handdator

Visa fullständig version : Omgivningstemp vid laddning?



ewalds
2009-08-10, 17:03
Undrar om någon kan svara på hur omgivningstemperaturen påverkar laddningen av accar NmH såväl som Nc? Gäller sändar o mottagarack, 9,6/4,8 Volt. Har en "Swallow advance" laddare som jag haft i många år utan några som helst problem. Nu, när temperaturerna varit höga en längre period har jag plötsligt problem att få ström i ackarna, trots låga strömstyrkor? Har använt en ca 40cm lång 0,75 kvadrats kabel förut och för att få i ström nu måste jag köra med en kort, ca 10cm, men dock bara 0,25 kvadrat. Då funkar det plötsligt??
När det inte fungerar har jag ställt laddaren på 10% av acckens kapacitet, (även provat högre ström med samma resultat), spänningen stiger oroväckande fort och efter mellan 10-100 mA bryter laddaren. Med motsvarande korta kabel, samma ström, kan jag trycka i 700 mA och spänningen ökar inte alls lika fort. Har det med omgivningstempen att göra eller är jag bara ute o cyklar?? Ngn som vet?
Mvh
Micke

ewalds
2009-08-12, 10:35
Inte ens ngn teori, ngn??:(

FDog
2009-08-15, 09:00
Det här verkar klurigt och därför vill nog inte någon svara.
Jag skulle vilja ha grejorna framför mig, att felsöka på distans
på ett så diffust fel nja.
Något fel är det väl med kabel när du får en förändring när du byter.
Men en långsökt teori/svar :
Har du skruvförbindelser någonstans där du har skalat kabeln
och förtennt änden och sedan skruvat fast i den förtennta delen
i ex-vis en banan kontakt ?
Efter lång tid så flyter tennet pga trycket
och man får mer eller mindre glapp beroende på hur man rör kablen.
Klassiskt fel i gamla 220 V stickkontakter och då sprakar det om dem!
Glappar det så blir det olika motstånd och då kommer laddaren att bete sig olika.
I stället för att förtenna så ska man sätta på en rörhylsa som skruven får klämma ihop
och då skadas inga kardeler (små trådar).
Moderna skruvanslutningsplintar har små bleck inlagda som skruven pressar på
för att inte skada kabeln.
För att det ska blir riktigt bra så ska man använda skaltång så att inga trådar
skadas och skalas bort. Alla trådar ska med extra viktigt vid HÖGA strömstyrkor.

Har du prövat med fler accar?
Kan du be någon annan att ladda accen och får de samma resultat med en annan laddare?
/Allan

ewalds
2009-08-15, 13:54
Det här verkar klurigt och därför vill nog inte någon svara.
Jag skulle vilja ha grejorna framför mig, att felsöka på distans
på ett så diffust fel nja.
Något fel är det väl med kabel när du får en förändring när du byter.
Men en långsökt teori/svar :
Har du skruvförbindelser någonstans där du har skalat kabeln
och förtennt änden och sedan skruvat fast i den förtennta delen
i ex-vis en banan kontakt ?
Efter lång tid så flyter tennet pga trycket
och man får mer eller mindre glapp beroende på hur man rör kablen.
Klassiskt fel i gamla 220 V stickkontakter och då sprakar det om dem!
Glappar det så blir det olika motstånd och då kommer laddaren att bete sig olika.
I stället för att förtenna så ska man sätta på en rörhylsa som skruven får klämma ihop
och då skadas inga kardeler (små trådar).
Moderna skruvanslutningsplintar har små bleck inlagda som skruven pressar på
för att inte skada kabeln.
För att det ska blir riktigt bra så ska man använda skaltång så att inga trådar
skadas och skalas bort. Alla trådar ska med extra viktigt vid HÖGA strömstyrkor.

Har du prövat med fler accar?
Kan du be någon annan att ladda accen och får de samma resultat med en annan laddare?
/Allan

Hej o tack för dina funderingar, Fdog. Dom uppskattas.

Håller fullständigt med om att det är ett diffust beteende och alla anslutningar o s v är kollade och t o m omgjorda. Dock med samma resultat. Har provat med flera olika ackar och det enda jag kunde komma fram till var att temperaturen kanske spelade ngn roll i sammanhanget? Men då borde ju kanske inte kabeln spela ngn roll? Kontakterna är lödda så där liger inte problemet iaf. Att glapp, dålig kontakt o s v är viktigt att eleminera, det har jag koll på.. FAKTISKT!:D
Inte provat med annan laddare dock, men ska testa igen nu när temperaturerna är mer normala. Vill ju ha för mig att jag haft ungefär samma resultat oavsett kabel, tidigare? Även om felet låg i laddaren borde ju inte kabeln spela ngn roll heller, tycker jag? Kanske har fel där?
Nåja, ska forska vidare i ämnet o se vad som händer?
Tack igen!
Mvh
Micke

kobraflyer
2009-09-06, 18:36
Hej. Tycker det luktar kallödning om detta. Verkar ju vara ett spänningsfall någonstans i kabeln, men det är som tidigare sagt svårt att veta utan att mäta. Mät spänningfallet över kabeln under belastning, d.v.s. då du laddar.

DrHanke
2009-09-06, 20:35
detta svaret är riktigt långsökt men själv haft liknande problem som du skriver och dessa har berott på inspänningen till laddaren. Swallow laddaren är sjukt beroende på bra inspänning och gillar inte alls dåliga 2-5A switchade spännings agg, byter man till ett bra fritidsbatteri så fungerar den plötsligt utan minsta skumma fel. Till saken hör att LiPO funkar hur bra som helst att ladda men inte just NiCD eller NiMh ackar.

Har du under perioden för dina laddningar bytt strömkällan?