handdator

Visa fullständig version : Sändare Spektrum DX6i 6 Channel Full Range w/o Servos MD2



freddehboy
2009-08-13, 10:05
Hej

Har börjat leta för jag tänkte börja inhandla RC tillbehör för jag ska evt. börja med modellflyg!

Sändare ovan ligger på en bra pris nivå men hur är den, kommentera bra och dåligt, tack!

Sedan skulle jag villja ha en simulator där man kan öva med sändaren, även där kommentarer!

Mvh Fredrik

McRegor
2009-08-13, 10:19
Hej,
Det är en bra nybörjarutrustning som du säkert kommer att klara dig med ett bra tag.
Sen skall man vara medveten om att dyrare utrustning också är flexiblare och allmänt "kunnigare" och inte minst (för det mesta) enklare att programmera p g a ett mera utvecklat och mera lättförståeligt användargränssnitt.
Men börjar du med denna utrustning och successivt bygger på med flera mottagare kan du ju sen - om behov finns - byta upp dig till en mera kompetent sändare (som kör Spektrum-systemet) så jag ser ingen nackdel att börja med den utrustning du själv föreslår.
Ett annat bra alternativ är Futaba 7C 2,4 GHz och den har nog lite mera utvecklad programvara - men den är också dyrare och hittills så är inte minst mottagarna dyrare än inom Spektrum-systemet.
En annan variant är att köpa en bra begagnad "modul-sändare" - t ex en Futaba 9C som är en mycket bra sändare - och sen komplettera med 2,4 GHz-system från Kina - t ex Assan eller Corona. Den lösningen ger avsevärt billigare mottagare men också en teknisk grundlösning som inte riktigt når upp till Spektrums/Futabas 2,4-lösningar men skall du inte flyga alltför stora/dyrbara kärror så fungerar dessa lösningar utmärkt. Då kan du även använda "gammal" 35 MHz-utrustning om du vill....ingen avgörande fördel men ingen nackdel heller.
Hälsningar
Roger

jaka
2009-08-13, 16:33
Hej!
Har kört med Både DX-7 ,DX-7SE och DX-6i och alla dessa är i praktiken JR radios med allt vad det innebär av enkel programmering och kvalitet.

Jag har emellertid råkat ut för två fel på min DX6i som tar ner kvalitetsintrycket något. Först råkade jag ut för att höjdroderpotten inte fungerade, men det löste sig med lite 5.56 kontaktspray.
Andra felet dök upp en vecka senare, då gick scrolltrummans axel av (gjord av 2mm plast). Eftersom jag är van att fixa det mesta själv så satte jag upp trumman i svarven och limmade in en 2mm kolfiberaxel vilken filades sexkantig i ena änden för att passa i vredet som sitter på kretskortet. Detta har fungerat bättre än originalet!
Detta att trummans axel går av har uppmärksammats i USA där det finns firmor som tillverkar ersättningstrummor i aluminium.

Funktionsmässigt är dock alla dessa radiosändare ganska lika, de två första har större mer lättläst display , fler modellminnen och fler funktioner.

En fördel med Dx6i är att man enkelt kan ställa in den mellan Europeisk uteffekt och Amerikansk.
En annan är att DX6i bara har 4 accar i sändaren (4,8V) gentemot åtta stycken (9,6v) i DX-7/DX-7SE.

kvaark
2009-08-13, 16:57
Jag och min farsa kör med en spectrum DX-6i och med dn flyger vi allt från liten foamie till större metanolare och aldrig har vi haft några problem med den. Problemet nu är modellminnen är slut på den (10st) 5 modell var kommer man snabbt upp i så snart får vi väl skaffa oss en till :D

freddehboy
2009-08-15, 14:40
Hej

Tack för era synpunkter och dén verkar bra men har alla sändarna en lång antenn idag eller en sådan som är vinklad och kort eller hur är det?

Är denna en Computer radio?

Vad finns det för bra alternativ till denna radio och är det 6 kánaler som gäller som första radio eller ska man satsa på 7 eller mer?

De kanaler som de har sakt i klubben är att man skka börja med 4:

Gas
Höger/Vänster
Stjärtroder
Upp/Ner

Men om man byter plan kanske man vill ha:
Flaps
Landniingsställ

Vad finns det mer?

Så 4 för ett nybörjar plan är ett minimum men hur är det med en sändare för man vill inte köpa en ny utan kanske vill ha den mer än 5 år!

Futuba hörde jag att dem har haft problem med att de sändarna tappar kontakten men modellen!?

Mvh Fredrik

Anthony
2009-08-15, 15:16
Hej
Sändare som är med 35Mhz har lång antenn medan 2.4Ghz har en liten vinklad.

Dx6i är en computer radio

I början räcker 4 kanaler bra men småningom vill du kanske ha just flaps/infällbara landningsställ/bomber osv till ditt plan så flera kanaler i början skadar inga.

Har själv en DX6i radio och är nöjd med den. Scrollen är det ända som hittills känns störande, imellan är den överkänslig och imellan tar den int igen så bra...

freddehboy
2009-08-15, 15:31
Hej

Okey!

Om vi säger mer än fyra kanaler och vilken prisgrupp ska man upp i9 för ha få bästa möjliga sändare kontra priset?

Fredrik

jaka
2009-08-20, 20:51
Hej!
DX6i kostar väl runt 2000:- och DX-7 samt DX-7SE (en nyare variant av DX-7 med snabbare överföring) runt 4000:-med 4 servon.
Skulle personligen välja någon av dessa! Vilken spelar ingen roll, men har du råd , självklart någon av de dyrare då dessa har 20 modellminnen och lite tydligare och större display än DX6i!