handdator

Visa fullständig version : Någon som kan "allt" om Spektrum DX7?



JerryD
2009-09-06, 16:04
Saxat ur manualen för Spektrum DX7 sidan 44:

"Flaperons require the use of one servo for each aileron and allow the use of ailerons as flaps or spoilers"

.....flaps or spoilers.....

När jag installerat mina servon till skevrodren (kanalerna Aile. respektive Aux) och reverserat dessa (vilket jag behövde) för att få det hela rätt, så är det så, att min önskan att kunna använda skevrodren även som flaps inte vill sig riktigt. Det blir bara spoilers. Hur jag än gör. Att reversera kanalerna igen har ingen inverkan. Bara spoilers.Upp, upp, upp!:banghead:

Finns det en lösning? Eller blir jag tvunget att ställa brytaren i läge INH för att inte omedvetet "råka" slå till den under flygning. Kan iofs klara mig utan flaps, men det kunde vara bra att ha.

En lösning är ju att vända på servoarmen en halvt varv så att servona drar istället för att skjuta på, men då hamnar stötstången i ett (fult) snett läge. Får bli så om ingen elektronisk lösning står till buds.

MarcusG
2009-09-06, 16:14
Jag tar in gift på det här, men...

Om du går in i menyn och letar dig fram till 'Flap sys.' så kan du ändra hur stora utslag du ska ha. Om det står DN, prova att ändra stå det står UP istället (eller v.v.). Då reverserar man håll. Håller precis på och ska börja ställa in radion för mitt första, riktiga flapsflyg, så jag har inte riktigt hunnit prova detta i verkligheten än, dock... :)

UndCon
2009-09-23, 14:13
Jag har flaps/skev på samma i min Dx7 (2 servon) och det var väldigt rättfram hur man programmerade

Jag minskade utslagen lite också när jag höll på...

sm3xrq
2009-10-08, 08:03
och vbara så du vet så ska du ha flaps knappen i center läge när den är neutral inte neråt. då har du tex flaps med knappen nedåt och spoilers med den uppåt. eller tvärt om beroende på hur du har satt det :)
men som sagt brytaren i centerläge,

UndCon
2009-10-09, 07:18
Precis - det är så jag har det också - neutralt i mitten