handdator

Visa fullständig version : L-Spatz 55



LIP
2009-08-21, 14:25
Eftersom Christer har startat en byggtråd på sitt projekt så skall väl inte jag vara sämre.

Kommer lite väl sent in i projektet men jag skall försöka göra en rekonstruktion på mitt projekt, en skalaseglare utav en L-Spatz 55. Den byggs huvudsakligen i trämaterial.

Spännvidden blir 3916mm.

Varför en Spatz? I slutet på 1960-talet var jag med och startade en segelflygklubb, man kan säga att jag bogserade igång den, ( jag bogserade med en Tiger Moth), men mitt största intresse var egentligen segelflyg. Mitt 5-timmars prov för silver-C flög jag i en Spatz med registrering SE-TCF.

Den hänger numera på museum i Göteborg. Jag hittade bild på den på en engelsk hemsida.
Bifogar också bilder på ritning, byggjigg för kroppen och från kroppen som den ser ut idag.

/Lasse

Corsair
2009-08-21, 15:56
Det skall bli intressant att följa denna tråd, det ser snyggt ut de du gjort...:thumbup:

LIP
2009-08-23, 19:37
Bygget fortsätter så sakteliga.

Har gett mig på vingarna men först så fräser jag ut spryglarna i CNC-fräsen.

Limmar spryglar på den undre vingbalken och halva framkanten, därefter visar bilden de stående webbarna som skall vara mellan balkarna samt den övre delen av bakkanten.

/Lasse

LIP
2009-08-25, 19:56
Har nu limmat fast övre vingbalk på vingen samt bakkanten. Bakkanten har jag förstärkt /laminerat med 0,4mm plywood.

Balken till stabben och höjdrodret har jag spårat med cnc-fräsen så att det blev lättare att limma in spryglarna.

/Lasse

LIP
2009-09-10, 19:54
Har inte uppdaterat tråden på ett tag.
Vi har tagit den sista turen med husbilen för i år, den skall nu besiktigas och ställas in på vinterförvaring.
Förhoppningsvis så blir det lite tätare mellan uppdateringarna.

Här visas installation av vinginfästning i vingroten, 2x15mm vingstål med rektangulärt mässingrör.
Fena, sidoroder, stabbe och höjdroder är på gång också.

/Lasse

Corsair
2009-09-10, 20:46
Hej LIP
Mycket imponerad av ditt bygge, gillar balsabyggen, startar snart en tråd med en DB Hurricane MK1 1/5 skala..:fans:

Pekkala
2009-09-10, 22:07
Ser bra ut det där, går lite långsamt bara, tror du det blir någe bogsera till sommarn, ja mena äre lönt att montera bogserkrok i patty i vinter :icon_butt:

LIP
2009-09-10, 22:20
Corsair, visst är det roligt med balsabyggen. Jag har alltid byggt mina modeller själv tidigare, jag har under några år förfallit till ARF-modeller men nu har jag upptäckt igen att det är roligare att bygga dom från scratch.

Christer, det är så klart att du skall montera in en bogserkrok den kan väl vara bra att ha.

/Lasse

LIP
2009-09-11, 22:11
Blir en uppdatering i dag också.

Har plankat torrisionsnäsan på ovansidan av vingen samt skevroder och en del av vingspetsen.

Har förberett lite för bromsar/spoilers men kan inte fortsätta med dom förrän jag har plankat torrisionsnäsan på undersidan av vingen och limmat capstripsen.

Stabben är nu färdigplankad skall kompletteras med en noslist innan det blir slipning av nosen.

LIP
2009-09-13, 19:44
Det har hänt lite till, har limmat capsstrips samt börjat med inbyggnad av luftbroms.

Jag har valt att gå ifrån originalbromsen då jag sedan tidigare har dåliga erfarenheter av sådana bromsar, (pricipen är en lucka som fälls upp ur vingen). Brukar vara svårt att få dom att hålla formen, därför blir det spoilers i stället.

/Lasse

LIP
2009-09-23, 19:57
Nu har det hänt lite till. Har byggt in bromsarna klart, men jag har stött på problem med den ena bromsen. Den går inte att fälla in till bottenläget, fattas ca. 2mm och jag kommer inte på vad problemet sitter. Det löser sig nog, lite irriterande är det ju.

Har också sågat ut skevrodren och börjat att färdigställa dom.

Fena och skevroder är färdig för slutputsning före gångjärnsmontering.

/Lasse

Jono
2009-09-23, 21:23
Det ser bra ut det där Lasse...tur att det finns några som håller uppe konsumtionen av balsa:)

LIP
2009-09-24, 08:28
Måste ju förbruka det balsalager som jag har sedan många år + att det är ju bara så kul att bygga från scratch.

