handdator

Visa fullständig version : Saab j21r



Sidor : [1] 2

Pekkala
2009-08-18, 20:04
Det började i våras när jag funderade på vad nästa byggprojekt skulle bli.
Att det skulle vara en jet visste jag, kollade några flygplanstyper och kom att tänka på Johan Nauwelaertz de age`s J21R som han visade halvfärdig på ett meeting i Söderhamn ett år.
Jag skickade ett mail med små förhoppningar till Johan och frågade om han hade formarna kvar och om jag kunde få gjuta en modell,
några veckor senare passerade jag Gävle och kunde hämta formarna och under semestern har det hänt lite i garaget.
Modellen är i skala 1/6 och blir ca 197cm i spännvidd

http://www.airwar.ru/image/idop/fighter/j21r/j21r-3.jpg
Här börjar projektet J21R
Det kommer att ta tid och jag kommer att behöva och tar väldigt gärna emot hjälp av den kunskap som finns här på forumet

Pekkala
2009-08-18, 20:10
Några av formarna till fenor, bakkroppar, motor och noskåpor,
kropp, och mittenvinge.

Pekkala
2009-08-18, 20:45
Kemikaliebord med latexhanskar, penslar, epoxy, muggar, blandpinnar,mm
bord för tillskärning av glas, mm
Jag började med dom enklare bitarna att gjuta,
först rengörning av formar, sen vaxning några varv, ett lager släppmedel,
och lakering med grundfärg i formarna

Jakob
2009-08-18, 21:08
Kul projekt som ska bli spännande att följa! :) J21R är en häftig och lite speciell jetmaskin.

Ompa
2009-08-18, 23:14
Ser ut som ett spännade projekt. Detta ska bli intressant att följa,
ett i mina ögon sett rätt så intressant flygplan.

Har själv en påbörjad J21 från MJD, som tyvärr har hamnat lite på is.
Kanske den här tråden väcker gnistan till liv igen :)

Pekkala
2009-08-19, 12:54
Jo det kommer att bli spännande tycker jag oxå.

Några bilder på Johans maskin

Jakob
2009-08-19, 13:18
Vet du ngt om flygegenskaperna? Hade varit kul att veta.

Pekkala
2009-08-19, 21:56
Tyvär vet vi inget om flygegenskaperna då prototypen havererade på provflygningen:( den var tydligen så baktung att den blev oflygbar,

Men flygegenskaperna borde bli goda med den vingen och TP på rätt ställe,
propotionerna är ju ganska lika som många sportjettar tex, Bomerang, Turbotwinn, Formost, mm

Smått osäker som man är så börjdes gutningarna med dom enklare delarna, noskåpa, motorkåpa, bommar

motorkåpan som jag håller i handen blev jag inte nöjd med så en ny tillverkades senare

Pekkala
2009-08-19, 23:55
Mera bilder på stabbe och fenor,

Pekkala
2009-08-20, 17:33
Mera bilder!
Kroppen tog lite tid att plasta, många kanter och vrår,

vid brytning av kroppen så sprack det lite på grund av att formen har några neggativa släppvinklar mellan insuget och kanten mot motorkåpan, det var ingen överraskning att den skulle bli besvärlig att bryta och det gick ju ganska bra ändå, fast jag får laga lite.

Pekkala
2009-08-20, 23:11
Är det någon som har tipps på ett bra och lättslipat spackel till dylika epoxy och glasfiberprodukter?

Vingrör är köpt av Arigo teknik som säljer flygmateriel,
ytterrör gorde jag genom att linda epoxy och glasfiber några varv runt det vaxade vingröret, lite väl snäv passning blev det så glasfiberrören fick slipas innvändigt till lagom passning.
Skelettet till mittvingen tillverkas och limmas till det undre vingskalet,
sedan plastas över och underskal ihop fortfarande sittande i formarna.

Projektledaren inspekterar

Jakob
2009-08-21, 08:47
Snyggt och fort går det också!

Krille
2009-08-21, 09:38
Detta går ju med raketfart. Mer bilder :)

Pekkala
2009-08-21, 09:56
Förstår att det ser ut som att det går fort men det är vad som hänt på min semester i 6 veckor,
Jag säger till när vi kommer till nutid

genland
2009-08-21, 13:44
Hej Christer!
Följer med största allvar o spänning ditt projekt.

Har själv fått tag i formar till en 1/4 skala Sea-Bee.
Eftersom jag aldrig jobbat med plast så hoppas jag
du lägger ut många bilder så man kan snappa upp lite tips.:lollypop:

Eller kanske man kan skicka formarna till Ö-vik? :icon_winkle:

Mvh Kent

Pekkala
2009-08-22, 08:24
Kent! med dina färdigheter och vilja att jobba med olika material tror jag inte att du har några som helst problem med att plasta en kropp:thumbup:

Ompa
2009-08-22, 08:34
Detta bygge tycker jag ser ruskigt läckert ut. Vilken finisch det blir på gjutningarna.
Härligt att kunn mästra gjuttekniken som du kan Christer. Det skulle var intressant att lära sig detta någongång.

Pekkala
2009-08-22, 08:36
Är det vanligt att nyfikna mekar fastnar i luftintaget?

plastade extra landställsluckor i förebyggande syfte,
har ochså ett byxben så att luftintagen går ihop till ett men vet inte än om det kommer att användas, beror lite på vart motorn kommer,

Ompa
2009-08-22, 09:32
Vet inte om jag missat i något inlägg men, vad ska du ha för motor i kärran?

Pekkala
2009-08-22, 10:12
Detta bygge tycker jag ser ruskigt läckert ut. Vilken finisch det blir på gjutningarna.
Härligt att kunn mästra gjuttekniken som du kan Christer. Det skulle var intressant att lära sig detta någongång.

Tack Ompa! men jag är nybörjare på det här med att gjuta glasfiber, och finischen är inte helt perfekt på alla ställen men godtagbar i alla fall

Vilken motor det blir är inte hundra bestämt än, skulle kunna använda min MW54 men vill samtidigt ha den kvar på Turbotwinnen

nauwa
2009-08-22, 14:55
Man blir ju (nästan) sugen att ta upp det här med modellbygge igen. Hur som helst så är det väldigt kul att se 21:an växa fram igen. Många många timmar svett och tårar är nedlagt under de 2 år det tog att ta fram plugg och formar till den. Jag längtar som skjutton tills det är dags för luftdopet så att jag får se den i sitt rätta element.
Verkligen fina gjutningar Christer för att vara ditt första försök.

Pekkala
2009-08-22, 17:06
Tack Johan! vad kul att du vill följa med i bygget:thumbup:
Jag förstår att det ligger väldigt många timmar i formarna.
Skrik till om du ser något som ser galet ut eller bara vill diskutera en detalj eller något annat, det gäller ochså alla er andra som följer tråden.

JonasTecknare
2009-08-24, 11:26
Ska bli väldans kul att se J21R i luften igen! Jag var väl en av få som faktiskt såg Johans maskin flyga, för det gjorde den trots tyngdpunktsläget. Ha TP lååångt fram!
Johans maskin såg ut att flyga lätt, dvs den behöver nog inte så mycket motor.
Kul!
Jonas

Pekkala
2009-08-25, 17:59
Så här ser 21an ut i dagsläget, vinginfästningen är klar så när som några smådetaljer, och några motorspant är innlimmade.
Jag tror som Jonas att den ska nog inte behöva så mycket motor,
För skoj skull la jag dit en MW54 och den ser väldigt ynkligt ut:sarcastic:
Tyngdpunkten lär vi återkomma till flera gånger

Jonas! hur går det med ditt maffiga projekt?

bem
2009-08-29, 14:51
Hej,

Har du hittat några lämpliga infällbara landningställ? Eller skall du tillverka själv? Kanske kan finnas nåt ställ som används för P38 Lightning skala 1:6 nånstans, det är ganska likt stället på J21 R?

/Bo

ChristerL
2009-08-29, 15:10
Tjusigt! J21R är ju så cool!!
Önskar att jag var lika duktig på att gjuta kroppar.

Pekkala
2009-08-29, 16:17
Hej igen!
Har inte letat efter några ställ till 21an, har hela tiden varit inne på att göra egna ställ och har kommit en bra bit på designen, kommer att visa senare,
ChristerL, Jag är inte duktig på att gjuta, jag är nybörjare, det här var första gången som jag gjutit något seriösare, går att få bättre resultat men jag är nöjd som det blev,

JonasTecknare
2009-08-30, 10:29
Så här ser 21an ut i dagsläget, vinginfästningen är klar så när som några smådetaljer, och några motorspant är innlimmade.
Jag tror som Jonas att den ska nog inte behöva så mycket motor,
För skoj skull la jag dit en MW54 och den ser väldigt ynkligt ut:sarcastic:
Tyngdpunkten lär vi återkomma till flera gånger

Jonas! hur går det med ditt maffiga projekt?
Tjollahopp! jovars det knallar på. Jag har tagit en liten paus med 37:an för att få mitt monster i luften till Laxå. Annars så har jag kommit en bit på mittsektionen av vingen, tar en förfärlig tid eftersom det innefattar ställ och sånt.Ställmekanismen är under kontinuerlig omkonstruktion, så när det plötsligt funkar så är det färdigt.(hoppas jag)
Annars har jag gjutit ett första fläkthus och har börjat på centerbodyn! tänker mej som på en Bvm fläkt ungefär fast Byron storlek. Ska se om jag kan hitta nån lämplig bild!
J21R:an ser förbaskat fin ut, ni får passa er så ni inte åker på att gjuta en massa till folk. Nyböjare eller ej ser så ser det proffsigt ut!
Jonas

Pekkala
2009-09-05, 23:03
Har haft lite dåligt med tid på sistonde, fotbollsföräldrar vet vad jag menar:icon_axe:
Har gort lite på klaffarna på mittvingen(bilder på de kommer senare), och ritat lite på ställen, designen på huvudställen är i stort sett klar, har ni åsikter på huvudstället så säg till innan jag skickar skärfiler till lasern, nosstället behöver lite mer tid, styrningen krånglar till det:banghead:

Pekkala
2009-09-10, 22:34
Har tillverkat split flaps till mittenvingen, 0,4mm plywood, 3mm balsa, och en bakkantslist i furu blev materialvalet till dom, tänker driva dom med var sitt servo
Har idag fått en leverans av laserskurna delar till landningsställen:thumbup: mera delar kommer vilken dag som helst
Blir till att börja svarva och fräsa lite nu då

Zkeeter
2009-09-10, 23:28
Tjusigt bygge!!!!
Efter vad jag såg av din flygning på Sättna Jet Meeting så tror jag då inte att du får problem att flyga den här när den är klar.
Ska bli ett sant nöje att få följa byggtråden till Maiden
Se till att hålla den hel så att vi Skvadrare får se den live på nästa års träff här i Sundsvall!
Snälla...:icon_pray:

lassebetong
2009-09-11, 07:43
Wow vilket bygge.:thumbup:
Kommer följa din tråd.

