det på gränsen till att den stod på noshjulet över huvudtaget utan att slå bakåt, och det är bara tillagt 360gram sedan dess. Propellrarna är MasterAirscrew 15x8

Per P
2009-10-03, 15:49
Vet du vad som spökar på din ventil?
Annars kan du få låna en Robart ventil av mig tillsvidare. För ditt ställ är väll luft in luft ut?

Japp, det är luft in luft ut. Jag har idag plockat isär ventilen och rengjort den invändigt. Sen smörjde jag o-ringarna lite innan jag satte tillbaka dem. Har inte testat de igen sen, får se om det räcker, för gör det inte det så beställer jag en Robart direkt av RcMaffian, de hade hemma. Men tack så mycket för erbjudandet Ompa!!

Sigun
2009-10-03, 21:04
Tackar!!
Provflygningen blir troligtvis i Sölvesborg eller på Ripa, då jag har bett Diesel om hjälp att justera in motorerna åt mig, för han är tveklöst den bästa jag känner på det. Men rapport kommer från provflygningen, var så säkra!
Men först o främst ska landningsställsventilen fixas till på något sätt.

Wow.. nu blev man sugen på att få veta när det är dags.. så man bege sig dit för att bevittna det hela :lollypop::lollypop:. Kamera kan också medtagas om så önskas.
/Martin

bokis
2009-10-03, 21:10
Bokis: Du är hjärtligt välkommen att fråga. Jag har ingen aning om vad den väger på nosstället, har ingen sån våg. Kan bara säga att det är inte mycket vikt där, för innan jag vägde av kärran var det på gränsen till att den stod på noshjulet över huvudtaget utan att slå bakåt, och det är bara tillagt 360gram sedan dess. Propellrarna är MasterAirscrew 15x8

Låter bra,för den kan bete sig illa när du startar om den väger för mycket där..Se till o klistra dit en grov plastfilm eller någon form av skrapskydd längst bak för den har en tendens o gallopera när den ska ner som gärna slutar i en hasning på rumpan...
Anledningen att jag frågade om propparna var för att jag tyckte den lät trött när du gasade men det kanske var mer försiktigt gaspådrag istället..

Per P
2009-10-04, 09:28
Menar du toppvarvet eller när den varvade upp? Som sagt, motorerna är väldigt "fett" ställda nu, jag ville mest testa dem nu när de satt i modellen, så de svarade inte så bra nu. Menade du toppvarvet så tror jag inte det blir så mycket högre, men det återstår att se. Ska låta Diesel skruva lite så får vi se hur de går sen :icon_pidu:

Per P
2009-10-04, 19:31
Idag vart det konstaterat att ventilen inte ska sitta i min kisse längre, för den läcker lite då o då när den känner för det, och läcker så pass mycket över lag att ställen aldrig håller trycket i mer än 10minuter... Kontaktade RcMaffian som skickar en justerbar ventil från Robart redan imorgon, de hade hemma. Tack för det på förhand!
Nosstället har strulat lite till o från, o ibland gått trögt ur låsningen från infällt läge, så idag plockade jag bort mekanismen och putsade av nån tiondel på "låset", och sen gick stället kanon.
Nu är det bara att invänta ventilen och sen vänta ytterligare på fint väder... Men den som väntar på något gott :icon_pidu::lollypop:

ChristerL
2009-10-05, 08:14
Per,
tips på annan butik att handla tillbehör till landställ i framtiden är: http://www.rcscaleproducts.com/
Handlade lite godis för någon månad sen, tog en vecka att få hem grejorna. Inga Robart-priser.... T.ex. en påfyllningsventil för $7!! Passade på att handla lite snabb- och t-kopplingar och en Ultra Precision-ventil. $7 i frakt och inget mer.

Mmm.. ser fram mot Eskilstuna nästa år! :crazy_pilot:

Per P
2009-10-05, 09:02
Tjena Christer! Tack för länken, får se om det inte ska beställas några t-kopplingar i metall därifrån framöver!

Eskilstuna kan bli stort om det fortsätter såhär, många som redan nu ser fram mot det!

