handdator

Visa fullständig version : Skala fakta/literatur



Ompa
2009-08-09, 13:15
Planerar att bygga en Top Flite P51D Mustang Gigant Scale byggsats, som nästa projekt, och vill då göra den så detaljrik och exakt modell som jag bara kan klara av.

Därför söker jag nu tips på literatur, främst böcker, med skala dokumentationer och "walk around" bilder. Ritnings info, bilder på hur plåtar och andra detaljer är monterade, liksom hur den är ihop nitad och med vilken typ av nit som sitter vart etc etc. Om ni förstår vad jag menar.

Vill kunna fördjupa mig mer i denna Warbird och även se förslag på olika Mustanger som deltog under kriget för att där hitta just den jag vill kopiera och bygga.

Även vart jag kan köpa dessa böcker är självfallet av intresse.

Tack.

ivve
2009-08-09, 16:22
Hej Ompa.

Ta o titta på Zirolis mustang i stället, mycket mer skalariktig från start.
Köp ritning o lasersats från Belair via Airmedia / Ove.

YouTube - P51D Ziroli Mustang Maiden Flight



Inte mer jobb än en byggsats. Finns alla tillbehör såsom glasfiberdetaljer, spinner o ställ m.m.

Den hitills bästa mustangritngen på marknaden står nog Dave Platt för. Har en ritning liggande som du kan få gratis om du vill. Även den laminära vingprofilen är riktig !!

Ivve

Lowflyer
2009-08-09, 18:32
Hur gick det med Mossien då Ompa? :-)

Jag har Zirollis ritning i digital form, kan nog fixa en i papper också om det behövs. Hör av dig.

/Lowflyer

magnus76
2009-08-09, 19:15
Är min personliga favorit
Har mycket dockumentation o byggtips på mussarna hör av dig om du tycker det e intressant !
//
Mange

Ompa
2009-08-09, 21:05
Ivve, det där lät som ett intressant förslag. Ett mail har skickats till Ove med lite fågor. Tack för tippset :)

Janne, Mosqiton är inte bortglömmd. Har en kille i klubben som kommer hjälpa mig gå igenom ritningsmaterialet samt hjälpa med en material spec.
Den ommer också bli byggd inom sin tid. No worrys :sarcastic:

Mange. Big Beutiful Doll är ett läckert plan. Tyvärr är det för många som har det. Har själv haft det som en av mina första skala byggsatser. Top Flite byggsats även det, fast deras lilla modell. Och det var långt ifrån några extra detaljer på den kärran. Nej, jag vill nog ha en som inte är fullt så vanlig i byggsamanhang.

Ompa
2009-08-09, 21:07
Någon som har tips på bra literatur med info om just P51D?

bem
2009-08-10, 20:31
Om du är intresserad av den som fanns i svenska flygvapnet som där kallades J26 Mustang så finns en bok som heter just J26 Mustang av Leif Hellström.

http://www.hobby.se/webshop/bokhandel.php?kat=flyg

http://www.ordochbok.se/visa_produkt.asp?t=J26+Mustang+%3A+ett+jaktplan+oc h+en+era+i+Sverige+%3A+a+fighter+and+an+era+in+S&id=169572&lang=sv

Boken är rikt illustrerad med ett stort antal tidigare ej publicerade bilder. Här finns 200 svartvita bilder, mer än 30 färgbilder samt 12 färplancher. Den andra upplagan har uppdaterats och utökats med nytt bildmaterial på 16 sidor. Den första upplagan rönte stor uppskattning och utsågs till 1990 års bästa flygbok av Flyglitteraturgruppen.

/Bo

Corsair
2009-08-10, 21:27
Hej Tomas
Kolla på, http://www.stenvalls.com/shop/ i Malmö, har skaplig sortering om flyg... Ivve har väl bilder på hans gamla "Milliondollar baby", ruggit snygg..:big_boss:

Ompa
2009-08-10, 22:22
Härligt med bra tips.

På Stenvalls kommer det bli en stor beställning så småningom :)
Och från AOH är en order nu lagd :thumbup:

haskell
2009-08-10, 22:53
Hej,

kolla alltid Adlibris.com innan ni beställer böcker. Där är böckerna alltid billigare.
J26 Mustang kostar 159 mot 295/270 på AoH.

Håkan

Håkan

Ompa
2009-08-10, 23:34
Ooops :hmpf::1dontknow:

No4
2009-08-12, 15:33
Jag har byggt en 1/4 skala P-51D Mustang och har köpt en massa böcker mm för att se skala detaljer och för att läsa om hur livet med dom var.

Rekomenderar Squadron/signal publications. Dom har en om "P-51 Mustang" och en väldigt bra som heter "Walk around P-51D Mustang".

Finns även mycket bra på internet om du gogglar.

Allt om hobbys bok är också mycket (svinbra) läsvärd och är svår att sluta läsa när man väl börjat.

Passa dig bara för detta är vanebildande......

mvh // Jonas Hagberg No4

Ompa
2009-08-12, 22:18
Ahh, tack Jonas. Ska omgående beställa dessa böcker från Squadron/signal publications :thumbup:

Väntar också spänt på att få hem min "vanebildabde" bok från AOH :)

Har ännu inte fått svar från Ove på Airmedia ang Ziroli ritning och shortkit. Följer det med någon form av manual till Ziroli ritningarna?

No4
2009-08-13, 12:19
Plastmodeller är också en mycket bra skala dokumentations hjälp. Jag vet många skala stollar som använder denna möjlighet.

Airfix hade en fin byggsats på Mustangen i skala 1:24, vet dock inte om den finns kvar. Monogram har också en jättefin byggsats i skala 1:48 som jag blev helt förälskad i på hobbymässan.

På Hobbymässan var det en svensk plastmodellfirma som hade det mesta och kunde allt om sådant, jag blev urfattig pga av dom då min son blev heltänd så nu har det kontot blivit kostsamt. Han nöjjer sig nämligen inte bara med att bygga Mustanger......

ivve
2009-08-13, 12:59
Vissa av ritningarna har byggmanual bifogad. DC-3an har det inte.Däremot Beech D-18 och P-38an
Mycket troligt att det följer med P-51an, skulle tro det.

Hälsn...Ivve

Lycka till

ivve
2009-08-13, 13:01
Plastmodeller är också en mycket bra skala dokumentations hjälp. Jag vet många skala stollar som använder denna möjlighet.

Airfix hade en fin byggsats på Mustangen i skala 1:24, vet dock inte om den finns kvar. Monogram har också en jättefin byggsats i skala 1:48 som jag blev helt förälskad i på hobbymässan.

På Hobbymässan var det en svensk plastmodellfirma som hade det mesta och kunde allt om sådant, jag blev urfattig pga av dom då min son blev heltänd så nu har det kontot blivit kostsamt. Han nöjjer sig nämligen inte bara med att bygga Mustanger......
Bästa plastmodell av Mustangen är utan tvekan den som TRUMPETER ger ut.

JeN
2009-08-18, 14:51
Hej!
Glöm inte bort att plastbyggarna har en uppsjö av referensliteratur.
Just om P-51:an, finns det mycket. En av de bättre " enkla " häfterna,
Är Polsk/Engelska Kageros Topdrawings no:1 P-51 B/C/D/K models.
I den finns mycket bra skalaritningar och några färgprofiler, samt för plastbyggarna
ett dekalark.
Länk:http://www.rebell.com/north-american-p-51-mustang-b-c-d-k.html
Mvh
Jesper

Ompa
2009-08-18, 21:46
Kommer kolla detta. Tack Jesper :)