/Lasse

Pekkala
2009-09-11, 16:52
Råkade av misstag i går kväll delita filen med bilder på J21an, även från papperskorgen:banghead: fråga inte hur det gick till ,:( dom bästa bilderna finns i alla fall kvar här på forumet

Vad kul att ni gillar bygget!

Zkeeter! har du skickat filen på det du ville ha hjälp med?

Tog några nya bilder på motorhuvslåsningen

Zkeeter
2009-09-11, 19:56
Synd på bilderna..
Det är ju sånt som gör byggtrådarna levande. Vet av egen erfarenhet hur det känns då jag lyckades med att sumpa min lagringsdisk med 5 års råfoto...:banghead:
Lagrar numera både på skiva och disk
Men det blir nya byggbilder hoppas jag?

Har inte mailat det du skulle hjälpa mig med. Anledningen är helt enkelt det att det ramlade in en stor gul sak i skala 1/5 i form av en lotterivinst som nu är min! ( CUB tror jag dom heter. :sarcastic:) Så jag får ändra focus på vinterns projekt.... Men det är klart, kanske hinner med båda sakerna i vinter.
Jag drar ett PM så småningom...

Nu vill jag se fler finurliga bygglösningar!:1wav:

Pekkala
2009-09-14, 19:16
Här hoppar man lite fram och tillbaka med dom olika delarna till 21an, har ritat på en ny stabbe för att jag tycker den gutna blir för tung, och hög vikt i baken vill vi ju inte ha här i alla fall, har väl använt för mycke epoxy och glas kanske.
Som vanligt när jag ritar åt mig själv så blir det inga kompletta ritningar,
Vet ju offtast redan hur jag tänkt
Stabben ska naturligtvis också plankas fast det inte framgår på ritningen.
DXF filerna är skickade till NC fräsarn så vi får väl se om han får igång maskineriet

LIP
2009-09-16, 23:14
Nu har NC-fräsarn fått till det.

/Lasse

Pekkala
2009-09-17, 07:19
Kanon!:thumbup:
Fraktbolaget hämtar i eftermiddag,:vroam:

Pekkala
2009-09-17, 22:48
Fick till och med den lilla materialsatsen levererad till jobbet, Tack så jättemycket.

Riktigt bra fräst, och ballsan av sådan kvallite att den behövde nålas eller viktas mot bordet, annars har jag fått hämta bitarna i taket:thumbup:

Val av lim till dylika delar där man inte behöver finslipa nån yta används med fördel Casco ute, limfogen blir jättestark men fortfarande flexibel

Zkeeter
2009-09-17, 23:20
Mera,mera!!
Trevligt att du delger oss o-invigda vilka limsorter du använder på respektive ställe...

nauwa
2009-09-18, 19:46
Minnet sviker, men jag har bestämt för mig att jag endast gjorde en mycket tunn gjutning i formen, och att jag använde en cellplastkärna i den. Detta gav mig en stark och lätt konstruktion. Din byggda stabbe lär knappast bli sämre!

Pekkala
2009-09-19, 19:30
Förut limmade jag nästan allt med cyano och tyckte det var toppen men så började slemhinnorna i näsan att reagera, använder fortfarande en del CA men väldigt sparsamt.
En annan anledning att jag ofta numer väljer vitlim är att mina döttrar med sina kompisar brukar hålla mig sällskap i hobbyrummet med deras pyssel, och då vill jag inte gärna hålla på med epoxy eller cyanolimmer,

Johan! hur hade du höjdroderlinkaget? ett servo i stabben eller i fenorna?

Corsair
2009-09-21, 16:15
Hej
Snyggt bygge, spännade att följa ditt bygge...:thumbup:

Pekkala
2009-09-21, 16:24
Hej
Snyggt bygge, spännade att följa ditt bygge...:thumbup:
Tackar så mycket!

LIP
2009-09-23, 11:23
Nu har farsan fullföljt uppdraget, vacumformat inredning och canopy.

Pekkala
2009-09-23, 12:11
Nu har farsan fullföljt uppdraget, vacumformat inredning och canopy.
Perfekt, det gick bra ser jag:thumbup:
Du är duktig du:icon_pai: tackar så mycket!

Fot
2009-09-23, 12:44
Vad använder du för plats när du drar huvar? och även inredningen för den delen.

/M

LIP
2009-09-23, 13:12
Christer, jag anar en viss ironi :)

Till huven är det 1mm PETG, samma som det är i läskflaskor. Går att köpa hos www.oesco.se

Inredningen är 0,5mm PVC. Men går lika bra med Polustyrenplast.

Pekkala
2009-09-23, 13:48
Christer, jag anar en viss ironi :)

Till huven är det 1mm PETG, samma som det är i läskflaskor. Går att köpa hos www.oesco.se (http://www.oesco.se)

Inredningen är 0,5mm PVC. Men går lika bra med Polustyrenplast.

Vad vore livet utan lite ironi, tycker om när tonen är rå men hjärtlig:sarcastic:

prova får du se:icon_butt:

Broddarn
2009-09-23, 13:57
Hej.

Grymt snyggt bygge måste jag säga. :thumbup:
J21 har alltid varit en stor favorit.

Såg i början av tråden att du har latexhandskar när du jobbar med epoxi.
Släng dom!!! Använd vinyl istället. Finns på dom flesta vårdmottagningar ;-)
Fick veta att latex är nästan värre än att inte ha några handskar alls.
Klart allergiframkallande.

Keep up the good work

Broddarn

Pekkala
2009-09-24, 14:17
Broddarn! är det verkligen så med epoxy och latex? ska kolla upp det, tack för varningen i alla fall, vi ska ju vara rädda om varandra,

Är hemma för vård av barn och försöker få lite gjort,
stabben kan jag inte göra mer på förrän det är dags att passa in bommar och fenor, har ej bestämt vilket servo det ska bli till höjdrodret,

genland
2009-09-24, 15:30
Perfekt, det gick bra ser jag:thumbup:
Du är duktig du:icon_pai: tackar så mycket!

Han är klurig han far din,
o tydligen har äpplet inte fallit så långt
från päronträdet heller.......:sarcastic:
Riktiga lirare båda två!

Mvh Kent

Corsair
2009-09-24, 17:25
Hej LIP
Det är en helt annorlunda att bygga i balsaflak och pinnar, eller hur. Du behandlar materialet perfekt.:fans:

Broddarn
2009-09-25, 11:45
Hej.

Jo det är nog så illa har jag förstått. När man jobbar med epoxi så är inte frågan om, utan när man får allergi.

Kommer inte ihåg riktigt var jag fått uppgifterna ifrån men det var iaf nån som var insatt i saken.

Läckert bygge :lollypop:

bugghult
2009-09-25, 13:13
Hej.

Jo det är nog så illa har jag förstått. När man jobbar med epoxi så är inte frågan om, utan när man får allergi.

Kommer inte ihåg riktigt var jag fått uppgifterna ifrån men det var iaf nån som var insatt i saken.

Läckert bygge :lollypop:
Halloj!
Så här har man förklarat för mig med epoxiallergi ”jobbar med det”
Det är olika hur mycket man tål, om man jämför sig med en burk och fyller den med ämnet tills det rinner över, då utbryter allergin. Så det är från person till person hur mycket man tål ”hur stor burken är”.
En del får aldrig allergi, men har man någon annan form allergi så ska man akta sig extra noga för epoxy
Micke A

Pekkala
2009-09-26, 21:23
Tack för era komentarer, dom uppskattas!
Fredrik! du är välkommen, ni andra forum besökare också för den delen när ni har vägarna förbi Ö-vik

Sitter med förkylning och orkar inte göra så mycket, har dock ritat lite på vingspetsarna, profilen i vingroten är ju redan bestämd men i spetsen har jag valt att använda NACA 2414 som jag har bra erfarenhet av, 1,5 grad skränkning har jag ritat in,
Vingen ska plankas med 2mm balsa, funderar på om det behövs flera stödlister.
Vad tror ni om detta

hovhas
2009-09-26, 22:15
nä, inga fler stödlister om du har styv plankning!

LIP
2009-09-26, 22:26
Webbar mellan balkarna skulle nog inte skada.

/Lasse

Pekkala
2009-09-26, 22:38
Jo webbar blir det, har bara inte ritat dom:thumbup:

nauwa
2009-10-03, 00:12
Oj, nu var det länge sen jag var här inne, ser din fråga kanske lite väl sent. Om du har kvar stabben du gjöt, så ser du att det är 2st försänkningar i den, långt ut nära fenorna. Jag hade 2st små digitala lätta servon till höjdrodret som alltså satt i dessa försänkningar.

LIP
2009-10-06, 14:48
Undrar om inte det håller på bli dags att överta bygget av J21:an, håller på bli ganska många timmar nu.

Säger gubben som bara fräser

/Lasse

Pekkala
2009-10-06, 16:11
Det är precis som du säger! gubben bara fräser:icon_butt:

tänk på han som får göra resten då:stupido2:
blir till att göra ritningarna klar och skriva ut dom så att jag kan börja bygga dom där vingspetsarna, ochså måste jag fortsätta på ställen :vroam:fast ikväll ska jag på hockey:lollypop:

Tack så jättemycket Pappa

genland
2009-10-06, 23:22
Det är precis som du säger! gubben bara fräser:icon_butt:

tänk på han som får göra resten då:stupido2:
blir till att göra ritningarna klar och skriva ut dom så att jag kan börja bygga dom där vingspetsarna, ochså måste jag fortsätta på ställen :vroam:fast ikväll ska jag på hockey:lollypop:

Tack så jättemycket Pappa

Han ä fräsig din pappa!:sarcastic:

Mvh Kent

JonasTecknare
2009-10-10, 16:16
Hur går det för er? Har ni lika svårt som jag att få kvalitetstid i Verkstan!