Per P
2009-10-20, 22:38
Sådär, då vart det väl dags o uppdatera tråden lite då.
Trots strul med ventilen och leveransproblem från vissa grossister har jag nu fått fast en ventil i modellen. Ompa frågade om jag ville låna hans Robart-ventil tills jag fick min nya, och det kunde jag inte tacka nej till. Jättetack Ompa, o som jag sa: kan jag hjälpa dig med något så säg bara till!! Hursom, Ompas ventil monterades min Tigercat idag, och jag började justera. Funkade kanonbra, men då o då fälls ställen inte in, låsningen släpper o sen hänger ställen bara där o har varken luft från det ena eller andra hållet, och i ventilen pyser all tryckluft ut. Jag kollade så att inget ställ gick trögt, men det gjorde de inte. Man kan i princip blåsa på dem så gungar de lite, men det händer inget mer. I det här läget så försökte jag fälla ut dem i låst läge igen, o det funkade... Tankade upp luft igen, o då funkade det perfekt igen... Hur tusan kan det bli såhär????? Ibland vill ställen helt enkelt inte gå in utan all tryckluft går rakt igenom ventilen, för att sen i nästa stund fungera helt perfekt?? Jag tog för givet att det var "skit" någonstans i systemet, så jag tog loss ventilen o plockade isär den o blåste ur den med tryckluft och sen monterade jag ihop den o monterade tillbaka i modellen. Diesel tipsade om att även blåsa ur tryckluftstanken med öppningen neråt ifall det kom partiklar ut ur den... Allt testades, och när det sen monterades ihop igen så funkade det kanon; ca 8 in-o-utfällningar, sen låste det sig igen... så höll det på, o till slut var det dags o åka till jobbet.
Vad göra? Någon som har nåt bra förslag? Det funkade förvisso ganska hyffsat i slutet innan jag la av, men jag skulle föredra att det funkade perfekt hela tiden. Kan ju trösta mig med att det hittills alltid gått att fälla ut ställen utan bekymmer.
Hursomhelst, så nu är det så pass att jag känner att jag kan provflyga kissen i alla fall. Har ändå inte tänkt fälla in ställen på premiärflygningen, så nu får vi se när det blir. Tänker fortsätta försöka komma på rätsida med landningsstället dock. Men nu är modellen klar för provflygning. Det känns väldigt väldigt bra!
Imorgon är det tänkt att jag o Pappa ska svetsa ihop en ställning för vingen så jag kan hänga den i taket på V70n för smidigare transport. Får se hur det blir. Kommer bilder =)

Sigun
2009-10-20, 22:52
Det låter ju helskumt.. hoppas de går att få en logisk förklaring på vad det beror på framöver.

/Martin

ChristerL
2009-10-20, 23:57
Per, har du kollat Robarts egna tips?:
http://www.robart.com/air_systems/Instructions/Troubleshooting.pdf

Hade själv lite problem med ventilen jag tipsade om ovan (Ultra Precision), men den gick helt enkelt för trögt. Gick ryckigt och stannade inte alltid i ändlägena.
Löstes med att ventilen demonterades och hela innanmätet "penslades" med Vaselin på en Topz. Även o-ringarna på den rörliga delen fick sig en omgång.

Hoppas du fixar det!

DrHanke
2009-10-21, 07:44
Det finns ju en enkel lösning och det är en Jettronics ventil då slipper man alla mekaniska delar och ventilen kopplas direkt in i mottagaren.

Ompa
2009-10-23, 22:21
Det finns ju en enkel lösning och det är en Jettronics ventil då slipper man alla mekaniska delar och ventilen kopplas direkt in i mottagaren.

Kör med en sådan i min Thunderbolt. Klockren :crazy_pilot:

Per P
2009-11-01, 19:49
Igår vad dagen med stort D. Jag åkte hemifrån tidigt på morgonen. I bilen hade jag både min Tigercat och min Spitfire, och destinationen var Sölvesborg. SMHI spådde perfekt flygväder, och det gäller ju att passa på såhär års.
Packo o Jessica välkomnade mig, och efter en kopp kaffe bar det iväg ut till fältet. Inte en enda människa var där före oss, o det var ju perfekt för ändamålet. Jag monterade ihop min Tigercat och tankade upp den. Sen kom Diesel med sina magiska fingrar och skruvade på motorerna, och efter en liten stund gick båda motorerna nästintill perfekt.
Provflygningen närmade sig, o jag kände hur jag blev nervösare för varje minut som gick:vroam: Väl ute på banan varvade jag upp motorerna en sista gång innan start o sen drog jag på för fullt. Efter ca 25 meter på banan lättade Tigerkissen och gick snällt o lugnt upp i luften utan några som helst konstigheter. Jag trimmade 2 tryck dyk och en lite skevroder, sen flög kissen "hands-off". Motorerna synkade på fullgas och ljudet var inte obekvämt alls! Jag var nyfiken på hur mycket verkan klaffen skulle komma att ha, så jag testade den uppe i luften innan det var dags för landning. I manualen stod det att klaffarna skulle ner 30mm, men jag tyckte att det såg lite lite ut, så jag ökade till 50mm istället, och det visade sig vara ett bra beslut. Jag manövrerar klaffarna på vänster sida av sändaren (Futaba FF9) och när man drar hälften så piper sändaren till, och där är det de 30mm som manualen visade, och drar jag hela vägen så är det 20mm till, dvs 50mm totalt. Halv gas och ut med klaffen 30mm, modellen började stiga lite, men det var också det enda som hände. Jag fällde då ut klaffen helt. Modellen började då stiga betydligt mer än innan, men den visade inga andra konstigheter. In med klaffen igen och sen flög jag nån minut till innan jag landade. Landningen var inga konstigheter egentligen. Full klaff ute och när jag drog av till tomgång så bromsade den in en hel del och sen landade den . Den sjönk igenom rätt bra, så den studsade upp några cm innan den landade igen. Inte en perfekt landning, men jag var ändå mycket nöjd med permiärflygningen:icon_pidu:
Andra och tredje flygningen gick också bra, men när jag skulle fälla in ställen för första gången så gick de i vanlig ordning inte in som de skulle, så det blev till att fälla ut dem helt igen o fortsätta flyga med ställen ute.
Innan fjärde flygningen tog vi fram varvräknare och finjusterade motorerna lite mer. Bägge motorerna hade ju nu gått lite mer, så Packo justerade lite till på dem, och nu gick de helt perfekt! De synkade inte helt på mellanvarven, men det justerade jag via mix i radion. Efter några minuter synkade de nästintill perfekt över hela throttelregistret, så det blev till att tanka upp igen o sen flyga. Den här flygningen filmades, och det kommer upp en film på tuben under kvällen.

JÄTTETACK till Jessica o Packo (RC-Maffian) för deras trevliga bemötande, bra priser och suveräna leveranstider!!!
Stort tack även till Håkan (Aircpro) för bra priser, trevligt bemötande o korta leveranstider!!

lassebetong
2009-11-01, 20:07
Då får man gratulera så mycket till en lyckad premiär och en trevlig flygdag.
Misstänker att nervositeten infann sig, när det var dax att lyfta.
Nu ser man fram emot lite härlig flygfilm och än en gång ett stort grattis.

/lasse

dacke jocke
2009-11-01, 20:07
trevligt!!..hoppas att man får se denna kärra någon gång:)

taygher
2009-11-01, 20:09
Stort grattis till en lyckad premiär, Per!!! :fans::1wav::cheers2::thumbup:

Härligt att det gick så bra, ser verkligen fram emot den kommande videon!!
Min lille Bearcat skall bli klar under vintern, lite roteflygning i Eskilstuna kanske kan intressera herrn?? :)

Per P
2009-11-01, 20:15
Tack så mycket alla!!
Youtube ligger ju nere för tillfället (enligt min dator i alla fall) men jag lägger upp filmen så fort jag kan!

Taygher: Japp, lite roteflygning skulle sitta väldigt fint! Katten ska med till Eskilstuna!

LAB
2009-11-01, 20:17
Ett stort GRATTIS till lyckad premiär:1wav:

wesse
2009-11-01, 20:21
Grattis Grattis:thumbup:

Hovrade den?

Ompa
2009-11-01, 20:27
Stående ovationer från "Lusasken" :fans::1wav::dancing2:
Kan knappt bärga mig tills jag får se filmen.
Är det inte dags för Eskilstuna snart?? Längtar redan :)

Per P
2009-11-01, 20:46
Återigen Tack killar!!

Wesse: Nä, inge hovrande den här gången:)

Ompa: Du vet ju vad du egentligen innerst inne vill ha med dig till Eskilstuna nästa år ju... en sån HÄR (http://shop.lindinger.at/product_info.php?products_id=76923&osCsid=fafec43c1eabeae22c55d8c1c12bc9ea) va det va?! Häftigt om vi kunde få ihop så många warbirds som möjligt på bild där nästa år :lollypop:

Sigun
2009-11-01, 20:54
Grattis Per !.. den är hel :) väntar med spänning på filmen, gissar på ett härligt ljud från Os110:orna

/Martin

Ompa
2009-11-01, 20:56
Återigen Tack killar!!

