handdator

Visa fullständig version : cox baby bee model?



tavelsuddaren
2009-09-01, 14:28
Hej , skulle väldigt gärna få in lite tips på bra modeller både färdigbyggda samt i byggsats passande till en 0.8 cc cox baby bee. :)

Michael
2009-09-01, 20:10
En Cox Babe Bee har en uteffekt på 40-50 W vid cirka 13000 rpm. En lämplig propeller kan vara 6x3. De flesta elmodeller som flyger på denna effekt eller lite mer torde flyga bra med Babe Bee:n. Motorn väger ca. 50 gram och eftersom du inte behöver någon drivack till en elmotor sparar du in en del vikt. Vibrationsnivån är liten till måttlig, största problemet är allt oljesprut eftersom de flesta Cox-motorer saknar avgasrör.

jaka
2009-09-02, 16:59
Hej!
R/C eller Linflyg?

LarsE
2009-09-02, 20:03
En Cox och en borstad Speed400 är hyfsat ekvivalenta effektmässigt.

RC:
MiniKobran är i original bestyckad med Cox.
Med moderna småservon och en Cox hamnar flygvikten på under 4hg.
Har också sett en Slow Silver med Cox i nosen.
Den sävliga parkflyern långsamt ångande framåt med ett vansinnigt ylande var dock en lätt surrealistisk upplevelse.
Glöm inte att montera servona vibrationsdämpat bara.

Lina:
Har själv en Eolus (www.pingvinen.dk) som har flugit helt okej med en Cox.
Dock är denna numera elektrifierad.
SkyRay för 0.8cc är en näpen liten krabat, har inte spakat en sån själv dock.
Finns hos www.brodak.com och troligen hos 3F i Oxelösund.

freddan_6
2009-10-01, 15:19
Jag har satt en cox på en motorgondol på min blue phoenix. Det var undermotoriserat som hette duga. Jag flög i cirklar och steg säkert 2-3 meter på en cirkel med radie 40 meter. Sammantaget kom jag upp till trädtoppshöjd efter 4-5 varv då soppan var slut. Inte bara surrealistiskt upplevelse, helt knäpp faktiskt.
m.v.h. //Fredrik

McRegor
2009-10-01, 17:38
Hej,
Om det är av nostalgiska skäl du vill använda en Baby Bee så visst kan det vara kul....
Men annars tycker jag att du hoppar över den upplevelsen. Som nån sa så skitar en sån rova ner kärran rätt ordentligt och den låter allt annat än kul - tycker i alla fall en gammal gubbe som jag...:)
En borstlös rova med en liten LiPo-ack gör jobbet sååå mycket bättre.
Men som sagt - en liten veterankärra anpassad för en Baby Bee - det kan ju fungera men jag tror inte du kommer att flyga den speciellt ofta, tyvärr.
Skall du bums ha en 0,8--1 cc motor så finns det betydligt bättre (modernare) rovor som också har trottel och ljuddämpare. Men det är just i denna flygmaskinsklass (småkärror) som våra moderna el-drivlinor inneburit det riktiga lyftet - i dubbel bemärkelse...:)
Hälsningar
Roger