Jonas

Pekkala
2009-10-10, 19:51
Ont om tid har jag gott om!
Förkylning, mycke på jobbet, familjen, mm, jo man får ta vara på dom stunder man har tid och lust att göra något,

Lite mer har det blitt på ställen, en kväll i veckan har jag möjlighet att utnyttja maskiner i verktygsavdelningen på jobbet men det tar tid i alla fall,

Har limmat på en rotsprygel på mittenvingen så att det blir en bra övergång och rätt anfallsvinkell till yttervingarna

Har idag hämtat spryglarna hos min snälle far som fräst ut dom, tyvr så saknas spets sprygeln, och det är jag som missat att skicka skärfilen till fräsaren:banghead: men storfräsaren ska få backning i alla fall då han har missat att fräsa vingspettsarna:thumbup:

Har även limmat in stödlister bredvid där noshjulsluckorna ska kapas ut, för att kanterna inte ska flexa

Ompa
2009-10-10, 20:18
Hur går det för er? Har ni lika svårt som jag att få kvalitetstid i Verkstan!

Jonas

Jo tack, det ska gudarna veta. Är det inte jobbet så är det familjen som pockar på uppmärksamhet. :girl_cray3:

Just nu ska ju trädgården fixas till lite före den stundande vintern, samt ett lite sido projekt med tapetsering av stora grabbens rum.

JonasTecknare
2009-10-13, 08:42
Ser fint ut! Själv är jag i fel del av landet för att kunna smita till verkstan. Får nöja mej med att rita i datorn, Landställsversion 11:a verkar lovande till min 37:a.
Jag är avis på CNC fräsen! måste nog försöka sätta ihop en sån.
Jonas

Pekkala
2009-10-15, 22:59
Ser fint ut! Själv är jag i fel del av landet för att kunna smita till verkstan. Får nöja mej med att rita i datorn, Landställsversion 11:a verkar lovande till min 37:a.
Jag är avis på CNC fräsen! måste nog försöka sätta ihop en sån.
Jonas

Tack Jonas!
Jo det tar tid att rita landställ, man blir ju lite nyfiken på dina ställ till 37an, när får vi se dom?
Jag är ochså lite avis på fräsen, det vore bättre om den stod i mitt hobbyrum:sarcastic:

LIP
2009-10-15, 23:11
Jag lovar att du skall få se på fräsen varje gång som ni hälsar på.

/Lasse

Pekkala
2009-10-15, 23:17
Lite mera byggbilder på vingarna,
Tar lite hjälp av diverse metall för att fixera lättplyfa som är krokigare än den bör,
Vingbalken är uppbyggd med 5x10 furulister och 3mm hård balsawebb i mellan,
Har radat upp ett litet utval av olika slipklossar som blivit tillverkade genom åren, det lönar sig oftast att göra en liten specialfil eller kloss och det tar inte mer än några minuter att göra en,
Glasfiberröret är limmat med epoxy blandat med lite bomullsflock,

TWm
2009-10-16, 16:24
Jag tror jag känner en som har en fräs som står och skräpar :cool:

//Tomas

LIP
2009-10-16, 19:50
Men vad säger du Thomas, har du inte fått fart på den?

/Lasse

TWm
2009-10-16, 21:06
Men vad säger du Thomas, har du inte fått fart på den?

Jo då den funkar. :ciao:

Men kreativiteten hos ägaren saknas :)

//Tomas

Pekkala
2009-10-16, 21:17
Vad kul att du tittar in här Tomas!
Men du borde komma till Ö-vik rent fysiskt för att surra, hämta insperation, häva en bägare, kolla nya fältet, mm :icon_pidu:

TWm
2009-10-16, 21:27
Jo det borde jag, men det sitter i tjära :leaving:
Men nu är det närmare än på länge :cheers2:

//T

LIP
2009-10-17, 00:24
När du kommer till Ö-vik så får du inte glömma bort att hälsa på här också.

/Lasse

JonasTecknare
2009-10-18, 13:42
Jo jag skulle oxå vilja se ställen klara men nu sitter jag i storstaden 20 mil från byggbordet. Så det får vänta lite! jag kanske kan posta nåt på ett ben eller aktuell ritning eller nåt. Så jag kan få lite indikationer över hur korkad konstruktionen är!
ser ju finfint ut alltihop ni gör. Tänkte göra nåt liknande i vingarna på mitt "Monster" alltså inte Viggen utan min Sportkärra. Fast det blir väl inte lika tjusigt, tur att man lägger lock på hela strukturen så det inte syns!

Jonas

Pekkala
2009-10-18, 22:48
Jonas! jag vill gärna se hur du löser lanställsproblemen! och jag vet att du kan bygga snyggt, för det har jag sett:lollypop: glömmer aldrig ett år i Söderhamn när du byggde i depån hela dagen, bl a en liten tunna med egensnickrade infällbara ställ, och en liten BD5:a.

Nu har jag plankat översidan på vingarna och kommer att lägga dom åt sidan tills jag fått hem servon och lite andra saker,

Vikter är ofta bra att ha

Pekkala
2009-10-18, 22:57
Lite landställ har det ochså blivit

Lucka för noshjulet och inpassning av fästvinklar, mm
innan jag kan göra färdigt ställmekanismen

Pekkala
2009-10-18, 23:23
Vi fortsätter när jag endå är på gång, det är ju bara arbetsdag imorgon så lite trötthet hör ju bara till

Sågade upp för huvudställen och konstaterar att här kan jag inte få dit några ställ:banghead: hur tänkte jag här:stupido2:en tankevurpa
Men om jag sågar lite i dom bakre landställsspanten bör dom gå dit, tror inte det försvagar nämnvärt mycke, det bara svider lite i egot:(

JonasTecknare
2009-10-19, 23:39
Det är intressant det där att det är fullkomligt omöjligt att bygga landställ utan tankevurpor. För mej brukar det vara att det är flera delar som ska vara på samma utrymme samtidigt. Elände! På Viggen verkar det bli Hjul och wire till gängstången för att få plats. Bergis flera meter eller en i alla fall. Bygga på fältet ja........vad ska man säga..... Deadlines!!!!!! oxå omöjliga utan vurpor.

Jonas

Pekkala
2009-10-28, 22:45
Så där ja, nu har jag vurpat färdigt och själva ställen är mekaniskt färdiga förutom luftcylinder och skaladetaljer, skaladetaljer tänker jag vänta med tills 21an flyger och allt fungerar tillfredsställande, noshjulsstyrningen är ochså klar men glömde att fota, vi tar det vid senare tillfälle,
Första bilden visar ena stället ute och andra innfällt.
Har även fått hem en laddning Power HD servon modell HD-9110MG 10,5 kg-cm, ska provköra dom vilken dag som helst och se hur dom centrerar och om dom duger till 21an,

Zkeeter
2009-10-29, 00:28
Stiligt!!!
Ser redan ifram emot nästa sommar...

taygher
2009-10-29, 07:53
Den här kärran blir riktigt grym, Christer!! :fans:

Synd att det är så långt till Ö-vik för det skulle vara grymt kul att få se den in action nästa säsong!

(Du minns kanske inte mig, men vi träffades några gånger på Din gamla arbetsplats när jag besökte Dig + kollega för att prata lite om PTC-värme, kylfläktar eller Ultrakondensatorer..)

Keep up the good work!!:)

matbos
2009-10-29, 08:02
Stiligt mycket stiligt :thumbup:

Pekkala
2009-10-29, 09:58
Tack så mycket grabbar!



Den här kärran blir riktigt grym, Christer!! :fans:

Synd att det är så långt till Ö-vik för det skulle vara grymt kul att få se den in action nästa säsong!

(Du minns kanske inte mig, men vi träffades några gånger på Din gamla arbetsplats när jag besökte Dig + kollega för att prata lite om PTC-värme, kylfläktar eller Ultrakondensatorer..)

Keep up the good work!!:)

När jag tittar lite närmre på mannen bakom Jaken så känner jag ju igen honnom:ciao: Vilken ruskit fin maskin du har byggt, vill också ha en sån.
Och vi pratade väl inte så mycket om kondingar och sånt, vi pratade
modellflyg:thumbup: en förhoppning är att den ska med till Vallentuna nästa år, vi kanske ses där:icon_pidu:

bokis
2009-10-29, 10:02
Fantastiskt! den blir såå läcker!!!
:1wav:

taygher
2009-10-29, 11:56
Tack så mycket grabbar!

När jag tittar lite närmre på mannen bakom Jaken så känner jag ju igen honnom:ciao: Vilken ruskit fin maskin du har byggt, vill också ha en sån.
Och vi pratade väl inte så mycket om kondingar och sånt, vi pratade
modellflyg:thumbup: en förhoppning är att den ska med till Vallentuna nästa år, vi kanske ses där:icon_pidu:

Jag hade nog hoppats på att vi skulle ha träffats redan på årets Shoot out, men det väldigt otrevliga vädret gjorde att jag stannade hemma. Hoppas verkligen att vi kan ses nästa år istället!

Kul att Du tycker Yaken är OK, det värmer! :)

Det skall bli riktigt roligt att följa fortsättningen på Ditt grymma jet-projekt! :thumbup:

Pekkala
2009-11-02, 18:12
Har testat HD servona lite, det enda servo jag hade tillgängligt att jämföra med var ett Hitech 5625, som jag såg så har HD servot bättre centrering samt tystare och mjukare gång än Hitech servot, styrka och ström har jag ej kollat.
Vi tar några bilder på bygget också, stabben har fått ett servo.
Har limmat in klossar för gångjärn och roderok i vingarna.
Den blir lite stor när man sätter dit vingarna, kommer att bli trångt i hobbyrummet när bommarna kommer på.
Om man skulle sätta fenor där bommarna ska vara så ser den ut som någon tysk experimentmaskin från WW2

LAB
2009-11-02, 19:36
Jättekul med en Svensk get-kärra ser riktigt bra ut:thumbup::thumbup::thumbup:

Pekkala
2009-11-05, 22:44
Jättekul med en Svensk get-kärra ser riktigt bra ut:thumbup::thumbup::thumbup:


Tack det värmer!