Wesse: Nä, inge hovrande den här gången:)

Ompa: Du vet ju vad du egentligen innerst inne vill ha med dig till Eskilstuna nästa år ju... en sån HÄR (http://shop.lindinger.at/product_info.php?products_id=76923&osCsid=fafec43c1eabeae22c55d8c1c12bc9ea) va det va?! Häftigt om vi kunde få ihop så många warbirds som möjligt på bild där nästa år :lollypop:

Jaaa, men sparka gärna på en som ligger ner och strö sedan salt i såren :sarcastic:

Varför är inte jag milionär??

Per P
2009-11-01, 20:58
Varför är inte jag milionär??

Ställer mig själv den frågan då o då.... Säg till om du kommer på ett bra svar =):thumbup:

Tuben håller på o bearbetar filmen nu sen en stund tillbaka, så förhoppningsvis kommer den bli klar snart!!

Mr J
2009-11-01, 21:20
Jättegrattis Per! :thumbup:
Hoppas att man får se den på Ripalägret :fans:

Per P
2009-11-01, 21:21
Länkar in filmen nu, så funkar den förhoppningsvis så fort tuben arbetat klart med den.

Strul.....

ChristerL
2009-11-01, 23:21
GRATTIS GRATTIS!! :thumbup:

Filmen funkar ännu inte, jag får väl sitta uppe ett par timmar till.... Kan längta till Eskilstuna så länge!

jocke1963
2009-11-02, 02:43
Ojj, stor film, ännu inte klar...???

Ompa
2009-11-02, 03:40
Attans, jag får väll vänta tills efter jobbet med att se filmen :banghead:

Per P
2009-11-02, 06:03
Hmm.... Måste blivit något fel. Jag tar bort den o laddar upp igen

Lelle
2009-11-02, 07:07
Hej Per.

Jag sällar mig till den övriga hyllningskören och ett stort Grattis till Premiären. :1wav:

Per P
2009-11-02, 07:10
Tackar Lelle!!
Här kommer filmen, o den här funkar =)

YouTube - ESM F7F Tigercat

bokis
2009-11-02, 07:28
Grattis! Snyggt jobbat!

qrt
2009-11-02, 09:14
Jättegrattis Per, det var en grymt vacker sång motorerna sjöng, nästan så att det hirrade i pojkväskan :dance3::thumbup::thumbup:
/Kurt

taygher
2009-11-02, 11:23
Nu har jag också sett pärlan i luften, tack för det Per!! :icon_pidu:

Den ser superläcker ut, ser fram emot att få se den live nästa säsong.
Återigen, stort grattis!

Corsair
2009-11-02, 11:51
Läckert Per, snyggt jobbat och snygg flygning....maffigt med ljudet med 2 motorer...:fans::dance3::dance3:

Diesel
2009-11-02, 14:34
Gott Pålle. Jag är glad att du är nöjd. Hoppas du får rätt på ställen med, annars så får vi slå ett öga på det med nästa gång.
Måste erkänna att det är en "rå" kisse fast det är inte nån kors på den... :thumbup:

hmmmm. du har satt skruvar i skallen på mig med den där ME-110 -an. Jag tror att jag får raka av mig skägget och prata snällt med tomten-fru.

Ompa
2009-11-02, 16:28
Underbar film. Och sången från dom bägge motrerna som sjöng så fint, underbart. Har fått ståpälls för mindre :thumbup:

Den flyger otroligt fint och verkade komma ner väldigt snällt utan dramatik inför landningen.
Kanon Per och mycket snygg flygning :fans:

matbos
2009-11-02, 19:03
Grattis härligt sound. Snygger blev den. :thumbup::thumbup:

warben
2009-11-02, 20:06
Grattis till premiären, mycket trevligt flugen!
Tobbe

Per P
2009-11-03, 22:30
Tackar så mycket!!

