handdator

Visa fullständig version : Thunder Tiger F54S problem!



ewalds
2009-08-19, 21:12
Gör ett försök här med förhoppningen att det kanske finns mer än jag som har en TT-motor, (fyrtakt)??
Mitt problem består av att jag, idag, skruvade ur tomgångsskruven för att spänna fjädern en aning. Döm om min förvåning när jag får ut en helt vanlig insexskruv, ca 20mm lång. Ingenting annat, vad jag kunde se i alla fall. Nåja, spänner fjädern, utan några vidare funderingar, skruvar i skruven igen, tankar och försöker starta.. Motorn startar till, (antagligen på soppan i cylindern), men sen är det stopp.. Inget komp och metanol+luftbubblor kommer ur det lilla tomgångshålet på förgasaren?? Oavsett hur jag ställer tomgångsskruven är resultatet detsamma.. Förmodar att ngt har följt med skruven ut utan att jag observerat det.. Frågan är bara VAD?? Finns det ngn som vet eller som har nån länk till en sprängskiss på ovan nämnda motor??
Mvh
Micke

pilotkalle
2009-08-19, 23:42
Här finns en manual, tar sin lilla tid att ladda ner http://mms.tiger.tw/upload/upload_file//Engine/9803manJA0518.pdf, med sprängskiss..

Här är en bild på hur din lilla manick ska se ut.
http://www.rcflyg.se/forum/photoplog/images/199/1_12.jpg

ewalds
2009-08-20, 21:18
Jag tackar så hemskt mycket för bild, länk och info, Peter. Tyvärr ser inte min förgasare ut som bilden du skickade med? På den jag har sitter inte tomgångsnålen mitt i trotteltrumman utan i ett alldeles eget "hål" vid sidan om trumman? I själva utbuktningen för skruven , mitt i, finns ett litet hål, (bleeder)?? Kanske en äldre modell? Ska se om jag kan ta nån bild på den i dagarna? Håller på att ladda ner manualen och ska kolla närmre i den om det finns mer där?
Mvh
Micke

pilotkalle
2009-08-20, 21:30
Tack själv, hoppas att det löser sej.

LAB
2009-08-20, 21:40
Hej kolla med Packo på RC-Maffian,dom är återförsäljare för TT o så bygger o meckar han med motorer på löpande band:sarcastic:

senmathal
2009-08-22, 11:04
Med den skruven justerar man lufttillförseln på tomgång, en kontruktion jag tror var vanligar förr. Har motorn några år på nacken? Skruven brukar se ut som vilken skruv som helst. Jag antar att du har ett litet hål i förgasarhuset där du kan se skruven när du skruvar in den. Har för mig att grundisntällningen brukar vara att man skruvar in skruven till dess halva det hålet är täckt.

/Mats

ewalds
2009-08-22, 11:09
Med den skruven justerar man lufttillförseln på tomgång, en kontruktion jag tror var vanligar förr. Har motorn några år på nacken? Skruven brukar se ut som vilken skruv som helst. Jag antar att du har ett litet hål i förgasarhuset där du kan se skruven när du skruvar in det. Har för mig att grundisntällningen brukar vara att man skruvar in skruven till dess halva det hålet är täckt.

/Mats

Jodå, den har några år på nacken.. Ca 10, kanske. Precis som du säger ser det ut men det spelar ingen roll hur jag ställer skruven? Får samma resultat oavsett? Trodde det kanske skulle finnas ngn tätning eller dyl?
Mkr konstigt det hela, faktiskt??
Tack ska ni ha allihopa.
/Micke

senmathal
2009-08-25, 17:43
Lite lurigt med dessa skruvar är att motorn går rikare när man skruvar in skruven och magrare när man skruvar ut den. Lätt att lura sig på det om man är van en riktig tvånålsförgasare. Har du kollat ev andra felkällor. Tycker ofta att det brukar vara något skräp i huvdnålen när motorn plötsligt vägrar gå.

På det förgasare jag har ägt av den typen har det inte varit någon tätning där.

/mats

ewalds
2009-08-26, 07:44
Tack, Mats!
Problemet är nu löst. Ibland tänker man inte själv längre än näsan räcker och en kollega på fältet påpekade att "skruven" inte kan ha ngt med kompressionen att göra. Det måste vara en ventil eller nåt, menade han. Och visst hade han rätt.. Vid snabbkoll igår så ser jag genast att den ena ventilen ej rör sig när motorn går runt?
Och detta har således uppstått när jag skulle starta efter att ha haft nålarna av? Snacka om slumpen? Ledsen att jag engagerat er i onödan. Kunde inte ens i min vildaste fantasi.....:)
Tack ändå, allihop som brytt sig.
Mvh
Micke