Pekkala
2009-11-05, 22:55
I onsdags var det hemjobbskväll på jobbet och då kunde jag svarva cylindrarna till landningsställen,
Nu är dom ihopmonterade och provkörda med full belåtenhet,:lollypop:
Då är det bara kosmetika kvar på ställen, och att svarva fäljar och bromsar, men det tror jag att jag tar till våren.

LIP
2009-11-06, 08:37
Tjusigt Christer, det ser mycket bra ut.

/Lasse

Pekkala
2009-11-06, 19:39
Efter förberedelser för att fästa gångjärn, roderok och vingfastsättning så har plankningen kommit på plats, även spetsarna är förberedda.

Zkeeter
2009-11-06, 23:33
Stiligt, mycket stiligt!

Pekkala
2009-11-06, 23:54
Tack Zkeeter!
Har lite problem med utskrifterna till dig, återkommer till dej med det ärendet.

LIP
2009-11-08, 17:59
Nu är delarna till servofästen färdigfrästa.

/Lasse

Pekkala
2009-11-08, 19:16
Nu är delarna till servofästen färdigfrästa.

/Lasse

Snabba ryck:thumbup:
Tack pappa och grattis än en gång, både idag och i morgon:1wav:

Pekkala
2009-11-09, 21:57
Det har hänt litegranna på vingarna!
Gjorde klart hur klaffgångjärnen skulle sitta innan rodren sågades lös,
sen är det tråkigt slipande och passande innan allt passar ihop och tiden bara försvinner och jag glömde ta bilder på vissa saker,:banghead:
Men jag är ganska nöjd med resultatet ändå

Zkeeter
2009-11-09, 22:21
Ser bra ut enligt mig...
Problem med mina ritningar?
Du får gärna höra av dig..
Är lite byggsugen nämligen...
Snyggt och trevligt bygge du har här, ser fram emot fortsättningen!
Ska bli kul att se en svensk på sättna -10!
Hur går det med ert nya fält?

Pekkala
2009-11-09, 22:28
Ser bra ut enligt mig...
Problem med mina ritningar?
Du får gärna höra av dig..
Är lite byggsugen nämligen...
Snyggt och trevligt bygge du har här, ser fram emot fortsättningen!
Ska bli kul att se en svensk på sättna -10!
Hur går det med ert nya fält?

Tack Zkeeter,
Jag ringer dig imorgon kväll!

Corsair
2009-11-10, 17:32
Det blir så bra att man häpnar, superfina cylindrar..och ställ.:fans:

Pekkala
2009-11-10, 23:04
Det blir så bra att man häpnar, superfina cylindrar..och ställ.:fans:
Tack för det!
I allt om hobby nr 5/93 så var det ett inspererande repotage om Einar Jonssons ställ till viggen, därifrån har grunden till mina cylindrar kommit,
väldigt enkla och väl fungerande

Pekkala
2009-11-16, 19:39
I år har jag bestämt att jag varit snäll :icon_pai: så
idag kom det ett paket på posten!
Undra vad det kan vara:stupido2:
Nej pappa du får inte gissa!:lollypop:

Daniel L
2009-11-16, 19:59
AAAAAHH så får du inte göra!!!
Men jag gissar på en liten motor;)

LIP
2009-11-16, 20:55
Jag vet, jag vet. En blåslampa.:stupido2:

Pekkala
2009-11-16, 21:29
Vi tar lite byggbilder!
servon har fått plats i vingen mm,

Blåslampa hmpf:secruity::boxing:

Pekkala
2009-11-16, 21:35
AAAAAHH så får du inte göra!!!
Men jag gissar på en liten motor;)

De sa min fru också:secruity:hehe men jag:icon_butt: sen blev det:boxing:
nä så illa är det inte, hon är förstående:icon_pai:

Jono
2009-11-16, 21:37
Jag vet, jag vet. En blåslampa.:stupido2:
Ska du ha blåslampan i ändan eller? :icon_butt:

LIP
2009-11-16, 21:43
Visst brukar man jaga saker och ting med blåslampa:crazy_pilot:

Pekkala
2009-11-16, 22:09
Det är ju så här att i en riktig motor så går alla rörliga delar åt samma håll,:1headbang:
I en motortyp från förra århundradet och århundradet före det så finns det delar som bara går fram och tillbaka kopplat till en axel som förvisso inte byter håll hela tiden men roterar ganska skakigt, också kopplar man det till en vertikalhuggande gräsklipparkniv kallad propeller, hur bra är det?:banghead:
Nä props are for boats

Zkeeter
2009-11-16, 22:24
vackert! :thumbup:
Jag vill oxå ha en..... SNÄLLA tomten... jag är snäll....

Pekkala
2009-11-16, 22:32
vackert! :thumbup:
Jag vill oxå ha en..... SNÄLLA tomten... jag är snäll....

Det kommer en annan julklapp till dig
/Tomten norrifrån

LIP
2009-11-16, 22:57
Snacka om en snygg blåslampa:1wav:

Danne L
2009-11-17, 06:51
Hej Christer
Jag tycker mig kunna ana en viss skillnad i prestanda mellan de två blåslamporna. Ska bli mycket intressant att slutresultatet röra på sig.

Mvh
Daniel

mulder
2009-11-17, 07:34
Det är ju så här att i en riktig motor så går alla rörliga delar åt samma håll,:1headbang:
I en motortyp från förra århundradet och århundradet före det så finns det delar som bara går fram och tillbaka kopplat till en axel som förvisso inte byter håll hela tiden men roterar ganska skakigt, också kopplar man det till en vertikalhuggande gräsklipparkniv kallad propeller, hur bra är det?:banghead:
Nä props are for boats

:thumbup::1wav: /Mulder

Corsair
2009-11-17, 13:01
Jag får nog plocka in en i min Hurricane så man får vara med, jag har i alla fall en Jeti-Max-Bec....:sarcastic::sarcastic:

DrHanke
2009-11-17, 18:31
Vad tycker du "so far" om Kingtech motorn, den har ju onekligen ett bra pris och på RCU lovordar man den. Kul att en på "hemmaplan" har en så vi kanske kan få lite fina bilder/film på den :)

Pekkala
2009-11-17, 22:09
Vad tycker du "so far" om Kingtech motorn, den har ju onekligen ett bra pris och på RCU lovordar man den. Kul att en på "hemmaplan" har en så vi kanske kan få lite fina bilder/film på den :)

Den ser väldigt seriös ut, och som du skriver så jag har bara hittat lovord om den, ska fixa ihop en provbänk och skaffa det jag saknar för en provkörning så snart jag kan,
En till sak är att det inte är en klon av någon annan motor utan den har en egen design, i mina tankar betyder det att det finns ett kunnande hos tillverkaren

Krille
2009-11-17, 22:31
Den ser väldigt seriös ut,

Ja man får hoppas att nått som snurrar med 100 tusen RPM ser seriöst ut :)

Skämt å sido. Den ser fin ut, vad kostade den? Samma pris som "normalt" lr?

Pekkala
2009-11-17, 23:26
Ja man får hoppas att nått som snurrar med 100 tusen RPM ser seriöst ut :)

Skämt å sido. Den ser fin ut, vad kostade den? Samma pris som "normalt" lr?

145K rpm och 8kg dragkraft :lollypop:

Den kostar 1750$ inklusive frakt, sen får man ju alltid räkna med moms, postens avgifter, osv

I Sverige finns den för 14900:- så prisskilnaden är inte stor

Pekkala
2009-11-18, 22:41
Luckan i nosen har fått ett lås, tycker själv det blev kanonbra

QatHome
2009-11-18, 23:35
Finurligt värre :thumbup:

Zkeeter
2009-11-20, 23:45
Det kommer en annan julklapp till dig
/Tomten norrifrån

I dag så kom det en rulle i A-format på posten från tomten i norr!!!
Efter lite pillande med bladen så blev man minst sagt sugen på ett nytt bygge!!
Ett problem är...
Kanske EDF 55:an är lite för liten..
En 70 kan nog bli lite för stor...
Erfarenheterna får avgöra vad som blir bäst..
Vad säger ni?
Det kan bli en skjutande propp oxå..

Byggtråd?
:sarcastic::sarcastic::sarcastic::sarcastic:



:sarcastic:

Pekkala
2009-11-21, 20:19
I dag så kom det en rulle i A-format på posten från tomten i norr!!!
Efter lite pillande med bladen så blev man minst sagt sugen på ett nytt bygge!!
Ett problem är...
Kanske EDF 55:an är lite för liten..
En 70 kan nog bli lite för stor...
Erfarenheterna får avgöra vad som blir bäst..
Vad säger ni?
Det kan bli en skjutande propp oxå..

Byggtråd?
:sarcastic::sarcastic::sarcastic::sarcastic:



:sarcastic:

God Jul Zkeeter önskar Tomten i norr!
Hoppas att dom duger och byggtråd är ju obligatoriskt

Pekkala
2009-11-22, 13:13
Har provkört Kingtech motorn idag:lollypop:
hade lite problem med att efter motorn tänt och börjat varva upp så slog den av och sa Overload startmotor! men vi kunde härleda det till att det är kalt ute och gasen räcker då inte riktigt till, men när jag skakar lite lätt på gasflaskan så gick det bra:thumbup: två körningar blev det

Här är ett par bilder och ska försöka få till en film senare

Pekkala
2009-11-22, 13:53
Vi provar med en film, filmat med vanlig digitalkamera
YouTube- PB220170.MOV

YouTube- PB220171.MOV

YouTube- PB220172.MOV

Ja int vet ja hur han höll i kamran men de blev ju film i alla fall

bokis
2009-11-22, 14:25
Det där med bokstäver e svårt för mig men filmer gillar jag!
PERFEKT! Den där saken du står o ruskar på när den ska igång,är det nån form av cocktailmixer?

wesse
2009-11-22, 14:38
Luckan i nosen har fått ett lås, tycker själv det blev kanonbra


där inne går det lägga ett par ägg sen gör du ett spjäll som leder om värmen...

flyger omkring några varv landar och vipps äggmacka till kaffet..

eftersom du är oppefrån antar jag du redan tänkt på detta..tjillevipp:thumbup:

hör av dig när du vill ha hjälp med premiärflygningen :lollypop:

Pekkala
2009-11-22, 19:22
Det där med bokstäver e svårt för mig men filmer gillar jag!
PERFEKT! Den där saken du står o ruskar på när den ska igång,är det nån form av cocktailmixer?

