handdator

Visa fullständig version : Skymaster Vs Jetlegend Jas 39 Gripen



mulder
2009-08-15, 18:44
Suck nu börjar det bli jobbigt, skulle helst vilja ha en modell med 1600-1800mm mellan spettsarna men nu har en viss Backfire flygare rört om i skallen på mig:banghead: har fastnat för en 39a Gripen. spännvid ca 1350mm
Jetlegend har en och Skymaster har en, någon som vet mer om dessa modeller eller skall man släppa dessa helt? Hoppas någon kan tipsa mig /Mulder

Mange Lundin
2009-08-15, 23:16
Tjenare Mulder.
Blev nyfiken varför dom tydligen skulle vara lite känsliga framförallt vid start så
jag kollade lite på RCU och läste att huvudställen sitter för långt bak(skala) för att
modellen skall rotera på ett lätt o bra sätt. Kunde inte läsa nått om det är fixat
på dom senaste modellerna. Vingprofilfel fick jag inte fram nått om tyvärr.

Airworld har också en Gripen som är större, kolla på deras hemsida.

Niclas
2009-08-16, 13:50
Hej Mulder
Blev det ingen Composite Flash.

mulder
2009-08-16, 13:53
Hej Mulder
Blev det ingen Composite Flash.

Nja jag börjar bli snål, jag har inte släppt Flashen ännu. /Mulder

Cometen
2009-08-17, 12:31
Hej Mulder Här är en sida med extrapris på JAS och andra Jets
MVH Nisse
www.jetsrc.com (http://www.jetsrc.com)

Mange Lundin
2009-08-27, 20:18
Nå, Mulder.
Hur går det med dina flygplansinköp, fortfarande beslutsångest eller??
När det gäller hur 39án beter sig vid start så finns en bra förklaring på
svensktmodellflygs jetforum skrivet av Tomas Lejon, tror jag han heter.
Kolla det så förstår man bättre.

petera38
2009-09-18, 16:09
Hej Mulder..

Titta på jet swedens hemsida. Köp och sälj..der finns en del intressanta modeller till salu...bl.a. mina!
'
mvh
Pete

jobex
2009-10-06, 22:25
Hej Mulder

Har det blivit något inköp ännu, eller har du bara glömt att berätta...:)

Själv har jag börjat montera LITE på L39 nu, motor är inköpt och nästan alla servon, så nästa säsong skall den flyga.

Rosso
2009-10-07, 07:40
Hej Mulder

Har det blivit något inköp ännu, eller har du bara glömt att berätta...:)

Själv har jag börjat montera LITE på L39 nu, motor är inköpt och nästan alla servon, så nästa säsong skall den flyga.

Jobex!
Bilder!!! Byggtråd!!!

/Jocke

jobex
2009-10-07, 11:08
Jobex!
Bilder!!! Byggtråd!!!

/Jocke


Det var ju dumt att jag skrev att jag påbörjat ett bygge, nu måste jag ju ha kameran med mig i hobbyrummet också...:)

Skall se vad jag kan göra, men jag är kass på att komma ihåg det där med kamera, börjar snart bygga på allvar när bensinkärran är klar, så får vi se vad det kan bli.

HCG
2009-10-12, 11:28
Mulder, kan du inte lösa Gripens rotations problem med att öka canardens utslag i själva starten? Kanske även då koppla gyro till höjdfunktionen så att den fortvarande blir stabil.
Med alla mixfunktioner och gyro som finns idag kan man lura många flygplan att flyga!! :sarcastic:

MVH/ HC

Jakob
2009-10-12, 13:17
Mulder, kan du inte lösa Gripens rotations problem med att öka canardens utslag i själva starten? Kanske även då koppla gyro till höjdfunktionen så att den fortvarande blir stabil.
Med alla mixfunktioner och gyro som finns idag kan man lura många flygplan att flyga!! :sarcastic:

MVH/ HC

Hej!

Tror det är enklare att flytta fram huvudstället ngt samt lite högre noshjulsben så ska problemet vara löst.

Mange Lundin
2009-10-12, 14:56
Håller med Jakob, ivarjefall med noshjulbenet. Flytta huvudställen blir nog lite
mycket jobb ändå. Att laborera med gyro med ett plan med canard kan nog
vara spännande, positivt menat. Har ni inte sett på killen från staterna, tror
deras sida heter rcpower.com. Dom labbar mycket med gyro med fantastiska resultat.

