handdator

Visa fullständig version : Setup ExtremeFlight Extra 300-EXP



larsehlundstedt
2009-08-19, 21:43
Hej,

Precis köpt en Extreme Flight Extra 300-EXP 48" och skulle nu vilja ha lite setup förslag på denna maskin, med allt vad det gäller motor/ESC, servon.

// Lasse

andWho
2009-08-20, 14:07
Hej,
http://www.servoshop.co.uk/index.php?pid=HITHS65MG&area=Servo
http://www.hobbycity.com/hobbycity/store/uh_viewItem.asp?idProduct=2166&Product_Name=TURNIGY_Plush_60amp_Speed_Controller
http://www.hobbycity.com/hobbycity/store/uh_viewItem.asp?idProduct=2139&Product_Name=TR_35-42C_1100kv_Brushless_Outrunner_%28Eq:_2820%29#

Med APC 12X6 drog den ca 45A så det kan kanske räcka med ett Plush 40A reglage.
Blev lite besviken på 65MG servona, efter min krash så gick dreven i ett skev-servo.
Här krash rapporten: http://www.svensktmodellflyg.se/forum1.asp?viewmode=1&msgid=206037&page=&CurrentMainTopic=2

Var har du köpt din ?
Jag väntar fortfarande, efter 2 veckor nu, på att autopartner ska få hem en ersättare.
/A

larsehlundstedt
2009-08-20, 20:03
Hej,

Helt makalöst men har letat land och rike runt efter denna maskin och hittade den tillslut på http://skanehobby.se/x/index.php, vad jag vet så finns det i alla fall en kvar till, tror med röda dekoren finns. Kolla upp snabbt!

andWho
2009-08-21, 08:55
Tack för tipset !
Men dom är lite väl dyra, med frakt o allt.
Jag kan nog vänta tills AP får hem dom, det är ju beställt o betalt o klart redan.
Bara en liten detalj kvar, leverans.
/A

larsehlundstedt
2009-08-21, 10:11
Hej,

Tycker du att du får optimal effekt i relation till vikten på det motorförslag med TR 35-42C? Har du även funderat på Autopartners förslag på en Scorpion S 3020-12t 1088kv (http://autopartner.jetshop.se/scorpion-s-302012t-1088kv-p-9456.aspx)? Alternativt Extreme Flights förslag på att ha en Torque 2814/820? Hittade du några för och nackdelar mellan dem?

// L

andWho
2009-08-21, 15:51
Hej,
Jag har inte mätt dragkraften, men den räcker o blir över. För mina behov iallafall....
Det är en relativt lätt setup, totalvikten fulltankad med 3S2200mAh var ca 1270gram.
Drar obegränsat vertikalt.
En bekant känd F3A-pilot hade en EXP med tyngre setup och fick provflyga min kärra och har nu bytt till samma setup som jag har.
(Hej F3A-Anders, du kanske kan kommentera detta själv...)

Det finns ännu lättare, motor runt 105g och reglage runt 30g. Jag har ingen erfarenhet av dessa i EXP-n. Har dock en Hyp Yak55SP 25e med en setup i denna klass, en Turnigy 3536 1100kv och Plush40A. Den väger ca 1150 totalt och den drar riktigt bra rakt upp med en APC12x6. Har mätt ca 1.5kg drag statiskt med denna setup.

Scorpion/Torque motorerna har jag inte provat, säkert väldigt bra.

Ett av problemen med för lätt setup är att det kan bli svårt att få TP rätt.
Bättre att ta en större motor än att blya i nosen.
Med TR3542 och 3S2200 ackar är det lätt att få TP där man vill ha den.
/A

DaEk
2009-08-21, 18:49
Hej "AndWho"!

Uppmätt dragkraft med en 1100kv-motor och 12x6-propeller skrev du var 1.5 kg statiskt. Var det med 3s eller 4s?

Anledningen till att jag undrar är att jag har en EXP och kommer köra följande set-up:

Extremeflight 104-grammare på 900 kv.
40 ampere reglage.
Hyperion G3 4s 2600mah.