Ja blandat rena stavfel med norrlänsk dialekt kan ju va svårt å förstå även för en 08, men de bjur ja på bara du läser med glädje :thumbup:

Cocktailmixer? jo det skulle man ju kunna tro:stupid:

Pekkala
2009-11-22, 19:27
där inne går det lägga ett par ägg sen gör du ett spjäll som leder om värmen...

flyger omkring några varv landar och vipps äggmacka till kaffet..

eftersom du är oppefrån antar jag du redan tänkt på detta..tjillevipp:thumbup:

hör av dig när du vill ha hjälp med premiärflygningen :lollypop:

Jo det har jag tänkt på, nästan:stupido2:
Du kan gärna komma och hjälpa mig med premiären som caller, för om nått skulle gå fel så kan ju du prata ner maskinen, om du lovar att inte hovra den förståss:sarcastic:

Pekkala
2009-11-28, 09:14
Så har det blivit lite pysslande med landställsluckorna,
och då visade det sig att det var bra att när jag gjöt modellen så gjorde jag extra luckor direkt i formarna, för nu fick jag ta upp större hål för huvudstället än beräknat och då passar inte dom luckor som sågats ut

Per P
2009-11-28, 09:23
Det där blir riktigt snyggt! Imponerande jobb du lägger ner på den där maskinen! Kul med flygplan som inte alla andra har!

Pekkala
2009-11-28, 09:28
Här har jag faktiskt använt CA lim en del trots att jag för det mesta undviker det, men det finns tillfällen då det är oslagbart

Nu är det dags för den mekanik som stänger och öppnar luckorna och där vill jag gärna ha tipps och ideer från er, så kom med bilder, länkar, mm till hur ni eller andra har löst problemet

Pekkala
2009-11-28, 11:04
Det där blir riktigt snyggt! Imponerande jobb du lägger ner på den där maskinen! Kul med flygplan som inte alla andra har!

Tack per!

Jakob
2009-11-28, 11:13
Vi provar med en film, filmat med vanlig digitalkamera
YouTube- PB220170.MOV (http://www.youtube.com/watch?v=AwHl7zEASlU)

YouTube- PB220171.MOV (http://www.youtube.com/watch?v=3AAmAGukGcU)

YouTube- PB220172.MOV (http://www.youtube.com/watch?v=T7QEZlvymsg)

Ja int vet ja hur han höll i kamran men de blev ju film i alla fall

Är du nöjd med motorn? Hur verkar kvaliten och går den bra!

Pekkala
2009-11-28, 19:06
Är du nöjd med motorn? Hur verkar kvaliten och går den bra!

Änn så länge är jag nöjd, har ju bara gjort två starter och då gick den bra, trottlar snabbt tycker jag och kvallitetskänslan är super, har inget att annmärka på.

Pekkala
2009-12-06, 14:06
Det har blivit lite byggande senaste veckan, bara liten dutt här och där

Motorfästet har annpassats och förstärkts,
Ett nät har formats till luftintagen, får se om dom kommer att användas,
stabben har passats in mot fenorna
och bakkropparna har limmats till fenorna

petera38
2009-12-06, 15:53
Imponerande..!!! :big_boss:

Pete

Danneman
2009-12-06, 21:56
Ser ju riktigt bra ut!!!! hur mkt bränsle ska du ha plats för? och vart ska du ha tankarna, mitt för tyngdpungten??

m.v.h Daniel

Pekkala
2009-12-06, 22:20
Imponerande..!!! :big_boss:

Pete
Tackar! sånt värmer

Pekkala
2009-12-06, 22:26
Ser ju riktigt bra ut!!!! hur mkt bränsle ska du ha plats för? och vart ska du ha tankarna, mitt för tyngdpungten??

m.v.h Daniel

Tack Daniel!
Tankarna ska sitta mellan kockpitt och motor ungefär i tyngdpunkten, bränslemängden är inte bestämd än men ca 2-2,5liter tror jag blir bra,
finns det färdiga tankar på marknaden som passar så blir det sådana annars får jag tillverka egna

Danneman
2009-12-06, 22:58
Tack Daniel!
Tankarna ska sitta mellan kockpitt och motor ungefär i tyngdpunkten, bränslemängden är inte bestämd än men ca 2-2,5liter tror jag blir bra,
finns det färdiga tankar på marknaden som passar så blir det sådana annars får jag tillverka egna


Ok! anledningen varför jag frågar är för att jag planerar att ha ca 2.2 l bränsle i min viggen.. tänkt motor är jetcat p70 och den har ju inte lika hög bränsleförbrukning som kingtech:en... Men vad beräknar du att få för flygtid?

Pekkala
2009-12-06, 23:22
Ok! anledningen varför jag frågar är för att jag planerar att ha ca 2.2 l bränsle i min viggen.. tänkt motor är jetcat p70 och den har ju inte lika hög bränsleförbrukning som kingtech:en... Men vad beräknar du att få för flygtid?

Kingtech K80 tar 250 ml i min vid fullgas, med 2l bränsle skulle det innebära 8min flygtid om jag kör fullgas hela tiden, men 8kg dragkraft på 21:an är för mycket så det kommer inte bli så mycket fullgasflygning för min del, 8-10 minuters flygtid tycker jag är lagom.
Däremot med en Viggen kan man ju ligga på mer med gasen,
vet ej vad en P70 drar i minuten men om man gämför med min MW54 i turbotwinnen som tar ca 225ml/min och har ca 2,2 liter, så flyger jag lätt 8-10 min och landar och konstaterar att det är halva tanken kvar, men det är ju också en annan typ av flygmaskin.

Pekkala
2009-12-12, 09:22
En form till huven är under tillverkning, och glasning av stabbe och vinge med 25 grams glas och epoxy

matbos
2009-12-12, 11:23
Ser grymt bra ut :thumbup:

Ompa
2009-12-12, 12:33
Ser mycket bra ut, finishen är ju helt oklanderlig.
Vad använder du för epoxi till glasningen? Blandar du den med någon sprit?

Pekkala
2009-12-12, 15:44
Tack grabbar!:blush:
Jag använder Epoxy L från Lindinger, samma som övriga delarna av 21an är gjuten i, den har redan rätt konsistens

Pekkala
2009-12-23, 20:40
Nu har ställ med tillhörande luckor provats på plats i maskinen, behövs bara några små justeringar, annars vart jag supernöjd:lollypop:
Nu kan jag plocka av ställ och luckor och börja planera sammanfogningen av mittenvinge, bakkroppar och stabbe:stupido2:
God Jul på er alla


http://www.youtube.com/watch?v=51SB6oW5C7k

bokis
2009-12-23, 20:51
Så läckert Christer! Hatten av!
Den där vill jag se live!

LIP
2009-12-23, 20:52
Ser ju ut som om det funkar, men jag får väl titta lite närmare på det i morgon.

Jag får väl önska alla en God Jul också fast det inte är min tråd.

/Lasse

Danneman
2009-12-23, 21:23
Ser kanon ut!!:thumbup: vad använder du för luftstrypningar till att ställa ner hastigheten på ställen?

m.v.h Daniel

QatHome
2009-12-23, 22:40
Det där var ju klockrent :thumbup:

Pekkala
2009-12-23, 22:53
Ser kanon ut!!:thumbup: vad använder du för luftstrypningar till att ställa ner hastigheten på ställen?

m.v.h Daniel

Tack Daniel! jag använder ventiler köpt från Lindinger med inbyggd strypning på evakueringssidan, kostar under 7 euro och ett 9 grams servo för ca 35 sek= oslagbart pris med bra funktion:thumbup:
Grejen med att styra en pneumatisk cylinder mjukt är att man ska bara strypa den evakuerande sidan på cylindern för att få ett mottryck där och därmed styra hastigheten,
På cyllens trycksida bör man inte strypa alls för då blir det lätt ryckig gång och det vill vi ju inte.
Man kan även reglera varje cylle för sig men då måste man ha en strypbackventil vid bägge luftanslutningarna på cyllarna,
en strypbackventil gör att det blir fritt flöde in i cylindern men justerbart flöde ut ur cylindern.
Med andra ord att bara strypa tillförseln av luft gör systemet bara ryckigt.
Vilken utläggning!! hoppas min förklaring går att begripa:stupido2: man är ju inte direkt född med varken talets eller skrivandets gåva.

Danneman
2009-12-23, 23:21
Jag förstår precis=) jag bifogar en enkel bild på hur jag har till nosställs cylindern. strypningen sitter på evakuerande sidan vid utfällning då går det sakta å fint. MEN, infällning går av bara farten å hur f-n fixar man det då? för då blir ju evakueringen tvärt om:stupido2:

http://www.rcflyg.se/forum/picture.php?albumid=226&pictureid=1889

Pekkala
2009-12-23, 23:45
Jag förstår precis=) jag bifogar en enkel bild på hur jag har till nosställs cylindern. strypningen sitter på evakuerande sidan vid utfällning då går det sakta å fint. MEN, infällning går av bara farten å hur f-n fixar man det då? för då blir ju evakueringen tvärt om:stupido2:



http://www.rcflyg.se/forum/picture.php?albumid=226&pictureid=1889

Exakt då behöver du strypa andra sidan:stupido2:
Den elektroniska ventilen du har, har den någon evakueringsport som du kan sätta en strypning på eller går luften ut ur ventilen lite hur som helst (brukar kunna vara så på små ventiler)
Det bästa för dig vore nog att ha strypbackventiler på varje sida om cylindern om du inte kan strypa evakueringsluften från ventilen .

