handdator

Visa fullständig version : Film om grunderna om LiPo batterier samt en explosion



dadde
2009-08-13, 16:57
Jag knåpade ihop en liten film om grunderna om LiPo batterier:


http://www.youtube.com/watch?v=FWKzlcp5wM4

Hoppas någon drar nytta av den, om inte så är det en fin explosion i slutet ;)

http://rcexplorer.se/files/explosion2.jpg
Mer info här: http://rcexplorer.se/files/episode3.html

Videoten
2009-08-14, 09:41
Väldigt trevlig och informativ film.

Sigun
2009-08-14, 10:38
Tackar för filmen David. Bra förklarat

/Martin

wesse
2009-08-14, 10:45
Me like the explosion..yehhhh :thumbup::thumbup:

sundqvistjohan
2009-08-14, 15:01
Bra förklarat!

Videoten
2009-08-14, 15:44
Om du vill dela med dej av fler kunskaper får du gärna göra en film som förklarar ett plans ingående delar, batteri, mottagare, fartreglage servos osv hur dom funkar och hur man kopplar ihop dessa.
Typ första byggplanet for dummies..........då blir jag rejält glad för som det är nu så är alla dessa saker och siffror, beteckningar bara bokstäver för mej.

Trevlig helg

Ålänning
2009-08-14, 21:24
Bilden i början på filmen, jag känner igen den från nånstans...
jag hängde på RSB förut och där fanns en massa filmer med
samma intro-bild. Samma gäng? :D

wezpa
2009-08-14, 21:45
Kolla hans hemsida, den är jätte bra :)

Videoten
2009-08-14, 23:13
Jag var in och botaniserade där....otroligt mycket kul å se och läsa

dadde
2009-08-16, 08:27
Om du vill dela med dej av fler kunskaper får du gärna göra en film som förklarar ett plans ingående delar, batteri, mottagare, fartreglage servos osv hur dom funkar och hur man kopplar ihop dessa.
Typ första byggplanet for dummies..........då blir jag rejält glad för som det är nu så är alla dessa saker och siffror, beteckningar bara bokstäver för mej.

Trevlig helg

Bra förslag! Kanske blir min nästa "kunskaps" video ;)



Bilden i början på filmen, jag känner igen den från nånstans...
jag hängde på RSB förut och där fanns en massa filmer med
samma intro-bild. Samma gäng? :D

Yepp det var jag ;) Kul att se någon annan från RSB här :D


Kul att det var så många som var positiva till filmen. Jag trodde inte så många skulle uppskatta en sån här typ av film. Kanske är det så att de som redan vet vad som gäller om lipobatterier bara tyckte om explosionen ;)

Joacim
2009-08-16, 14:24
Explosion är lite fel att säga, Ett Nimh, Nicd, A123 EXPLODERAR, och sedan skickar metal projektiler och kemikalier lång väg, själva cellen kan flyga XXX antal hundra meter, en rejäl BANG!!! Lipo oavsett generation sväller........... ryker, sedan i värsta fall ett kort branndförlopp, sedan rök igen.

Det är bra med Lipo info, men vi får inte glömma att det är risker med alla typer av uppladdningsbara batterier, 99 fall av 100 så är det handhavande.

Videoten
2009-08-16, 20:33
I många fall brukar det vara folk som "kan allt" som sitter ute i stugorna och får en rejäl aha upplevelse när det blir så tydliga förklaringar.
Jag är nybörjare så jag tyckte den var kalas, men jag tror att många erfarna fick klarhet i mycket.
Sen är det alltid kul med lätta videos som förklarar på ett bra och pedagogiskt sätt.


Bra förslag! Kanske blir min nästa "kunskaps" video ;)




Yepp det var jag ;) Kul att se någon annan från RSB här :D


Kul att det var så många som var positiva till filmen. Jag trodde inte så många skulle uppskatta en sån här typ av film. Kanske är det så att de som redan vet vad som gäller om lipobatterier bara tyckte om explosionen ;)