/Lasse

genland
2009-09-24, 09:48
Mmmm.....man måste beundra riktig hantverksskicklighet!
En riktig gammal goding där Lasse!
Hoppas du kommer förbi Åsele nångång med den.

Mvh Kent

LIP
2009-09-24, 14:28
Det är väl inte omöjligt, ni har ju bra förutsättningar för termik, det såg vi ju i sommar.

Angående hantverksskicklighet så finns det en bra tråd här där det visst är en skicklig hantverkare som reparerade och byggde om en kvaddad cub, den du den skapade hos mig i allafall en stor respekt :fans:

LIP
2009-09-26, 15:40
Enligt ritningen så skall det bara vara en skida på modellen och det är tydligen så att de första Spatzarna som byggdes inte hade något hjul. Men den Spatz som jag flög (SE-TCF) hade hjul därför har det blivit en smärre modifiering, det är klart att det skall vara hjul på modellen. Monterade också en plåt för att ta upp sjuvningskrafterna från hjulet.
Har också tillverkat och monterad skidan.

Servot för kopplingen är nu monterad, blev nödvändigt med en speciallösning då jag
eventuellt skall kunna byta servot utan att skära upp framkroppen.

Har också börjat att spåna kring om jag kan montera sidoroderservot bak i kroppen, servot som jag funderar kring är ett vingservo med 4,7kg dragkraft, borde räcka till tycker jag. Det ar ju ingen racermaskin precis.

LIP
2009-10-08, 19:05
Efter allt fräsande till J21:an har jag kommit igång med mitt bygge igen.

Nåja, jag måste erkänna att jag har har haft ett litet mellanspel med DG1000, (den med motorn på ryggen).
Satte ihop den idag och var ut och provflög den. Måste säga att det var en positiv överraskning, den kan rekommenderas.

Tillbaka till bygget: Har byggt en hållare till accen, fyra väggar och kardborrband håller accen på plats.

Har byggt skidan färdigt, efter klädsel skall skidan plåtbeklädas.

Vingsadeln är också påbörjad, samt plywoodbeklädnaden på framkroppen.

/Lasse

Corsair
2009-10-08, 20:51
Hej Lasse
Wow, vilket bygge, ser riktigt fint ut..:dance3::fans::fans:

LIP
2009-10-08, 22:56
Tack Janne för dom glada tillropen, tror nog att det ser märkvärdigare ut än vad det är.
Men roligt är det att bygga från grunden.

/Lasse

LIP
2009-10-11, 22:49
Dags för en liten uppdatering.
Jag har nu plankat framkroppen färdigt med 1mm ply.
Nästa steg blir nog att montera in fenan och göra det klart för klädsel innan fenan slutligen limmas fast.

Har också startat en ny byggtråd där jag reparerar en Calmato mellan varven då jag bygger Spatz.

/Lasse

LIP
2009-10-30, 22:27
Har kommit vidare efter ett litet upphåll.

Har monterat höjdroderservo i stabben samt i bakkroppen för sidoroder.

Montering av stabben har jag löst med två stycken 2mm ståltråd som är knäckt i 90 graders vinkel. Trådarna stoppas in i mässingrör som är inlimmad i stabben, stabben hålls sedan på plats med en 3mm skruv.

Har också gjort en provmontering av modellen med de delar som är klara.

Corsair
2009-10-31, 07:06
Hej Lasse:dancing2:
Vilket bygge du presenterar, jag har följt till och från men när jag tittar in så har det alltid något snyggt balsa/plywood arbete på bilderna.
Har du tänkt ang färgsättning, förmodlingen en SE-kärra förstår jag....:yu:

LIP
2009-10-31, 08:53
Corsair, kul att du uppskattar mitt bygge.
Vad det gäller färgsättningen så vet jag inte än.

Då klubben köpte in den har jag för mig att den var vit med lite röda markeringar.
Har också för mig att klubben målade om den till televerksorange.

Minns inte riktigt då det var på 60-talet som jag flög den och några foton har jag inte att gå efter.

Annars så finns det snygga färgsättningar på nätet också och det är jag inte främmande för heller.

/Lasse

LAB
2009-10-31, 11:20
Beundrar ditt pinnabygge:thumbup::thumbup::thumbup:

LIP
2009-11-04, 20:17
Har börjat att förbereda kabeldragning till servonen.

De hål som syns framför mottagaren, där kommer kablarna upp så småningom.

Genom två hål syns blåa kabelrör, (sugrör).

Under durken sticker det fram ett gäng kabelrör.

Under vingfästet är det fyra rör som är för kablarna till vingservonen.