Danneman
2009-12-24, 00:04
Exakt då behöver du strypa andra sidan:stupido2:
Den elektroniska ventilen du har, har den någon evakueringsport som du kan sätta en strypning på eller går luften ut ur ventilen lite hur som helst (brukar kunna vara så på små ventiler)
Det bästa för dig vore nog att ha strypbackventiler på varje sida om cylindern om du inte kan strypa evakueringsluften från ventilen .

det är ett litet hål på sidan av ventilen som jag misstänker är evakueringsport, men vet inte om jag kan skruva i en strypning där..... får nog forska lite i detta. det verkar ju hur som helst bli bäst både in och utfällning om det går:)

Pekkala
2009-12-24, 11:22
Danneman! du kan ju alltid använda en sådan här
kolla på In-line installation GR och sedan på GR-QS-3 Part no 19363
http://www.festo.com/pnf/sv_se/products/catalog?action=search&key=gr

peso
2009-12-24, 13:39
Har du separata tryckcylindrar för luckorna? Hur ordnar du så att luckorna öppnar och stänger rätt i förhållande till ställens rörelser?
PO

Pekkala
2009-12-25, 09:58
Har du separata tryckcylindrar för luckorna? Hur ordnar du så att luckorna öppnar och stänger rätt i förhållande till ställens rörelser?
PO

På huvudställsluckorna sitter det en luftcylinder som sköter 3st luckor var,
på nosstället så sköter en cylinder om dom två små luckorna medans den stora luckan tas in av landställsbenet.
Jag använder en sekvensstyrning från Minihobby för att få ställen och luckorna att gå i rätt ordning.

God Jul

Pekkala
2009-12-26, 19:04
Idag har jag limmat ihop mitten vingen, bakkropparna och stabben, det är en typ av jobb som jag alltid gruvar mig lite för, om man inte får dessa delar rakt och vinkelrät mot varandra så ser det ju inte så bra ut.
Nu kan vi bara hoppas att det blev bra, det får vi se imorgon när epoxyn har härdat

Pekkala
2009-12-27, 10:20
Och så här blev det:lollypop:
Var bara tvungen att montera ihop den för att för första gången få känna på storleken på modellen:scared: lite stort blev det

Sweeper
2009-12-27, 10:32
Vilken skönhet!:thumbup::thumbup::thumbup:


Göran

LIP
2009-12-27, 10:39
På tal om gammal relik och vilka avgaser den släpper ut! :hahaha:

/Lasse

Ompa
2009-12-27, 10:51
Wow, stiligt :thumbup:
Den kommer bli sååå grym på fälten i sommar:)

Men jag vet inte om mekanikern eller piloten var riktigt reglementsenligt klädda :sarcastic:

Pekkala
2009-12-29, 21:30
Tackar så mycket grabbar!
Angående reglimentsenlig klädsel så är väl SAAB ett civilt företag?
Helt plötslikt så slår det mig, jag har ju inga sidroder:stupido2: nåja det är ju bara att börja snickra till dom då.
Servokabel för höjdroderservot är dragen innan jag limmar igen för mycket, den blir så bökig att dra senare
Tycker att det var tillfälle att prova glasa med golvlack i stället för epoxy på sidrodren, återkommer om resultatet

Ompa
2009-12-30, 12:13
Tackar så mycket grabbar!
Angående reglimentsenlig klädsel så är väl SAAB ett civilt företag?
....

Du har en poäng där, civilt blandat med militärt, hmm :stupido2::sarcastic:

Lelle
2009-12-30, 17:37
Tycker att det var tillfälle att prova glasa med golvlack i stället för epoxy på sidrodren, återkommer om resultatet

Intressant! Jag har precis glasat en vinge med 25 grams väv och 2 lager epoxy. Vikten blev 0,65 gram/dm2. Det vore kul att få höra en jämförelse då en del säger att det blir tungt med golvlack..

Måste också få sälla mej till dom som är imponerade av ditt bygge. Här är en till, och jag följer ditt bygge med spänt intresse.

Pekkala
2009-12-30, 22:19
Intressant! Jag har precis glasat en vinge med 25 grams väv och 2 lager epoxy. Vikten blev 0,65 gram/dm2. Det vore kul att få höra en jämförelse då en del säger att det blir tungt med golvlack..

Måste också få sälla mej till dom som är imponerade av ditt bygge. Här är en till, och jag följer ditt bygge med spänt intresse.

Tack Lelle! det värmer,

Tyvär har jag inte en så noggrann våg att man kan göra en pålitlig test men jag tror inte att det blir tyngre med golvlack för jag använder inte mera lack än epoxy, men det blir säkerligen inte lika stark och slagtålig yta som med epoxy

Zkeeter
2009-12-30, 23:40
Som vanligt trevligt att följa tråden!
Men kom ihåg...
Ca 6 månader till träff på Sättna, blir besviken om du och far inte är där med den nya då....
:icon_pidu::icon_pidu:
Vi siktar på samma helg även nästa år... DVS. gatufesten....

Pekkala
2009-12-31, 00:16
Som vanligt trevligt att följa tråden!
Men kom ihåg...
Ca 6 månader till träff på Sättna, blir besviken om du och far inte är där med den nya då....
:icon_pidu::icon_pidu:
Vi siktar på samma helg även nästa år... DVS. gatufesten....

Nog hade jag tänkt vara på Sättnaträffen alltid:thumbup: men med far vet man aldrig, han är ju ingen jetare precis, han kan ju vara upptagen med att diska:sarcastic:

Zkeeter
2009-12-31, 00:48
Nog hade jag tänkt vara på Sättnaträffen alltid:thumbup: men med far vet man aldrig, han är ju ingen jetare precis, han kan ju vara upptagen med att diska:sarcastic:

Finns nog disk så det räcker även på Sättna!!!!!
:sarcastic::sarcastic::sarcastic:
Och med tanke på det så är ALLA välkomna dit trots att det passar bra för getter och andra stora flygetyg, bara för att det är ett gammalt flygfält så betyder det inte att man kan flyga med en .25 trainer på träffen....:)
Ni är välkommen oavsett!
:fans:

LIP
2009-12-31, 17:08
Nog hade jag tänkt vara på Sättnaträffen alltid:thumbup: men med far vet man aldrig, han är ju ingen jetare precis, han kan ju vara upptagen med att diska:sarcastic:

Tänker nog försöka ta mig till Sättna, det borde ju finnas bra med termik där. :thumbup:

Sedan måste jag försöka hitta en blotta så att jag kan "tvåla" till Christer. :lol:

Om inte annat så kan det ju bli problem med övernattning för blåslampschauffören. :big_boss:

Pekkala
2010-01-05, 15:19
Tänker nog försöka ta mig till Sättna, det borde ju finnas bra med termik där. :thumbup:

Sedan måste jag försöka hitta en blotta så att jag kan "tvåla" till Christer. :lol:

Om inte annat så kan det ju bli problem med övernattning för blåslampschauffören. :big_boss:

Är du snäll så kan jag hjälpa till att sträcka klädseln åt dig.
Med värme:lollypop:

Pekkala
2010-01-05, 15:28
En glädjande leverans från CS turbinservice, är ricktigt imponerad över kvalliten på utblåsröret, levereras med montagehjälpmedel och passar som ett smäck i maskinen:thumbup:
I övrigt är det bara tråkig spackling och slipning som står på dagordningen.

LIP
2010-01-05, 16:15
Bara att konstatera att det är ett proffs som varit framme, det ser mycket snyggt ut. :thumbup:
Tycker det ser ut som om några delar är trycksvarvade?

Mycket imponerande :icon_super:
/Lasse

DrHanke
2010-01-05, 20:29
friggobiten är det nån form av booster tillsats? :) snyggt krister, nog vill vi ha en motorstart film med utloppsröret nu :)

Snickarjävel´n
2010-01-05, 21:01
friggobiten är det nån form av booster tillsats? :)


Fattar du väl att den är för rökens skull :thumbup:

DrHanke
2010-01-05, 21:31
jaha, röktabletter :) smart...

Pekkala
2010-01-06, 00:46
friggobiten är det nån form av booster tillsats? :) snyggt krister, nog vill vi ha en motorstart film med utloppsröret nu :)

Aha!!! rökbostertablett coolt:icon_super:
En annan oinvigd kunde ju tro att det var ett montagehjälpmedel för att få turbinen och röret centrerat och i rätt avstånd från varandra:stupido2: där ser man hur tokigt det kan bli när man försöker tänka själv:banghead:

Motorkörning med röret får nog vänta ett tag, det är liksom inte läge för det nu, nästa gång jag kör motorn blir när den är monterad i modellen

marell01
2010-01-06, 12:52
Helt otroligt bygge!!! Följer med stort intresse.
Mvh

Corsair
2010-01-06, 15:44
Hej Christer, det blir bara bättre och bättre, mycket fint bygge.....:icon_pidu:

Sweeper
2010-01-06, 16:39
Christer Söderhälls, CS turbinservice, arbete är i toppklass! Han tillverkade utblåsröret till min Vampire och jag är väldigt, väldigt nöjd med det. Ytterhöljet blir inte varmt överhuvudtaget.:thumbup:


Göran

matbos
2010-01-06, 17:49
Stiligt mycket stiligt :thumbup:

Pekkala
2010-01-06, 19:50
Tack för era uppmuntrande komentarer!