Kan nämna att jag nu börjat kolla landningsställen. Började i morse med att plocka bort och isär cylindern till noshjulet. Det var inte direkt någon vacker syn invändigt! Det första jag fick bort var ett par större spånor från bearbetningen av cylindern. Spånorna var ca 1*1mm men väldigt tunna. Små små små metallrester satt sen överallt på packningar och i det fettet som tillverkaren smort in allt i vid montering. Jag torkade av det mesta och tvättade sen alltihop isärplockat i lacknafta. När cylindern nästan var ren invändigt såg jag att set satt en grad kvar från borrningen av hålet för cylinderns bakre luftnippel. Petade bort graden och fortsatte sen tvättningen av cylindern.
När det var dags för hopsättningen igen smorde jag in o-ringarna och kolven etc med ett recin-oljebaserat smörjfett jag hittade o köpte på mekonomen. Det fettet var till just o-ringar o ventiler, så det borde ju passa perfekt. Sen var det dags att åka till jobbet, men fortsättning följer imorgon när jag forhoppningsvis plockat isär och rengjort de andra cylindrarna också.

Per P
2009-11-05, 16:30
Sådärja! Alla clindrarna genomgångna och allt monterat tillbaka i modellen. Härligt, tänkte jag. Nu får jag förhoppningsvis ställen att funka. Monterade ihop kissen och tryckte upp luft i tanken. Samma visa igen.... ställen fälls inte in som de ska. Jag ville nu utesluta att det skulle ha något med ventilen att göra, så jag skiftade plats på slangarna på ventilen. In-fällning blev Ut-fällning o tvärtom. Om det nu skulle vara något med ventilen så skulle det alltså inte gå att fälla ut ställen, men gå jättebra att fälla in dem. Återigen ingen skillnad... Plockade ihop alltihop o vet inte vad jag ska göra längre. Har så att säga tappat lusten att felsöka när jag inte vet vart jag ska börja eller hur jag ska göra nu... *suck*

Pekkala
2009-11-05, 17:40
Hej och grattis till en fin maskin!

landställsproblem är aldrig kul, har letat i din tråd men inte hittat om du har provat utan att ha strypningarna till dina ställ,

ett långskott men man kan ju alltid prova.

wesse
2009-11-05, 18:05
ähh sudda bort din sura min och släng stället åt hellsikke sen böjer du till dig ett trådställ och sparar en djäkla massa vikt o vipps så får du en härlig sidovinst..en modell som hovrar:thumbup:

Per P
2009-11-05, 18:53
Pekkala: Jag har redan plockat bort alla strypningarna. Har nog bara glömt o skriva det =)

Ompa
2009-11-05, 19:28
Hur gick testet med hjulen borttagan?
Ingen förändring förmodar jag angående tidigare inlägg?

Per P
2009-11-06, 21:39
Nope, ingen förändring tyvärr!!

Ompa
2009-11-06, 22:08
Surt surt sa räven :bawling:

Himmla synd alltså. Blir det några ESM ställ för mig någon gång i framtiden, så kommer jag nog bänk köra dom innan montering i modell.

Pekkala
2009-11-06, 23:03
Hej
Tycker det låter som innre läkage i en cylinder! kan vara ide att kolla kolvarna en extra gång och byta oringarna till dessa.
Fast då borde det läka (pysa) luft från ventilen, Tänkte inte ända fram i går kväll.

POD
2009-11-07, 09:59
Grattis Per till en lyckad premiär, den verkar flyga som en dröm.:thumbup:

Per P
2009-11-08, 19:59
Hej
Tycker det låter som innre läkage i en cylinder! kan vara ide att kolla kolvarna en extra gång och byta oringarna till dessa.
Fast då borde det läka (pysa) luft från ventilen, Tänkte inte ända fram i går kväll.

Det är precis det det gör, och det var därför jag plockade isär cylindrarna för o kolla dem. Men när det ändå inte hjälpte, så tycker jag personligen att egentligen ska jag inte behöva göra ens det, för det är nya grejer, och nytt ska helt enkelt bara fungera! Får svar i veckan hur det blir med ställen, men jag vill definitivt inte ha kvar de jag har just nu:girl_cray3:

RC Maffian
2009-11-08, 20:57
Tjena Per. Vi har varit i kontakt med minicars så fort dom var på plats (fredag morgon). Blev lovad att dom skulle återkomma med ärendet under dagen. Men...... Ingen ringde under fredagen. Vi skall kontakta dom måndag morgon och försöka få dom att ge oss ett svar hurvida du skall plocka ner allt eller bara cylindrarna.
Mvh Packo

