handdator

Visa fullständig version : motorn stannar



fattaren
2009-08-13, 23:29
Idag när jag var uppe och flög med planet utan att störta, så stannade motorn plötsligt, när planet flög. jag hade nog flugit 5-6 minuter innan det hände första gången, motorn startade igen efter att ha dragit gasreglaget till noll.

min första tanke var att det måste vara ngn säkerhetpryl när det är lite ström kvar i batteriet, men kan inte läsa mig till någonstans att det är just så.

batteriet har blivit fulladdat, men har legat ett par dar efter det... laddade dock batteriet ca 20 innan flygturen (vet inte om det blev fulladdat)

kan det vara ngt annat eller är jag på rätt spår?

Sigun
2009-08-14, 07:51
Helt rätt.
Det är fartreglaget som bryter på grund av för låg spänning i acken. Bara att landa och ladda acken. 5-6 minuter är väl ungefär vad den acken räcker till innan den är slut.

/Martin

LAMEandre
2009-08-14, 13:49
det kan inte stämma att det är fartreglaget för motorn ska inte kunna starta igen efter det utan att ladda batterierna igen eller är jag helt borta?:P

Sigun
2009-08-14, 13:56
Jodå om du drar ner gasen till noll så initierar fartreglaget om och då kan du starta motorn på låg belstning.

fattaren
2009-08-14, 15:42
har en liten annan fråga rörande batteri och laddning då.

när jag kört så att motorn stänger av, (vilket den antagningsvis gör innan det blir skadligt lite ström i batteriet)

och sen laddar den med medföljande laddare (inga instruktioner finns) och laddar till det lyser grönt, om jag nu inte flyger nästa gång förren dagen efter, behöver jag ladda på batteriet igen då innan eller?

när det varit lågt med ström i batteriaet och jag laddat så blinkar det rött, men sen om jag lägger batteriet på laddning för att "fylla" det. då lyser det konstant rött... kan det vara så att laddaren drar ur stömmen ur batteriet?

och är det skadligt att "fylla" på?

tack för det förra svaret btw.

sundqvistjohan
2009-08-14, 16:00
Det är väl detta plan du har? http://www.hobbex.se/p/productmenu,12.127/pid,572/t/product.html
och ett LiPo 1500mAh 11,1V.

Om du laddar idag och ska flyga i morgon ska du INTE ladda på nytt. LiPo har väldigt låg självurladdning så du kan låta planet ligga en vecka och flyga utan att ladda på nytt.

Annat är det med de gamla NiMh-batterierna. Använder man sådana som flygbatterier kan de med fördel "toppas" den dag man ska flyga.

LAMEandre
2009-08-14, 16:03
batteriet ska inte förlora nå mycket ström bara på ett dygn så om du laddade dagen innan så behöver du inte ladda om nästa dag?(kan ha fel). vad har du för batteri sort?

fattaren
2009-08-14, 16:04
okey, tack det var precis vad jag ville höra med.

jocke1963
2009-08-14, 17:08
Man ska aldrig dra ur lipo-ackar till de bryter sådär. Då tappar de snart sin kapacitet. Kör bara 4 minuter nästa gång, landa innan det bryter. Det bästa vore om du köpte en riktig laddare, där du ser hur många mah du får i vid varje laddning. Man ska generellt aldrig dra ur en lipo mer än 80% av sin kapacitet.

Anthony
2009-08-14, 17:20
Vad jag förstått så kan man flyga tills fartreglaget bryter av och sedan landa (senast då) för fartreglaget skall väl bryta av strömmen när lipo ackens spänning sjunker tillräckligt lågt.
Eller skall man alltid ändå landa långt tidigare innan det bryts?

LAMEandre
2009-08-14, 17:44
måste va nått fel på min dator såg inte att johan hadde svarat innan mig

andWho
2009-08-15, 12:22
Vad jag förstått så kan man flyga tills fartreglaget bryter av och sedan landa (senast då) för fartreglaget skall väl bryta av strömmen när lipo ackens spänning sjunker tillräckligt lågt.
Eller skall man alltid ändå landa långt tidigare innan det bryts?
En del (äldre) reglage bryter vid alldeles för låg spänning. Funkade kanske ihop med äldre ackar där spänningen sjönk långsamt vid urladdning.
Moderna acker håller spänningen uppe in i det sista, och då är det rent skadligt för acken om man kör tills reglaget bryter.
Moderna reglage kan iofs ha högre, eller inställbar, brytspänning. Men det är fortfarande riskablet.
Ställ in timern så att du landar när du dragit max ca 80% ur acken. Långt innan reglaget bryter.
/A

fattaren
2009-08-15, 13:04
En del (äldre) reglage bryter vid alldeles för låg spänning. Funkade kanske ihop med äldre ackar där spänningen sjönk långsamt vid urladdning.
Moderna acker håller spänningen uppe in i det sista, och då är det rent skadligt för acken om man kör tills reglaget bryter.
Moderna reglage kan iofs ha högre, eller inställbar, brytspänning. Men det är fortfarande riskablet.
Ställ in timern så att du landar när du dragit max ca 80% ur acken. Långt innan reglaget bryter.
/A

hm, saken är väl den att jag övar en del landning nu och då blir det ett par turer, ska man ändå klocka? räcker det om jag klockar då jag är i luften? eller ska jag klock från det jag sätter i batteriet?

andWho
2009-08-15, 16:15
Det räcker oftast att bara klocka motortiden.
En del sändare kan ställas in så att klockan stannar när gasen är nerdragen.
Tyvärr inte min DX7-a.

Men du får ha lite kolla på hur lång tid du kör motorn och hur många mAh du laddar.
Anteckna tid och laddning för ett antal flygninngar så bygger du upp lite erfarenhet vad som är lagom tid. Förläng tiden om du bara laddar i lite och vise versa.
/A