Idag har 21an fått ett lager slipgrund som Peter (Pecka) Söderberg hjälpt mig med, (glömde kameran hemma) han kommer även att hålla i sprutan vid lackeringen av basfärgerna:thumbup: för det är jag värdelös på, pluss att jag saknar utrymme att lacka på.
Så nu har jag ännumera tråkig slipning att göra, suck:( men ska den bli klar nån gång så är det ju bara att ligga i

Pekkala
2010-01-08, 11:33
Slipning slipning slipning, tråkigt jobbigt och tråkigt, blä

Corsair
2010-01-08, 13:08
Hej Christer
Jag förstår dej, skitgöra men det blir fint som snus.:lollypop:

Pekkala
2010-01-10, 18:19
Sitter och väntar på Pecka som ska kolla slipningen innan målning,
Har även fått hjälp med färgprover från mästerbyggaren Hasse Ask i Söderhamn :thumbup: så nu kan jag gå till den lokala färghandlarn och beställa i morgon

marell01
2010-01-10, 20:14
Slipning slipning slipning, tråkigt jobbigt och tråkigt, blä

Jag vet, det ÄR tråkigt... MEN, gör man det rätt så blir ju resultatet desto roligare att titta på:thumbup:

Danneman
2010-01-12, 23:03
Setr bra ut som vanligt!! Det är kul att följa ett jet bygge samtidigt som man själv håller på med ett, det pushar en lite extra:)

Vill tacka för tipset angående hastighet på ställen, jag har fixat justerbara strypningar på evakueringshålen i dom elektroniska ventilerna så nu går de inte så jädrans fort längre:thumbup:

m.v.h Daniel

Pekkala
2010-01-13, 08:06
Setr bra ut som vanligt!! Det är kul att följa ett jet bygge samtidigt som man själv håller på med ett, det pushar en lite extra:)

Vill tacka för tipset angående hastighet på ställen, jag har fixat justerbara strypningar på evakueringshålen i dom elektroniska ventilerna så nu går de inte så jädrans fort längre:thumbup:

m.v.h Daniel

Tack Daniel!
Vad bra att det hjälpte med strypningarna

Krille
2010-01-13, 12:25
För er som tycker slipning är tråkigt så kan jag rekomendera att köpa en elektrisk slipmaskin, (sån som rotterar och occilerar) och ett gäng slippapper, då blir det hela MYYYYCKET roligare och går sådär 100 gånger fortare :)

Pekkala
2010-01-13, 18:58
Så där ja, då var det färdigslipat, tror jag, lär nog hitta nån skavank till om jag inte blundar förståss

Det har ju varit lite snack om hobbyrumsstädning har på forumet och
här kommer dom sista bilderna från mitt i nuläget stökiga hobbyrum innan målning, och innan 21an kommer in nymålad i rummet igen så har jag förhoppningsvis städat och rensat en hel del,

Bättre lite skit i hörnen än ett rent hellvete:stupido2:

wesse
2010-01-13, 19:01
Så där ja, då var det färdigslipat, tror jag, lär nog hitta nån skavank till om jag inte blundar förståss

Det har ju varit lite snack om hobbyrumsstädning har på forumet och
här kommer dom sista bilderna från mitt i nuläget stökiga hobbyrum innan målning, och innan 21an kommer in nymålad i rummet igen så har jag förhoppningsvis städat och rensat en hel del,

Bättre lite skit i hörnen än ett rent hellvete:stupido2:


städa där det grejar du aldrig...moahahahah

Pekkala
2010-01-13, 19:14
städa där det grejar du aldrig...moahahahah

Nä... det är möjligt:(
men ett litet försök skadar nog inte för husfridens skull:secruity:

Corsair
2010-01-13, 21:08
Hej Christer, jag förstår dig i ditt slipande, men det kommer att bli kanon, håll ut...:icon_pidu:

Pekkala
2010-01-17, 14:35
Igår lackades undersidan och idag blev det maskering och lackering.
många smådelar blir det och det tar tid att maskera, men när maskeringen var klar hade jag den viktiga arbetsuppgiften att hålla den lilla färgsprutan medans Peter for och skvätte med den stora,:thumbup:
Ska hämta hem 21an i kväll

DrHanke
2010-01-17, 15:22
Okej Pekkala du får nog öva lite mer på den posen i sista bilden... Tror dock inte att den bilden först var tänk att matcha bilden på väggen men klart kul var bilden med tanken på att det förmodligen inte var menat :) 5 av 5 möjliga iaf!

Lada008
2010-01-17, 15:42
Häftigt mycket fint bygge ser fram emot att se det i färdigt skick

Jakob
2010-01-17, 16:44
Shitsnyggt! Vad avis man blir. Annat än F-16,F-15 etc. som det finns en uppsjö av.

Pekkala
2010-01-18, 13:05
Okej Pekkala du får nog öva lite mer på den posen i sista bilden... Tror dock inte att den bilden först var tänk att matcha bilden på väggen men klart kul var bilden med tanken på att det förmodligen inte var menat :) 5 av 5 möjliga iaf!

Ha,ha, hade inte en tanke i varken text eller foto på vad som sitter på väggen när jag skrev inlägget, förvånar mig inte om Pecka hade en baktanke med att jag står där med sprutan i handen:secruity::thumbup::thumbup:

Hanke! det där med poser kan väl du visa hur du menar?

wesse
2010-01-18, 13:11
Ohh vilken man:lollypop:


http://www.rcflyg.se/forum/attachment.php?attachmentid=10560&d=1263735524

Pekkala
2010-01-18, 18:36
Oh vilken ARF! en sån har inte Wesse:icon_butt:
synd på bildkvaliten men linsen i kameran grumlade förmodligen till sig vid förra fototillfället, vissa påstår att det beror på motivet men jag vet inte det jag:lollypop:

Ompa
2010-01-18, 18:56
Jä*lar vad snyggt det blev :thumbup:

Pekkala
2010-01-18, 21:05
Tack Ompa! bättre bilder som gör 21an rättvisa kommer så småningom.

Har lyckats städa hobbyrummet:lollypop: fast det fanns tvivlare till det,:argh:
till och med fått en färgklick på byggborden

DrHanke
2010-01-18, 21:45
Christer är du inte klok! Stöka ner direkt innan draken i huset får för sig att sy nya gadiner till huset i den där kliniskt rena lokalen! :secret:

Skämt å sidan J-21:an ser grym ut, vill du ha adressen så du skickar den rätt när den är klar, glöm inte å packa den ordentligt... :thumbup:

Pekkala
2010-01-19, 06:22
Christer är du inte klok! Stöka ner direkt innan draken i huset får för sig att sy nya gadiner till huset i den där kliniskt rena lokalen! :secret:

Skämt å sidan J-21:an ser grym ut, vill du ha adressen så du skickar den rätt när den är klar, glöm inte å packa den ordentligt... :thumbup:

Lugn Hanke! det där rummet har varit en fredad zon i tio år, dessutom har jag hängt upp vitlöksklasar i dörröppningen

Pekkala
2010-01-19, 22:18
Några montagebilder, bland annat bild på ett montagehjälpmedel för pinngångjärn så att man får leden i linje mellan gångjärnen

Zkeeter
2010-01-20, 01:05
VACKERT!:thumbup:
Både flygetyg och städad skrubb.....
Längtar till sommaren....:icon_pidu:

JonasTecknare
2010-01-20, 10:34
Jösses vilken ordning! Min lokal brukar se ut som inuti den sista flyttkartongen, den där man bara slänger i allt som inte passar nån annan stans! Skynda på och stöka till jag får ångest! Jonas

genland
2010-01-20, 10:50
Man blir ju f-n stum av beundran Christer!
Tänk om man kunde få se denna maskin i Åsele till sommarn!:lollypop:

Pappa avundsjuk nu då?

Hobbyrummet... numera Laboratorium eller?

Mvh Kent

taygher
2010-01-20, 11:34
Det ser oerhört bra ut, Christer! :icon_pidu:
Klart imponerande bygge, hoppas Du orkar ta med den söderut någon gång i sommar också.

Ser fram emot nästa uppdatering från Pekkalas laboratorium..:)

QatHome
2010-01-20, 11:46
Som många andra redan sagt så ser kärran riktigt läcker ut, hoppas att den kommer flyga lika bra som den ser ut :thumbup:

Sen vad gäller ordning i hobbyrum så kulle jag vara överlycklig om jag hade lika bra ordning som du hade när du tyckte det var stökigt :sarcastic:

Pekkala
2010-01-20, 20:06
Tack alla för dom vänliga orden:blush:

Länktar också till sommaren så vi kan:icon_pidu: lite varstans i Svea rike.
Jag gillar att ha hyfsad ordning i mitt hobb..... jag menar laboratorium men det här var nog rekord även för mig.
Har inte haft samma ordning på alla arbetsplatser, det kan nog taygher bekräfta när han besökte mig på forsknings (laboratorie) företaget jag jobbade på förut.

genland undrade, Pappa avundsjuk nu då?
Nja, han har nog inte vett att vara avundsjuk!

LIP
2010-01-20, 20:53
Genland, man kan nästan tro att du har varit i mitt hobbyrum, men vad jag minns så har du nog inte det. :aetsch:
Tror inte att jag ligger så hemskt mycket efter, (kamerabilder juger som regel). :icon_winkle:
Men mitt är i allafall större, så jag känner mig nöjd. :dance3:

Corsair
2010-09-08, 13:13
Hej Christer, skall bli kul att se din fina SAAB J21r, den kommer vara på Laxå i helgen..:ciao:

Rosso
2010-09-08, 14:21
Ser också fram emot att se den IRL i Laxå...

/Jocke

Corsair
2010-09-21, 13:13
Hej Christer, jag har lite bilder från Laxå, kolla i e-posten...

Danneman
2010-09-21, 14:43
Hej Christer, jag har lite bilder från Laxå, kolla i e-posten...


Dom vill jag oxå se.. så det vore ju trevligt om bilderna kommer upp på din hemsida någon gång....:lollypop:

Corsair
2010-09-21, 17:10
Skall fixa det i kväll, har inte haft tid...Förlåt Christer att jag använde din sida.....:confused:

Pekkala
2010-09-21, 18:34
Skall fixa det i kväll, har inte haft tid...Förlåt Christer att jag använde din sida.....:confused:
Använd min sida hur mycket du vill, och lägg gärna upp bilder på 21an också

Corsair
2010-09-21, 21:12
Här kommer den......Riktigt snyggt....:love:

Zkeeter
2010-09-21, 21:18
Den damen tröttnar man inte på...
Har du fått ordning på (o)ljudet ännu?
Kan man inte få en liten hint om nästa bygge på samma gång kanske?:icon_pai:

Pekkala
2010-09-21, 22:07
Här kommer den......Riktigt snyggt....:love:
Tack Janne!
Riktigt bra bilder må jag säga:thumbup:

Pekkala
2010-09-21, 22:21
Den damen tröttnar man inte på...
Har du fått ordning på (o)ljudet ännu?
Kan man inte få en liten hint om nästa bygge på samma gång kanske?:icon_pai:
Efter samtal med herr söderhäll så flyttade jag fram motorn från utblåsröret ca 4mm (så mycket det gick utan större ingrepp) och det blev bättre men det är inte borta, men i Laxå tyckte flera att den ska låta så där så nu får den göra det.

