handdator

Visa fullständig version : Ny på FPV, undrar över tillstånd etc



Lenny
2009-08-29, 21:50
Hej
Jag håller på att komma igång med FPV och har redan beställt en Easy Star med Easy Glider vingar.

Jag tänkte köpa videolänk (AVS-1300-300-12) (http://www.rangevideo.com/index.php?main_page=product_info&cPath=48&products_id=131) från Rangevideo med DX201 kamera.

MEN, nu har jag en fråga: vad behövs för tillstånd för att videolänken i Sverige/vilka frekvenser är tillåtna? Den jag siktar på är 1,3gHz men det finns ju 2,4gHz och 900mHz också. Vad gäller, någon som vet?

Jag funderar också på en RVOSD (http://www.rangevideo.com/index.php?main_page=product_info&cPath=49&products_id=135) från samma leverantör.

Är det någon som har några erfarenheter av dessa produkter?

Sigun
2009-08-29, 22:31
För 2,4Ghz behöver du inget tillstånd, 1,3Ghz är väl på amatörradio bandet och således krävs ett amatörradio tillstånd för att utnyttja detta band. 900Mhz är väl där våra GSM telefoner ligger och vet inte om det är tillåtet över huvudtaget att köra där ? någon annan kanske har med information om detta band.

/Martin

Ludde
2009-08-30, 00:01
håller på med en konvo med pts om tillstånd mm. om/och vad som är möjligt, kommer säkert ta ett tag till men dom jobbar på det hela, väldigt trevliga var dom..
återkommer när jag vet mer..

Lenny
2009-09-02, 07:46
Är alla ni som FPV:ar innehavare av amatörradiocert eller bryr ni er inte om tillstånd eller hur gör man? Det kostar ju ändå en slant att investera, så det känns tråkigt om det en dag kommer en konstapel som säger att det där får du inte göra...

Ludde, jag väntar med spänning på vad PTS säger.

Impulze
2009-09-02, 11:22
Dom flesta flyger nog bara :)

//Matte

DrHanke
2009-09-02, 11:39
Jo men å ta ett cert är en baggis å kostar en 500hundring så kan man bränna på med 1kw lagligt :)

Risken finns att när ex nu Ludde har talat med PTS om det så kan de ha fått upp ögonen för det tillika SSA som är Sveriges Sändaramatörer vilket kan få de att börja agera vilket då kan slå emot modellflyget och kan ge tråkiga begränsningar...

Eftersom jag själv är radio amatör så ser jag ju mina egna intressen för amatörradion liksom vi som modellflygare inte vill att någon ska "jävlas" på 2.4 bandet med högre uteffekter mm.