handdator

Visa fullständig version : Above All Extra 330 135cm vingspann



adent
2009-08-22, 23:41
Hejhopp!

Jag råkade visst spontanhandla ett nytt flygplan enligt rubriken i sommar. Det fick tyvärr inte plats i bilen, så det är kvar i stugan :(( Men jag ska iaf kunna inhandla det som behövs så kan jag bygga ihop det i stugan nästa gång jag ska dit... Jag behöver inte SUPER-prestanda, men lite ska planet väl orka iaf.

Precis ett sådant här är det: http://www.mft.nu/?pid=257601

Till mina frågor:

1. Jag planerar att köra med två 3cells seriekopplade 2100mAh 20C batterier. (från dealextreme.com) D.v.s. 6 celler. Min tanke är att eftersom spänningen är såpass hög så ska motorn dra mindre ström för samma effekt. Så är det ju i teorin iaf och då räcker det med 2100mAh eller är jag ute och cyklar?

2. Lämplig motor till ovanstående och ca 2kg flygplan? (Helst inte över 5-600 kronor)

3. Vad jag förstår är landningsställen en svag punkt? kan man göra nått åt det?

4. Andra bra tips?

MVH: Mikael

DaEk
2009-08-22, 23:58
1: Då kärran inte verkar vara riktigt i storlek med en .40-kärra så funkar säkert 2100mah 6s utmärkt. Eller paralellkoppla till 4200mah 6s...

2: Hm, vill du inte ha superprestanda men vill ändå köra 6s..
kanske 3s 4200 är ett bättre alternativ, dvs du paralellkopplar?
Ta en titt på AXI 2826/08. Med 3s-lipo skall den enligt AXI med 12x7-propp ge akrobatikprestanda på upp till 2500 gram vilket bör ge dig gott om kraft.
Motorn väger bara 181 gram. Långt utanför din budget med 875 spänn men kanske finns en motsvarande på hobbycity?

3: Landa mjukt... Förstärk infästning.

4: Bygg lätt... Är min erfarenhet av above all-sukhoien är att vikten spelar en jäkla roll på flygegenskaperna. 2.25 kg var den en elak jävel men på 2.15 var den riktigt go. :-)

Jo och huven på min sukhoi satt inte alls, Fixa något extra huvlås förutom magneterna eller bara dra ett varv med vanlig kontorstejp som jag brukar göra :-)

Alexander.C
2009-08-23, 12:23
Hej, här har du en motor som passar http://www.rcflight.se/visaprodukt.aspx?id=217 (http://www.rcflight.se/visaprodukt.aspx?id=217)

kostar bara 509 kr :)

mvh Alex

adent
2009-08-26, 22:35
Hmmm, svåra val.

Den billiga motorn klarar 6celler och 1100 watt men väger lite mer. Max 50A så med 3celler blir det 550 watt ungefär. kv-värdet är kring 500. == större propeller än med högre kv-värde?

Den dyrare motorn klarar max 3celler och 55A blir 610 watt och ett kv-värde på runt 1000...
Antar att den dyra är bättre om man tänker köra på 3celler?

Men min fråga är. Som jag förstått hur motorn ser ut och hur den ska monteras i planet så ska den sättas "bak-och-fram" d.v.s. med axeln in mot kroppen, kan man förskjuta axeln så man får ut den på andra sidan? Eller hur gör man?

MVH: Mikael

Alexander.C
2009-09-14, 10:26
hej, på turnigy motorn kan man montera proppen på båda sidorna. man kan antingen använda motorn som den kommer, dvs att axeln är inne i kroppen. eller så kan man köpa till en propp adapter som monteras på andra sidan av motorn. om man kan förskjuta axeln vet ja inte, med det går väl på nåt sett:)

Mvh Alex