En hint om nästa bygge! hmm, det är några som vet vad som planeras men du får nog hållas på sträckbänken ett litet tag till :lollypop:Jag har lite saker kvar att lösa:alberteinstein:

Pekkala
2010-09-26, 18:59
Så blev det loggat 6st flygningar till på 21an idag:lollypop: nu har jag totalt 26 flygningar och är väldigt nöjd med modellen.
Nu ska den vintras in och hängas upp i taket tills nästa säsong.

Tack till alla er som följt detta projekt och kommit med komentarer, synpunkter och tipps.
Vi hörs!!

Corsair
2010-09-26, 21:01
Hej Christer, jag väntar oxå!!!!!:th_o:

Pekkala
2012-02-13, 21:07
Nu har det gått ett tag sedan det var någon uppdatering på den här tråden, men nu tycker jag att det är dags.
I höstas så satte jag ut 21an till försäljning och visst fanns det intressenter men ingen som viftade med några slantar så att maskinen blev kvar, tänker ju inte skänka bort den bara för att den är hemmagjord:stupido2:
Så nu är det dags för lite service inför den kommande flygsäsongen.
Börjar med att visa vad som hänt i hobbyrummet, en totalrensning och nya byggbänkar på hjul som kan flyttas omkring efter behov:lollypop:
2660526606266072660826609

Pekkala
2012-02-13, 21:17
Kul att plocka fram kroppen från vinterförvaringen.
2661026611
Bränslesystemet gås igenom, slangar och filter kontroleras, rengörs och byts vid behov.
2661226613
Utblåsröret flyttar jag fram lite närmare motorn för att minska visslandet som blev vid fullgas.
26614

taygher
2012-02-14, 10:41
Härligt att läsa att våren är på väg uppe i Ö-vik! :)
Jag tycker den här kärran är oerhört läcker, hoppas man får möjlighet att se den live någon gång trots avståndet oss emellan.

Ser fram emot att läsa mer om finjusteringarna inför årets säsong!

Pekkala
2012-02-14, 12:44
Härligt att läsa att våren är på väg uppe i Ö-vik! :)
Jag tycker den här kärran är oerhört läcker, hoppas man får möjlighet att se den live någon gång trots avståndet oss emellan.

Ser fram emot att läsa mer om finjusteringarna inför årets säsong!
Tack Lars!
Du har möjlighet att se den i Laxå i början på Maj!

taygher
2012-02-14, 17:45
Tack Lars!
Du har möjlighet att se den i Laxå i början på Maj!

Klart intressant!
Det är inte omöjligt att jag rullar upp till Laxå, har inte varit där någon gång - börjar väl bli dags nu... :lollypop:

Pekkala
2012-02-14, 18:33
Funderar på att ersätta luftcylindrarna till landställsluckorna med servon, bara för att minska risken för luftläckage, har inte haft problem med det tidigare men luft är luft och krånglar allt som oftast förr eller senare.
Vad säger expertisen? är det värt besväret, fördelar/nackdelar?

PelleA
2012-02-15, 00:34
Hej Christer,
Jag har också börjat och fundera på ersätta cylindrar med servon och även el till ställen,
Jag är ingen expert men jag är så jä__a trött på ställ och luckor man inte kan lita på med sönderskrapade modeller som resultat
så jag tror att det är rätt väg men tänka på att du inte använder digitalservon till luckorna för dels så drar dom mer ström i regel och plus att dom brinner upp direkt om luckan blockeras (det sist nämda är utav egen erfarenhet)
Här har du också en intressant länk http://www.lado-tech.net/en/

Mvh Pelle

Sweeper
2012-02-15, 08:20
Jag har gått helt över till servon som drivkälla på luckorna av samma skäl som Pelle. Mycket enklare att få det att fungera enligt min erfarenhet. :)


Göran

PGAstrom
2012-02-15, 08:53
Hej Christer, några här i Sundsvall provar också servon till luckorna. Vi har hittat några lämpliga doningar för att
styra landningsställen/luckorna från Hobbyking. Fördelen blir att servonas ändlägen blir enkla att justera samt hastighet och riktning med servoslowenheten.
http://www.hobbyking.com/hobbyking/store/uh_viewItem.asp?idProduct=11258
http://www.hobbyking.com/hobbyking/store/uh_viewItem.asp?idProduct=8863

Nu är det snart Vår , Hurra,Hurra
Gunnar

Pekkala
2012-02-15, 16:37
Tack för tippsen grabbar, servon blir det, och en beställning på diverse styrenheter.

Är banan skottad på Sättna?

PGAstrom
2012-02-16, 10:00
Ja, banan har varit skottad hela vintern, dock har ingen flygit där vad jag vet.
Här är webcamera, när vårsolen kommer så kör vi igång.
Gunnar

http://www.sundsvallraceway.se/webcam.html

PelleA
2012-02-17, 20:45
Jag har gått helt över till servon som drivkälla på luckorna av samma skäl som Pelle. Mycket enklare att få det att fungera enligt min erfarenhet. :)


Göran

Göran använder du separat ack till luckor/ställ

Mvh Pelle

Sweeper
2012-02-18, 07:25
Göran använder du separat ack till luckor/ställ

Mvh Pelle


Nej, men jag använder dubbla ackar och relativt stora sådana.


Göran

Ompa
2012-02-18, 11:03
Klart intressant!
Det är inte omöjligt att jag rullar upp till Laxå, har inte varit där någon gång - börjar väl bli dags nu... :lollypop:


Har inte så värst långt till Laxå, så det skulle vara ytterst trevligt att åka dit och se evenemanget. Ska vi se om vi kan stråla samman där Taygher?

Pekkala
2012-02-23, 22:41
Tänkte bjuda på några bilder!
Det ryms en del i kroppen
26819
En luftcylinder är utbytt mot servo med fjädrande linkage så att om stället av någon anledning inte går in helt så står i alla fall inte servot och stångar på halva sträckan.
26820
Också lite omgrupering av komponenter
26821
Så tar vi några bilder på min nya leksak och första fräsningen som blev ett servofäste till HS81
26822
26823
26824

Jono
2012-02-24, 17:20
De va fräsit värre de :rolleyes:, en sån skulle jag också haft!

Pekkala
2012-02-24, 17:35
De va fräsit värre de :rolleyes:, en sån skulle jag också haft!
Du får använda min bara du tar materialet med dig Jörgen:lollypop:och då kan vi:icon_pidu:lite

Jono
2012-02-25, 08:16
Du får använda min bara du tar materialet med dig Jörgen:lollypop:och då kan vi:icon_pidu:lite

Det låter bra det Christer :applouse:

Jensus
2012-03-04, 04:06
Hej Christer. Blev lite nyfiken om din CNC fräs :rolleyes: Vad är det för styrprogram du använder? Är det nåt som är gratis på nätet? Kika på när du fräst servofästen är det din egna ide du programerat eller finns det färdiga såna program på nätet man kan ladda ner för olika fräsningar av detaljer till modellflyg?? Lite lustigt sånt borde jag veta jobbar ju som flerops operatör i 18år :stupid: Men har inga erfarenheter av hemmagjorda CNCmaskiner för hobbybruk. Kul att du fått så fint i ditt hobbyrum blir ju så mycket roligare att gå ut och meka lite då när man har så fin ordning på sina grejersom du har.. Mvh Jens

Pekkala
2012-03-04, 08:08
Hej Christer. Blev lite nyfiken om din CNC fräs :rolleyes: Vad är det för styrprogram du använder? Är det nåt som är gratis på nätet? Kika på när du fräst servofästen är det din egna ide du programerat eller finns det färdiga såna program på nätet man kan ladda ner för olika fräsningar av detaljer till modellflyg?? Lite lustigt sånt borde jag veta jobbar ju som flerops operatör i 18år :stupid: Men har inga erfarenheter av hemmagjorda CNCmaskiner för hobbybruk. Kul att du fått så fint i ditt hobbyrum blir ju så mycket roligare att gå ut och meka lite då när man har så fin ordning på sina grejersom du har.. Mvh Jens

Hej Jens!
Jag använder ett styrprogram som heter Mach3 från Artsoft http://www.machsupport.com/ och använder sig av G code, som gratis demoversion kan man få upp till 500 rader. den jag har är en skarp version, sedan använder jag ett program som heter Cut 2D http://www.vectric.com/WebSite/Vectric/cut2D/c2d_index.htm som postprosessor för att göra G-koden.
Har inte hittat några färdiga program för modellflyg servofästen eller dyligt men det är inget större problem för mig, sitter ju och leker med 3D cad hela dagarna:sarcastic:
Men F..n vad fräsen dammar, måste fixa nån form av dammsugare till den.
Roligt att du gillar mitt hobbyrum, det är praktiskt att ha det på nedervåningen, har man 10 min över så springer man ner och fipplar på lite och sen då frun ropar att maten är klar så stänger man dörren och går upp:lollypop:

Pekkala
2012-03-16, 20:06
Postar lite blandade bilder på vad som har hänt hos mig :thumbup:
två av bilderna visar en gjutform till vingtankar som är fräst i MDF,
samt ett fäste för startgasburken

I övrigt en uppfrächning och service i allmänhet



2750227506275072750327504275092750827505

roadside
2012-03-16, 21:46
Blir väl avrostning uppe vid kubbe då :-) som det töar så har vi snart asfalt!

Pekkala
2012-03-16, 22:33
Blir väl avrostning uppe vid kubbe då :-) som det töar så har vi snart asfalt!

Ja det vore inte fel!
Banan har varit plogad i vinter så det kan inte vara långt borta, vet att Sättna ( Skvaderns andra fält) är snart flygbar också,
Gjutformen för vingtankarna är nu grundmålad.

ps, Heja MODO!!

petera38
2012-03-17, 19:40
Hej Christer,

Du som har erfarenhet med Kingtech turbiner, vänder jag mig till, eftersom jag har köpt och installerat en KT K80 i min Panther. Van som jag är med Jet Cat, tycker jag att uppstartsproceduren för KT´en enligt KT´s manual verkar lite konstig. Hur gjorde du, när du programmerade din og startade den upp första gången?

Mvh
/Pete