handdator

Visa fullständig version : bygga om cessna till taildrag



fattaren
2009-08-24, 15:12
Har nu kört sönder framhjulet på cessnan, vilket var väntat då jag lästa att det händer på dessa (hrm, om man landar taskigt för ofta :)

Så istället för att beställa nya prylar har jag flyttat fram hjulparet så att de nu sitter på ungefär 1/3 del av vingen. Nu tror jag att den ändå är lite framtung när jag monterat batteri och vinge, den vill tippa framåt när jag saktar farten vid taxning nu.

Frågan är... ska jag hitta en ny, mer balanserad plats för batteriet eller ska jag kompensera med en motvikt bakom hjulen?

ungefär hur var ska balansen ligga för att det inte ska bli för fram/baktungt?

och sist men inte minst så tänkte jag montera noshjulet som tailhjul (om det nu heter så) vad ska man tänka på när man gör det?

Guzzten
2009-08-24, 22:27
Ska man ha sporrhjul så "ska" huvudhjulens centrum sitta väldigt nära framkanten på vingen. annars blir det lätt att den nosar övar. TP ska ju vara på samma ställe även om man flyttar hjulen, så flytta inte på accen. Flytta hjulcentrum till framkanten på vingen.

fattaren
2009-09-01, 19:13
okey, problemet är bara att jag har batteriluckan precis där. hur blir det om man skulle montera hjulen längre fram, (lite framför vingarna.)

Guzzten
2009-09-01, 21:56
inga problem. bara dom hamnar framför tyngdpunkten.

streem
2009-09-02, 13:29
eller köra fullt höjdroder när man taxar och landar som man måste göra på vissa
kärror för att dom inte ska göra kullerbytta framåt :)