Och funderar på om det räcker, men om du kör 3s på ditt prestandaexempel så känns det ganska lugnt,

Räknar landa på runt 1.25 kg...

andWho
2009-08-21, 18:56
Hej David,
Det glömde jag ju skriva... jo det var med 3s2200 20C Zippy jag mätte.
En 900kv 104g på 4s borde bli minst lika bra, om inte bättre..
/A

larsehlundstedt
2009-08-22, 17:38
Underbart att få till en vettig diskussion kring detta, tackar alla som är med. Får gärna fortsätta, klart lärorikt att få höra allas resonemang. Funderar helt klart i riktningen med en Turnigy motor i nosen, vettigt prisalternativ på Hobbycity även.

// L

andWho
2009-08-22, 19:31
Här finns mer: http://www.svensktmodellflyg.se/forum1.asp?viewmode=1&msgid=201855&page=&CurrentMainTopic=2
Och här : http://www.rcgroups.com/forums/showthread.php?t=1038205
Ännu mer: http://www.rcgroups.com/forums/showthread.php?t=1057220&highlight=extreme+flight+extra+300+exp
http://www.rcflyg.se/forum/showthread.php?t=24141
/A

Lennart Olsson
2009-08-22, 21:14
Hej "AndWho"!

Uppmätt dragkraft med en 1100kv-motor och 12x6-propeller skrev du var 1.5 kg statiskt. Var det med 3s eller 4s?

Anledningen till att jag undrar är att jag har en EXP och kommer köra följande set-up:

Extremeflight 104-grammare på 900 kv.
40 ampere reglage.
Hyperion G3 4s 2600mah.

Och funderar på om det räcker, men om du kör 3s på ditt prestandaexempel så känns det ganska lugnt,

Räknar landa på runt 1.25 kg...

Vi har en 2818T/900 i vår, och med den på 4 celler så får du drag så det räcker. Se till bara att ha ett reglage som tål över 40 Amp för det drar den.
Sätt på en 12x6 APC det pallar den men se till att ha byggt till kylkanalerna som finns med.
Vi kör med 4S EonX 2450mAh och kör ca 8 min bus flyg och har en förbrukning på ca 1900-2000 mAh.
/ Lennart
http://carlolsson.webs.com/

DaEk
2009-08-22, 21:44
Har monterat ett 40-amperereglage i den. Hm, kanske måste köpa ett nytt större..

Annars får jag väll proppa ner till 12x4.

Lennart Olsson
2009-08-22, 22:45
Just nu har vi ett Turnigy/HWing Pentium 40 A till 2818T /900, fungerar utan att bryta ner och blir inte speciellt varm, motorn går inte utan att ha TIMINGEN på så högt det går, men sen går den kanon, så prova du med 40 Amp reglaget till att börja med.
Du kommer absolut att bli nöjd med maskinen.

larsehlundstedt
2009-08-22, 23:06
Vart får man tag på en 2818T/900? och till ett vettigt pris?

// L

DaEk
2009-08-22, 23:20
Fullkontroll har en motor som heter above all 3813/18 som har exakt samma data och mått.

695 spänn. Fast för de pengarna skulle jag alla gånger satsa på en Hacker, fick dock nu mitt exemplar billigt.

Stuvjo
2009-08-22, 23:49
http://www.boras-rc.se/product_info.php?cPath=31_52_120&products_id=923&osCsid=b11eae6c9ac0201f3a2ee164602750ba

Bör fungera bra. Kraftmässigt kanske i överkant, men det är det man har vänsterspaken till- reglera dragkraften.

Mvh Borås RC /Johnny

Anton
2009-08-28, 18:39
Hej!
Var ute och provflög min Extra idag och det flög överförväntan och då hade jag ändå ganska höga förväntningar efter allt man har läst!
Min setup är följande:
DesirePower 2200mAh 3S 35C/60C
Futaba R617FS Mottagare 2.4 Ghz
HD Digitalt servo 2216HB
Propeller JXF 13x7 El Trä
Scorpion Commander 45A Fartreglage
Scorpion S 3020-16 kv 812

larsehlundstedt
2009-09-03, 09:29
Någon som har tips på smidigt ställe att beställa en Torque 2818T/900 alternativt 2814T/820 samt ESC Airboss 45A?