De två andra rören är för stabbe och sidoroder.

Har även monterat klart stötstång mellan sidiroderservot och sidorodret.

Stötstången till höjdrodret är också klart.

Sugrör från MAX är perfekt för kabeldragning i vingarna.

Har förberett för inkoppling av vingservonen med Multiplexkontakt.

/Lasse

Corsair
2009-11-05, 19:57
Hej Lasse
Mycket smarta installationer som jag kommer att sno av dig om jag får...:yu:

LIP
2009-11-05, 21:48
Kan jag bidraga med några lösningar så var så god.
Jag antar att det är det, det här forumet är till för.

/Lasse

LIP
2009-11-17, 20:08
Har lagt ner en hel del timmar sedan senaste uppdatering på vingarna, är sånt som inte syns så mycket men det blir en uppdatering nu i allafall.

Skev och bromsservon har hittat sin plats.
Noslisten är limmad och putsad, övrigt på vingen är också grovslipad och spacklad inför finslipningen.
Därefter kommer lackning av vingen med polerlack för att dels stärka balsan samt få häftunderlag för klädseln.
Här blir det att klä med den teknik som förekom mest för många år tillbaka, skillnaden är att jag kommer att klä med Koverall för första gången.

Nosen på kroppen är förberett för att slipa noskonen. Tänker gjuta en form på den sedan för att sedan gjuta själva noskonen.
Det gör jag för att få utrymme för barlast under noskonen med tanke på tyngdpunkten, har en känsla av att det behövs en del barlast.

Har limmat ihop en ram för den tänkta stolen till piloten.

Har också förberett en plugg till canopyn, den skall slipas till och färdigställas inför vacumformning av själva canopyn.

Hur jag går till väga med vacumformning tänker jag återkomma till senare.

/Lasse

Pekkala
2009-11-17, 21:15
Ser bra ut:thumbup:

En liten undran bara, hur tänkte du få upp dendära på höjd då?
kasta eller?:lollypop:

man kan inte bromsa sig ur en uppförsbacke

LIP
2009-11-17, 21:27
Tja, efter ditt nedvärderande av en kolvmotor så blir det väl inge annat än att hänga den efter en blåslampa:confused:

/Lasse

Pekkala
2009-11-17, 22:13
Tja, efter ditt nedvärderande av en kolvmotor så blir det väl inge annat än att hänga den efter en blåslampa:confused:

/Lasse
:scared::vroam::1headbang:

LIP
2009-11-29, 11:45
Det tar mycket tid att slipa och spackla ut formerna kring canopyn och den tänkta noskåpan.

Nu är dom i allafall färdig. Pluggen till canopyn har jag lackat med golvepoxy, det blir en suverän yta att vacumforma på. Jag återkommer till vacumformningen senare och vilken utrustning som jag använder.

Noskåpan har jag på avgjutning till en gjutform för att gjuta en noskåpa i sedan med epoxy och glasfiber.

Har också testat att klä höjdrodret med Koverall och det ser ut att fungera bra.

/Lasse

Corsair
2009-11-30, 19:32
Hej LIP, mycket snyggt hantverk.:thumbup::thumbup:

LIP
2009-11-30, 20:43
Tack Janne för berömmet.

/Lasse

LIP
2009-12-10, 12:06
Dags för lite uppdatering. Har precis gjutit av nosen till en gjutform för att sedan gjuta en noskåpa.

Vingar, roder och stabbe är klädda och spännlackade, jag tyckte att det var enkelt att klä med Koverall.
En positiv överraskning var att sedan klädseln var spännlackad hade det uppstått några små blåsor, eller också var jag inte nog uppmärksam när jag spände klädseln, men i allafall så testade jag att blåsa på med varmluftspistolen och blåsorna försvann : thumbup:.

Nu går jag och funderar på lackningen av modellen, behöver jag spruta på någon typ grundfärg eller kan jag spruta kulören direkt, skall jag även spruta klarlack???

Det här med lackning tycker jag är jobbigt, någon som har nåt förslag?

/Lasse

LIP
2009-12-10, 12:30
Nu blir det OT i tråden, men jag skapar den själv.

Tycker att jag vill visa vad min fru sysslar med inför varje jul, hon tillverkar ca 30st granrisbockar varje år.
: stolt:

Den här tiden på året delar vi på hobbyrummet.

/Lasse

genland
2009-12-10, 13:29
Ge henne en byggtråd på bockarna för tusan!:thumbup:
'
Mvh Kent

LIP
2009-12-10, 13:43
Kent, det här har jag gjort i smyg för jag vet att jag får inte henne att göra en egen tråd.
:icon_winkle:

/Lasse