Mange Lundin
2009-10-13, 06:02
Rättelse av hemsida till RCPowers.
www.rcpowers.com ska det vara, mycket nöje.......

JonasTecknare
2009-10-13, 08:46
Jag har hört nåt om att använda canarden som höjdroder och elevons som skevroder.
Borde kunna hjälpa till att lyfta nosen i starten. (Det var Einar J jag tjuvlyssnade på!)
Jonas

mulder
2009-10-13, 09:45
Problemet är väl att den är förlik fullskalan, står man i banänden på F17 och kollar starterna på 25meter avstånd så ser man att det mesta som kan röra sig gör det.
/Mulder

marell01
2009-10-13, 11:38
Håller med Jakob, ivarjefall med noshjulbenet. Flytta huvudställen blir nog lite
mycket jobb ändå. Att laborera med gyro med ett plan med canard kan nog
vara spännande, positivt menat. Har ni inte sett på killen från staterna, tror
deras sida heter rcpower.com. Dom labbar mycket med gyro med fantastiska resultat.

Förstår faktiskt inte erat problem o tanka. Ni behöver inte flytta landställsben eller ställa kärran i en onaturlig vinkel.
Se till att canarden har possitiv ALFA-vinkel under start så roterar kärran fint.
En i klubben hade en (den kinesiska) tom förra året då den tragiskt försvann.

Innan ni säger att jag har fel, kolla mitt yrke:stupido2:
Mvh

Jakob
2009-10-13, 12:04
Självklart hjälper det en del med positiv anfallsvinkel på canarden vid start. Men faktum kvarstår att många haft problem med rotation vid start. (Först händer ingenting vid stort höjdroderutslag sen plötsligt stiger planet nästan lodrätt. Gäller även Rafalen. Denna typ av flygplan är baktunga i fullskala. I modell är tyngdpunkten längre fram därav problemen. Det var därför jag rekommenderade att flytta huvudställen lite längre fram för att motverka detta samt lite längre noshjulsben. Det är ett botemedel som visat sig fungera.

MasterMag
2009-10-14, 09:44
Weight on wheels dual rate? :) Så länge noshjulet har vikt på sig så har canarden mer utslag. Borde bli skalalikt också. Dock så kanske det krävs nån pwm-kontroller med tillhörande mjukvara? Har inte sett nå liknanade iaf.

mulder
2009-10-14, 14:38
Nu är jag inte med i matchen, vad är en pwm-kontroller och hur funkar det? /Mulder

MasterMag
2009-10-14, 17:14
(PWM = Pulse Width Modulation) Blir nån form av hembygge då. Är inte speciellt insatt i just programmering av microprocessorer, men det jag tänker mig är följande: Insignalen från mottagaren till microprocessorn ändras i microprocessorn och gör signalerna "större" till canardservot, så länge kriteriet "weight on nosewheel" är uppfyllt. Så fort stället är utfjädrat så är det ren mottagarsignal som går till servot.

Garanterat enklare är det ju att förlänga nosstället :)

mulder
2009-10-15, 09:58
(PWM = Pulse Width Modulation) Blir nån form av hembygge då. Är inte speciellt insatt i just programmering av microprocessorer, men det jag tänker mig är följande: Insignalen från mottagaren till microprocessorn ändras i microprocessorn och gör signalerna "större" till canardservot, så länge kriteriet "weight on nosewheel" är uppfyllt. Så fort stället är utfjädrat så är det ren mottagarsignal som går till servot.

Garanterat enklare är det ju att förlänga nosstället :)

Ok, och hur känner man av att stället är utfjädrat? vad för givare el dyl behöver man då? eller andra prylar? MVh Mulder

Jakob
2009-10-15, 12:17
Ok, och hur känner man av att stället är utfjädrat? vad för givare el dyl behöver man då? eller andra prylar? MVh Mulder

Tror inte att man ska experimentera med detta! passar nog bättre på fullskalagripen.

wesse
2009-10-15, 13:02
Tror inte att man ska experimentera med detta! passar nog bättre på fullskalagripen.


det är bra Jakob avråd Mulder han ska nog sköta matlagningen i stället:sarcastic:

Mange Lundin
2009-10-15, 20:47
Mulder för f-n. Köp nu en 39á för då kan man se tre goooa svenska jaktkärror
nästa säsong i Skåne. Draken , Viggen , Gripen. Kan det bli bättre eller.
Ska detta bli verklighet hänger det på dej, Hahahaha.

mulder
2009-10-16, 15:20
Njaa står mellan en Flash, F15 o Jas39. /Mulder