// L

larsehlundstedt
2009-09-12, 18:56
http://www.rcflyg.se/forum/picture.php?albumid=171&pictureid=1288

Tack för alla tips med varierande setup´s. I veckan kom min leverans med slutliga motorvalet, blev det tyngre alternativet. Valde en Torque 2814T-820 + ESC Airboss 45 Elite, ser grymt bra ut! Servon även på ingång!....

DaEk
2009-09-13, 19:02
Jasså, vad blir det för några servon?

larsehlundstedt
2009-09-14, 17:07
Vart de rekommenderade och föranpassade servona, Hitec HS-65MG, tror det blir kanon!

DaEk
2009-09-14, 17:11
Det tvivlar jag inte på. Grubblar fortfarande över vad jag skall installera i den...

Vill ha 2 lätta servon i stjärten av TP-skäl men vet inte om 9.5-grams futaba kommer hålla...

larsehlundstedt
2009-10-10, 11:59
Hej,

Vad har ni Extremeflight 300EXP 48" flygare använt för servoarmar på era servon?

wesse
2009-10-10, 13:14
på min har jag gjort egna roliga armar i något kretskortmatriell typ backelit
Jag har satt in två lite kraftigare servon(2.2kg metalldrev 14g) där bak då dom servona dom rekomenderade va fullt okey men det va karbonit drev och vid en inlastning i bilen slog jag emot sidoroder lite lätt med drevsallad som följd...
Bara flytta fram batteriet när servona blev tyngre:lollypop:
http://www.rcflyg.se/forum/attachment.php?attachmentid=8404&d=1255113809

larsehlundstedt
2009-10-10, 13:35
Verkligen stiligt!...:) solid rock!

andWho
2009-10-10, 17:40
Det kan bli drevsallad även med 65MG. Metalldreven ser ut som Alu !?? Kan det väl ändå inte vara ?
Så här såg slutdrevet till ena skeven ut efter min krash i Aug. Det kan inte ha varit ngn hård smäll, motorn o nosen fick ta det mesta.
/A

wesse
2009-10-10, 17:47
Det kan bli drevsallad även med 65MG. Metalldreven ser ut som Alu !?? Kan det väl ändå inte vara ?
Så här såg slutdrevet till ena skeven ut efter min krash i Aug. Det kan inte ha varit ngn hård smäll, motorn o nosen fick ta det mesta.
/A


ja ska dina servon hålla vid en crash oxå då måste du nog köra på betydligt kraftigare doningar :lollypop:

anders e
2009-10-10, 21:46
Hei :)

Dyktig norsk kille.
Han er hvertfall veldig fornøyd med den.
Extremflight exp 48" on Vimeo

wesse
2009-10-10, 21:55
Hei :)

Dyktig norsk kille.
Han er hvertfall veldig fornøyd med den.
Extremflight exp 48" on Vimeo (http://vimeo.com/6989577)


Norrmän borde inte få flyga överhuvudtaget:banghead:
Ni flyger alldeles för bra...sitter här o gråter nu får nog ge bort min Extreme flight Extra..snyft vill oxå flyga sådär...:girl_cray3:

aerobat
2009-10-11, 18:20
på min har jag gjort egna roliga armar i något kretskortmatriell typ backelit
Jag har satt in två lite kraftigare servon(2.2kg metalldrev 14g) där bak då dom servona dom rekomenderade va fullt okey men det va karbonit drev och vid en inlastning i bilen slog jag emot sidoroder lite lätt med drevsallad som följd...
Bara flytta fram batteriet när servona blev tyngre:lollypop:
http://www.rcflyg.se/forum/attachment.php?attachmentid=8404&d=1255113809
Jag änvänder HS5056MG, kan definitivt rekommenderas. Med programmeraren kan man få nästan 180 graders utslag. Jag har använt de längsta medföljande armarna och kan ändå inte uttnyttja servots utslag fullt p gr rodrerna passerar fysiska ändlägen. Snabba med bra centrering också.

wesse
2009-10-11, 18:26
Jag änvänder HS5056MG, kan definitivt rekommenderas. Med programmeraren kan man få nästan 180 graders utslag. Jag har använt de längsta medföljande armarna och kan ändå inte uttnyttja servots utslag fullt p gr rodrerna passerar fysiska ändlägen. Snabba med bra centrering också.


fick skrota mina servon(kinaskit) i dag så ditt tips angående servon kom passande för min del..tack

aerobat
2009-10-13, 13:07
Någon som justerat motorriktningen? Jag har bara gjort ett par flygningar men den verkar behöva riktas upp. Någon som prövat?