Per P
2009-11-15, 20:11
Dags att uppdatera tråden nu då.
Beslut togs att jag skulle skicka tillbaka de landningsställ jag hade, och en ny landställsats skulle komma till mig. Jag skickade de gamla ställen, och de nya kom till mig i fredags. Jag bestämde mig för att inte montera ställen i modellen innan de var riktigt utprovade, så det fick bli på en plywoodplatta först. Alla ställen monterades på plattan, o sen kopplade jag in alltihop o började testa. Ventilen fick bli orginalventilen, för jag ville veta att även den var ok. Upp med trycket till 8kg, och sen började jag med att lyssna efter eventuella läckor. Helt knäpptyst, och på manometern på kompressorn stod still på 8kg. Skönt! Nu manövrerade jag ventilen, o ställen fälldes "in" nästintill perfekt direkt. Nosstället kärvade lite innan det var helt uppfällt, och så gjorde även det ena huvudstället. Det räckte dock med att peta till lite på dem så gick de hela vägen direkt. Ok, sen fällde jag "ut" dem igen, och det fungerade som väntat helt perfekt. Proceduren upprepades tills luften var slut i tanken, och sen fyllde jag upp på nytt. Efter ett antal fällningar hade det slutat kärva i ställen och de fungerade bättre o bättre. När jag konstaterat att de fungerade någorlunda som de skulle plockade jag isär mekanismen på ställ efter ställ och kollade vart det hade kärvat (var ju repor där nu) och putsade till dem med dremeln. Sedan penslade jag på lite syntetiskt smörjfett på mekanismen innan jag monterade ihop stället igen. Så gjorde jag på alla 3 ställen, men jag öppnade aldrig cylindrarna för de fungerade ju som de skulle. Jag penslade även hjulaxlarna med fett så hjulen skulle rotera smidigare. När alla 3 ställen var putsade o smorda så monterade jag tillbaka dem på plywood-plattan och kopplade in alla slangarna igen. Trycket upp på 8kg, och sen började jag testa dem o se skillnaden. Skillnad blev det, det ska då gudarna veta, för nu gick de helt knäpptyst både ut o in, och inget kärvande någonstans på vägen. Jag testade en väldans massa gånger, men ställen verkade gå precis som de skulle gång efter gång. SKÖNT!!!:lollypop: Jag ville testa om det blev någon skillnad, så jag plockade nu bort luftrestriktorerna bör strypning av returluften för infällning. Det blev inte så stor skillnad på hastigheten pga tyngden på ställen, men det gick av någon anledning åt mindre luft nu.
Tigerkissen på sidan; noshjulet monterades, och nya vajrar drogs för styrningen av det. Nya buntband fram, och snart satt även tanken på plats. När allt var monterat i modellen blev jag ju mer eller mindre tvungen att testa igen, så allt var som det skulle. 8kg i tanken o sen fälldes ställen några gånger. Allt fungerade som det skulle, och vajrarna trasslade inte in sig i noshjulet. Perfekt!
Äntligen kan jag nu se på min Tigerkisse se att NU är den klar. Så, nu får den stå o va fin på byggbordet tills våren kommit till Mönsterås och det blir dags att lufta den igen. Tro mig, nästa flygning SKA ställen fällas in!

Ompa
2009-11-15, 20:44
Härligt Per att allt tillslut fungerar. Bara att gratulera. Synd att det inte var så här när du premiärade så du fick se helheten av ditt bygge under premiären.

Har föresten även demonterat min andra cylinder. Gissa vad jag hittade i den??? Jo svarv/fräs spån på samma ställe som i andra cylindern...
Men inte ett stort utan flera betydligt mindre, dock tillräkligt för att skada o-ringen efter ett antal gångers fällande in & ut av ställen.

Gjorde rent och testade. Klockrent. Provtryckte hela systemet i både infällt resp utfällt läge. Trycket lika stabilt i bägge lägen efter 1timma.
Däremot var det gängpaj för två av de fyra M3 skruvarna på ena mekanismens sida. Som tur var fanns det nya M3 insex skruv hemma som passade, och som var längre. Nu är ställen testkörda X-antal gånger, och ja, det känns som om jag kan lita på dom nu.

Per P
2009-11-15, 21:08
Toppen ju Ompa!!
Man får förvisso vad man betalar för, men väl iordning är det här riktiga toppenställ! De jag har i min Spitfire har fungerat klanderfritt från början, o då har jag flugit Spitfiren över 40 gånger i sommar!