handdator

Visa fullständig version : kylning till borstlös



Patric_med_C
2009-09-06, 20:19
Hallå!
Hittade ingen liknande tråd så startar en ny.

Hur mycket kylning behöver en borstlös motor? Håller på med min bf-109a och jag vet inte riktigt hur jag ska få till någon kylning utan att förstöra "skala looken" (det sitter en spinner mitt i vägen som täcker hela motorn... ja ni vet hur den ser ut)
Så innan jag börjar operera i planet så tänkte jag att ni gärna kunde få berätta hur mycket kylning som behövs ungefär.

Planets spännvidd är ca 800mm
motor, hacker 20,20 L (http://www.sodersrchobby.se/sodersrchobby/product.asp?qsLang=swe&type=2&id=118&pid=HKRA2020L)

med ett 30A fartreglage och ett 1600mAh 3cells 20-40c acc

DrHanke
2009-09-06, 20:27
Går det inte att leda om luften med depron i motorkåpan så motorn får kylning? Ett lätt sätt att räkna är 3 gånger större ut än in.

Är ju ingen värsting setup så hyper noga med kylningen behövs nog inte, alternativet är att prov flyga den å sen mäta tempen så vet du hur mkt som behöver åtgärdas...

Patric_med_C
2009-09-06, 22:33
har ingen direkt kåpa då den är helplankad.
har funderat på att leda kylningen via intagen i botten av nosen och sedan på nåt vänster få den att ledas till motorn om du förstår hur jag menar.

även luftintaget som sitter på sidan ovanför agvasrören, skulle det ge något tror du?

DrHanke
2009-09-06, 22:40
som sagt provflyg den först med lagom gas och mät tempen sedan, ingen idé att avhjälpa ett problem som kanske inte finns... verkar vara för liten setup och ström för bli ett "stort" problem?

Joacim
2009-09-07, 08:06
Mitt förslag är att du först flyger utan spinner, sedan kolla tempen på komponenterna, är det ok, flyg sedan med spinner och kolla. Behövs det sedan kylning, så kan man köra med en spinner som har kylfunktion, alt modda en vanlig spinner med att kapa ett litet hål på toppen, TY1 spinnrar tex lämpar sig bra.

Sålänga man kör Hacken inom sitt max eff område klarar den att själv göra sig av med rest värme tackvara outrunner designen.

Krille
2009-09-07, 09:34
Du behöver inte enns flyga för att testa. Ställ den på backen och bind fast den. kör 50-75% trottel i 30 sek, stäng av å känn på motorn. Är den inte speciellt varm fortsätt 30 till och upprepa ett par ggr tills du märker att tempen är stabil.

Nu tänkte jag kanske inte riktigt till men detta fungerar iaf om du på något sätt kan komma åt motorn på ett enkelt sätt. Vilket du kanske inte gör nu när jag tänkte efter lite :)

Patric_med_C
2009-09-07, 14:30
mjaa, nu kan jag testa motorn, dock inte när allt är klart för då kommer det bli ett jäkla pill att nå fram till motorn då det kommer sitta ett ganska tjockt flak ivägen, kanske ska tänka ut ett sätt att göra en lucka framme vid motorn. :O

freddan_6
2009-09-07, 16:17
På min parkmaster blev motorn överhettad (i alla fall för varm för min smak) . Jag borrade 4 st 5mm-diametershål i motorfästet. Det räckte för att motorn skulle vara sval efter flygning. Detta på en 76grams inrunner.
m.v.h. //Fredrik