Smajly
2009-11-05, 21:58
HALLÅ !!

Var tog alla ExtremFlight 300exp flygare vägen??

Vill ju ha lite mera feedback om kärran av er som flyger med den innan jag bestämmer mig för att åka o handla en...

Daniel L
2009-11-05, 22:55
de är antingen ute och flyger eller sitter och tittat förtrollat på sina EF extra 300 exp.:th_love::icon_pray:

Eftersom jag inte har min där jag bor just nu så har jag lyckats undvika att fastna.

Köp dig en du kommer INTE bli besviken. Riktig toppen maskin att flyga omkring med.

Jag har satt in lite kina saker i den, detta har medfört att kärran har blivit lite tung (1400g). Men jag har också alldeles för kraftiga servon(bms 385max, 19g/st) och en för stor motor i (turnigy 3548 900kv med en 13x7 träprop detta ger 730W).
Den hanterar dock vikten riktigt bra, men för att få ut max flygglädje ska du nog försöka hamna på 1200g.

Smajly
2009-11-05, 23:01
Ja jag får väl göra de snart.. :)

Hur haterar den lite vind om man bygger riktigt lätt?
Vill ju också kunna ta en sväng även om det skulle blåsa lite..

Daniel L
2009-11-05, 23:19
Min funkar bra att flyga med i lite blåst. Fast det beror på vad man menar med lite blåst. Max har jag nog flygit i 7-8 m/s men det var inge kul. Det gick att flyga omkring på vanligt sätt utan några större problem men när man skulle flyga lite 3d så tog vinden tag i den.

Ett litet tips är att lägga tyngdpunkten ca 1cm bakom vingröret istället för som manualen säger precis under vingröret. Den blir väldigt framtung om man gör som manualen säger.

vindstilladagar är den absolut super att flyga med.

Smajly
2009-11-28, 14:39
Min anlände för nån dag sen..
Det mesta är fixat.. ska bara ordna någon lämplig setup.

http://www.clippern.se/exp/exp1.jpg

http://www.clippern.se/exp/exp2.jpg

http://www.clippern.se/exp/exp3.jpg

Sigun
2009-11-29, 20:41
Där finns inte många fläckar att airbrusha på den :), vad blir det för setup ?

/Martin

Snickarjävel´n
2009-11-29, 21:21
Den e så jädra fin :thumbup:

Smajly
2009-11-30, 11:55
Där finns inte många fläckar att airbrusha på den :), vad blir det för setup ?

/Martin

Hehe, nä inte mycket plats men den e så jevla snygg ändå.. :)

Setup e jag lite osäker på men funderingar går åt:
Motor: Turnigy TR 42-40B 900kv (liknande 3520 AXi)
Max Efficiency : 30A
Max Load : 45A
Kv : 900
Power: 550W+
Weight: 125gr
Voltage 5-15v
Size: 42x40mm 5mm shaft
Stator Size: 3520
alternativt blir det att hitta en Torque motor.

Proppe bli 12*6E

Kommer köras på Turnigy 3 cells 2650mAh 30C accar nu i början.. sen går man kanske över till 4cells när man känner att den prestandan behövs..

Reglaget blir ett 60 Amp på 35gram.

Sevo vet jag inte än.. det lutar åt ett par digitala HD-2213MG
Voltage: 4.5v~6v
Speed: .16sec
Torque: 2.7kg/cm
Bearings: 1BB
Gears: Metal
Weight: 16g
Kör dessa i min ventus och dom funkar finnemang där..

Smajly
2009-12-12, 18:45
Japps, det blev den setup som är beskriven ovan..

Den drar 11,5 volt och 31,5 Amp = 362,25 Watt med 3cells 2650mAh acce.
Ska börja med denna acce och när man flygit in sig lite på planet byter man nog upp sig till 4cells.. då ska det bli en hel del watt till.

Detta med en EMP 12*6e proppe. (electricmodelpower)
Satte jag på APC 12*6e proppen så drog den ca 10,5 * 26 = 273watt.. märkbart mindre drag i APC proppen..